Jopa 120 000 suomalaista olisi oikeutettu lentokorvauksiin – katso, milloin häiriöstä tulisi saada hyvitystä

Julkaistu:

Lentoriitayhtiö AirHelpin maajohtajan mukaan lentoyhtiöt eivät ole halukkaita maksamaan korvauksia, sillä ne eivät usko asiakkaan uskaltavan käräjöidä. Finnairin mukaan valtaosa vaatimuksista kääntyy asiakkaan eduksi ilman oikeuskäsittelyä
Lentojen myöhästymiset ja niistä seuraavat korvausvaatimukset ovat yksi yleisimpiä kuluttajariitalautakunnan käsittelemiä asioita. Lentoyhtiöistä Finnair on kymmenen yleisimmän yhtiön joukossa, joista valitetaan kuluttajariitalautakuntaan. Yhtiö onkin lautakunnan ylläpitämällä mustalla listalla, sillä se ei ole noudattanut lautakunnan ohjeistuksia korvausten suhteen.

Yleisesti häiriölentojen määrä on kasvanut. Häiriölennolla tarkoitetaan lentoa, josta asiakkaalla olisi mahdollisuus saada korvauksia.

Ilta-Sanomat uutisoi aiemmin, että Finnair joutui oikeuden päätöksellä maksamaan korvauksia kahdelle matkustajalleen, joiden Intian-matka oli viivästynyt jarruvian vuoksi. Oikeustaistelu kesti 6 vuotta.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston ryhmäpäällikkö Satu Toepfer muistuttaa, että korvauksia säätelee asetus lentomatkustajan oikeuksista, jossa määrätään muun muassa vakiokorvauksesta. EU-säätely koskettaa kaikkia lentoja, jotka lähtevät EU-alueelta sekä unionin alueelle saapuvia lentoja, jotka operoi EU-lentoyhtiö. Lisäksi Norja, Islanti ja Sveitsi ovat asetuksen piirissä

Vakiokorvauksen määrä on porrastettu: se on tavallisesti 250, 400 tai 600 euroa. Summan suuruus määräytyy muun muassa viivästyksen pituuden mukaan. Lisäksi lentoyhtiöllä on huolenpitovelvollisuus, eli asiakas voi saada esimerkiksi ilmaisen majoituksen.

Vakiokorvauksia kuluttaja voi saada Toepferin mukaan kolmessa tilanteessa.

1. Lennolle pääsy evätään asiakkaasta johtumattomasta syystä

Toepfer kertoo, että asiakas on oikeutettu korvauksiin, mikäli hänen pääsynsä lennolle estetään hänestä riippumattomista syistä. Jos asiakas on toiminut ohjeiden mukaan, esimerkiksi ollut ajoissa ja käyttäytynyt hyvin eikä turvatarkastuksessa ilmene ongelmia, on lentoyhtiö vastuussa korvauksista.

– Jos asiakas ei pääse lennolle esimerkiksi ylibuukkauksen takia, on hän oikeutettu korvauksiin.

Lentoyhtiö voi ensin yrittää etsiä vapaaehtoisia, jotka luopuvat paikastaan yhdessä sovittuja etuja vastaan. Mikäli asiakas ei tällaiseen suostu, joudutaan poistetulle asiakkaalle korvaamaan vakiokorvaus.

– Näistä tilanteista tulee harvemmin riitatapauksia.

2. Jos lento peruuntuu lyhyellä varoitusajalla

Toepferin mukaan asiakas saa korvauksia, mikäli lento peruuntuu alle kahden viikon varoitusajalla. Lentoyhtiö välttyy korvauksilta, jos matkustajalle tarjotaan uudelleenreititys, jonka lähtöaika on enintään kaksi tuntia aikaisempi ja saapumisaika alle neljä tuntia alkuperäistä myöhemmin. Tämä koskee peruutusta kahden viikon ja viikon väliseltä ajalta.

Jos peruutus tehdään alle seitsemän päivää ennen lähtöaikaa, korvaus tulee maksaa, jos korvaavan kuljetuksen lähtöaika on yli tunnin aikaisempi ja saapumisaika yli kaksi tuntia alkuperäistä myöhäisempi.

Lentoyhtiö ei maksa korvausta myöskään, mikäli peruutus johtuu poikkeuksellisista olosuhteista, jotka eivät olisi olleet vältettävissä.

3. Lento viivästyy yli kolme tuntia ilman poikkeuksellisia olosuhteita

Yleisin syy saada korvauksia on lennon myöhästyminen yli kolmella tunnilla. Se on Toepferin mukaan myös eniten kiistelty tilanne asiakkaan ja lentoyhtiön välillä.

– Lentoyhtiö voi vapautua korvauksista, jos myöhästyminen johtuu poikkeuksellisista olosuhteista. Tyypillisesti tällaiseksi lasketaan esimerkiksi vaikeat sääolosuhteet ja lentoyhtiön ulkopuolinen lakko. Sen sijaan tekniset ongelmat ovat harvoin syy evätä korvauksia.

Toepfer muistuttaa, että lentoyhtiöllä on näyttövelvollisuus siitä, että myöhästyminen johtuu poikkeuksellisista olosuhteista.

Myöhästymisen pituus vaikuttaa korvauksen suuruuteen. Alle 1500 kilometrin mittaisessa, kolme tuntia viivästyneessä lennossa korvaus olisi 250 euroa.

Sen sijaan yli 3500 kilometriä pitkä EU:n ulkopuolelle suuntautuva tai sieltä saapuva yli neljä tuntia viivästynyt lento tuo jo 600 euron korvaukset.

Lisäksi asiakas on oikeutettu hoivaan viivästyksen ja lennon pituuden mukaisesti.


Ongelmatapaukset ovat kasvussa

Toepfer sanoo, että ongelmatapauksia on paljon. Moni saadaan ratkaistua jo kuluttajariitalautakunnassa, mutta silloin tällöin mennään oikeuteen.

Oikeuskäsittelyssä lentomatkustajan taloudellinen riski kasvaa, sillä pahimmassa tapauksessa matkustajalle kaatuu maksettavaksi tuhansien eurojen oikeudenkäyntikulut.

– Kuluttajariitalautakunta on maksuton, mutta ei sitova. Ratkaisua kannattaa kuitenkin hakea mahdollisuuksien mukaan lautakunnasta tai vielä mieluummin suoraan lentoyhtiön kanssa. Jos oikeuteen joutuu, voi turvautua lentomatkustajia auttavaan yritykseen. Ne lohkaisevat osan asiakkaan saamasta korvauksesta, mutta suojaavat asiakasta oikeudenkäyntikuluilta.

Lentoriidoissa asiakkaita auttava yhtiö AirHelp on voimakkaassa kasvussa. Maajohtaja Aleksi Seppo uskoo, että asiakkaita riittää siksi, ettei moni ei tiedä omia oikeuksiaan ja lentomatkustajien määrä on voimakkaassa kasvussa.

Lentomatkustajien määrän ohella niin sanottujen häiriölentojen määrä nousee. Vuonna 2018 häiriölentoja oli noin 1200 ja nämä koskettivat 117 000 matkustajaa. Vuotta aiemmin häiriölennot koskettivat 60 000 matkustajaa, eli määrä on lähes tuplaantunut.

Häiriölennoissa matkustajalla on usein oikeus korvauksiin.

– Moni ei vielä tiedä, että saisi hakea korvauksia. Meidän kautta lähetetyistä korvaushakemuksista lähes kaikki päättyvät niin, että asiakas saa asiaan kuuluvan korvauksen, Seppo kertoo.

Hän sanoo, että AirHelp kertoo asiakkaalle, kuinka todennäköisesti korvaus myönnetään. Mikäli tilanne näyttää siltä, ettei asiakas olisi oikeutettu korvaukseen, asiaa ei edistetä.

Sepon mukaan lentoyhtiöt eivät maksa korvauksia mukisematta, sillä ne luottavat, ettei asiakas tule viemään asiaa oikeuteen. Maksuhalukkuus on pienintä halpalentoyhtiöillä, mutta myös Finnair on AirHelpin kanssa tukkanuottasilla usein.

– Lentoyhtiöt tietävät, ettei moni asiakas vie asiaa oikeuteen oikeudenkäyntikulujen pelossa. Siksi ne eivät juuri pidä meidän kaltaisista toimijoista, joiden kautta asiakas uskaltaa viedä asian käräjille.

Finnair kertoo sähköpostitse, että valtaosa korvaushakemuksista kääntyy asiakkaan eduksi. Huonot sääolosuhteet ovat suurin yksittäinen syy sille, ettei korvauksia makseta.

Vakiokorvausta Finnair ei maksa ilman asiakkaan tekemää hakemusta. Hakemuksia lentoyhtiölle tulee vuosittain muutamia tuhansia, mutta tarkkaa määrää lentoyhtiö ei suostu kertomaan. Lentoja Finnair lensi viime vuonna noin 130 000 ja lentoyhtiö kertoo olevansa yksi toimintavarmimmista.

– Viime vuonna maksoimme noin 18 miljoonaa euroa erilaisia korvauksia asiakkaillemme mukaan lukien vakiokorvaukset, Finnairilta kerrotaan.

Oikeuteen lentoyhtiö vie sellaiset tapaukset, josta asiakkaalla ja lentoyhtiöllä on erimielisyys. Oikeudesta haetaan ulkopuolista tulkintaa, mutta Finnairin mukaan leijonanosa hakemuksista pystytään hoitamaan ilman oikeustoimia.

Ota kantaa

Oletko hakenut lentoyhtiöltä korvauksia myöhästyneestä lennosta?

Kyllä olen. 41% En ole. 59%
Ääniä yhteensä 2453

Näin teet valituksen.

  • Pääsääntö on, että jos asia ei ratkea, tee kirjallinen valitus lennosta vastuussa olevalle, eli lennon operoivalle lentoyhtiölle mahdollisimman pian.
  • Reklamaatiossa tulee ilmetä lennon tunnistetieto. Esitä selkeä euromääräinen korvausvaatimus.
  • Liitä reklamaatioosi mukaan myös jäljennökset lentolipuista sekä ateria- tai muista vastaavista kuluista. Älä lähetä alkuperäisiä kappaleita.
  • Varmista ulkomaisen lentoyhtiön osalta yhtiön asiakaspalvelun kieli. Useimmat eurooppalaiset lentoyhtiöt eivät pysty käsittelemään suomen- tai ruotsinkielisiä valituksia. Tee valitus englanniksi.
  • Lentomatkustajan oikeus korvaukseen viivästystilanteessa riippuu lentomatkan pituudesta sekä viivästyksen kestosta.
  • Euroopan Kuluttajakeskus Suomessa on laatinut mallilomakkeen valituksia varten. Sivuilla on ohjeet myös, miten toimitaan esimerkiksi matkatavaroiden myöhästyessä.
Lähde: Euroopan Kuluttajakeskus Suomessa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Haisevien patjojen ongelmista lukuisia yhteydenottoja – Tukes: Terveysoireiden takia jopa lääkäriin

    2. 2

      Taloyhtiö haistoi palaneen käryä: pariskunnan kauppavenkoilu toi häädön ja 40 000 euron kulut

    3. 3

      Cargotecin tulos alitti odotukset – Vehviläinen: vuosineljännes oli kaksijakoinen

    4. 4

      WSJ: Olli Rehn on noussut IMF:n pääjohtajakisan kärkikaartiin

    5. 5

      Sijoittajilla huoli Nordean osinkopolitiikasta – myös Wärtsilän osake painuu

    6. 6

      Sotilaskotiliitto pahastui, kun yrittäjä myi ”Sotkun munkkeja” ilman lupaa – nyt munkkivaunu seisoo torilla tyhjillään

    7. 7

      Kone harkitsee jopa 16 mrd:n euron yrityskauppaa – analyytikko HS:lle: ”Merkittävin päätös, minkä Kone on koskaan tehnyt”

    8. 8

      Nordea perkaa osingonjaon periaatteensa: ”Tulokset eivät ole tyydyttävällä tasolla”

    9. 9

      Telian tulos putosi kolmanneksen Suomessa – odottaa EU:n lupaa Bonnier-kaupalle vuoden lopulla

    10. 10

      Rahanpesun jälkipyykki rasitti Danskea – tulos ylitti silti ennusteet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Taloyhtiö haistoi palaneen käryä: pariskunnan kauppavenkoilu toi häädön ja 40 000 euron kulut

    2. 2

      Sotilaskotiliitto pahastui, kun yrittäjä myi ”Sotkun munkkeja” ilman lupaa – nyt munkkivaunu seisoo torilla tyhjillään

    3. 3

      Kone harkitsee jopa 16 mrd:n euron yrityskauppaa – analyytikko HS:lle: ”Merkittävin päätös, minkä Kone on koskaan tehnyt”

    4. 4

      Haisevien patjojen ongelmista lukuisia yhteydenottoja – Tukes: Terveysoireiden takia jopa lääkäriin

    5. 5

      KL: Anne Berner ei kertonut eduskunnalle sidonnaisuuksistaan kiinteistöbisnekseen ministerikautensa alussa

    6. 6

      Finnairin kurssi sakkasi yllättäen – Analyytikko: Tässä ovat syyt lentoyhtiön karuun syöksyyn

    7. 7

      Helsingissä mainostetaan Kallioon avautuvaa viinikauppaa – viranomaisen mukaan kekseliäs idea ei riko Alkon monopolia

    8. 8

      Nordean liikevoitosta hupeni kolmannes

    9. 9

      WSJ: Olli Rehn on noussut IMF:n pääjohtajakisan kärkikaartiin

    10. 10

      Sijoittajilla huoli Nordean osinkopolitiikasta – myös Wärtsilän osake painuu

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko köyhä – tässä menevät nyt rajat Suomessa

    2. 2

      Maatila myynnissä, lähtöhinta euron – tällaisia asumuksia Suomesta saa pikkurahalla

    3. 3

      36 eduskunnan ulkopuolelle jäänyttä löysi käyttöä sopeutumisrahalle – katso, ketkä kaikki hakivat kansanedustajan tilapäistä työttömyysturvaa

    4. 4

      Taloyhtiö haistoi palaneen käryä: pariskunnan kauppavenkoilu toi häädön ja 40 000 euron kulut

    5. 5

      Helsingissä mainostetaan Kallioon avautuvaa viinikauppaa – viranomaisen mukaan kekseliäs idea ei riko Alkon monopolia

    6. 6

      Taksiuudistus lopetti päivystysvelvollisuuden, eteläsavolainen taksiyrittäjä äimistelee kuljettajien reaktiota: ”Menkööt sitten tehtaalle töihin”

    7. 7

      Lukijat paljastivat omat nuukailu­menetelmänsä – Tiskitablettien pilkkomiselle rutkasti vastakaikua

    8. 8

      ”Markalla Mallorcalle, kahdella Kanarialle!” – tällainen oli Keihäsmatkat perustanut ja seksikylää Kihniöön suunnitellut yrittäjälegenda

    9. 9

      Näin ex-kansanedustajat hyödyntävät sopeutumisrahansa – opiskelua, mietiskelyä, sairaan äidin hoitamista...

    10. 10

      Sotilaskotiliitto pahastui, kun yrittäjä myi ”Sotkun munkkeja” ilman lupaa – nyt munkkivaunu seisoo torilla tyhjillään

    11. Näytä lisää