Kilpailu kaduilla kärjistyy: viides potkulautafirma ilmestyy Helsingin katukuvaan – ”Kyllä me vielä mahdumme”

Julkaistu:

Yhdysvaltalainen sähköpotkulautayritys Lime on Helsingin potkulautapiirien uusin tulokas. Taloussanomat selvitti, miten alan pioneeri eroaa kilpailijoistaan.
Helsinkiläisellä on valinnanvaraa, kun hän haluaa matkustaa sähköpotkulaudalla. Kevään alusta Helsinkiin nimittäin on rantautunut neljä eri sähköpotkulautafirmaa: ruotsalainen Voi, saksalainen Tier ja suomalainen Hoop sekä venäläissuomalainen Samocat.

Ja nyt kaupunkiin on saapumassa järjestyksessä viides sähköpotkulautafirma – yhdysvaltalainen Lime.

Tänään perjantaina firma tuo Helsingin kaduille limenvihreät menopelinsä. Sähköpotkulautojen määrää Lime ei suostu Taloussanomille paljastamaan. Tyypillisesti sähköpotkulautayritykset ovat aloittaneet 100–200 laudalla.

Heti aluksi lienee paikallaan kysyä Limen Suomen operatiiviselta johtajalta Mikael Uusivuorelta, uskooko hän, että Helsingissä riittää käyttäjiä kaikille potkulaudoille. Vai alkaako kilpailu jo käydä hieman kireäksi?

– Kyllä me vielä mahdumme kaupunkiin, Uusivuori vakuuttaa.

– Olemme jo jonkin aikaa tutkailleet markkinoita Helsingissä. Ja olemme todenneet, että kysyntää on yhä.


Yli sadassa kaupungissa eri puolilla maailmaa vaikuttava Lime on kiitänyt sähköpotkulautabuumin aallonharjalla alusta asti.

Buumi alkoi kehittyä vuonna 2017, kun Lime ja toinen yhdysvaltalaisyhtiö Bird Rides toivat vaivihkaa lautansa Santa Monican kaduille Kaliforniassa. Niiden välitöntä suosiota kuvaa se, että jo seuraavana vuonna molempien yhtiöiden markkina-arvot nousivat sijoittajakierroksilla yli kahteen miljardiin dollariin.

Bisneksen houkuttelevuudesta puolestaan kertoo se, että Limen nyt rantautuessa Helsinkiin se joutuu kilpasille sellaisten yhtiöiden kanssa, jotka ovat kehittäneet omat versionsa Limen ja Bird Ridesin potkulaudoista.

Tosin eivät Voin, Tierin, Hoopin ja Samocatin sähköpotkulaudat mitään hiilikopioita Limen vastaavista ole. Eroja löytyy niin käyttömaksuista kuin valmistusmateriaaleista.

Käyttömaksu on todennäköisesti ensimmäinen – joskaan ei kaikille välttämättä tärkein – seikka, johon kuluttaja suuntaa huomionsa, kun valitsee sähköpotkulautaa.

Voin potkulaudan saa käyttöönsä mobiilisovelluksen kautta ja maksamalla euron lähtömaksun lisäksi 25 senttiä minuutilta. Tierin speksit ovat muuten samat, mutta minuuttimaksu on viisi senttiä halvempi.

Hoopilla ei ole lähtömaksua lainkaan, mutta sen pysäköinti maksaa enintään euron. Alennusta saa, jos sähköpotkulaudan pysäköi oikeaoppisesti ja liikennettä vaarantamatta. Potkulaudan ajaminen maksaa 15 senttiä minuutilta.

Samocatin sähköpotkulautojen ajaminen maksaa ensimmäiset viisi minuuttia euron verran, sitten hinta tippuu 15 senttiin minuutilta.

Onko Lime kilpailijoitaan edullisempi?

– Limellä avausmaksu tulee olemaan euron ja minuuttimaksu on 30 senttiä, Uusivuori sanoo.

Sähköpotkulaudat on helppo mieltää ekologisiksi kulkuvälineiksi. Sellaisina niitä myös mainostetaan.

Laudat kuitenkin kuluvat nopeasti loppuun. Erinäisissä testeissä niiden käyttöiän on todettu olevan vain muutamia kuukausia. Parhaimmillaan sähköpotkulaudat ovat kestäneet käytössä vuoden päivät.


Helsingissä toimivista sähköpotkulautafirmoista suomalainen Hoop on pyrkinyt erottumaan muista ekologisuudella. Helsingin Sanomien haastattelussa yhtiön toimitusjohtaja Jerry Jalava kertoi ekologisuuden tulevan siitä, että potkulauta on suunniteltu uusiokäytettäväksi. Kun laite tulee elinkaarensa päähän, se voidaan sulattaa ja uusiokäyttää.

Jalava tosin ei osannut haastattelussa sanoa, missä sulatus tarkkaan ottaen oikein tapahtuisi.

Jos siis kuluttaja pohtii sähköpotkulautaa valitessaan ekologisuutta, löytyykö sitä Limestä?

– Lime valmistaa ja omistaa kaikki sähköpotkulautansa, minkä ansiosta pystymme uudistumaan nopeasti, Uusivuori kertoo.

– Meidän prosesseihimme kuuluu korjata, uusiokäyttää sekä kierrättää niin monia sähköpotkulautoja kuin mahdollista.

Lautojen tarkkaa käyttöikää Uusivuori pitäytyy kommentoimasta.


Turvallisuus on nyt kuuma peruna, kun sähköpotkulaudoista puhutaan.

Ilta-Sanomat uutisoi viikko sitten sähköpotkulautojen aiheuttaneen Helsingissä jo parisenkymmentä kirurgista hoitoa vaativaa vammaa. Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein puolestaan ihmetteli Ilta-Sanomille, miksi potkulautojen nopeus on asetettu kohtalaisen korkealle, hieman yli 20 kilometriin tunnissa.
Myös sähköpotkulautojen pysäköiminen sinne tänne on herättänyt närää niin Suomessa kuin maailmalla.

Uusivuoren mukaan turvallisuus onkin Limen valtti. Yhtiöllä on jopa oma turvallisuuteen keskittyvä tiimi, joka edistää vastuullista lautailua, hän selittää.

– Limen Gem 2.5 -malli on todettu erittäin laadukkaaksi. Siinä on vankka runko, joka ottaa hyvin iskuja vastaan, Uusivuori sanoo.

– Pyrimme tuomaan kaduille parhaimman, kaikista turvallisimman tuotteen.

Lime

  • Perustettu San Franciscossa Yhdysvalloissa tammikuussa 2017.
  • Toimii yli sadassa kaupungissa ympäri maailman.
  • Rahoituskierroksella vuonna 2018 sijoittajat laskivat Limen arvoksi 1,1 miljardia dollaria. Yhtiön rahoittajiin kuuluu muiden muassa kyytipalvelu Uber.
  • Järjestyksessä viides Helsingissä toimiva sähköpotkulautayritys.
  • Helsingissä Limen sähköpotkulaudat ovat saatavilla alueella, joka kattaa Jätkäsaaren, Eiran, Kaivopuiston, Meilahden, Alppilan, Sörnäisen, Kalasataman, Lauttasaaren ja Katajanokan.
  • Limen sähköpotkulaudan avausmaksu on euron, minuuttimaksu 30 senttiä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Taloyhtiö haistoi palaneen käryä: pariskunnan kauppavenkoilu toi häädön ja 40 000 euron kulut

    2. 2

      Haisevien patjojen ongelmista lukuisia yhteydenottoja – Tukes: Terveysoireiden takia jopa lääkäriin

    3. 3

      G7-maat: Teknojäteille veroja, Facebookin librasta ”vakava huoli”

    4. 4

      Cargotecin tulos alitti odotukset – Vehviläinen: vuosineljännes oli kaksijakoinen

    5. 5

      Sijoittajilla huoli Nordean osinkopolitiikasta – myös Wärtsilän osake painuu

    6. 6

      WSJ: Olli Rehn on noussut IMF:n pääjohtajakisan kärkikaartiin

    7. 7

      Nordea perkaa osingonjaon periaatteensa: ”Tulokset eivät ole tyydyttävällä tasolla”

    8. 8

      Sotilaskotiliitto pahastui, kun yrittäjä myi ”Sotkun munkkeja” ilman lupaa – nyt munkkivaunu seisoo torilla tyhjillään

    9. 9

      Telian tulos putosi kolmanneksen Suomessa – odottaa EU:n lupaa Bonnier-kaupalle vuoden lopulla

    10. 10

      Nordean liikevoitosta hupeni kolmannes

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Taloyhtiö haistoi palaneen käryä: pariskunnan kauppavenkoilu toi häädön ja 40 000 euron kulut

    2. 2

      Sotilaskotiliitto pahastui, kun yrittäjä myi ”Sotkun munkkeja” ilman lupaa – nyt munkkivaunu seisoo torilla tyhjillään

    3. 3

      Kone harkitsee jopa 16 mrd:n euron yrityskauppaa – analyytikko HS:lle: ”Merkittävin päätös, minkä Kone on koskaan tehnyt”

    4. 4

      Haisevien patjojen ongelmista lukuisia yhteydenottoja – Tukes: Terveysoireiden takia jopa lääkäriin

    5. 5

      Finnairin kurssi sakkasi yllättäen – Analyytikko: Tässä ovat syyt lentoyhtiön karuun syöksyyn

    6. 6

      KL: Anne Berner ei kertonut eduskunnalle sidonnaisuuksistaan kiinteistöbisnekseen ministerikautensa alussa

    7. 7

      Helsingissä mainostetaan Kallioon avautuvaa viinikauppaa – viranomaisen mukaan kekseliäs idea ei riko Alkon monopolia

    8. 8

      Nordean liikevoitosta hupeni kolmannes

    9. 9

      WSJ: Olli Rehn on noussut IMF:n pääjohtajakisan kärkikaartiin

    10. 10

      Sijoittajilla huoli Nordean osinkopolitiikasta – myös Wärtsilän osake painuu

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko köyhä – tässä menevät nyt rajat Suomessa

    2. 2

      Maatila myynnissä, lähtöhinta euron – tällaisia asumuksia Suomesta saa pikkurahalla

    3. 3

      36 eduskunnan ulkopuolelle jäänyttä löysi käyttöä sopeutumisrahalle – katso, ketkä kaikki hakivat kansanedustajan tilapäistä työttömyysturvaa

    4. 4

      Taloyhtiö haistoi palaneen käryä: pariskunnan kauppavenkoilu toi häädön ja 40 000 euron kulut

    5. 5

      Helsingissä mainostetaan Kallioon avautuvaa viinikauppaa – viranomaisen mukaan kekseliäs idea ei riko Alkon monopolia

    6. 6

      Taksiuudistus lopetti päivystysvelvollisuuden, eteläsavolainen taksiyrittäjä äimistelee kuljettajien reaktiota: ”Menkööt sitten tehtaalle töihin”

    7. 7

      Lukijat paljastivat omat nuukailu­menetelmänsä – Tiskitablettien pilkkomiselle rutkasti vastakaikua

    8. 8

      ”Markalla Mallorcalle, kahdella Kanarialle!” – tällainen oli Keihäsmatkat perustanut ja seksikylää Kihniöön suunnitellut yrittäjälegenda

    9. 9

      Näin ex-kansanedustajat hyödyntävät sopeutumisrahansa – opiskelua, mietiskelyä, sairaan äidin hoitamista...

    10. 10

      Sotilaskotiliitto pahastui, kun yrittäjä myi ”Sotkun munkkeja” ilman lupaa – nyt munkkivaunu seisoo torilla tyhjillään

    11. Näytä lisää