Tulot putosivat, luottamus meni ja kilpailu villiintyi... nyt kuskit puhuvat suunsa puhtaaksi haukutusta taksiuudistuksesta

Monet kuljettajat haukkuvat taksiuudistuksen. Uudistuksen mahdollistama taksien vapaa liikkuvuus saa kuitenkin kiitosta.

4.7.2019 7:25

Taksiuudistuksesta on kulunut vuosi, eikä kuljettajilla ole uudistuksesta juuri hyvää sanottavaa. Remonttia ruoskitaan suunnalta kuin toiseltakin ja taksitolpilla vallitsee alakulo sekä ärtymys.

– 42 vuotta olen tätä hommaa katsonut, eikä taksiala ole koskaan ollut näin sekaisin. Tämä vuosi on ollut todella huono, sivaltaa Jarmo-etunimellään kommentoiva pitkän linjan taksikuski.

Jarmo ja moni muukin taksikuski haluavat pysyä tunnistamattomana. Pelkona on, että kovasta kritiikistä tulee sanomista asiakkailta ja kaupunkilaisilta.

Osa puolestaan kokee, että on johdon tehtävä kommentoida. Jokunen on kyllästynyt koko aiheeseen.

  • Jutun pääkuvan paikalla olevalla videolla kasvoillaan ja koko nimellään esiintyvät taksikuskit kertovat mielipiteensä taksiuudistuksesta.

Kommentoimaan suostuneet taksikuskit eivät sanojaan säästelleet ja korulauseita oli turha odottaa. Muutokset saivat täyslaidallisen piikikkäitä moitteita.

– Kukaan ei kiinnittänyt huomiota, miten taksialaa valvotaan. Kilpailullisesti emme ole samassa asemassa niiden kanssa, jotka eivät maksa arvonlisäveroa, Jarmo toteaa.

– Uusia, pääasiassa ulkomaalaisia taksikuskeja on tullut lisää. Osa heistä ei sitoudu pelisääntöihin ja leimaavat koko taksialaa. Asiakkaat eivät aina uskalla edes ottaa taksia, Elielinaukiolta tavoitettu Heikki kommentoi ja jatkaa:

– Yökuljetukset ovat melkein kokonaan menneet uusille kuskeille. Siellä on ihan villi maailma.

Osa kuskeista ei jaksa enää puhua aiheesta. ”Tiedätte kyllä mielipiteeni”, huokaa eräs.

– Olen ajanut vasta kaksi viikkoa. Olen kuitenkin kuullut, että on paljon villejä takseja, jotka huijaavat asiakasta. Eräältä asiakkaalta oli pyydetty 90 euroa matkalta, joka olisi oikeasti maksanut ehkä 50 euroa. Ennen oli ymmärtääkseni paremmin, kertoo hotellin edustalle pysäköinyt Mohammed.

Taksikuskien leipä on aiempaa tiukemmassa ja luottamus alaan on hieman laskenut. Kuljettajien mukaan asiakkaiden määrä ei ole noussut, mutta kuljettajia on enemmän.

Jarmo kertoo, että asiakkaiden välissä odotusaika venyy usein tuntiin. Kamppailu viimeisistä asiakkaista on jopa johtanut joillain kuskeilla käsirysyyn.

Helsingin rautatieaseman edustalla takseja on kuin Vilkkilässä kissoja – eli paljon. Taksikuski Keijo Silvar nojailee taksiinsa ja odottaa asiakasta kollegoidensa tavoin.

– Yleisesti uudistus meni vähän pieleen. Olisi pitänyt vähän enemmän ajatella, ennen kuin tekee lopullista uudistusta, Silvar toteaa.

Hänen mukaansa isoimmat ongelmat liittyvät siihen, ettei osa kuskeista maksa veroja ja kilpailu lisääntyi jopa liiaksi. Vastaavasti asiakasmäärät eivät Silvarinkaan mukaan ole nousseet. Tässä vaiheessa kesää hän arvelee väkeä olevan jopa aiempaa vähemmän.

Tuloksena on, että kuskit joutuvat taloudellisesti tiukemmalle.

– Ansiot varmastikin ovat pudonneet monelta.

Keijo Silvar ei ole tyytyväinen taksiuudistukseen.

Samaa kommentoi myös Marko Komulainen.

– Tämä lähti käyntiin juuri niin kuin pelkäsinkin. En ole tyytyväinen uudistukseen, en millään lailla.

Komulaisen mukaan sääntelyn purkua olisi pitänyt rajoittaa hieman. Lisäksi ongelmana on alalle tulleet uudet kuljettajat, jotka eivät oikein ”hallitse tätä hommaa”.

– Ihmiset eivät uskalla käyttää taksia samalla tavalla kuin ennen.

Tulot ovat pudonneet kuljettajilla jopa 25–30 prosenttia. Se näkyy taloudellisesti, mutta ainakin saman yhtiön sisällä yhteishenki on taksinkuljettajilla yhä hyvä.

– Ilmeisesti muilla markkinoilla on ollut vähän raaempaa tuo touhu. Mutta ei tässä ole joutunut väkivaltaisuuksiin ryhtyä itse ainakaan, Komulainen naurahtaa.

Marko Komulaisen mukaan taksiuudistus on epäonnistunut. Uudistuksen hopeareunuksena on kuitenkin vapaa liikkuvuus. Komulaisen mukaan on hyvä, että nykyään ajaa saa missä vain.

Antero Leppä jatkaa tuttua säveltä. Hänen mukaansa taksiuudistus ei ole tuonut mukanaan mitään hyvää.

– Mennyt ihan täysin pieleen koko homma. On paljon semmoista kilpailua, joista toiset ei maksa mitään ja toiset maksaa.

Asiakkaita on paljon vähemmän. Kulut ovat nykyään suuremmat, mutta tulot pienemmät, joten Lepän mukaan taskunpohjalle jää aiempaa vähemmän rahaa.

Antero Lepän mukaan ”uudistus ei ole lähtenyt lainkaan käyntiin”.

Matti Parv on kollegoitaan positiivisempi. Hänen mukaansa paljoakaan ei ole muuttunut. Asiakkaita takseilla on suunnilleen yhtä paljon kuin aiemmin eikä hän tunnista tulojenkaan romahtamista ainakaan kaikkia koskettavaksi ilmiöksi.

– Taksitolpat ovat useammin vapaana.

Taksiuudistus ei ole hänen mielestään yksiselitteisen hyvä asia.

– Ei kaikki ole hyvää, mutta ei siinä ole mitään hullua.

Matti Parv on muita haastateltavia tyytyväisempi uudistukseen.

Taksiuudistus on kokenut varsinaisen kritisoinnin vyöryn ensimmäisen vuotensa aikana. Juha Sipilän (kesk) hallituksen ja entisen liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) toteuttama taksiuudistus pyrki poistamaan säätelyä ja vapauttamaan kilpailua taksialalla.

Uudistuksen uskottiin pudottavan hintoja ja lisäävän taksien saatavuutta. Uudistuksen myötä vaihtoehtoiset kuljetuspalvelut, kuten Uber ja Yango tulivat lailliseksi ja taksiluvan saaminen helpottui.

Päivystysvelvollisuuden ja taksikuvun pakollisuus poistettiin ja taksit vapautuivat toimimaan haluamassaan kunnassa.

Vuosi uudistuksen jälkeen keskimääräisen hinnan kerrotaan useimmissa paikoissa kasvaneen. Taksien määrä on lisääntynyt, mutta ei tasaisesti. Vapautuminen on vienyt monesta pienestä kunnasta taksipalvelut kokonaan.

Uudistuksen jälkeen asiakkaiden määrä on pysynyt melko samana ja luottamus taksialaan on laskenut uudistuksen jälkeen.

Lisäksi valtion takseista saama veronkertymä on sukeltanut harmaan talouden myötä.

Ongelmat on tiedostettu myös päättäjätasolla. Uusi liikenneministeri Sanna Marin (sd) haluaa korjata taksiuudistukseen liittyvät puutteet lakimuutoksilla ja nopealla aikataululla.

Erityisesti aiotaan keskittyä harmaan talouden torjuntaan ja turvallisuuteen, sekä huomioimaan alueellinen saatavuus sekä hinnat.

– Uudistuksessa tullaan kuuntelemaan myös niin taksialaa kuin kansalaisia, kun muutoksia tehdään, Marin on kommentoinut.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?