Utsjoella asuva Aleksi yritti hakea uutta pankkikorttiaan – tyrmistyi OP:n asiakaspalvelun vastauksesta: ”Meillä ei ole Utsjoen konttorin numeroa” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Utsjoella asuva Aleksi yritti hakea uutta pankkikorttiaan – tyrmistyi OP:n asiakaspalvelun vastauksesta: ”Meillä ei ole Utsjoen konttorin numeroa”

Utsjokelainen Aleksi Ahlakorpi joutui soittamaan useamman kerran Osuuspankin asiakaspalveluun, kunnes pääsi lopulta asioimaan Utsjoen konttorissa.

Utsjokelainen Aleksi Ahlakorpi joutui soittamaan useamman kerran Osuuspankin asiakaspalveluun, kunnes pääsi lopulta asioimaan Utsjoen konttorissa.

Julkaistu: 30.6.2019 8:03

Aleksi Ahlakorpi päätyi rämpimään varsinaisen pankkipalveluviidakon läpi, kun hän lähti torstaina selvittämään, miten saisi haettua uuden pankkikorttinsa Utsjoen Osuuspankin konttorista.

Osuuspankin konttori Utsjoella on auki ainoastaan maanantaisin aamukymmenestä iltapäiväneljään. Muina arkipäivinä pankissa pääsee asioimaan vain ajanvarauksella.

Tämä tarkoitti, että utsjokelaisen Aleksi Ahlakorven oli varattava asiointiaika, sillä maanantaisin hän on töissä yhdeksästä viiteen. Ahlakorven täytyi päästä hakemaan konttorista uutta pankkikorttiaan.

Koska osuuspankin sivuilta ei löytynyt suoraa numeroa Utsjoen konttoriin, Ahlakorven piti soittaa pankin vaihteeseen. Ja sieltä Ahlakorpi sitten päätyi keskelle varsinaista pankkipalveluiden viidakkoa.

– Vaihteessa asiakaspalvelija selitti, että seuraavat vapaat asiointiajat pankkiin ovat vasta joulukuussa, Ahlakorpi aloittaa kertomuksensa.

Ahlakorpi selitti virkailijalle tilanteensa. Hänen täytyi noutaa konttorista uusi pankkikorttinsa – hetimmiten, ennen kuin vanhan kortin käyttöaika menee umpeen. Maanantaisin, kun pankki on auki, hän ei töidensä takia pääse korttia hakemaan.

– Sitten virkailija yhtäkkiä huomasi, että pankki olisikin myös torstaisin auki kahdestatoista kuuteentoista, Ahlakorpi sanoo.

Ahlakorpi suuntasi oikopäätä pankkiin, mutta konttorille päästyään hän totesi sen olevan edelleen auki vain maanantaisin.

Konttorissa näkyi kuitenkin liikettä, valot olivat päällä ja pankin ainoa virkailija oli paikalla. Ahlakorpi päätti soittaa uudelleen vaihteeseen kysyäkseen, josko virkailijalle olisi mahdollista ilmoittaa, että hän on konttorin ulkopuolella ja tulisi vain hakemaan uutta pankkikorttiaan.

Asiakaspalvelijan vastaus oli varsin hämmentävä, Ahlakorpi alustaa.

– Hän totesi, ettei heillä asiakaspalvelussa ole Utsjoen konttorin numeroa.

Seuraavaksi asiakaspalvelija ehdotti Ahlakorvelle soittopyynnön jättämistä Utsjoen konttorin virkailijalle. Ahlakorpi vastasi myöntävästi, ja reippaan parikymmenen minuutin kuluttua hänen puhelimensa soi.

Solmu alkoi aueta.

– Sovin virkailijan kanssa, että hakisin korttini perjantaina aamupäivällä. Ja tänään, perjantaina, sain kortin sitten noudettua, Ahlakorpi kertoo.

Virkailijan kanssa puhuessaan Ahlakorvelle selvisi myös syy siihen, miksi pankin asiointiajat olivat varattu joulukuulle asti.

– Virkailija kertoi olevansa jäämässä perjantain jälkeen lomalle. Siksi Osuuspankin järjestelmä näyttää, että kaikki asiakaspalveluajat olisivat varattu joulukuulle asti.

Ahlakorpi sanoo ymmärtävänsä hyvin, etteivät Osuuspankin ihmiset asiakaspalvelussa mahtaneet sille mitään, jos heillä oli virheelliset tiedot Utsjoen konttorin aukioloajoista eikä suoraa numeroa konttoriin löytynyt mistään.

Lähinnä Ahlakorpea harmittaa se, miten normaaliasiointi Utsjoen konttorissa on vaikeutunut. Päästäkseen paikallisen virkailijan pakeille on soitettava kokonaan toisella puolella Suomea oleville asiakaspalvelijoille.

Osuuspankin pankkiliikenteen henkilöasiakkaista vastaava johtaja Sari Heinonen sanoo ymmärtävänsä yskän.

– Meillä on tosiaan keskitetty puhelinpalvelu, joka hoitaa näitä päivittäisiä asioita. Yksittäisissä konttoreissa ei ole enää omaa numeroa, Heinonen kertoo.

– Me olemme tunnistaneet kyllä ongelman, mikä tähän liittyy. Meidän on parannettava henkilökohtaista tavoitettavuutta.

Heinosen mukaan parantavia toimenpiteitä on jo mietitty.

– Kaikista parastahan tässä olisi ollut se, että uusi pankkikortti olisi mennyt suoraan asiakkaan kotiin. Tämä on sellainen toimintamalli, johon Osuuspankki jatkossa pyrkii.

Kaiken kaikkiaan Heinonen haluaa pahoitella Ahlakorvelle sattunutta.

– Pahoitellaan, että näin on päässyt käymään. Osuuspankki on kuitenkin suomalainen, paikallisesti toimiva pankki, joten se henkilökohtainen tavoitettavuus on sellainen painopistealue, jota haluamme ehdottomasti parantaa.

Tuoreimmat osastosta