Petteri myy Amerikkaan vettä jopa yli 20 euron litrahintaan – liikemiehen epäilyyn kiteytyy Heinolan valtti

Julkaistu:

Vesibisneksen arvo nousee arvioiden mukaan ensi vuonna 280 miljardiin. Suomalaista vettä pyritään myymään puhtaudella ja jääkauden eksotiikalla.
Heinolan Viikinäisessä sijaitsee 32 kilometriä pitkä ja 3 kilometriä leveä allas täynnä luonnonmineraalivettä, josta Amerikassa ollaan valmiita maksamaan noin 5–20 dollaria pullolta.

Suomalainen vesibisnes joutuu kuitenkin taistelemaan globaaleja jättejä vastaan ja sota on armotonta.

Ensi vuonna vesibisneksen arvoksi arvioidaan 280 miljardia dollaria, josta valtaosa valuu suurille yhtiöille, kuten Nestlelle ja Coca Cola Companylle.

Ice Age Water pyrkii tunkeutumaan markkinoille Vellamo-vedellään. Ensimmäinen askel on jo otettu: Super Bowl -viikonloppuna Vellamoa ostettiin 10 000 pulloa.

Vellamoa tarjoillaan myös ensi vuoden Super Bowlissa ja yhtiössä uskotaan Amerikan markkinoiden avaavan ovia myös Eurooppaan ja Aasiaan.

Tavoitteena on kasvattaa maksimissaan kahden miljoonan vuosittainen pullotuotanto aluksi viiteen miljoonaan pulloon ja siitä jälleen kymmeniin miljooniin. Työtä kasvaminen toisi jopa 20 henkilölle Heinolassa. Tällä hetkellä yhtiö työllistää Suomessa kymmenisen henkeä.

Ice Age Waterin Super Bowl -menestyksestä kertoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.



Mistä Vellamossa on siis kyse? Toimitusjohtaja Petteri Ahonen kertoo, että kyseessä on niin kutsuttu luksusvesi. Luksusvedeksi Vellamon tekee sen laatu ja harvinaisuus.

Vellamo pumpataan ja pullotetaan Heinolan luonnonmineraalivesilähteestä, joka on ainoa laatuaan Suomessa. Veden pH-pitoisuus on 8,3 eli korkeampi kuin useimmissa mineraalivesissä.

Bakteeripitoisuus vedessä on nolla, eli vesi ei pullossa seisovanakaan pilaannu.

Luksusvedellä täytyy olla myyvä tarina. Tarinansa Vellamo ammentaa jääkaudesta – onhan mineraalivesiallas muodostunut jääkauden sulamisvesistä, jotka ovat valuneet maaperän läpi.

Vaikka vuonna 2017 perustetulla yhtiöllä on henkilökuntaa myös Amerikassa, identifoituu yhtiö nimenomaisesti Suomeen ja Suomen luontoon.

– Olin hieman epäileväinen, kuinka hyvin Suomi tunnetaan USA:ssa. Pohdin, että olisiko pohjoismaalaisuus myyvempää kuin suomalaisuus. Ilmeni, että puhtauden suhteen suomalaisuus on vahva valttikortti, Ahonen toteaa.

Hän kertoo olleensa yhtiönsä kanssa NHL-joukkue Toronto Maple Leafsin katsomossa ja tarjonneensa Vellamoa amerikkalaiselle liikemiehelle saatesanoin ”tässä sinulle maailman parasta vettä”.

– Hän vastasi, että ei tuo voi olla maailman parasta: maailman paras vesi tulee Suomesta. Totesin, että nimenomaan!

Pohjois-Amerikka on Vellamon suurin markkina-alue. Ahosen mukaan brändiä tehdään tunnetuksi amerikkalaisten jakelijoiden kautta. Toistaiseksi Vellamolla voi kostuttaa kurkkunsa Super Bowlin lisäksi hienommissa ravintoloissa, hotelleissa ja klubeilla.

Luksusvesi haluaa erottautua tavallisista mineraalivesistä, jonka markkinat ovat vielä vahvemmin suuryritysten käsissä.

– Kaatovetenä emme ole missään. Vellamon on oltava tuote jota pyydetään tai jota henkilökunta suosittelee. Lisäksi pyrimme markkinoimaan sopivuuttamme drinkkien aineosaksi. Olemme menestyneet makutesteissä.

Erottautumisessa auttaa Suomessa muotoiltava ja Ranskassa tuotettava design-pullo, jolla yhtiö on voittanut muotoilupalkintoja.

0,75 litran design-pullossa vesi maksaa jopa noin 18 euroa (20 dollaria), pienessä muovipullossa hinta on usein viiden euron paikkeilla.

Muovipullot ovat brändille tärkeitä, sillä monissa USA:n osavaltiossa uima-altailla ei saa myydä lasipulloja.



Suurimman katteen vedestä ottaa ravintola ja jakelija. Ice Age Water saa litralta noin 2,5 euroa.

– Meidän katteemme on terve, muttei lähelläkään ravintoloiden 60–70 prosenttia. En halua sen tarkemmin katettamme avata.

Katteesta isoimman siivun vie logistiikka ja tuotekustannukset. Matka Heinolasta Amerikan klubeille on pitkä. Myös pullottaminen on kallista.

Ahosen mukaan tuotantovolyymin kasvattaminen leikkaisi kuluja. Yhtiö on valmis syöttämään rahaa markkinointiin ja voimakkaaseen kasvuun. Lähitulevaisuudessa painopiste pysyy yhä Pohjois-Amerikassa.

– Esimerkiksi Kiinan markkinat ovat meille poissuljettuja, sillä kieltäydymme myymästä alueille, joiden kierrätys on toimimaton. Muutoin uskomme, että Pohjois-Amerikkaan tulee satsata: se on vaikein markkina-alue, joten jos siellä menestyy, voi menestyä kaikkialla.
Näitä luetaan!
  • Juuri nyt
  • Päivä
  • Viikko
  1. 1

    Näpistelijät luulivat löytäneensä porsaanreiän ruokakaupoista – asiantuntija: toiminta yhä röyhkeämpää

  2. 2

    Katso 200 ammatin ansiot – nyt on bussikuskin vuosikymmen: yli 500 euroa lisää liksaa

  3. 3

    Kysely: Kahden tyyppisten mökkien kysyntä väheni rajusti koko Suomessa – välittäjä pamautti syyn ykskantaan: ”Olisi tärkeää saada ihmiset ymmärtämään”

  4. 4

    Kela paljasti: täällä maksetaan eniten asumistukia

  5. 5

    OP:lla ja Nordealla oli häiriöitä pankkipalveluissa

  6. 6

    Yli 10 000 suomalaista paljasti, paljonko tilillä on rahaa – asiantuntija kertoo, millainen saldon tulisi olla

  7. 7

    Tallinna-Helsinki-tunneli­hankkeen ympäristö­arvio vaatii lisää työtä

  8. 8

    Jussi on syönyt Suomen jokaisella ABC:llä – nämä kaksi asemaa ovat suosikit 145:n joukosta

  9. 9

    Kiinalainen verkkokauppa koukuttaa – Suvi, 28: ”Haluan, että minulle on koko ajan tulossa paketteja”

  10. 10

    Martela vähentää 40 työpaikkaa – suurin osa irtisanomisilla

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Näpistelijät luulivat löytäneensä porsaanreiän ruokakaupoista – asiantuntija: toiminta yhä röyhkeämpää

  2. 2

    Kysely: Kahden tyyppisten mökkien kysyntä väheni rajusti koko Suomessa – välittäjä pamautti syyn ykskantaan: ”Olisi tärkeää saada ihmiset ymmärtämään”

  3. 3

    Yli 10 000 suomalaista paljasti, paljonko tilillä on rahaa – asiantuntija kertoo, millainen saldon tulisi olla

  4. 4

    Kela paljasti: täällä maksetaan eniten asumistukia

  5. 5

    Katso 200 ammatin ansiot – nyt on bussikuskin vuosikymmen: yli 500 euroa lisää liksaa

  6. 6

    Karu kommentti teki lopun työ­haaveista: ”Tolla naamalla et saa töitä” – tällaista on syrjintä Suomen työ­elämässä

  7. 7

    OP:lla ja Nordealla oli häiriöitä pankkipalveluissa

  8. 8

    Palkka 3 700 euroa tai 2 900 euroa kuussa – naisen euro yksityisellä sektorilla oli viime vuonna 78 senttiä

  9. 9

    Jussi on syönyt Suomen jokaisella ABC:llä – nämä kaksi asemaa ovat suosikit 145:n joukosta

  10. 10

    Legendaarinen helsinkiläinen vaatekauppa on myynnissä – ”Kun perustin tämän liikkeen, kaikki sanoivat, että ei sillä elä”

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Jussi on syönyt Suomen jokaisella ABC:llä – nämä kaksi asemaa ovat suosikit 145:n joukosta

  2. 2

    TE: Tulli jysäytti: maku­lonkeroiden ja -siidereiden veroon 41 prosentin korotus

  3. 3

    Kansa hämmästyi ministerien veloista: ”On siinä jälkipolvilla ihmettelemistä” – asiantuntija kertoo, mistä on kyse

  4. 4

    Mies ennakoi kuolemaansa ja osti kesämökin nuorikkonsa nimiin: Ei tullut viikatemiestä, vaan tuli ero – näin kävi mökille

  5. 5

    Näpistelijät luulivat löytäneensä porsaanreiän ruokakaupoista – asiantuntija: toiminta yhä röyhkeämpää

  6. 6

    5 vuoden liitto päättyi miehen kuolemaan: leski vaati puolta miehen 108-kertaisesta omaisuudesta – salasi pankkitilinsä tapahtumat

  7. 7

    Kysely: Kahden tyyppisten mökkien kysyntä väheni rajusti koko Suomessa – välittäjä pamautti syyn ykskantaan: ”Olisi tärkeää saada ihmiset ymmärtämään”

  8. 8

    Juristit paljastavat 4 syytä, miksi testamentti kannattaa tehdä – ”Lapset voivat tehdä kiusaa leskelle”

  9. 9

    Yli 10 000 suomalaista paljasti, paljonko tilillä on rahaa – asiantuntija kertoo, millainen saldon tulisi olla

  10. 10

    9 asiaa, joista ensiasunnon ostaja on usein ulalla – silmät aukenivat, kun totuus uudesta lainailmiöstä paljastui: ”Se saattoi tuntua halvalta”

  11. Näytä lisää