Suomenlahdella seilaa nyt hitaasti yli 200 ihmisen kelluva tehdas – yhdistää Suomen ja Viron aivan uudella yhteydellä

Julkaistu:

Lorelay-laivalla hitsataan kaasuputkea kellon ympäri. Putki laskeutuu Suomenlahden pohjaan lähes kahden miljoonan euron päivähintaan.
Puisen baaritiskin takana olevat hyllyt ovat tyhjät.

Vielä muutama vuosi sitten Lorelay-laivalla työskentelevät saattoivat kumota pari olutta 12-tuntisen työvuoron päätteeksi. Nyt laivalla on nollatoleranssi alkoholille ja huumeille. Vierailijatkin joutuvat puhaltamaan alkometriin ennen laivaan nousua.

Asian ymmärtää, sillä laivalla tehdään vaativaa työtä. Lorelayn tehtävänä on laskea Suomenlahden pohjaan kaasuputki, joka yhdistää Suomen ja Baltian kaasumarkkinat.

Baltic Connector on ainutlaatuinen hanke. Tällä hetkellä ainoa Suomeen johtava kaasuputki tulee maitse Venäjältä.


Kaasuputken vetäminen Suomen Siuntion ja Viron Kiilin välillä on niin kallista puuhaa, että yksityisellä rahalla se ei onnistuisi. Euroopan unioni kattaa 250 miljoonan euron budjetista kolme neljäsosaa.

Noin neljännes budjetista palaa viidessä viikossa. Niin kauan kestää putken vieminen Suomenlahden alitse Inkoosta Paldiskiin. Päivähinnaksi voi siten laskea vajaat kaksi miljoona euroa.

Urakan tästä osasta vastaa hollantilainen perheyritys Allseas, joka on erikoistunut merenalaisten putkien laskemiseen. Sama yritys laskee parhaillaan myös Nord Stream 2:n kaasuputkia Inkerinmaalta Saksaan.

Vuonna 1986 vesille laskettu Lorelay on Allseasin vanhin alus. Siellä vieraillessa selviää nopeasti, miksi projektiin uppoaa kymmeniä miljoonia.

Katso videolta, miten kaasuputki liukuu Suomenlahteen:


Lorelay ei ole vain laiva vaan myös kelluva tehdas. Laivalla on vierailupäivänä 223 ihmistä, joista suurin osa työskentelee kaasuputken rakentamisen parissa. Yhteensä projekti työllistää 340 henkilöä, joista kolmannes on lomalla. Helikopteri vaihtaa miehistöä aina keskiviikkoisin.

Miehistö on monikansallista, ja sen tehtävänjako noudattelee melko tarkasti kansallisuusrajoja: päällystö on hollantilaista, miehistö malesialaista, hitsaajat espanjalaisia, laaduntarkkailijat brittejä ja niin edelleen.

Yhtään suomalaista aluksella ei työskentele, mutta sen moottorit ovat Wärtsilän valmistamia.

Lorelayn lisäksi hommissa on neljä muuta alusta. Kaksi niistä tuo tauotta Kreikassa valmistettuja 12-metrisiä kaasuputken palasia Paldiskista laivalle. Yksi toimii mitta-aluksena kohdassa, jossa kaasuputki osuu merenpohjaan.


Yhden aluksen tehtävänä on toimia puskurina sen epätodennäköisen sattuman varalta, että Lorelayn reitille osuu ajelehtiva laiva. Kaasuputkea laskeva Lorelay ei voi väistää muita aluksia.

Jos kaikki menee hyvin, Lorelay liikkuu neljän minuutin välein 12 metriä eteenpäin. Siinä ajassa kaasuputkeen saadaan liitettyä aina uusi pala. Tarkan liikkumisen mahdollistaa dynaaminen paikannus: laivassa on 360 astetta kääntyviä potkureita, jotka pitävät sen paikallaan ilman ankkuria.



Aluksen sisuksissa työskentelee hitsaajien joukkue. Putkenpätkien saumakohdat valmistellaan hitsausta varten vasta laivalla, sillä ne voisivat vahingoittua kuljetuksessa. Teräksestä valmistettu putki on halkaisijaltaan 50 senttiä, ja sitä ympäröi betonikerros.


Putki kulkee läpi laivan, ja sen saumoja hitsataan ja paikataan useassa eri vaiheessa. Tai tarkalleen ottaen putki ei liiku, ainoastaan laiva. Putkeen vain lisätään aina uusia paloja ja laiva liukuu alta pois.

Putki laskeutuu merenpohjaan 70-metrisen rampin varassa. Suomenlahden keskellä se saavuttaa pohjan 300 metrin päästä aluksesta. Siinä kohdassa on sukellusrobotti, joka välittää kuvaa laivaan.


Jokainen putki on numeroitu, ja niiden paikka on ennalta määrätty. Yhteensä paloja tarvitaan Inkoon ja Paldiskin välillä noin 6 400. Tiistaina iltapäivällä mereen laskeutui pala numero 2 927, joten puoliväli lähestyy.

– Olemme aikataulussa, jopa hieman etuajassa, Baltic Connectorin projektijohtaja Tom Främling sanoo.

Viime päivät Lorelay on edennyt 3,5 kilometrin päivävauhtia. Avomerellä eteneminen on vaivatonta, ja koska sää on suosinut, taukoja ei ole juuri tarvinnut pitää.

Viime viikolla tuuli yltyi niin kovaksi, että putki oli pakko laskea meren pohjaan. Aluksen keinahtelu saattaisi rikkoa putken.

Näin valtavan operaation seisottaminen on luonnollisesti kallista. Siksi putki lasketaan kesäaikaan, jolloin Suomenlahti on tyynimmillään. Sääriskin kantaa urakoitsija.

Inkoon edustalla putken laskeminen vaati enemmän suunnittelua ja kiemurtelua kuin avomerellä, sillä Suomen rannikko on rikkonainen. Siksi putki mutkittelee sekä sivuttais- että pystysuunnassa. Tarvittaessa pohjaa myös muokataan esimerkiksi räjäyttämällä ja täyttämällä kivillä.


Kaikki putken pätkät ovat suoria, mutta teräs ja betonikin taipuvat. Putken kääntösäde on 1 600 metriä, joten sen voisi taivuttaa 3 200 metrin ympyräksi. Putkea ei kiinnitetä merenpohjaan, vaan se lepää siellä omalla painollaan.

Lorelayn urakan pitäisi olla valmis kesäkuun lopussa. Kaasu alkaa virrata putkessa 1. tammikuuta, kun Suomen kaasumarkkina avautuu.

Lorelay on silloin jossain päin maailman meriä uutta putkea laskemassa.

Baltic Connector

1. Baltic Connector on Suomen ja Viron yhdistävä kaasuputkihanke.

2. Kaasuputken kokonaispituus on 152 kilometriä. Siitä 21 kilometriä on Suomen mantereella, 77 kilometriä merellä ja 54 kilometriä Viron mantereella.

3. Putken lisäksi Suomen Inkooseen ja Viron Paldiskiin rakennetaan kompressoriasemat.

4. Projektin budjetti on 250 miljoonaa euroa. Siitä 187,5 miljoonaa euroa tulee Euroopan Unionilta.

5. Kaasuputki otetaan käyttöön vuoden loppuun mennessä. Suomen kaasumarkkina avautuu kilpailulle 1.1.2020.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kerrostalon putkiremontin hinta tuplaantui, osasyy peräisin sota-ajalta – ”Kaikki ovat ihan kauhuissaan”

    2. 2

      Nokian salaperäinen tutkimuslaitos on voittanut yhdeksän Nobelia ja yhden Oscarin

    3. 3

      Kiinteistökuningatar Kaisa Liskin firma liittyi Remax-ketjuun – yritys potenut viime aikoina vaikeuksia

    4. 4

      Simon ihastui Tiinaan appelsiinifarmilla – nyt hän on pyörittänyt yritystään Lapissa jo 24 vuotta: ”Otin ison riskin”

    5. 5

      Nuoripari aiheutti talon putkistolle valtavan vahingon – vuokraemäntä joutui vuosiksi kymppitonnien velkoihin

    6. 6

      Suomen pitkä korko nollan tuntumassa – öljyn hinnanlasku vauhdittaa korkoluisua

    7. 7

      Kelan uusi ohjeistus karu isku monelle – ”Merkitsee näille ihmisille, että he menettävät kämppänsä”

    8. 8

      Putkiremontti on helppo tunaroida kalliiksi – kiinnitä huomiota näihin asioihin

    9. 9

      Aiotko lähteä Airbnb-bisnekseen? Vältä tuhansien eurojen tappiot

    10. 10

      Tallink paljasti alkoholin uusia hintoja – katso, miten Viron veroale vaikuttaa heinäkuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kerrostalon putkiremontin hinta tuplaantui, osasyy peräisin sota-ajalta – ”Kaikki ovat ihan kauhuissaan”

    2. 2

      Kiinteistökuningatar Kaisa Liskin firma liittyi Remax-ketjuun – yritys potenut viime aikoina vaikeuksia

    3. 3

      Nokian salaperäinen tutkimuslaitos on voittanut yhdeksän Nobelia ja yhden Oscarin

    4. 4

      Simon ihastui Tiinaan appelsiinifarmilla – nyt hän on pyörittänyt yritystään Lapissa jo 24 vuotta: ”Otin ison riskin”

    5. 5

      Nuoripari aiheutti talon putkistolle valtavan vahingon – vuokraemäntä joutui vuosiksi kymppitonnien velkoihin

    6. 6

      Tallink paljasti alkoholin uusia hintoja – katso, miten Viron veroale vaikuttaa heinäkuussa

    7. 7

      Suomen pitkä korko nollan tuntumassa – öljyn hinnanlasku vauhdittaa korkoluisua

    8. 8

      Aiotko lähteä Airbnb-bisnekseen? Vältä tuhansien eurojen tappiot

    9. 9

      Venäjän keskuspankki laski ohjauskorkoaan

    10. 10

      Putkiremontti on helppo tunaroida kalliiksi – kiinnitä huomiota näihin asioihin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan uusi ohjeistus karu isku monelle – ”Merkitsee näille ihmisille, että he menettävät kämppänsä”

    2. 2

      Ambulanssi­lennolle tuli kiire: asiakas lainasi yli 20 000 euroa ja maksoi – sitten lento­yhtiöltä tuli soitto, jollaista ei todellakaan olisi halunnut saada

    3. 3

      Nainen myi omakoti­talonsa – 10 vuotta myöhemmin ex-avo­mies tempaisi väitteen tuuli­kaapista ja vaati paljon rahaa

    4. 4

      Kerrostalon putkiremontin hinta tuplaantui, osasyy peräisin sota-ajalta – ”Kaikki ovat ihan kauhuissaan”

    5. 5

      Asunnon ostanut Riitta närkästyi, kun taloyhtiössä olikin hoivafirman palveluasuntoja – ”Tunsin tulleeni petetyksi”

    6. 6

      Ritva ehti maksaa asunnostaan yli 100 000 euroa ennen kuin rakennusfirma meni nurin – tajusi hälytysmerkin liian myöhään

    7. 7

      Esa rakensi itselleen 30 eurolla köyhän miehen jäähdytyslaitteen

    8. 8

      Euroopan syvin kaivos suljetaan ja elämä pikkuruisella Pyhäjärvellä mullistuu – tästä kaikki alkoi: ”Isän lapio osui outoon kiveen”

    9. 9

      Tässäkö on syy siihen, että viisi­kymppisten on vaikea työllistyä? ”Työnantajat ottavat sen huomioon”

    10. 10

      Viisikymppinen ei saanut yhtään kutsua työhaastatteluun – asiantuntija: ”Liian kovia stereotypioita yhä edelleen”

    11. Näytä lisää