Hallitus otti Pirkka- ja Rainbow-tuotteet tähtäimeensä – näin kaupan alaa järkyttävä kirjaus syntyi Säätytalossa

Julkaistu:

Kaupan alalla ei ymmärretä, miten hallitus voisi hillitä kaupan merkkituotteiden myyntiä. Kuluttajia huolettaa, katoavatko edulliset tuotteet.
Antti Rinteen (sd) tuoreen hallitusohjelman kohta, jossa mainitaan päivittäistavarakauppojen private label -tuotteet, kummastuttaa kaupan alaa ja kuluttajia.

– Kieltämättä asia on vähän erikoinen ja yllättävä. On vaikea päästä kiinni siitä, mitä tekstillä oikein tarkoitetaan, SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine sanoo.

Keskosta asiaa ei sen epäselvyyden vuoksi haluta edes kommentoida. Myös kuluttajat ovat olleet ihmeissään ja ottaneet yhteyttä muun muassa Kuluttajaliittoon.

– Kirjaus on epäselvä ja hämmentävä eikä olekaan ihme, että kuluttajat ovat huolestuneet, arvioi Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell tiedotteessa.

Hallitus haluaa ohjelmansa mukaan parantaa viljelijöiden asemaa ruokaketjussa ja edistää ketjun sisäistä vuoropuhelua.

– Hillitään päivittäistavarakauppojen ylivoimaista neuvotteluasemaa lainsäädännöllisin toimin, muun muassa private label -tuotteet, ohjelmassa lukee.

Private Label tarkoittaa kauppojen omia merkkejä. Näitä ovat esimerkiksi Pirkka-, K-Menu-, Euroshopper-, Rainbow-, X-tra- ja Kotimaista-sarjat. Ne ovat yleensä halvempia kuin vastaavat kilpailevien brändien tuotteet. Sarjoihin kuuluu tuhansia tuotteita. Päivittäistavara ry:n mukaan niiden osuus päivittäistavarakaupan myynnistä on noin neljännes.

”Alkutuotannon tilanne on hälyttävä”

Kirjaus on peräisin hallitusneuvottelujen maatalousryhmästä. Sen sihteerinä toiminut ministeri Jari Lepän erityisavustaja Risto Lahti kertoo, että hallitusneuvotteluihin osallistuneet poliittiset ryhmät pitävät ongelmallisena päivittäistavarakaupan keskittymistä.

– Ruokaketjussa alkutuotannon tilanne on hälyttävä. Yrittäjien tulot putoavat, vaikka rakennemuutos etenee. Myös isojen elintarvikealan yritysten kannattavuus on kipurajoilla. Sen sijaan päivittäistavarakauppojen toiminta näyttää taloudellisilla mittareilla tarkasteltuna varsin kannattavalta liiketoiminnalta, hän sanoo.

Kaupan merkeillä on Lahden mukaan keskeinen rooli.

– Brändin voiman katoaminen vahvistaa kaupan neuvotteluasemaa, hän sanoo.

Hallitusohjelmassa mainitaan OP:n entisen pääjohtajan vuorineuvos Reijo Karhisen Uusi alku -selvitys. Sen mukaan merkittävästi yleistyneet kaupan private label -tuotteet ovat yksi närästystä aiheuttava ilmiö.

– Suomessa ongelmaa pahentavat kolme asiaa: kuluttajien pieni määrä, kaupan keskittyneisyys ja omilla merkeillään jo saavuttama vahva asema. Haastavin tilanne on lihatuotteissa, selvityksessä sanotaan.

Vaikeasti ratkaistava asia

Asia kirjattiin Lahden mukaan tahallaan laveasti, sillä tarkkoja muutossuunnitelmia ei ole. Hänestä kirjaus antaa hallitukselle vahvan selkänojan hakea sopivia ratkaisuja. Hän ei halua arvioida, mitä toimet voisivat olla. Kaupan merkkien kieltäminen kokonaan voisi olla vaikeaa.

– Keinojen pohtiminen halutaan antaa asiantuntijoiden valmisteltavaksi. Niihin palataan hallituskauden edetessä.

Karhisen selvityksen perusteella yli ajan kestävää ratkaisua on vaikea löytää.

– Perimältään kyse on kaupan vahvasta neuvotteluvoimasta suhteessa heikompaan jalostavaan teollisuuteen.

Kaupan keskittyminen oli Lahden mukaan Juha Sipilänkin (kesk) hallituksen ohjelmassa, mutta silloin se naulattiin kilpailulakiin. Nyt liikkumavaraa on enemmän.

– On vaikea nähdä, että private label -tuotteet voitaisiin kieltää lainsäädännöllisin toimin, Beurling-Pomoell arvioi.

Laine ihmettelee, miten se onnistuisi kansainvälisessä maailmassa. Esimerkiksi Lidlin valikoimista suuri osa on sen omien merkkien tuotteita. Myös osa Keskon ja S-ryhmän private label -tuotteista on kansainvälisiä. Tilannetta mutkistaa vielä se, että tuotteisiin kuuluu paljon muutakin kuin elintarvikkeita.

Kaupan kilpailu on kovaa

Suomalaista päivittäistavarakauppaa hallitsevat Kesko, S-ryhmä ja Lidl. Laine huomauttaa, että kilpailu on kovaa. Suomen Lähikauppa, Spar ja Stockmannin elintarvikemyynti ovat jo hävinneet markkinoilta.

– Jäljelle jääneet isot toimijat ovat kannattavia, mutta ala on käynyt läpi ison rakennemuutoksen.

Kaupat ostavat vain pienen osan merkkiensä tuotteista suoraan tuottajilta. Yleensä tuotteet tulevat teollisuuden kautta. Tällöin elintarvikealan yritykset neuvottelevat tuottajien kanssa hinnoista.

– Jos esimerkiksi Atria valmistaa Kotimaista-merkin jauhelihaa, emme tiedä yhtiön kustannusrakennetta, Laine kuvaa.

Kaupan tiukat hinnat voivat toki välittyä teollisuuden kautta tuottajalle.

Laine muistuttaa, että mahdollinen rajoittaminen heikentää kuluttajan vaihtoehtoja. Etenkin pienituloisille ruuan edullisuus on tärkeää.

– Monille hinta on ratkaiseva tekijä, sillä välttämättömät ruokaostokset muodostavat suuren osan kuluttajien kuukausittaisista menoista, Kuluttajaliitto huomauttaa.

Tekstiä on muutettu 6.6. kello 9.30. S-ryhmä ei myy Rainbow-merkillä jauhelihaa. Suomalaisissa tuotteissa brändi on Kotimaista.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Näpistelijät luulivat löytäneensä porsaanreiän ruokakaupoista – asiantuntija: toiminta yhä röyhkeämpää

    2. 2

      Katso 200 ammatin ansiot – nyt on bussikuskin vuosikymmen: yli 500 euroa lisää liksaa

    3. 3

      Kysely: Kahden tyyppisten mökkien kysyntä väheni rajusti koko Suomessa – välittäjä pamautti syyn ykskantaan: ”Olisi tärkeää saada ihmiset ymmärtämään”

    4. 4

      Kela paljasti: täällä maksetaan eniten asumistukia

    5. 5

      Yli 10 000 suomalaista paljasti, paljonko tilillä on rahaa – asiantuntija kertoo, millainen saldon tulisi olla

    6. 6

      OP:lla ja Nordealla oli häiriöitä pankkipalveluissa

    7. 7

      Jussi on syönyt Suomen jokaisella ABC:llä – nämä kaksi asemaa ovat suosikit 145:n joukosta

    8. 8

      Palkka 3 700 euroa tai 2 900 euroa kuussa – naisen euro yksityisellä sektorilla oli viime vuonna 78 senttiä

    9. 9

      Tallinna-Helsinki-tunneli­hankkeen ympäristö­arvio vaatii lisää työtä

    10. 10

      Karu kommentti teki lopun työ­haaveista: ”Tolla naamalla et saa töitä” – tällaista on syrjintä Suomen työ­elämässä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näpistelijät luulivat löytäneensä porsaanreiän ruokakaupoista – asiantuntija: toiminta yhä röyhkeämpää

    2. 2

      Kysely: Kahden tyyppisten mökkien kysyntä väheni rajusti koko Suomessa – välittäjä pamautti syyn ykskantaan: ”Olisi tärkeää saada ihmiset ymmärtämään”

    3. 3

      Yli 10 000 suomalaista paljasti, paljonko tilillä on rahaa – asiantuntija kertoo, millainen saldon tulisi olla

    4. 4

      Kela paljasti: täällä maksetaan eniten asumistukia

    5. 5

      Katso 200 ammatin ansiot – nyt on bussikuskin vuosikymmen: yli 500 euroa lisää liksaa

    6. 6

      Karu kommentti teki lopun työ­haaveista: ”Tolla naamalla et saa töitä” – tällaista on syrjintä Suomen työ­elämässä

    7. 7

      OP:lla ja Nordealla oli häiriöitä pankkipalveluissa

    8. 8

      Palkka 3 700 euroa tai 2 900 euroa kuussa – naisen euro yksityisellä sektorilla oli viime vuonna 78 senttiä

    9. 9

      Legendaarinen helsinkiläinen vaatekauppa on myynnissä – ”Kun perustin tämän liikkeen, kaikki sanoivat, että ei sillä elä”

    10. 10

      Jussi on syönyt Suomen jokaisella ABC:llä – nämä kaksi asemaa ovat suosikit 145:n joukosta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jussi on syönyt Suomen jokaisella ABC:llä – nämä kaksi asemaa ovat suosikit 145:n joukosta

    2. 2

      TE: Tulli jysäytti: maku­lonkeroiden ja -siidereiden veroon 41 prosentin korotus

    3. 3

      Kansa hämmästyi ministerien veloista: ”On siinä jälkipolvilla ihmettelemistä” – asiantuntija kertoo, mistä on kyse

    4. 4

      Mies ennakoi kuolemaansa ja osti kesämökin nuorikkonsa nimiin: Ei tullut viikatemiestä, vaan tuli ero – näin kävi mökille

    5. 5

      Näpistelijät luulivat löytäneensä porsaanreiän ruokakaupoista – asiantuntija: toiminta yhä röyhkeämpää

    6. 6

      5 vuoden liitto päättyi miehen kuolemaan: leski vaati puolta miehen 108-kertaisesta omaisuudesta – salasi pankkitilinsä tapahtumat

    7. 7

      Kysely: Kahden tyyppisten mökkien kysyntä väheni rajusti koko Suomessa – välittäjä pamautti syyn ykskantaan: ”Olisi tärkeää saada ihmiset ymmärtämään”

    8. 8

      Juristit paljastavat 4 syytä, miksi testamentti kannattaa tehdä – ”Lapset voivat tehdä kiusaa leskelle”

    9. 9

      Yli 10 000 suomalaista paljasti, paljonko tilillä on rahaa – asiantuntija kertoo, millainen saldon tulisi olla

    10. 10

      9 asiaa, joista ensiasunnon ostaja on usein ulalla – silmät aukenivat, kun totuus uudesta lainailmiöstä paljastui: ”Se saattoi tuntua halvalta”

    11. Näytä lisää