Tälle alalle olisi tarjolla satoja työpaikkoja, mutta ei hakijoita – kainuulaistehdas harkitsee koulutusta Venäjällä

Julkaistu:

Töitä ja koulutusta on tarjolla, mutta hitsaajia on vaikea saada. Teknologiateollisuuden mukaan nuoret eivät tiedä, mitä tehtäviin sisältyy.
Kone- ja tuotantotekniikan työntekijöistä on kova pula. Teknologiateollisuuden johtava asiantuntija Anne Ahkola-Lehtinen kertoo, että etenkin hitsaajia ja koneistajia on aivan liian vähän.

– Tarvittaisiin satoja työntekijöitä lisää.

Hänen mukaansa palkat ovat kohdallaan, mutta edes koulutus ei kiinnosta.

– Hakijoita on liian vähän, hän sanoo.

Peruskoulupohjaiselle kone- ja tuotantotekniikan linjoille pyrki yhteishaussa ensisijaisesti noin 1 200 hakijaa. Ensi syksynä alkavaan koulutukseen aloituspaikkoja on 2 024.

Nykyisin ammatillisiin oppilaitoksiin voi hakea jatkuvasti, joten kaikki opiskelijat eivät näy tilastoissa. Asiantuntija Katriina Emaus Teknologiateollisuudesta sanoo, että luvut kuvaavat silti hyvin suuntaa.

Kone- ja tuotantotekniikan koulutus on perustutkinto, jossa opiskelijat voivat tehdä myös hitsaajan opintoja. Erikseen on hitsaajan ja koneistajan ammattitutkinnot. Tuoreimmat opetushallituksen Vipunen-palvelun tiedot ovat vuodelta 2017. Tuolloin hitsaajan ammattitutkintoa suoritti 91 ja koneistajan tutkintoa 175 opiskelijaa.


Transtech paikkaa ulkomaalaisilla

Kiskokalustovalmistaja Skoda Transtechin toimitusjohtaja Lasse Orre huomauttaa, että vain osa peruskoulutuksesta valmistuneista lopulta sijoittuu alalle.

Turun Telakka ja Uudenkaupungin autotehdas ovat imeneet konetekniikan osaaja ympäri maata. Pahin työvoimapula on Ahkola-Lehtisen mukaan alueilla, joiden lähellä ei ole oppilaitosta.

Skoda Transtech yritti viime vuonna palkata 50 työntekijää tehtaalleen Kajaaniin. Vain osa paikoista saatiin täytetyksi.

– Oman koulutuksen kautta ei saatu ketään liikkeelle, Orre lisää.

Nyt yrityksen hitsareista noin puolet eli 80 on ulkomaalaisia, lähinnä venäläisiä ja puolalaisia.

Haaste on Orren mukaan pitkäaikainen. Transtechilla on tilauksia vuoteen 2026 ja optioita vuoteen 2030. Projektit ovat hitaita. Ensi vuoden kesällä yritys tarvitsisi suuren määrän väkeä muun muassa kokoamaan Tampereen tilaamia raitiovaunuja.

Hankkeita työvoimapula ei kaada, mutta työt tai osa niistä saatetaan teettää ulkomaalaisilla tai ulkomailla, jos kotimaasta ei väkeä löydy.

Transtechissa on jo pari vuotta pohdittu koulutuksen järjestämistä rajan takana Venäjällä.

– Toistaiseksi hanke on vasta ajatus, Orre sanoo.

Luutuneet käsitykset vaikuttavat

Ahkola-Lehtisen mielestä vähäisessä kiinnostuksessa on usein kyse vääristä käsityksistä. Hitsaajan ja koneistajan tehtävät liitetään helposti saastuttavaan savupiipputeollisuuteen.

– Mielikuva on todella syvällä. Sitä on vaikea pestä pois, vaikka kuinka hinkattaisiin.

Nuoret haluavat merkityksellistä työtä. Monelle ilmastomuutoksen hillintä ja maailman pelastaminen on tärkeää. He eivät välttämättä tule ajatelleeksi, että uudella tekniikalla voidaan vaikkapa säästää energiaa tai edistää terveyttä.

Ahkola-Lehtisen mielestä nuorille tulee kertoa, millaisia töitä ammateissa tehdään. Esimerkiksi, että koneistaja rakentaa teräskappaleesta tosi tärkeitä akselin osia, joita asennetaan vaikkapa autoihin tai laivoihin.

Paitsi nuorille myös äidille ja isille pyritään järjestämään tiedotustilaisuuksia kouluissa ja tutustumiskäyntejä alan yrityksiin. Kone- ja tuotantotekniikan karttaminen lähtee nimittäin usein jo peruskoulunsa päättävien vanhemmista. Jos he pitävät tehtäviä vaarallisina, ikävinä tai raskaina, he eivät kannusta lapsiaan näille aloille.

Myös sukupuolirooleja tuuletetaan.

– Tytöissä on huikeita hitsaajia ja koneistajia, Ahkola-Lehtinen sanoo.

Kouluissa pitää opettaa

Yksi heikko kohta piilee koulutuksen ja lähiopetuksen säästöissä. Ahkola-Lehtinen painottaa laadullista lähiopetusta. Hän kertoo, että ensimmäinen puoli vuotta on erittäin tärkeää aikaa opintonsa aloittavalle nuorelle.

Jos nuoria ei saada kiinnostumaan koneteknologiasta, ongelma pahenee, sillä suuri osa alan työntekijöistä on kohtuullisen iäkkäitä. Ahkola-Lehtisen mielestä ulkomaalaisten varaan ei oikein kannattaisi tilannetta rakentaa, sillä moni heistä tekee keikkaa muutaman vuoden ja palaa sen jälkeen kotimaahansa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      ”Yksinasuvia ei pidä erityisesti tukea, mutta ei rangaistakaan” – asiantuntija pitää leskeneläkettä syrjivänä

    2. 2

      Viinaturismi kääntyi taas kasvuun – Virosta tuotiin miljoona litraa enemmän kuin vuotta aiemmin

    3. 3

      Kysely: Tämä piirre pomojen käytöksessä ottaa nuoria aivoon – ”Sietokyky huomattavasti matalampaa”

    4. 4

      ”Laskevan auringon maa” yllätti: ekonomistit olivat väärässä ja talous jatkoi kasvuaan

    5. 5

      HS: Huippukokki Helena Puolakka paljastaa ravintoloissa näkemänsä kauhut – päivän päätteeksi pomo vei hakkaamansa työntekijät ensiapuun

    6. 6

      Yrittäjä osoittaa selvän syyn Suomea vaivaavaan hitsaajapulaan: ”Kävin pajassa, jossa en olisi päivääkään töissä”

    7. 7

      FT: Yhdysvaltain tiedustelu­palvelut ovat varoittaneet yrityksiä Kiinaan liittyvistä riskeistä

    8. 8

      Lehdenjakaja nosti 56 lainaa ja osti 37 000 euron auton – silloin velkojien mitta täyttyi

    9. 9

      Eläkeläisen lämmitysjärjestelmä hajosi – remonttifirmat iskivät kiinni ja myivät kymmenillätuhansilla turhia urakoita

    10. 10

      Tältä näyttää Eckerö Linen uusi Tallinnan-laiva

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yrittäjä osoittaa selvän syyn Suomea vaivaavaan hitsaajapulaan: ”Kävin pajassa, jossa en olisi päivääkään töissä”

    2. 2

      HS: Huippukokki Helena Puolakka paljastaa ravintoloissa näkemänsä kauhut – päivän päätteeksi pomo vei hakkaamansa työntekijät ensiapuun

    3. 3

      Kysely: Tämä piirre pomojen käytöksessä ottaa nuoria aivoon – ”Sietokyky huomattavasti matalampaa”

    4. 4

      Eläkeläisen lämmitysjärjestelmä hajosi – remonttifirmat iskivät kiinni ja myivät kymmenillätuhansilla turhia urakoita

    5. 5

      ”Yksinasuvia ei pidä erityisesti tukea, mutta ei rangaistakaan” – asiantuntija pitää leskeneläkettä syrjivänä

    6. 6

      Lehdenjakaja nosti 56 lainaa ja osti 37 000 euron auton – silloin velkojien mitta täyttyi

    7. 7

      Tältä näyttää Eckerö Linen uusi Tallinnan-laiva

    8. 8

      Viinaturismi kääntyi taas kasvuun – Virosta tuotiin miljoona litraa enemmän kuin vuotta aiemmin

    9. 9

      FT: Yhdysvaltain tiedustelu­palvelut ovat varoittaneet yrityksiä Kiinaan liittyvistä riskeistä

    10. 10

      Putkiremontti on helppo tunaroida kalliiksi – kiinnitä huomiota näihin asioihin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kokenut kassa: Uusi lähimaksuraja laukaisi asiakkaissa omituisen piirteen – lisää riskejä ja hidastaa asiointia

    2. 2

      Yksi tekstiviesti sinetöi Reino-tossujen kohtalon – ”Tosi surkea homma, että tämän teit”

    3. 3

      Haluaisitko eläkkeelle etuajassa? Vaihtoehtoja on neljä – ja niillä jopa kymmenientuhansien eurojen erot

    4. 4

      Näin SAK:n ”verotsunami” osuisi suomalaisiin: ”Kostomentaliteetti tästä paistaa”

    5. 5

      Yrittäjä osoittaa selvän syyn Suomea vaivaavaan hitsaajapulaan: ”Kävin pajassa, jossa en olisi päivääkään töissä”

    6. 6

      Lehdenjakaja nosti 56 lainaa ja osti 37 000 euron auton – silloin velkojien mitta täyttyi

    7. 7

      Simo oli yli 40 vuotta työelämässä ja jäi osaeläkkeelle – määrättiin uudestaan työnhakijaksi: ”Tilanne on hiukka pöljä”

    8. 8

      Perheyrittäjältä täysmyllytys SAK:n verolinjauksille: ”Eivät ne voi olla noin tyhmiä!”

    9. 9

      Kolari myöhästytti hakijat pääsykokeesta Oulussa – tuhansilla euroilla valmistautunut Hoger seisoi tunteja ruuhkassa, kunnes tajusi, että ”peli on hävitty”

    10. 10

      Tälle alalle olisi tarjolla satoja työpaikkoja, mutta ei hakijoita – kainuulaistehdas harkitsee koulutusta Venäjällä

    11. Näytä lisää