Peter Vesterbacka ryhtyi vetämään rautatietä Jäämerelle – kiistää aiheuttavan suurvaltajännitteitä

Julkaistu:

Jäämeren-rata
Vesterbackan mukaan hanke ei liity Tallinnan-tunneliprojektiin. Hankkeen rahoituspohja on vielä auki.
Yrittäjä ja sijoittaja Peter Vesterbacka on alkanut vetää vetää Jäämeren rata -hanketta, jossa pyritään toteuttamaan 500 kilometriä pitkä rata Rovaniemeltä Jäämeren rannalle Norjan Kirkkoniemeen.

Suomalainen Finest Bay Area Development Oy ja norjalainen Sør-Varanger Utvikling -kehitysyhtiö ovat allekirjoittaneet asiasta viime viikolla aiesopimuksen radan suunnittelusta ja toteutuksesta. Hankkeen tarkoitus on mahdollistaa ja nopeuttaa Aasian ja Euroopan yhdistävän Koillisväylän kauppareitin muodostumista tarjoamalla rautatieyhteys Suomesta Kirkkoniemen satamaan.

Muun muassa Tallinna-tunnelihankkeen ja sitä ennen peliyhtiö Rovion puhemiehenä näkyvästi toimineen Vesterbackan mukaan kustannukset voisivat olla 3 miljardi euron luokkaa. Teknisesti rata voisi olla toteutettavissa 5 vuodessa, mutta asiaan liittyvien selvitysten ja neuvottelujen myötä aika olisi merkittävästi pidempi.

Aiemmat selvitykset Jäämeren radasta eivät ole päätyneet tulemaan sen rakentamista. Versterbackan mukaan jatkuvasti kasvava kalanviljely, lisääntyvä turismi sekä sellun kuljetus tekevät hankkeesta kuitenkin taloudellisesti mielekkään.


Vesterbacka sanoo hankkeessa seurattavan samaa toimintamallia kuin Tallinnan-tunnelin kanssa. Finest Bay Area Development Oy on mukana myös tunnelihankkeessa. Vesterbacka korostaa Taloussanomille tunneli- ja ratahankkeiden olevan kuitenkin toisistaan erillisiä.

Tallinnan-tunnelia rahoitetaan kiinalaisrahalla. Tämä on omiaan herättämään pelkoja siitä, tulisiko Jäämeren radasta Kiinan ”uuden silkkitien” jatke. Vesterbacka uskoo sijoitukseen saatavan rahoitusta ainakin Norjasta, mutta muuten hän pitää keskustelua rahoituksesta ennenaikaisena.

– Pelko kiinalaisesta rahoituksesta nousee toki heti. Rahoituksesta ei ole vielä puhuttu. Sanoisin, että on todennäköisempää, että se on norjalaisten ja muiden kansainvälisten rahoittajien rahoittama kuin kiinalaisten. Mutta on turhan aikaista ottaa kantaa rahoitukseen, sillä rataa ei ole rakennettu tai suunnitelluilla metriäkään, Vesterbacka sanoo.

Koillisväylän merkitys on lisääntymässä. Yhdysvaltain ulkoministeri Mike Pompeo rinnasti Euroopan ja Aasian välistä laivaliikennettä 20 päivällä nopeuttavan reitin viime viikolla merkitykseltään Suezin ja Panaman kanaviin. Hankkeeseen liittyy myös suurvaltapoliittisia jännitteitä.

– Aina voidaan nähdä uhkia ja mahdollisuuksia. Jos asiaa mietitään yleisellä tasolla niin se, mitä enemmän meillä on yhteyksiä maailmalle, aina sen parempi. Se lisää kokonaisturvallisuutta ja huoltovarmuutta. Eivät jännitteet todennäköisesti kasva tai vähene tämän myötä, Vesterbacka sanoo.

Hanke on herättänyt vastalauseiden myrskyn saamelaisväestön keskuudessa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      ”Yksinasuvia ei pidä erityisesti tukea, mutta ei rangaistakaan” – asiantuntija pitää leskeneläkettä syrjivänä

    2. 2

      Viinaturismi kääntyi taas kasvuun – Virosta tuotiin miljoona litraa enemmän kuin vuotta aiemmin

    3. 3

      Kysely: Tämä piirre pomojen käytöksessä ottaa nuoria aivoon – ”Sietokyky huomattavasti matalampaa”

    4. 4

      HS: Huippukokki Helena Puolakka paljastaa ravintoloissa näkemänsä kauhut – päivän päätteeksi pomo vei hakkaamansa työntekijät ensiapuun

    5. 5

      ”Laskevan auringon maa” yllätti: ekonomistit olivat väärässä ja talous jatkoi kasvuaan

    6. 6

      Yrittäjä osoittaa selvän syyn Suomea vaivaavaan hitsaajapulaan: ”Kävin pajassa, jossa en olisi päivääkään töissä”

    7. 7

      FT: Yhdysvaltain tiedustelu­palvelut ovat varoittaneet yrityksiä Kiinaan liittyvistä riskeistä

    8. 8

      Lehdenjakaja nosti 56 lainaa ja osti 37 000 euron auton – silloin velkojien mitta täyttyi

    9. 9

      Viro hoippuroi alkoholialennusten kanssa – näin se heijastuu pullon hintaan Suomessa

    10. 10

      Eläkeläisen lämmitysjärjestelmä hajosi – remonttifirmat iskivät kiinni ja myivät kymmenillätuhansilla turhia urakoita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yrittäjä osoittaa selvän syyn Suomea vaivaavaan hitsaajapulaan: ”Kävin pajassa, jossa en olisi päivääkään töissä”

    2. 2

      HS: Huippukokki Helena Puolakka paljastaa ravintoloissa näkemänsä kauhut – päivän päätteeksi pomo vei hakkaamansa työntekijät ensiapuun

    3. 3

      Eläkeläisen lämmitysjärjestelmä hajosi – remonttifirmat iskivät kiinni ja myivät kymmenillätuhansilla turhia urakoita

    4. 4

      Kysely: Tämä piirre pomojen käytöksessä ottaa nuoria aivoon – ”Sietokyky huomattavasti matalampaa”

    5. 5

      Lehdenjakaja nosti 56 lainaa ja osti 37 000 euron auton – silloin velkojien mitta täyttyi

    6. 6

      ”Yksinasuvia ei pidä erityisesti tukea, mutta ei rangaistakaan” – asiantuntija pitää leskeneläkettä syrjivänä

    7. 7

      Tältä näyttää Eckerö Linen uusi Tallinnan-laiva

    8. 8

      Putkiremontti on helppo tunaroida kalliiksi – kiinnitä huomiota näihin asioihin

    9. 9

      FT: Yhdysvaltain tiedustelu­palvelut ovat varoittaneet yrityksiä Kiinaan liittyvistä riskeistä

    10. 10

      Viinaturismi kääntyi taas kasvuun – Virosta tuotiin miljoona litraa enemmän kuin vuotta aiemmin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kokenut kassa: Uusi lähimaksuraja laukaisi asiakkaissa omituisen piirteen – lisää riskejä ja hidastaa asiointia

    2. 2

      Yksi tekstiviesti sinetöi Reino-tossujen kohtalon – ”Tosi surkea homma, että tämän teit”

    3. 3

      Haluaisitko eläkkeelle etuajassa? Vaihtoehtoja on neljä – ja niillä jopa kymmenientuhansien eurojen erot

    4. 4

      Näin SAK:n ”verotsunami” osuisi suomalaisiin: ”Kostomentaliteetti tästä paistaa”

    5. 5

      Yrittäjä osoittaa selvän syyn Suomea vaivaavaan hitsaajapulaan: ”Kävin pajassa, jossa en olisi päivääkään töissä”

    6. 6

      Lehdenjakaja nosti 56 lainaa ja osti 37 000 euron auton – silloin velkojien mitta täyttyi

    7. 7

      Simo oli yli 40 vuotta työelämässä ja jäi osaeläkkeelle – määrättiin uudestaan työnhakijaksi: ”Tilanne on hiukka pöljä”

    8. 8

      Perheyrittäjältä täysmyllytys SAK:n verolinjauksille: ”Eivät ne voi olla noin tyhmiä!”

    9. 9

      Kolari myöhästytti hakijat pääsykokeesta Oulussa – tuhansilla euroilla valmistautunut Hoger seisoi tunteja ruuhkassa, kunnes tajusi, että ”peli on hävitty”

    10. 10

      Tälle alalle olisi tarjolla satoja työpaikkoja, mutta ei hakijoita – kainuulaistehdas harkitsee koulutusta Venäjällä

    11. Näytä lisää