SuPerin johtaja hoivakotien laiminlyönneistä: ”Pelkään, että vasta jäävuoren huippua on penkaistu” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

SuPerin johtaja hoivakotien laiminlyönneistä: ”Pelkään, että vasta jäävuoren huippua on penkaistu”

Hoivakodeista tulee edelleen runsaasti ilmoituksia. Kuvituskuva.

Julkaistu: 9.5.2019 7:20

Lähi- ja perushoitajaliitto SuPer epäilee hoivayritysten parannusten pitkäjänteisyyttä. Liiton mukaan työntekijät kertovat yhä jatkuvasti ongelmista.

Kun yksityisissä vanhusten hoivakodeissa paljastui talvella toinen toistaan räikeämpiä laiminlyöntejä, suuret hoivakotiketjut lupasivat tarttua ongelmiin.

Ylitarkastaja Elina Uusitalo Valvirasta kertoo, että ne ovat korjanneet toimintaansa, mutta valvonta jatkuu.

– On ennenaikaista sanoa, ovatko toimet riittäviä, hän perustelee.

Viidestä aluehallintovirastosta (avi) arvioidaan, että hoivapalvelujen tuottajat ovat puuttuneet tai aikovat puuttua epäkohtiin. Avien mukaan kanteluiden kasvanut määrä sekä avien, Valviran ja kuntien tekemä valvonta on vaikuttanut myönteisesti.

– Kyllähän yritykset yrittävät parantaa tilannetta, mutta aika näyttää, onko toiminta aitoa ja pitkäjänteistä, Lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin kehittämisjohtaja Jussi Salo sanoo.

Hän ei usko, että hoivaskandaalin pahin vaihe on ohi, vaan ennakoi, että ongelmia paljastuu sitä mukaa, kun viranomaiset tekevät tarkastuksia.

– Pelkään, että toistaiseksi on penkaistu vasta jäävuoren huippua.

Vuorolistoja väärennetään yhä

Ammattiliittoon tulee Salon mukaan vieläkin päivittäin useita yhteydenottoja, joissa kerrotaan puutteista ja laiminlyönneistä. Liitto lanseerasi syksyllä haamuhoitajakampanjan, jolla rohkaistaan jäseniä kertomaan ongelmista. Myös sitä kautta tulee jatkuvasti ilmoituksia.

– Hoivakodeissa käytetään edelleen väärennettyjä työvuorolistoja. Vastikään sain tietää, että yhdessä yksityisessä ketjussa on lähdetty peruuttelemaan parannuksia ja lisätty älyttömästi tunteja työntekijöille, Salo kertoo.

Työnantajan ilmiantaminen ei yleensä ole helppoa.

– Työntekijät ovat kovassa puristuksessa. Väitän, että pelon takia läheskään kaikki ongelmat eivät ole vielä tulleet julkisuuteen. Siksi ehdottomasti tarvitaan viranomaisten yhteydenottoja.

Attendon tutkinta on vielä kesken

Tammi–maaliskuussa julkisuuteen tuli toinen toistaan hurjempia hoivakoteja koskevia epäkohtia. Uutisissa käsiteltiin nimeltä yli kymmentä hoivakotia. Vyyhdin ytimessä olivat Esperi Care ja Attendo, mutta myös Mehiläisen toiminnassa ilmeni laiminlyöntejä.

Valvira määräsi huhtikuussa Esperi Caren valtakunnalliseen valvontaansa ja vaati sitä korjaamaan epäkohdat kaikissa vanhustenhuollon yksiköissään heinäkuun loppuun mennessä. Jos puutteita ei ole korjattu, määräystä voidaan tehostaa sakon uhalla. Ääritilanteessa viranomaiset voivat perua yrityksen toimiluvan.

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto on puolestaan asettanut Attendolle 350 000 euron uhkasakon, koska ketjuun kuuluvassa hoivakoti Rantalassa ei ollut riittävästi hoitohenkilöstöä. Valvira tutkii Attendon toimintaa laajemminkin. Taloussanomien saamien tietojen mukaan yritys saa samanlaisen päätöksen kuin Esperi Care.

– Valvonta on kesken eikä tässä vaiheessa ole mahdollista kommentoida päätöksen mahdollista sisältöä, Uusitalo sanoo.

Valvira valvoo näiden ketjujen lisäksi myös muita toimijoita.

Surkeaa hoitoa ja vääriä lääkkeitä

Pelkästään syys–joulukuussa yksityisissä hoivakodeissa työskenteleviltä tuli SuPeriin lähes 2 000 laiminlyöntejä koskevaa viestiä. Joulukuussa liitto lähetti kuntien tarkastuslautakunnille avoimen kirjeen, jossa se vaati kuntia puuttumaan epäkohtiin viipymättä.

– Yhteydenotot kasvoivat alkuvuonna räjähdysmäisesti, Salo sanoo.

Myös Valviraan ja aluehallintovirastoihin on otettu aiempaa selvästi enemmän yhteyttä. Viidestä aluehallintovirastosta kerrotaan, että ilmoituksia tulee edelleen runsaasti, mutta tahti on hieman rauhoittunut.

Virastojen ja kuntien edustajat ovat tehneet enemmän tarkastuskäyntejä kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Lounais-Suomen aluehallintoviraston viestintäpäällikkö Tanja Railo kertoo, että kanteluiden yleisimpiä aiheita ovat yhä henkilökunnan vähyys ja ammattitaidon puute.

Henkilöstö vaihtuu usein, mikä heikentää hänen mukaansa sekä palvelun laatua että turvallisuutta. Yhteyttä ottaneet ovat kertoneet heikosta perushoidosta ja ruuasta sekä lääkitysvirheistä ja virikkeiden ja ulkoilun puutteista. Myös hoito- ja palvelusuunnitelmista ja omavalvonnan ontumisesta on valitettu.

Yksityisistä kannellaan eniten

Lähes kaikilla suurilla toimijoilla tuntuu Salon mukaan olevan joitain ongelmia; joillakin niitä on paljon, joillakin vähemmän.

Pääosa yhteydenotoista on koskenut yksityisiä hoivakoteja, mutta epäkohtailmoituksia on tullut myös julkisista palveluntuottajista, Uusitalo huomauttaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?