Valmet Automotive haalii väkeä ympäri Suomea ja ulkomailta – parturista autonrakentaja jopa parissa viikossa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Valmet Automotive haalii väkeä ympäri Suomea ja ulkomailta – parturista autonrakentaja jopa parissa viikossa

Valmet Automotive uskoo löytävänsä tuhat uutta työntekijää tänä vuonna pääasiassa Suomesta. Koulutuksella ja työkokemuksella ei ole kovin paljon väliä, koska yhtiö opettaa uusiin tehtäviin.

Pääosa Valmet Automotiven avoimista työpaikoista on Uudenkaupungin autotehtaalla.

18.4.2019 15:44

Autoteollisuuden sopimusvalmistajan Valmet Automotiven henkilöstöjohtaja Tomi Salo uskoo, että yhtiö onnistuu löytämään tuhat uutta työntekijää. Yhtiö ilmoitti tänään torstaina palkkaavansa näin paljon uutta väkeä tänä vuonna.

– Rekrytointi on muuttunut jatkuvasti haastavammaksi, Salo kuitenkin myöntää.

Yhtiö on viime vuosina palkannut tuhansia työntekijöitä Uudenkaupungin autotehtaalle ja perannut Lounais-Suomesta sopivan väen jo melko tarkkaan. Alueella on korkea työllisyysaste.

– Todennäköisesti hakijat tulevat yhä kauempaa. Meidän pitää pystyä saamaan työntekijät ympäri Suomea liikkeelle.

Valmet Automotivessa ei Salon mukaan voida vain ihmetellä ja odotella, että joku hakisi paikkoja. Yhtiö järjestää rekrytointitilaisuuksia ja tekee yhteistyötä te-keskusten kanssa. Ne pitävät pestuumarkkinoita ja kuljettavat tehtävistä kiinnostuneita Uuteenkaupunkiin tutustumaan.

Salo uskoo, että tarvittava väkimäärä löydetään pääsääntöisesti Suomesta. Hänen mukaansa tilanne on kuitenkin muuttunut viime vuoden aikana ja yhtiö pilotoi myös ulkomaista rekrytointia. On siis mahdollista, että osaan avoimista paikoista palkataan väkeä muista maista.

Kolmannes Saloon

Valmet Automotive kertoi puolitoista kuukautta sitten aloittavansa tänä vuonna akkujen suursarjatuotannon Salossa Nokian entisessä matkapuhelintehtaassa. Tuolloin se arvioi tehtaan työllistävän yli 300 henkilöä, joista toimihenkilöitä on kymmeniä.

Saloon tarvittavan henkilöstön määrä on näillä näkymin yhä sama.

– Määrät täsmentyvät, kun tuotanto saadaan alkuun, Salo sanoo.

Akkutehtaan toimihenkilörekrytointi on alkanut ja työntekijöiden palkkaaminen alkaa toukokuussa. Kevään aikana yhtiö järjestää Salossa useita rekrytointitilaisuuksia.

Autotehdas puolestaan palkkaa uutta väkeä koko ajan. Jatkuva tarve johtuu paitsi töiden määrästä myös siitä, että tehtaalle ei välttämättä jäädä vuosiksi. Työsopimukset tehdään Salon mukaan toistaiseksi voimassa oleviksi, mutta yhtiö on itsekin viestinyt, että välivuosi autotehtaalla on käypä vaihtoehto.

Yhtiön tarvitsemista tuhannesta uudesta työntekijästä reilu kymmenes on Salon mukaan toimihenkilöitä kuten asiantuntijoita, johtajia ja esimiehiä. Loput tarvitaan tuotantoon.

Yhtiö kouluttaa itse

Muualla Suomessa ei tehdä vastaavaa työtä kuin Uudenkaupungin autotehtaalla ja Salon akkutehtaalla.

– Koulutamme työvoimamme itse, Salo kertoo.

Hakijoiden koulutuksella ja työkokemuksella ei tämän takia ole kovin suurta merkitystä. Salo sanoo, että hakijan osaaminen pystytään nopeasti muuttamaan sellaiseksi, jota tarvitaan autonvalmistuksessa.

– Pystymme kouluttamaan henkilön vaikkapa parturikampaajasta autonrakentajaksi nopeimmillaan kahdessa viikossa.

Asuminen ei ole pullonkaula

Kun autotehtaan toiminta Uudessakaupungissa alkoi paisua, ongelmana oli asuntojen saaminen työn perässä muuttaville. Salon mukaan kaupunkiin on rakennettu paljon ja siellä on avoimia vuokra-asuntoja. Lisäksi käytössä on yhä myös ”moduuliratkaisuja” eli asumiseen tarkoitettuja parakkeja.

Salossa asuntotilanne on henkilöstöjohtajan mukaan parempi kuin Uudessakaupungissa.

– Salon seudulla on jo valmiiksi potentiaalisia työntekijöitä, jotka asuvat siellä, Tomi Salo sanoo.

Uudenkaupungin autotehtaalla työskentelee yli 4 000 työntekijää.

Valmet Automotivella on toimintaa myös Saksassa, Puolassa ja Espanjassa. Yhteensä yhtiössä työskentelee noin 6 000 henkilöä.

Valmet Automotiven asiakkaita ovat muun muassa Mercedes-Benz, Porsche, Lamborghini, BMW ja Bentley.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?