Lääkäri: Taksikuski ajelutti muistisairasta 300 eurolla – ”Helppo kuvitella, että tilaisuus tekee varkaan”

Espoolaislääkäri epäilee, että muistisairailta veloitetaan ylisuuria maksuja taksimatkoista.

Espoolaislääkärin mukaan jotkut taksit käyttävät puolustuskyvyttömiä hyväkseen ja laskuttavat härskisti ylihintaa.

12.4.2019 12:40

Espoon sairaalan lääkäri Ari Mönttinen kirjoittaa Helsingin Sanomien mielipidesivulla, että taksien hinnoittelu näkyy menneen erityisen villiksi silloin, kun kyyditään puolustuskyvyttömiä satunnaisia matkaajia.

– Puolustuskyvyttömän matkustajan ollessa kyydissä kuljettaja voi laskuttaa mitä vain – mikään ei ole kohtuutonta eikä rikollista, hän arvioi.

Mönttisen vastaanotolla kävi lievää muistisairautta sairastava iäkäs mies. Hän ei osaa käyttää tietokonetta eikä tiennyt, että Kela-taksille on oma tilausnumeronsa.

Mies ihmetteli Mönttisen mukaan, kun taksi oli veloittanut 70 euroa matkasta Olarista Espoon sairaalaan. Kuittia hän ei muistanut saaneensa. Mönttinen tarkisti, että iso taksiyritys kertoo matkan hinnaksi on noin 30 euroa yhteen suuntaan.

– Mies muisti, että edellisellä kerralla häntä oli kyyditetty sairaalaan Kivenlahden ja Kehä III:n kautta, ja matka edestakaisin oli maksanut 300 euroa. Siis viisinkertaisesti normaalihintaan nähden, Mönttinen kertoo.

Tilaisuus tehnee varkaan

Kyse ei ollut siitä, että potilas ei olisi muistanut, mihin on menossa. Sen sijaan se, että hän on kertonut tulevansa muistipolille on voinut vaikuttaa kuljettajaan.

– On helppo kuvitella, että tilaisuus tekee varkaan, Mönttinen sanoo Taloussanomille.

Hoitohenkilökunta ei seuraa potilaiden kyytejä systemaattisesti, mutta Mönttinen on uskoo, että vastaavia huijauksia tapahtuu jatkuvasti. Jos ihminen ei ole tottunut matkustamaan taksilla tiettyä matkaa, hän ei välttämättä tiedä, mikä oikea hinta on.

Iäkkäät ovat tottuneet luottamaan. He eivät välttämättä osaa ennalta kysyä, mitä matka maksaa. Jos autossa olisi mittari raksuttamassa, asiakkaalla olisi Mönttisen mielestä edes jotain selkänojaa tarpeen tullen kritisoida hintaa.

Tosin tilanne voisi silti mennä ohi.

– Kun ihminen käy vähän hitaalla, ei hän ehdi tuollaisessa tilanteessa ruveta vääntämään hinnasta.

Toinen tapa nyhtää asiakkaalta rahaa on, että häntä ajelutetaan määränpäähänsä pidempää lenkkiä kuin olisi aiheellista.

Suuri osa kansaa ei käytä tietokonetta

Hoitohenkilökunta toivoo, että muistisairaalla olisi saattaja apunaan. Kaikilla ei kuitenkaan ole sopivia omaisia tai tukihenkilöitä, jotka voisivat auttaa ja selvittää asioita. Esimerkiksi Kela-kyytejä koskevaa tietoa löytyy verkosta ja kyydit pitää osata tilata oikeasta paikasta.

Mönttinen kritisoi sitä, että luodaan hienoja systeemeitä, jotka toimivat netissä.

– Suuri osa kansaa ei ole ikinä avannut tietokonetta. Kaikki eivät edes oikein pärjää puhelimensa kanssa. Miten heille taataan palveluitten ja tiedon saaminen?

Kela-kyytijärjestelmäkään ei ole täysin luotettava. Välillä se toimii hyvin, välillä kehnosti. Mönttinen kertoo, että jotkut potilaat ovat myöhästyneet vastaanotolta, koska auto ei ole tullut ajoissa.

– Pissavaivaisia on pilvin pimein. Vanhuksen, jonka täytyy päästä puolen tunnin välein vessaan, on aika surkeata miettiä, uskaltaako lähteä vessaan vai tuleeko se taksi, Mönttinen sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?