Lentoyhtiöiden päästöhyvitykset eivät asiantuntijan mukaan riitä – ”Mennään sieltä, missä aita on matalin”

Julkaistu:

TUI kertoi hyvittävänsä hiilidioksidipäästöt ilman lisäkuluja asiakkaille. Finnair kertoi alkuvuodesta vapaaehtoisista päästökompensaatioista. Asiantuntijan mukaan kompensaatiot ovat tyhjää parempi, mutta enemmän tekoja tarvitaan.
Matkanjärjestäjä TUI ilmoitti torstaina hyvittävänsä kaikkien pohjoismaisten lentojen ja hotelliyöpymistensä hiilidioksidipäästöt ilman, että asiakkaalle tulee lisäkustannuksia.
Finnair puolestaan ilmoitti jo tammikuussa omasta hyvitysmallistaan samaan aikaan, kun Suomen ympäristökeskus (Syke) ja Sitra julkaisivat selvityksen lentojen päästöistä. Sitran ja Syken sanoma oli, että kompensaatiot ja tekninen kehitys eivät riitä kasvavien päästöjen vähentämiseen.

Sitran asiantuntijan, valtiotieteiden tohtori Vesa-Matti Lahden mukaan hyvitykset eli kompensaatiot ovat tyhjää parempi, mutta ne eivät riitä.

– Parempi että kompensoidaan kuin että ei kompensoida, mutta mitä nyt nopeasti katsoin tätä TUI:n tiedotetta, niin vähän huolestuttaa, että mennään sieltä, missä aita on matalin.

Finnairin mallissa asiakkaat voivat halutessaan maksaa vapaaehtoisen euron päästöhyvityksen edestakaisesta kotimaan lennosta, kaksi euroa vastaavasta Euroopan lennosta ja kuusi euroa edestakaisesta kaukolennosta.

Lahden mukaan summa pitäisi kertoa vähintään kahdella, jotta hyvitys olisi edes lähellä riittävää.

– Finnair laskee vain omat hiilidioksidipäästönsä, mutta lentäessä tulee myös muita päästöjä ja vielä niin ylhäällä ilmakehässä, että ilmastovaikutukset ovat vähintään kaksinkertaiset siihen hiilidioksidimäärään nähden.

Toinen Finnairin vaihtoehto on ostaa vapaaehtoisesti pienellä summalla biopolttoainetta.
TUI kertoo hyvittävänsä päästöt sijoittamalla yhteistyökumppanin kautta uusiutuvaan energiaan maissa, joissa hiilen poltto on yleinen energiantuoton ja samalla kasvihuonepäästöjen lähde.

Yhteistyökumppani on TUI:n tiedotteen mukaan South Pole, joka sijoittaa YK:n puhtaan kehityksen mekanismin (CDM) projekteihin. Sitran Vesa-Matti Lahden mukaan juuri nämä kyseiset CDM-projektit ovat osoittautuneet joissain tutkimuksissa hieman epäluotettaviksi.

– CDM-projekteissa on valitettavasti ollut ongelmia. Niissä on ollut paljon epävarmuutta siitä, kuinka paljon väitetyt kompensaatiot ja todelliset hiilidioksidivähennykset ovat, Lahti sanoo.

Ja sitten toisaalta:

– Voi olla, että on hyviäkin projekteja, mutta tulee epäilys, että on menty halvemmilla kompensaatioilla, jolloin luotettavuus on heikompi.

Lahdelle jää päästöhyvityksistä tuntuma, että lentoalan yritykset tekevät niitä ”vähän pienemmällä rahalla kuin pitäisi”. Ja lisäksi ajatusmalli kompensaatioiden takana häiritsee Lahtea.

– Meillä on koko maailmassa nyt tilanne, että pitäisi saada hyvin nopeasti nettopäästöt nollaan kaikilla talouden sektoreilla kaikissa maissa. Ja sitten, jos päästellään yhdellä sektorilla niin kuin ennenkin tai kenties vielä enemmän, ja toisella sektorilla hyvitetään näitä päästöjä, niin siinä tulee jossain vaiheessa raja vastaan.

Sitran ja Ympäristökeskuksen tammikuisessa raportissa arvioidaan, että lentämisen ja lentomatkustajien määrä kaksinkertaistuu maailmanlaajuisesti jo 20 vuodessa. Sitran sivuilla todetaan, että lentämisen suosion kasvaessa päästöjen määrä kolminkertaistuu vuoteen 2050, ellei teknologiaa ja polttoaineita onnistuta kehittämään merkittävästi.

Biopolttoaineita ja tekniikkaa toki kehitetään, mutta se ei tapahdu käden käänteessä, Lahti sanoo. Eikä sen suhteen pitäisi olla ylioptimistinen.

– Meidän on vähennettävä päästöjä nyt. Ei auta puhua, että tulevaisuudessa sitä ja tätä, kun se kestää kauan, ennen kuin niitä (biopolttoaineita/uutta teknologiaa) on riittävästi tarjolla ja käytössä.

– Ongelma ihan oikeasti on lentämisen määrän kasvu, Lahti painottaa.

Eli summa summarum, olisiko Vesa-Matti Lahden mukaan paras keino päästöjen vähennykseen se, että ottaa junan?

– Kyllä, joo, Lahti sanoo ja nauraa.

– Mutta jos ajatellaan arkitasolla, jo se on jotain, että päättää lentää yhden lennon vähemmän tänä vuonna tai että lentää puolet vähemmän kuin viime vuonna.

Lahden mukaan jokaisen kuluttajan ja poliitikon olisi syytä miettiä, miten lentomatkustamisen kasvua saisi hillittyä.

– Ja sitä voisi miettiä, miten junayhteyksiä saisi parannettua. En minä matkailua olisi kieltämässä, sen vaan voisi tehdä vähän fiksummin.

Tärkein toimi lentoliikenteen päästövähennyksissä olisi Lahden mukaan kerosiinin paneminen verolle.

– Kerosiini on 40-luvulla tehdyn sopimuksen mukaisesti verotonta ympäri maailmaa. Se on hassua, kun autojenkin polttoaineen hinnasta maksetaan kaksi kolmasosaa veroa.

– Tässä maailmanajassa, jossa lentäminen on yksi isojen ilmastopäästöjen aiheuttajia, on outoa, että se ala saa suhteetonta etua tästä (kerosiinin)verottomuudesta. Se olisi tärkeä rakenteellinen uudistus.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Näin Sipilän hallitus hävitti huomattavan osan Nesteestä valtion salkusta – liki tuntematon säätiö sai 50 miljoonan potin

    2. 2

      Amazon tuplasi tuloksensa ensimmäisellä neljänneksellä

    3. 3

      Kesko ostaa Volkswagen-, Audi- ja Seat -liiketoiminnot Laakkoselta

    4. 4

      Ilmalämpöpumput revitään käsistä – ”Paniikinomainen kysyntä alkoi jo ennen joulua”

    5. 5

      Hissiyhtiö Kone tarjoili yllättäen odotuksia heikomman tuloksen – tilaukset kasvussa

    6. 6

      Sipilä sanoi panevansa ”taseen töihin” kansallisomaisuudella – Neste ja Patria myyntiin, vertailussa potti jäi pieneksi

    7. 7

      Nokian Suri ei yllättynyt heikosta tuloksesta – syyttää 5g-tekniikan alkuvaiheen ongelmia

    8. 8

      Ensto aloittaa yt-neuvottelut – vaikutuksia enintään 70 henkilöön

    9. 9

      Yllätystappiosta kertoneen Nokian osake syöksylaskussa

    10. 10

      Viking Linen vuosi alkoi tappiolla – Toimitusjohtaja Hanses: ”Odotan luottavaisesti huippusesonkia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sipilä sanoi panevansa ”taseen töihin” kansallisomaisuudella – Neste ja Patria myyntiin, vertailussa potti jäi pieneksi

    2. 2

      Näin Sipilän hallitus hävitti huomattavan osan Nesteestä valtion salkusta – liki tuntematon säätiö sai 50 miljoonan potin

    3. 3

      Ilmalämpöpumput revitään käsistä – ”Paniikinomainen kysyntä alkoi jo ennen joulua”

    4. 4

      Pulloja palauttanut Timo huomasi kauppakuitissa yllättävän miinusmerkin – ”Emme ole nähneet tarvetta muuttaa käytäntöä”

    5. 5

      Yllätys: Nokian tulos romahti selvästi tappiolle

    6. 6

      Kesko ostaa Volkswagen-, Audi- ja Seat -liiketoiminnot Laakkoselta

    7. 7

      Yllätystappiosta kertoneen Nokian osake syöksylaskussa

    8. 8

      Lääkeyhtiö Orionin tulos heikkeni selvästi – uusi syöpälääke odottaa myyntilupaa

    9. 9

      Hissiyhtiö Kone tarjoili yllättäen odotuksia heikomman tuloksen – tilaukset kasvussa

    10. 10

      Postin kirjeiden jakelumäärä väheni roimasti – alkuvuoden lasku voimakkainta ikinä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jouni lähetti 11 kirjettä Postin uusilla nopean toimituksen merkeillä – lopputulos hämmensi

    2. 2

      Pulloja palauttanut Timo huomasi kauppakuitissa yllättävän miinusmerkin – ”Emme ole nähneet tarvetta muuttaa käytäntöä”

    3. 3

      Älä maksa liikaa veroja! Juristin 7 vinkkiä: Näin voit voittaa tai hävitä jopa tuhansia euroja

    4. 4

      Yrittäjä-Willem panee kivijalkakaupan kiinni, jos verottajan suunnitelma toteutuu – ”Ei olisi enää kannattavaa”

    5. 5

      Mökkikaupat viedään yhä useammin käräjille – ”Lahovaurioita etsitään kissojen ja koirien kanssa”

    6. 6

      Veroilmoituksen uudistuksessa monta pulmaa – ”Jos jättää ilmoituksen viime tippaan, voi olla ongelmissa”

    7. 7

      Sipilä sanoi panevansa ”taseen töihin” kansallisomaisuudella – Neste ja Patria myyntiin, vertailussa potti jäi pieneksi

    8. 8

      Bisnesenkeli Kim Väisänen ällistyi elinkelvottomasta firmasta: ”Rahaa oli poltettu 500 000 euroa ja liikevaihto 100 euroa”

    9. 9

      Näin Sipilän hallitus hävitti huomattavan osan Nesteestä valtion salkusta – liki tuntematon säätiö sai 50 miljoonan potin

    10. 10

      Suomi on suomalaiselle matkailijalle tyyris: tonnilla kotimaan reissulle vai viikoksi Kreikkaan?

    11. Näytä lisää