Pankkiauton piti ratkaista maaseudun raha-asiat kerralla – näin suurelle idealle lopulta kävi: ”Jos jottain kysy, ni siinä kuuli niin moni”

Julkaistu:

Maaseudun asukkaille vietiin käteistä pankkiautoilla. Säästöpankissa idea on ollut esillä lähinnä kahvipöytäkeskusteluissa.
”Rahalaitosten keskeisessä kiristyvässä kilpailussa ovat parhaiten pysyneet mukana ne, jotka ovat kiinnittäneet huomiota asiakaspalvelunsa tehostamiseen. – Tästä näkökulmasta katsoen ei ole lainkaan yhdentekevää, miten pitkä on se matka, jonka asiakas joutuu pankkiasioita suorittaessaan kulkemaan.”

Edelleen ajankohtainen sitaatti on Säästöpankki-lehdestä vuodelta 1962. Jutussa esiteltiin kymmenen vuotta aiemmin Suomessa ensi kertaa käyttöön otettua pankkiautoa – pyörillä kulkevaa palvelevaa pankkiautoa. Sellaisia ajeli Suomessa aina 2000-luvun alkuun.

Syynä käyttöön ottoon oli sama kuin nykypankkien konttorisupistuksissa. Maaseudun laajan konttoriverkoston ylläpito nieli huomattavasti rahaa. Kannattamattomien sivutoimipisteiden lopettaminen oli helpompaa, kun asiakkaille voitiin edelleen osoittaa oman pankin palvelut kerran tai kaksi kertaa viikossa.

Näin arvioi Jussi Lehtonen maaseudun palveluita kuvaavassa väitöstutkimuksessaan.

Pankkiautot, yleisimmin pakettiautoon rakennetut pankit, ovat vähän tunnettu ja tutkittu osa pyörällä kulkevia palveluita, jollaisia ovat olleet tutummat kirjasto- ja kauppa-autot ja autopostitoimistot. Lehtosen arvion mukaan pankkiautoja oli enimmillään noin 50. Säästöpankin lisäksi autoja käytti Yhdyspankki ja Suur-Helsingin Osuuspankki.



Aluksi Suomalaisen Säästöpankin pankkiauto oli sisustettu kuin pankkikonttori. Arvokkuutta haettiin nojatuolilla, kirjoituspöydillä, kumimatoilla ja ikkunaverhoilla. 1960-luvulla pankit yrittivät päästä eroon liian pönöttävästä imagosta, myös autoissa.

Koska tila oli pieni, asiakkaan ja pankkitoimihenkilön keskustelu kuului siis esteettä. Kaikkein henkilökohtaisimmat asiat yritettiin puhua kuiskaten.

..sit siin oli niitä istumapaikkoja sillai että kun kiersi perästä niinse oli kun linja-auton takapenkki, siäl sai sitten varrota vuoroas.Ettei siinä oikeen sit taas voinu sillä tavalla, jos oli jottaintämmösiä et lainaa tai jottain kysy, ni siinä kuuli niin moni!

Lehtonen kuvaa, että pankkiautoilla, eli liikkuvilla pankeilla, oli maaseudulla selvä sosiaalinen merkityksensä. Pankkiauton työntekijä tuli usein kahvitteluasteelle tutuksi.

Alkujaan pankkiautoa ei pidetty turvallisuusongelmana, mutta lähempänä 2000-lukua toimineessa liikkuvassa pankissa saattoi olla kaasusumute ryöstöyritysten varalta. On arveltu, että autot lakkautettiin osittain siksi, että ne koettiin myöhemmin turvattomina.

1960-luvun ideoinnin tuloksena syntyi myös autopankkeja. Asiakas saattoi hurauttaa drive-in-pankkiin nousematta autosta. Autopankkeja perustivat ainakin KOP Helsingin Ympyrätaloon, Yhdyspankki, Helsingin Osakepankki ja Osuuspankki.

Katso KOP:n vanha mainos tästä:



Jos yllä oleva video ei näy, voit katsoa sen tästä linkistä.

Nykypäivän malli?

Tiettävästi ensimmäinen pankkiauto kiersi Englannissa vuonna 1910, ja palvelua on kokeiltu myös muiden muassa Skotlannissa, Espanjassa ja Yhdysvalloissa.

Täysin naftaliiniin ei ajatus pankkiautoista ole jäänyt. Eläköityneen pääjohtajan Reijo Karhisen kokeiluinto poiki OP-ryhmässä pankkiautopilotin viime vuonna. Palvelut haluttiin sinne missä ihmiset liikkuvat, kauppojen pihoille, jopa ampumastadionille Kontiolahdessa.

Saksalaisyhtiö GS Mobile esittelee sivuilla mallistoa, johon kuuluu rekka-auton kokoluokassa olevista autoista traileri-pankkeihin ja liikkuviin käteisautomaatteihin.


OP:n pilotti oli esimerkki ideoinnista, jota Suomen Pankkikin toivoo lisää pankeilta. Osastopäällikkö Päivi Heikkisen mielestä pankit voisivat innovoida siinä, miten palvella konttoriverkon katveissa tai digitalisaation ulkopuolella olevia asiakkaita.

– Olisiko mahdollista löytää uusia tapoja tai yhteistyön muotoja? Keskittyminen vain yhteen palvelutapaan (digi-palveluihin) voi rajoittaa palvelun kehittämistä muillakin tavoilla, Heikkinen sanoo.

OP:sta kerrotaan, että kokeilulle ei kuitenkaan tule tältä erää jatkoa. Pankkiauto on todennäköisesti vielä muutamassa tapahtumassa mukana pääkaupunkiseudulla huhtikuussa. Autossa ei ollut rahaa, sillä käteisen liikuttamiseen liittyy henkilöriskejä ja siksi auton pitäisi täyttää arvokuljetuksen turvallisuusvaatimukset.

– Pankkiauto kiinnosti asiakkaita ja se sai hyvin näkyvyyttä. Tilaisuuksien yhteydessä pankkiautossa tehtiin myös sopimuksia, mutta opimme, että se ei korvaa konttoria niissä tilanteissa, kun asiakas haluaa keskustella rauhassa asiakkaiden kanssa, OP:n viestinnästä kerrottiin.

Säästöpankkiryhmässä pankkiautoja ei ole pohdittu kahvipöytäkeskustelua vakavammin. Liiketoimintajohtaja Kai Koskela sanoo, että ruokakaupat ovat jo yksi vastaus käteisen nostamiseen, ja laskun maksuissa volyymit ovat liian pieniä haja-asutusalueilla, jotta pankkiautoille olisi tarvetta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Mökkikaupat viedään yhä useammin käräjille – ”Lahovaurioita etsitään kissojen ja koirien kanssa”

    2. 2

      Uutuuskirja: Sarasvuo hiiltyi Nokian ”arrogantille keskijohdolle” – lähetti alatyylisen viestin

    3. 3

      Bisnesenkeli Kim Väisänen ällistyi elinkelvottomasta firmasta: ”Rahaa oli poltettu 500 000 euroa ja liikevaihto 100 euroa”

    4. 4

      Jan Hurri: Tuliko Notre Damen katedraalista vyönkiristysten uhri?

    5. 5

      Yrittäjä-Willem panee kivijalkakaupan kiinni, jos verottajan suunnitelma toteutuu – ”Ei olisi enää kannattavaa”

    6. 6

      Lasse Laine vannoi, ettei koskaan palaisi Saloon – Nokian romahdus ja putki­remontti aloittivat yllättävän menestys­tarinan

    7. 7

      Veronpalautukset kilahtavat tileille aiemmin kuin ennen – puoliso voi vaikuttaa maksupäivään

    8. 8

      Veroilmoituksen uudistuksessa monta pulmaa – ”Jos jättää ilmoituksen viime tippaan, voi olla ongelmissa”

    9. 9

      Bisneksen aakkoset sököstä, ruplilla rahoiksi – kartanonherra Arto Hakala on poikkeuksellinen yrittäjä

    10. 10

      Lehti: ”Vähittäiskaupan apokalypsi” riehuu Yhdysvalloissa – jo lähes 6 000 kauppaa on sulkenut tänä vuonna

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mökkikaupat viedään yhä useammin käräjille – ”Lahovaurioita etsitään kissojen ja koirien kanssa”

    2. 2

      Bisnesenkeli Kim Väisänen ällistyi elinkelvottomasta firmasta: ”Rahaa oli poltettu 500 000 euroa ja liikevaihto 100 euroa”

    3. 3

      Uutuuskirja: Sarasvuo hiiltyi Nokian ”arrogantille keskijohdolle” – lähetti alatyylisen viestin

    4. 4

      Jan Hurri: Tuliko Notre Damen katedraalista vyönkiristysten uhri?

    5. 5

      Lasse Laine vannoi, ettei koskaan palaisi Saloon – Nokian romahdus ja putki­remontti aloittivat yllättävän menestys­tarinan

    6. 6

      Veroilmoituksen uudistuksessa monta pulmaa – ”Jos jättää ilmoituksen viime tippaan, voi olla ongelmissa”

    7. 7

      Veronpalautukset kilahtavat tileille aiemmin kuin ennen – puoliso voi vaikuttaa maksupäivään

    8. 8

      Bisneksen aakkoset sököstä, ruplilla rahoiksi – kartanonherra Arto Hakala on poikkeuksellinen yrittäjä

    9. 9

      Yrittäjä-Willem panee kivijalkakaupan kiinni, jos verottajan suunnitelma toteutuu – ”Ei olisi enää kannattavaa”

    10. 10

      Reino-tossujen uusi omistaja kertoo, miksi siirtää tuotannon ulkomaille: ”Hyviä kumppaneita löytyy myös Euroopan ulkopuolelta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yrittäjä-Willem panee kivijalkakaupan kiinni, jos verottajan suunnitelma toteutuu – ”Ei olisi enää kannattavaa”

    2. 2

      Veroilmoituksen uudistuksessa monta pulmaa – ”Jos jättää ilmoituksen viime tippaan, voi olla ongelmissa”

    3. 3

      Bisnesenkeli Kim Väisänen ällistyi elinkelvottomasta firmasta: ”Rahaa oli poltettu 500 000 euroa ja liikevaihto 100 euroa”

    4. 4

      Mökkikaupat viedään yhä useammin käräjille – ”Lahovaurioita etsitään kissojen ja koirien kanssa”

    5. 5

      Kylpyhuoneremontista repesi raju riita – taloyhtiön osakas jätti vastikkeet maksamatta 2 vuodeksi

    6. 6

      Reino ja Aino -tossuille on löytynyt uusi omistaja – tuotanto ei jää Lieksaan

    7. 7

      Uutuuskirja: Sarasvuo hiiltyi Nokian ”arrogantille keskijohdolle” – lähetti alatyylisen viestin

    8. 8

      Norwegianilta 22-sivuinen sääntökirja ulkonäöstä: Lentoemännille pakkomeikki – ”Uskomattoman vanhanaikaista”

    9. 9

      Reino-tossujen uusi omistaja kertoo, miksi siirtää tuotannon ulkomaille: ”Hyviä kumppaneita löytyy myös Euroopan ulkopuolelta”

    10. 10

      Veronpalautukset kilahtavat tileille aiemmin kuin ennen – puoliso voi vaikuttaa maksupäivään

    11. Näytä lisää