Ikonisia Reinoja ja Ainoja valmistanut yritys konkurssiin – ”Todella haikea fiilis”

Toimitusjohtaja toivoo, että joku ostaisi ja pelastaisi suomalaisten rakastaman tossumerkin.

Reino- ja Aino-tohveleita.

28.3.2019 14:29

Reinon ja Ainon tarina hiljenee suomalaisten kotien lattioilla. Pirkanmaan käräjäoikeus on hakenut klassikkotossuja valmistavan PK Kappi Oy:n konkurssiin. Asiasta kertoi ensimmäisenä Lieksan lehti.

– On todella haikea fiilis. Reinot ovat olleet minulle 15 vuoden aikana paljon enemmän kuin työ. Tästä on tullut paljon ystäviä ja Reinojen ympärille on kasvanut yhteisö. Se on ollut työni palkka ja sen takia on myös ollut hyvin haikeaa, toimitusjohtaja Arto Huhtinen huokaa.

Yritys työllisti 17 työntekijää.

– Meillä oli tänään irtisanomispalaveri. Pahoittelin ja pyysin anteeksi, että tähän tilanteeseen on tultu. Minulle sanottiin, että ei ole mitään anteeksipyydettävää, koska he tietävät, että olen tehnyt kaikkeni. Se oli tärkeä palaute.

Suomalaisten suosikkitossuilla on kävelty jo liki 90 vuotta. Ensimmäiset Ainot valmistettiin Tampereella jo vuonna 1930 ja Reinot vähän myöhemmin, vuonna 1932.

Legendaariset kotikengät olivat vähällä kadota markkinoilta jo 2000-luvun alussa. Tuolloin niiden valmistus oli siirretty Tšekkiin, myynti oli laskussa ja brändi oli sammumispisteessä. Reinojen silloinen omistaja Nokian Jalkineet oli valmis luopumaan tossumerkistä.

Ruotsin kuningasparille vuonna 2009 Tampereella lahjoitetut Reinot ja Ainot. Taustalla Aleksanteri toisen muistomerkki.

Vuonna 2005 Tuire Erkkilä ja Huhtinen kuitenkin ostivat kotikenkien liiketoiminnan silloiselta työnantajaltaan. Näin syntyi Reino & Aino Kotikenkä Oy, joskin nykyään yritys on toiminut nimellä PK Kappi Oy.

Onnistuneiden kauppojen jälkeen valmistus siirrettiin takaisin Suomen Lieksaan. Vanhat, Tšekistä ostetut koneet kunnostettiin ja tossuja palkattiin valmistamaan parikymmentä työntekijää.

Reinojen kysyntä lähtikin kasvuun, ja ne saavuttivat trendin myötä Suomessa ikonisen aseman. Tossuja nähtiin niin Katri Helenan ja Jonne Aaronin kuin Pate Mustajärven jaloissa. Kun Ruotsin kuningaspari vieraili Suomessa vuonna 2009, arvovieraille lahjoitettiin uniikki tossupari Ruotsin väreissä.

Myös Huhtinen muistelee lämmöllä lukuisia Reinojen ja Ainojen käyttäjiä suurimman tossuhuuman aikaan.

– Varsinkin nämä legendaariset muusikot, jotka oli ’Reino-miehiä’: Juice Leskinen, Kari Tapio, Ville Valo ja naislaulajista Mariska. Kun oli isoin Reino-buumi ja tehtiin kuluttajatutkimus, niin Reino oli yhtä tunnettu kuin joulupukki Suomessa, hän hymähtää.

Katri Helena ja Jonne Aaron Ideaparkin Reino-kaupassa vuonna 2011.

Parhaillaan tossut ovat olleet niin pidettyjä, että niitä ei ole maltettu riisua jalasta edes kotoa poistuessa. Vuonna 2015 Ilta-Sanomat uutisoi, että Reinojen myyntipakkauksiin alettiin kiinnittää varoituslappuja, koska sisäkengät olivat aiheuttaneet vaaratilanteita ulkona talvella.

Buumi kesti kuitenkin vain aikansa.

Huhtisen mukaan vuoden 2018 aikana tuotteiden myyntiä saatiin jälleen käännettyä kasvuun, mutta vuoden 2019 näkymät jäivät lopulta niin alhaiseksi, ettei toiminnan jatkamiselle enää ollut edellytyksiä.

Suosion ollessa huipussaan Reinoja ja Ainoja valmistettiin 250000 paria vuodessa. Huhtinen kertoo että kysynnän lasku voi osin olla seurausta tossujen kestävyydestä ja huonosta jakelustrategiasta.

– Jos iso marketti, mihin myyntimme keskittyi, päättää ottaa jonkun korvaavan tuotteen, niin tällainen pieni yritys jää auttamattomasti jalkoihin. Ei pystytty tässä vaiheessa siihen vastaamaan, eli se on meidän kohdalta ohi.

Konkurssipesän pesänhoitajan Asianajotoimisto Fennon asianajaja Jussi Laakkonen kertoo Lieksan lehdelle, että tuotantoa pyritään jatkamaan Lieksan tehtaalla ainakin siihen saakka, että on selvillä kyetäänkö toiminnalle löytämään ostajaa.

Huhtinen kertoo, että mahdollisesti kiinnostuneita ostajia on ottanut jo yhteyttä yritykseen. Kauppa on käynyt konkurssiuutisen jälkeen nettisivuilla myös niin vilkkaasti, että ne Huhtisen mukaan melkein kaatuivat.

– Todella toivon, ja uskonkin, että toiminnalle löytyy jatkaja. Reino on kuitenkin yksi Suomen rakastetuimpia brändejä. Se on tavaramerkkinä vahva ja sillä on vakiintunut asiakaskunta. Täytyisi vaan miettiä jakelua ja strategiaa uudestaan. Lupaan talkoilla lähteä auttamaan alkuun ja antamaan arvokasta tietoa ja suhteita eteenpäin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?