Taksien jättiselvitys paljastaa uudistuksen voittajat ja häviäjät: Hinnat nousseet ympäri Suomen, Kela-kyydeissä jopa vaaratilanteita - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Taksien jättiselvitys paljastaa uudistuksen voittajat ja häviäjät: Hinnat nousseet ympäri Suomen, Kela-kyydeissä jopa vaaratilanteita

Mari Rauhala on ajanut taksia Helsingissä vain uuden taksilain aikana. Hänellä ei ole selkeää tuntumaa hintojen noususta, mutta asiakkailta palautetta on tullut. – Saattaa esimerkiksi olla, että taksilla on ajettu tuttu reitti kotiin edellisen kerran esimerkiksi viime vuoden alussa, ja hinta on nyt kovempi siihen verrattuna.

Julkaistu: 21.3.2019 6:31

Traficomin laaja selvitys paljastaa muitakin taksien hintapiikkejä Uudenmaan ulkopuolella. Lisäksi varsinkin Kela- ja invakyydeissä on jopa vaaratilanteita.

Taksiuudistus on toistaiseksi iso pettymys hinnanlaskua toivoneille asiakkaille. Invataksien käyttäjät pelkäävät aiempaa enemmän turvallisuutensa puolesta. Myös taksiyrittäjistä yli viidesosa sanoo, että ei aio jatkaa kahden vuoden päästä töitä.

Nämä tiedot käyvät ilmi kahdesta selvityksestä, jotka liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) teetti taksimarkkinan vapautuksen ja Kela-taksikilpailutuksen jälkeen. Se julkaistaan tänään torstaina ja on ensimmäinen laaja selvitys taksiuudistuksen vaikutuksista.

Kysely tehtiin viime elo-lokakuussa eli heti uudistuksen jälkeen. Vastaajia olivat käyttäjät, erityisryhmät ja taksinkuljettajat.

Tilastokeskuksen taksihintaindeksiä täydentävän Traficomin uuden hintaindeksin tiedot ovat syys-joulukuulta. Ne ovat samansuuntaisia kuin Tilastokeskuksen, mutta painottuvat enemmän haja-asutusalueiden tilanteeseen.

Mitä luvut kertovat? Ensin ”voittajat”: Ei ole yllätys, että uudet taksiyrittäjät suhtautuivat uudistukseen myönteisemmin kuin vanhat, ja että suuret yrittäjät myönteisemmin kuin pienet.

Mari Rauhalan mukaan suomalaiset ovat jo oppineet kilpailuttamaan taksien hintoja.

Häviäjiä? Kuluttajan vinkkelistä tilanne oli heikentynyt eniten Kymenlaaksossa. Siellä hinnat nousivat jopa Uuttamaata enemmän syksyllä. Sama suunta oli Kainuussa, Päijät-Hämeessä ja Pirkanmaalla.

Hintojen lasku oli uudistuksen keskeinen peruste. Lokakuussa hinnat olivat Traficomin mukaan koko maassa keskimäärin 3,6 prosenttia korkeammat kuin ennen liikennepalvelulain voimaantuloa. Kustannustaso selittää vain osan taksiliikenteen hintatason nousua.

Katso alla olevalta videolta, mitä tapahtui, kun IS yritti tinkiä taksikyydin hinnasta Helsingissä:

Uudellamaalla eli lähinnä pääkaupunkiseudulla hinnat ovat laukanneet lisää. Traficomin tilasto ei ulotu tälle vuodelle, mutta Tilastokeskus on aiemmin kertonut, että hintojen nousua oli tammikuussa Uudellamaalla peräti 14 prosenttia.

– Mikään tilastoaineisto ei suoraan selitä tammikuun hyppäystä, mutta oma spekulaationi liittyy yhteen kysymykseemme taksinkuljettajille. Aika iso osa ilmoitti, että aikoo ottaa kilometri-aikaveloitusperustaisen yhdistelmän hinnoitteluun. Lokakuussa sen oli ottanut käyttöön vasta Taksi Helsinki ja Lähitaksi, Traficomin erityisasiantuntija Hanna Strömmer sanoo.

– Nyt monet muutkin ovat todenneet, että tämähän on hyvä tapa hinnoitella ja ovat nyt toteuttaneet sitä käyttöön vähän hissun kissun.

Tamperelainen Outi Takkinen kulkee taksilla samaa matkaa konttorille noin joka toinen viikko. Hänen mukaansa joillakin kuskeilla ei ole taksilain uudistuksen jälkeen ollut ”hajuakaan osoitteen sijainnista”.

Hintaindeksi vahvistaa pohdintaa siitä että kuluttajien pitäisi alkaa käyttää enemmän mahdollisuuttaan tinkiä, Strömmer arvioi.

Traficomin mukaan Kainuussa hintojen nousu johtuu perusmaksun korotuksesta ja Pirkanmaalla kilometrihinnan korotuksesta. Päijät-Hämeessä, Uudellamaalla ja Kymenlaaksossa hintoja nostaa minuuttiveloituksen käyttöönotto.

Hinnat laskivat kuudessa maakunnassa, joista reilut kaksi prosenttia eli eniten Kanta-Hämeessä. Lasku johtui yleisimmin vyöhykehintojen käyttöönotosta. Jotkut yrittäjät olivat myös laskeneet perusmaksua tai kilometrihintaa ottamatta käyttöön aikaveloitusta.

– Jonkun verran hinnat ovat nousseet, mutta vielä on aikaista sanoa mihin suuntaan pitemmällä aikavälillä. Kuluttaja- ja kilpailuvirasto seuraa osaltaan, miten hinnoittelu ja kilpailu alkaa toimia, Traficomin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää sanoo.

– Hinnoissa on hyvä huomata, että yksittäisen käyttäjän kokemukset voivat olla hyvinkin erilaisia. Joku osaa valita yrityksen, jonka hinnat ovat edullisimmat tai kilpailuttaa tolpalla.

Häviäjiä ovat myös erityisryhmät, eli invataksien tai Kela-takseja käyttävät kyselyn perusteella. Ikävää palautetta tuli paljon: Ajotyylin ja kiireen tuomaa onnettomuus-, putoamis- ja loukkaantumisriskiä. Kuski ei osannut auttaa ajorampeissa, pyörätuolin käsittelyssä tai näkövammaisen avustamisessa.

On ollut kommunikaatiovaikeuksia, kieliongelmia tai paikallistuntemuksen puutetta.

Taksiautoja ja invatakseja puuttui, ja välityskeskuksissa oli pitkät jonotusajat ja odotusajat venyivät tunteihin. Traficomin mukaan kyselytulokset ovat linjassa mediassa esitettyjen ja järjestöjen esille tuomien ongelmien kanssa.

Taksit eivät välttämättä saapuneet oikeisiin osoitteisiin tai välityskeskuksesta ei välitetty tietoa erityistarpeesta autoihin. Palautetta tuli myös muutoksesta, joka estää tutun taksin käyttämisen.

– Tyytymättömyyttä oli ennenkin, mutta tosi vahvasti koettiin, että on poistunut asiantuntemusta. Ennen vanhaan oli samoja tuttuja kuskeja ja asiakkaita. Luulen että eniten koetaan juuri turvattomuutta, kun on herkkiä ihmisiä muidenkin kuin liikuntarajoitteiden takia. Turvallisuus, joka syntyy tutusta kuskista ja autosta, on ollut tärkeää, Strömmer sanoo.

Myönteisiä seikkoja oli kyselyssä myös. Lähes kaikki kansalaiset olivat taksipalveluun yleisesti yhä tyytyväisiä. Kyselyyn vastanneet kokivat taksien turvallisuuden tason edelleen hyväksi. Huomionarvoista oli, että monet eivät kokeneet uudistuksen tuoneen muutoksia. Näin vastattiin esimerkiksi taksien saatavuudesta ja toimialan kehittymisestä.

Lisäksi kielteiset asenteet olivat lieventyneet uudistuksen jälkeen. Kumpikaan tulos, eli ’ei-vaikutusta’ tai ’ei niin huono kuin pelättiin’, ei sinänsä kovin hyvin perustele mitään uudistusta.

– Kysymysten ajankohdasta heti uudistuksen jälkeen heijastuu se, että asiakkaat kokivat, että samat yritykset, autot ja palvelut olivat yhä käytössä, Traficomin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää sanoo.

– Mitään isoa muutosta ei näkynyt, mutta markkinoiden kehittyminen viekin aikansa. Hyvä että saimme nyt käsityksen siitä, miten eri osapuolet kokevat muutoksen. Heti markkinan avauduttua ei tapahtunut mitään suurta vaan muutos oli aika rauhallinen.

Traficom tekee seuraavan kyselynsä ensi vuonna.

– Siitä nähdään selvästi, miten laki on vaikuttanut sitten kun markkina on ehtinyt muovautua.

Taksiuudistus herätti voimakkaita tunteita, kun IS kylässä -kiertue vieraili huoltoasemalla Kangasalla viime lauantaina. Katso, miten ”kylän äijät” muutosta kommentoivat:

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?