Norwegian-pomo: ”Iso osa organisaatiostamme tekee töitä päivät ja yöt ratkaistakseen ongelmat”

Julkaistu:

Norwegian-johtaja Tor Østby kertoo Taloussanomien haastattelussa, miten yhtiö selättää talousvaikeutensa ja 737 Max 8 -koneiden lentokiellot.
Helsinki-Vantaan lentokentän kupeessa, halpalentoyhtiö Norwegian Air Shuttlen Helsingin-toimistossa, matkustamohenkilöstö pakkaa kylmäkaapeista lentokonemuonaa eväslaukkuihinsa ennen työpäivänsä alkamista.

Paikalla on tiistaina poikkeuksellisesti myös Norwegianin strategisesta kehityksestä vastaava varatoimitusjohtaja Tor Østby, jonka viime aikojen tehtävänä on ollut vakuuttaa markkinoita ja matkustajia siitä, että pahasti tappiollisen yhtiön ongelmat ovat hallittavia ja vain väliaikaisia.

Takana on tappiovuosia, viime vuonna vakava Rolls Royce -valmisteisten moottorien ongelma Boeingin Dreamlinereissa, nyt uusi kriisi 18 uuden Boeing 737 Max 8 -koneiden kanssa.

Tällä hetkellä kaikki 737 Max 8 -tyypin koneet, kaikkiaan 370 maailmalla, pysyvät maassa turvallisuusriskien tutkinnan johdosta. Norwegianilla koneita on 18, ja niitä on käytetty myös Helsingistä useisiin lomakohteisiin.


Syynä on Ethiopian Airlinesin koneturma, jonka syyn pian epäiltiin liittyvän samaan ongelmaan Indonesian turmakoneen kanssa. Valmistaja ja ilmailuviranomaiset tutkivat turmia ja sitä, onko syynä ollut koneessa käytetty sakkauksenestojärjestelmä.

Ongelmalista jatkuu. Viime vuoden huhtikuisten kauppahuhujen ja osakkeen hintapiikin jälkeen alamäki on jatkunut. Tammikuussa sijoittajat pettyivät rajusti International Airlines Groupin vetäytymiseen ostajaehdokkaana, ja osakkeen lasku voimistui. Vajaasta 180 dollarista oli tultu tiistain 56 dollariin.

Viime vuoden liiketulos oli runsaat 290 miljoonaa euroa tappiollinen, edellisvuonna 250 miljoonaa. Uutistoimisto Bloombergin mukaan Norwegianilla erääntyy lisäksi loppuvuonna 250 miljoonan euron vakuudeton joukkolaina.

Moni matkustaja on jo miettinyt, uskaltaako Norwegianin kyytiin nousta, ja jos yhtiö kaatuu, saako rahat takaisin.

Sopivasti haastattelupäivänä yhtiön hallituksen puheenjohtaja Bjørn Kise on ilmoittanut jäävänsä eläkkeelle jo toukokuussa. Kise, 68, on ollut rakentamassa Norwegiania yhdessä toimitusjohtaja Bjørn Kjosin vuodesta 1993, joten uutinen ei näytä hyvältä juuri nyt.

Mitä ajattelet erosta ja ajoituksesta?

– Hän ilmoitti vuosi sitten valintakomitealla että harkitsee sivuun vetäytymistä, joten se ei ole iso yllätys johdolle, Østby kuittaa.

Toistaiseksi Østby toppuuttelee pelkoja ongelmakoneiden tuomista lisäkustannuksista. Koneiden lentokieltoa on paikkailtu erilaisilla matkustajajärjestelyillä toisiin koneisiin. Tiheillä reiteillä Norjan sisällä (Oslo, Bergen Trondheim ja Tukholma) joitakin lentoja on karsittu.

Joillekin reitille, kuten Dubaihin, on siirretty isompi konetyyppi Dreamliner, joka lentää puolityhjänä.

Kuluja siis syntyy, mutta ”tähän asti olemme pärjänneet näin, eikä tilanteella ole merkittävää taloudellista vaikutusta”, Østby sanoo. Ongelma vaikuttaa alle prosenttiin Norwegianin päivämatkustajista, hän sanoo.

Jos lentokielto jatkuu kesäsesonkiin, tarvittaneen jo lisää järjestelyjä.

– Tämä on hoidettavissa oleva tilanne. Iso osa organisaatiostamme tekee töitä päivät ja yöt ratkaistakseen ongelmat.

Østby ei kerro, paljonko kuluja on syntynyt.

– Meillä ei ole mitään numeroita taloudellisista vaikutuksista. On liian aikaista arvioida, mutta olemme rakentaneet järjestelmän, joka seuraa muutoksista syntyviä kuluja.

Østbyn arvio vähäisistä lisäkustannuksista kuulostaa hyvin optimistiselta. Toimitusjohtaja Kjos on jo sanonut, että Boeingin täytyy korvata sille lentojen peruutukset ja uudelleen reititysten kulut. Myös Bloombergin analyytikkoarvion mukaan laskua kertyy yhtiölle useita miljoonia kruunuja, satoja tuhansia euroja päivässä. Jos tilanne ei jatku liian kauan, yhtiön taseen arvioidaan vielä kestävän.

– Jos meille tulee lisäkuluja, keskustelemme niistä valmistajan kanssa. Jos tilanne on nopeahkosti ratkaistavissa, me voimme hallita tilanteen talvisesongin ansiosta. Jos tilanne jatkuu pidempään, pistämme ilman muuta laskun (Boeingille). Emme ole ainoa yhtiö, ja on yhtiöitä, joita tämä koskettaa vielä enemmän.

Boeing on tiedottanut itse, miten sen tutkinta etenee. Kovin läheistä yhtiöiden keskinäistä, tutkintaan liittyvää, tiedonvaihtoa Østby ei sano olevan, vaikka omistajana Norwegiankin voisi ehkä vaatia sitä.

– Meidän täytyy vain odottaa tutkimusten valmistumista. Emme voi tehdä paljoa muutakaan. Tällaiset onnettomuudet ovat todella harvinaisia. On äärimmäisen tärkeää, että saamme tietää mitä on todella tapahtunut.

Rahat vähissä

Rahatilanne ei näytä hyvältä Østbyn vakuutteluista huolimatta. Yhtiö on aloittanut 200 miljoonan euron säästökuurin, mutta se ei vielä vakuuta sijoittajia.

Yhtiö saattaa vielä tarvita nykyisiä isompia korjausliikkeitä, että se saa kannattavuutensa kuntoon. Rahapulasta kertoo sekin, että maaliskuussa yhtiö vahvisti tasettaan kolmen miljardin Norjan kruunun, noin 300 miljoonan euron uusannin avulla. Se onnistui kuitenkin hyvin.

Säästöä Norwegian ei Østbyn mukaan silti hae matkustajille näkyvillä tavoilla, kuten niin että halpalentojen palvelutasoa karsitaan. Pikemminkin suunta on toisin päin: Etukäteen tilattavia ruokia, nopeita wifi-yhteyksiä, etujärjestelmä koneeseen nousuun.

Norwegian on myös jo lykännyt joidenkin 737 Max 8 -koneiden toimituksia vuodesta 2020 vuosille 2023–2024. Koneiden uusimisen lykkäyksien Østby kieltää johtuvan siitä, että rahat olisivat vähissä. Hänen mukaansa nykyinen laivasto on jo melko uusi, ja uusittaviksi menevillä koneilla voidaan hyvin lentää pari vuotta aiottua kauemmin.

Tappioiden syynä on kaksi vuotta kestänyt kasvustrategia, jota markkinoilla arvostellaan liian nopeaksi.

– On totta että kasvu on ollut kovaa, ja se on tuonut hintapaineita, koska meillä on paljon uusi reittejä myynnissä. On täysin ymmärrettävää, että markkinat ovat olleet huolissaan. Se on ollut meidänkin huolemme, miten pystymme palkkaamaan riittävästi, avaamaan kaikki reitit ja laajentumaan. Se on ollut hyvin haastavaa yhtiölle.

– Jos kasvat yli sata prosenttia vuositasolla, se on haastavaa. Olemme sanoneet hyvin selvästi, että emme kasva enää. Kannattavuus on ehdottomasti päätavoitteemme, Østby vastaa kysymykseen liiasta nopeudesta.

Nyt henki on toinen

Jatkossa Norwegian keskittyy markkinoihin, joissa on vahvimmillaan, kuten halpalentoihin Pohjoismaissa ja Atlantin reitteihin, joilla se on jo Euroopan suurin.

– Rakensimme kokoluokan sellaiseksi kuin halusimme, ja siirrymme kasvusta tasaisempaan tilaan. Investoimme vahvasti vuosina 2017 ja 2018, ja arvioimme nyt, että tänä vuonna palaamme voitolliseksi. Se on päätavoite, Østby sanoo yhä.

Østbyn mielestä tappiot eivät ole hälyttäviä, jos katsoo syitä. Suoraan viime vuoden moottoriongelmiin liittyvä kustannusvaikutus oli hänen mukaansa sata miljoonaa euroa. Yhtiö odottaa korvauksia Rolls Roycelta, jonka kanssa sillä on kattava huoltosopimus.

– 200 miljoonaa oli lentopolttoaineen hintasuojauksista tappiota, siis paperilla, eli ei varsinaisesti tosiasiallista tappiota.Se on jo korjaantumassa. Sen lisäksi 200 miljoonaa euroa tulee säästöohjelmasta. Näillä on suora vaikutus Q1:een (tammi-maaliskuun tulokseen), hän sanoo.



Korjaus 20.3. kello 17.10: Uusannin ajankohta oli maaliskuu, ei tammikuu.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Attendo haluaa neuvotella kunnilta kovemman hinnan palveluilleen – ”Liikaa vaadittu, että tekisimme vielä tappiota”

    2. 2

      Arvio talouskasvusta synkkeni reilusti – ministeriön asian­tuntija: iso muutos, voi vaikuttaa hallituksen tavoitteiden saavuttamista

    3. 3

      Näin tulli päättää, kallistuuko sinun siiderisi tai lonkerosi – viime kädessä muutaman ihmisen makuaisti ratkaisee, nouseeko vero roimasti

    4. 4

      Ruotsi aikoo pakottaa pankit tarjoamaan käteispalveluita koko maassa

    5. 5

      LM ja HS: Ex-työministeri Jari Lindström ilmoittautui työttömäksi – TE-toimiston työntekijä hiljeni langan päässä

    6. 6

      Lufthansan matkustamohenkilökunta äänestää lakoista: ”Uusi kaaoksen kesä on tiedossa”

    7. 7

      Laivamatkasta voi tulla yhtä suuret päästöt kuin lentäen – näin paljon eri tavat liikkua saastuttavat

    8. 8

      McDonald’s kamppailee pitääkseen Big Macin, ja tämän suomalaiset yritykset voivat oppia tapauksesta – ”Kukaan ei ole turvassa tällaiselta”

    9. 9

      Mies ennakoi kuolemaansa ja osti kesämökin nuorikkonsa nimiin: Ei tullut viikatemiestä, vaan tuli ero – näin kävi mökille

    10. 10

      Panimoliitto: Tullin mustikka­siideri­vero uhkaa työpaikkoja ja maksaa kuluttajille 25 miljoonaa vuodessa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      TE: Tulli jysäytti: maku­lonkeroiden ja -siidereiden veroon 41 prosentin korotus

    2. 2

      McDonald’s kamppailee pitääkseen Big Macin, ja tämän suomalaiset yritykset voivat oppia tapauksesta – ”Kukaan ei ole turvassa tällaiselta”

    3. 3

      Näin tulli päättää, kallistuuko sinun siiderisi tai lonkerosi – viime kädessä muutaman ihmisen makuaisti ratkaisee, nouseeko vero roimasti

    4. 4

      Panimoliitto: Tullin mustikka­siideri­vero uhkaa työpaikkoja ja maksaa kuluttajille 25 miljoonaa vuodessa

    5. 5

      Veronmaksaja, varaudu myös mätkyjen lykkääntymiseen – muutos voi koskea myös puolisoa

    6. 6

      Attendo haluaa neuvotella kunnilta kovemman hinnan palveluilleen – ”Liikaa vaadittu, että tekisimme vielä tappiota”

    7. 7

      Juhannusmenot kuriin! Kolme pennin­venyttäjää paljastaa vinkkinsä: ”Sähköä säästyy, kun kokkaa lihan maakuopassa”

    8. 8

      Laivamatkasta voi tulla yhtä suuret päästöt kuin lentäen – näin paljon eri tavat liikkua saastuttavat

    9. 9

      Mies ennakoi kuolemaansa ja osti kesämökin nuorikkonsa nimiin: Ei tullut viikatemiestä, vaan tuli ero – näin kävi mökille

    10. 10

      Näillä sanoilla Valio avasi maitosodan, jossa kilpailijoita saalistettiin järjestelmällisesti – ”Täyslaidallinen” Arlan maitolaivojen vesirajaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan uusi ohjeistus karu isku monelle – ”Merkitsee näille ihmisille, että he menettävät kämppänsä”

    2. 2

      Saitko verottajalta tällaisen kirjeen? Tuhansien suomalaisten veronpalautus siirtyi

    3. 3

      TE: Tulli jysäytti: maku­lonkeroiden ja -siidereiden veroon 41 prosentin korotus

    4. 4

      Kerrostalon putkiremontin hinta tuplaantui, osasyy peräisin sota-ajalta – ”Kaikki ovat ihan kauhuissaan”

    5. 5

      Mies ennakoi kuolemaansa ja osti kesämökin nuorikkonsa nimiin: Ei tullut viikatemiestä, vaan tuli ero – näin kävi mökille

    6. 6

      Ritva ehti maksaa asunnostaan yli 100 000 euroa ennen kuin rakennusfirma meni nurin – tajusi hälytysmerkin liian myöhään

    7. 7

      Hittijuoma loppui hyllyiltä Suomessa – S-ryhmän päällikkö harmittelee yhtä asiaa

    8. 8

      Lapsiperhe uskoi tehneensä hyvät kaupat, olihan talon tehnyt rakennus­insinööri itselleen – karmea totuus paljastui alapohjasta

    9. 9

      LM ja HS: Ex-työministeri Jari Lindström ilmoittautui työttömäksi – TE-toimiston työntekijä hiljeni langan päässä

    10. 10

      Posti muuttaa pakettien toimituksia koko Suomessa

    11. Näytä lisää