Taloustutkimus pyysi suomalaisia kertomaan, mitä he ovat tehneet torjuakseen ilmastonmuutosta. Vastausten perusteella suosituin keino on punaisen lihan kulutuksen vähentäminen.
Peräti 41 prosenttia suomalaisista kertoo kyselyssä, että he ovat vähentäneet punaisen lihan kulutusta. 10 prosenttia puolestaan sanoo luopuneensa punaisesta lihasta kokonaan.
Tammikuun lopulla tehtyyn kyselyyn vastasi runsaat tuhat suomalaista.
Sitä kyselyssä ei tarkemmin eritellä, missä määrin suomalaiset ovat vähentäneet punaisen lihan kulutusta. Tietoa on siis lähdettävä kaivamaan tilastoista.
Lihansyönti pysynyt ennallaan – siipikarjanlihan syönti kasvussa
Luonnonvarakeskuksen tietojen perusteella lihan kokonaiskulutus on pysynyt vuosia samalla tasolla. Punaisen lihan kulutuksen vähentymisestä tilastoista löytyy silti hienoisia viitteitä.
Tässä tapauksessa punainen liha tosin tarkoittaa sianlihaa. Sen kulutus pienentyi noin neljällä prosentilla vuodesta 2016 vuoteen 2017.
Naudanlihaa suomalaiset kuitenkin näyttävät syövän entiseen malliin. Luonnonvarakeskuksen mukaan naudanlihan kulutus lisääntyi prosentilla vuodesta 2016 vuoteen 2017. Naudanlihan hiilijalanjälki on myös sianlihaa suurempi.
Lihan kokonaiskulutuksen pysymistä samalla tasolla selittää se, että siipikarjanlihan lisääntyi ajanjaksolla kuusi prosenttia.
Tutkimusyhtiö Kantar TNS:n lokakuussa 2018 tekemästä tutkimuksesta niin ikään käy ilmi, että 93 prosenttia suomalaisista syö lihaa jossain muodossa.
Kokonaan lihan syömisestä oli tutkimuksen perusteella luopunut seitsemän prosenttia. Lihansyöjien prosenttiosuus oli pienentynyt yhdellä prosenttiyksiköllä edellisvuodesta.
Lihankorvikkeet tekevät kauppansa
Kaupoista kerrotaan, että erilaisten lihankorvikkeiden myynti on jo jonkin aikaa ollut havaittavassa kasvussa. Korvikkeista suosituimmat – nyhtökaura ja härkis – tulivat kummatkin markkinoille vuonna 2016.
S-ryhmän valikoimapäällikkö Juha Nieminen kiteyttää asian niin, että vielä muutama vuosi sitten lihankorvikkeet olivat eräänlaisia ”erikoisuuksia”. Nyt ne ovat ”valtavirtaistuneet”.
– Viime vuonna lihankorvikkeiden myynti kasvoi S-ryhmän kaupoissa noin viisi prosenttia, Nieminen sanoo.
K-ryhmän kaupoissa tilanne oli viime vuoden puolella hieman toinen. Lihaa korvaavien tuotteiden myynti ei kasvanut, vaan se oli hieman miinusmerkkistä.
Vuodenvaihteen jälkeen tässä on kuitenkin tapahtunut selvä muutos. K-ryhmän osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorisen mukaan lihaa korvaavien tuotteiden myynti kasvoi tammi–helmikuussa ”kymmeniä prosentteja”.
– Syynä kasvuun on lisääntynyt tarjonta ja lisäksi moni on vuodenvaihteen jälkeen päättänyt keventää ruokavaliotaan, Vuorinen sanoo.
Professori: ”Punaisen lihan vähentäminen on suuntana oikea”
Lihansyönnin tuntuvaa vähentämistä puoltaa laaja tutkimus, joka julkaistiin viime vuoden lopulla tiedelehti Naturessa.
Tutkimuksen mukaan lihansyönnin pitäisi vähentyä länsimaissa jopa 90 prosenttia, jotta ilmaston vaarallinen lämpeneminen olisi mahdollista välttää.
Punaisen lihan vähentäminen ja siirtyminen siipikarjaan on suuntana oikea, Helsingin yliopiston ruokakulttuurin professori Mari Niva toteaa.
– Eläinperäisen ruoan jättäminen kokonaan olisi todennäköisesti ilmaston kannalta kuitenkin paras vaihtoehto, joskin tutkimusta tarvitaan lisää.
Ruokakulttuurin professori Mari Niva.
Niva kuitenkin huomauttaa, että punaisen lihan kulutuksen vähenemistä on vaikea arvioida kyselytutkimusten perusteella.
– Ihmiset vastaavat tällaisiin kysymykseen usein sen pohjalta, mitä he pitävät toivottavana. He ehkä mieltävät vähentäneensä kulutusta, mutta todellisuudessa vähennys ei välttämättä ole kovin merkittävä.