Piilaakson yrittäjien uusi oppi lupaa rankkaa kasvua – mutta kovalla riskillä: ”En suosittele tätä kaikille”

Julkaistu:

Yritykset
Voisiko suomalaisyhtiö kasvaa markkinajätiksi Googlen ja Amazonin jalanjäljissä?
Jos yrityksesi on selvinnyt jo start-up-vaiheesta, ja asiakas- ja liikevaihto näyttää ehkä stressintäyteisen alkuvaiheen jälkeen olevan hyvällä tolalla, niin uusi agressiivinen kasvustrategiamalli nimeltä blitzscaling palauttaa taas jännityksen elämään.

Blitzscaling, eli vapaasti suomennettuna salamaskaalautuminen tai -kasvu lupaa onnistuessaan markkinajohtajuutta. Epäonnistumisen hinta voi olla yrityksen kaatuminen.

– En suosittele tätä kaikille, sanoo yrityskonsultti ja -sijoittaja Jeff Abbott.

– Tällaisen kasvun tavoittelu riippuu oman liiketoiminnan huolellisesta arvioinnista, markkinan koosta, yrityksen teknisistä eduista, kilpailutilanteesta, tarpeeksi suuren pääoman keräämisestä ja kyvystä kasvaa paljon nopeammin kuin mikä tuntuu miellyttävältä.

Salamakasvun ytimessä on ajatus, että yritys panostaa kasvuun kasvuvauhtiin yrityksen tuottojen kustannuksella, vaikka lopputulos on epävarma. Jos blitzscaling onnistuu, yritys saattaa kasvaa alansa ylivoimaiseksi markkinajohtajaksi.

– Mutta blitzscalingistä voi nopeasti tulla blitzfailing (”salamavirhe”), jos yrität saavuttaa liian paljon, Abbott selittää.

– Esimerkiksi jos omistat ravintolan, ja perustat vauhdilla ravintolat kymmeneen uuteen paikkaan, mutta et saakaan tarpeeksi asiakkaita. Silloin epäonnistut.

Salamaskaalautumisen sankareita ovat Googlen, Überin, Facebookin ja Amazonin tapaiset Piilaakson kasvuraketit. Maanantaina Helsingissä luennoinut Abbott näytti noin parillekymmenelle yrittäjälle malliksi lukuja Amazonin historiasta.

Vuonna 1996 Amazon oli verkkokirjakauppa, jolla oli 151 työntekijää ja reilun viiden miljoonan dollarin liikevaihto. Kolme vuotta myöhemmin yrityksellä oli 7 600 työntekijää. Samalla kun työntekijämäärä 50-kertaistui, liikevaihto oli kasvanut yli 300-kertaistunut yli 1,6 miljardiin dollariin.

Blitzscaling-nimi on peräisin viime syksynä julkaistusta samannimisestä kasvuyrityksiä luotsaavasta kirjasta, jonka kirjoittivat LinkedIn-palvelun perustaja ja sijoittaja Reid Hoffman sekä sijoittaja-kirjailija Chris Yeh.

Yeh on myös Abbottin kumppani Global Scaling Academy -yhtiössä, joka on erikoistunut kasvua tavoittelevien yrittäjien konsultointiin ja kouluttamiseen.

Abbottin yleisössä olikin yrittäjiä, jotka tekivät miljoonaluokan kansainvälistä liiketoimintaa. Useat tuntuvat pohtivan seuraavaa vaihetta, pitäisikö yritystä kasvattaa, ja jos, niin miten.

Mutta miten Piilaakson kasvuopit sopivat pieneen Suomeen? Kova kasvuvauhti vaatii esimerkiksi tuekseen enemmän pääomaa kuin perinteinen rauhallisempi kasvutahti. Toisin kuin Suomella, Piilaaksolla on maine paikkana, jossa riskirahoittajia suorastaan parveilee.

– Rahaa on tarjolla yrityksille enemmän kuin koskaan aiemmin, Abbott sanoo.

Abbottin mukaan rahan tai huippuosaajien määrä eivät olekaan niitä tekijöitä, jotka erottavat Piilaakson muusta maailmasta, sillä näitä löytyy muualtakin. Sen sijaan Piilaaksoon on kertynyt kokemusta yritysten kasvattamisesta autotallista miljardien liikevaihtoa kerääviksi kansainvälisiksi jäteiksi.

Tätä kokemusta Abbottin on tarkoitus jakaa Pohjoismaiden yrityksille konsultoidessaan näitä yritysten kasvattamisesta.

Yksi Blitzscaling-mallin esimerkkiyhtiöistä on Facebook, joka varsinkin vuodesta 2007 lähtien kasvoi vauhdilla nykyiseksi maailmanlaajuiseksi verkkoyhteisöksi ja miljardeja dollareja tekeväksi verkkomainontajätiksi.

Huimasta liikevaihdosta huolimatta yhtiön viime vuosi oli rypemistä skandaalista toiseen pääasiassa takavuosina tehtyjen virheiden takia. Käyttäjien tietoja vuoti Facebookin kautta äänestäjiä palveluna manipuloivalle Cambridge Analytica -yhtiölle sekä muille epäilyttäville yrityksille ja mainostajille. Facebook ei myöskään estänyt rohingya-muslimien kansanmurhaan kiihottaneen vihapuheen levittämistä palvelussaan.

– En usko, että he täysin tajusivat kaikkia tapoja, joilla palvelu voisi vaikuttaa maailmaan, Abbott sanoo.

– Ehkä se on nopean kasvun vaikutuksia, ei ollut aikaa tarkastella kaikkea joka näkökulmasta. Mutta johdon näkökulmasta siinä vaiheessa on hyväksyttävä, että jotkin asiat menevät huonosti. Yrityksellä voi olla paljon ongelmia, ja on vain keskityttävä niihin, jotka voivat tappaa. Voi olla kannattavampaa jatkaa kasvamista kuin pysähtyä korjaamaan näitä asioita.

Abbottin mukaan pysähtyminen voisi merkitä epäonnistumista tai ainakin mahdollisuuden menettämistä, joten yrityksellä ei välttämättä ole edes varaa korjata virheitään.

Blitzscaling merkitseekin Abbottin mukaan monien perinteisten yritysoppien kääntämistä päälaelleen. Yrittäjän pitää sietää kaaosta ja heikkoa hallintoa. Tuotteita voidaan julkaista keskeneräisinä, koska niitä ei ole aikaa viimeistellä. Aika ei välttämättä riitä kaikkien tulipalojen sammuttamiseen, sillä panostukset kannattaa käyttää etupäässä yrityksen kasvattamiseen. Todennäköisesti yritys myös tekee virheitä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Mökkikaupat viedään yhä useammin käräjille – ”Lahovaurioita etsitään kissojen ja koirien kanssa”

    2. 2

      Bisnesenkeli Kim Väisänen ällistyi elinkelvottomasta firmasta: ”Rahaa oli poltettu 500 000 euroa ja liikevaihto 100 euroa”

    3. 3

      Uutuuskirja: Sarasvuo hiiltyi Nokian ”arrogantille keskijohdolle” – lähetti alatyylisen viestin

    4. 4

      Jan Hurri: Tuliko Notre Damen katedraalista vyönkiristysten uhri?

    5. 5

      HS: Mustia muovipakkauksia ei voi kierrättää – mittava ongelma lihatiskillä

    6. 6

      Veronpalautukset kilahtavat tileille aiemmin kuin ennen – puoliso voi vaikuttaa maksupäivään

    7. 7

      Yrittäjä-Willem panee kivijalkakaupan kiinni, jos verottajan suunnitelma toteutuu – ”Ei olisi enää kannattavaa”

    8. 8

      Bisneksen aakkoset sököstä, ruplilla rahoiksi – kartanonherra Arto Hakala on poikkeuksellinen yrittäjä

    9. 9

      Uusi postilaki: Kirje voi viipyä jopa viikon eikä joka lähetykselle ole mitään aikarajaa

    10. 10

      K-kauppias keksi oivallisen konstin vähentää ruokahävikkiä: ”Meillä on perusajatus, jonka mukaan ruokaa ei heitetä roskiin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mökkikaupat viedään yhä useammin käräjille – ”Lahovaurioita etsitään kissojen ja koirien kanssa”

    2. 2

      Bisnesenkeli Kim Väisänen ällistyi elinkelvottomasta firmasta: ”Rahaa oli poltettu 500 000 euroa ja liikevaihto 100 euroa”

    3. 3

      Uutuuskirja: Sarasvuo hiiltyi Nokian ”arrogantille keskijohdolle” – lähetti alatyylisen viestin

    4. 4

      Jan Hurri: Tuliko Notre Damen katedraalista vyönkiristysten uhri?

    5. 5

      Lasse Laine vannoi, ettei koskaan palaisi Saloon – Nokian romahdus ja putki­remontti aloittivat yllättävän menestys­tarinan

    6. 6

      Veroilmoituksen uudistuksessa monta pulmaa – ”Jos jättää ilmoituksen viime tippaan, voi olla ongelmissa”

    7. 7

      Veronpalautukset kilahtavat tileille aiemmin kuin ennen – puoliso voi vaikuttaa maksupäivään

    8. 8

      Yrittäjä-Willem panee kivijalkakaupan kiinni, jos verottajan suunnitelma toteutuu – ”Ei olisi enää kannattavaa”

    9. 9

      Bisneksen aakkoset sököstä, ruplilla rahoiksi – kartanonherra Arto Hakala on poikkeuksellinen yrittäjä

    10. 10

      Reino-tossujen uusi omistaja kertoo, miksi siirtää tuotannon ulkomaille: ”Hyviä kumppaneita löytyy myös Euroopan ulkopuolelta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yrittäjä-Willem panee kivijalkakaupan kiinni, jos verottajan suunnitelma toteutuu – ”Ei olisi enää kannattavaa”

    2. 2

      Veroilmoituksen uudistuksessa monta pulmaa – ”Jos jättää ilmoituksen viime tippaan, voi olla ongelmissa”

    3. 3

      Mökkikaupat viedään yhä useammin käräjille – ”Lahovaurioita etsitään kissojen ja koirien kanssa”

    4. 4

      Bisnesenkeli Kim Väisänen ällistyi elinkelvottomasta firmasta: ”Rahaa oli poltettu 500 000 euroa ja liikevaihto 100 euroa”

    5. 5

      Uutuuskirja: Sarasvuo hiiltyi Nokian ”arrogantille keskijohdolle” – lähetti alatyylisen viestin

    6. 6

      Kylpyhuoneremontista repesi raju riita – taloyhtiön osakas jätti vastikkeet maksamatta 2 vuodeksi

    7. 7

      Reino ja Aino -tossuille on löytynyt uusi omistaja – tuotanto ei jää Lieksaan

    8. 8

      Norwegianilta 22-sivuinen sääntökirja ulkonäöstä: Lentoemännille pakkomeikki – ”Uskomattoman vanhanaikaista”

    9. 9

      Reino-tossujen uusi omistaja kertoo, miksi siirtää tuotannon ulkomaille: ”Hyviä kumppaneita löytyy myös Euroopan ulkopuolelta”

    10. 10

      Veronpalautukset kilahtavat tileille aiemmin kuin ennen – puoliso voi vaikuttaa maksupäivään

    11. Näytä lisää