Sähköpotkulaudat tulevat tänään kaikkien käyttöön Helsingissä – ja sen voi jättää melkein minne tahansa

rac

Julkaistu:

Sähköpotkulaudalla liikkuvia koskee samat säännöt kuin pyöräilijöitä.
Helsingin kaduilla nähdään tästä päivästä eteenpäin aivan uudenlainen liikkumisen muoto, kun 120 sähkökäyttöistä potkulautaa rantautuu osaksi pääkaupungin pyöräverkostoa.

Kyseessä on ruotsalaisen start up -yrityksen VOI:n luoma kaupunkiliikkumisen palvelu, joka toimii samaan tapaan kuin aiemmilta kesiltä tutut kaupunkipyörät.
  • IS pääsi testaamaan sähköpotkulautaa etukäteen. Katso yllä olevalta videolta, kuinka se sujui.
Sähköpotkulautojen ero kaupunkipyöriin on se, että niille ei ole olemassa telakoita, joista ne otetaan käyttöön, vaan potkulaudalla voi tarvittaessa rullata suoraan työpaikan ovelle saakka. Sen voi siis käytännössä jättää melkein minne tahansa.

Sähköpotkulauta pysäköidään polkupyörän tavoin pyörätelineen viereen tai talon seinustalle siten, että seuraava käyttäjä voi napata sen siitä matkaansa.


VOI:n tarjoama sähköpotkulauta otetaan käyttöön mobiiliapplikaation avulla. Käyttäjän, joka ei ole kirjautunut ohjelmaan, on mahdoton saada potkulauta toimimaan. Potkulauta aktivoituu, kun applikaatiossa luetaan jokaisessa potkulaudassa oleva yksilöllinen QR-koodi.

Sähköpotkulaudan käyttäminen toimii kertamaksulla. Potkulaudan käyttöönotto maksaa Helsingissä yhden euron, jonka jälkeen käyttäjä maksaa jokaisesta kruisailemastaan minuutista 25 senttiä. Neljällä eurolla voi siis taittaa 12 minuutin matkan.

– Sähköpotkulauta sopii parhaiten lyhyisiin siirtymiin, kuten kotoa juna-asemalle tai bussipysäkiltä työpaikalle, kertoo yrityksen toimitusjohtaja, ruotsalainen Fredrik Hjelm.

Sähköpotkulauta kulkee maksimissaan 20 kilometriä tunnissa, mutta hitaampaakin sillä pääsee. Potkulaudan vauhtia säädellään yksinkertaisella kaasu- ja jarrumekanismilla.

Potkulaudoilla tulee liikkua pyöräteitä pitkin ja sen kanssa kuuluu noudattaa pyöräilijöille suunnattuja liikennesääntöjä. Kypärän käyttö on suositeltavaa.


Sähköpotkulautojen käyttäjien tulee VOI:n ohjeistuksen mukaan olla täysi-ikäisiä. Yritys valvoo ikää muun muassa sen kautta, millaisia korttimaksuja se hyväksyy.

– Tutkimme myös sitä vaihtoehtoa, että käyttäjän pitäisi skannata ajokorttinsa ennen sähköpotkulaudalla ajamista, mutta tämä käytäntö ei ole vielä voimassa.

Alle 18–vuotiaat voivat ajella potkulaudoilla huoltajan läsnä ollessa.


Jokaiseen potkulautaan on asennettu sisäinen paikannin ja varashälytin, joka ilmoittaa, jos lauta päätyy väärään paikkaan. Monimutkaisella teknologialla varustettua potkulautaa pystytään operoimaan myös etänä.

Paikannus helpottaa myös pysäköintiä. Jos käyttäjä aikoo jättää potkulaudan sille kuulumattomaan paikkaan, applikaatio huomauttaa käyttäjää asiasta. Jos väärinkäytökset toistuvat, sähköpotkulaudan käyttöoikeus voidaan evätä tietyltä käyttäjältä.

Hjelmin mukaan väärinkäytökset ja vandalismi ovat kuitenkin olleet varsin vähäisiä tähän mennessä.

Sähköpotkulaudoissa hyödynnetään samaa teknologiaa kuin sähköautoissa. Niiden litiumiakuista syntyy tuotantovaiheessa tavallista akkuja vähemmän päästöjä, ne kestävät pitkään ja ovat elinkaarensa lopussa täysin kierrätettävissä. Litiumakut ladataan tavallisesta sähkövirrasta.

Sähköpotkulaudat ladataan VOI:n toimesta öisin. Työntekijät keräävät kaupungille jätetyt potkulaudat paikannusohjelman avulla, vievät ne lataukseen ja palauttavat aamuun mennessä takaisin paikoilleen. Myös kaupunkilaiset itse voivat toimia potkulautojen lataajina maksua vastaan.

Koko toiminta perustuu siis yhteisöllisyyteen.

– Sähköpotkulaudat perustuvat jakamisen ideologiaan. Sen sijaan, että jokainen hankkisi oman potkulautansa ja käyttäisi sitä mahdollisesti vain kerran viikossa, yhteiskäytössä olevaa potkulautaa voidaan käyttää jopa kymmenen kertaa päivässä, Hjelm sanoo.


Sähköpotkulaudat tulevat aluksi käytettäviksi ainoastaan Helsingin kantakaupungin alueella.

Helsingin kaupunki suhtautuu myönteisesti sähköpotkulautojen saapumiseen kaupungissa. Hjelmin mukaan Helsinki on hyvä kohde sähköpotkulaudoille, sillä kaupungissa on toimiva pyöräverkosto.

– Helsingin pyöräverkosto ei ole aivan Tukholman tai Kööpenhaminan veroinen vielä, mutta vaikuttaa siltä, että kaupunki pyrkii siihen suuntaan. Se on mielestäni erittäin positiivista ja haluamme olla mukana siinä.

Helsingin yhdeksi mahdolliseksi ongelmaksi Hjelm nimeää sen, että kaupungissa on runsaasti potkulautailua hankaloittavia mukulakivikatuja.

– Siksi olemme suunnittelemassa uutta mallia, jossa on hieman leveämmät pyörät.

Fredrik Hjelm, tiesitkö, että yrityksesi nimi tarkoittaa suomenkielellä leivän päälle laitettavaa levitettä?

– Tiesin, tyttöystäväni on Suomesta kotoisin, joten hän kertoi sen minulle. Ainakin se siis jää suomalaisten mieleen. Sen voi ajatella myös niin, että potkulautamme kulkee sulavasti kuin voi.

Ota kantaa

Ovatko sähköpotkulaudat Helsingin pyöräteillä hyvä idea?

Eivät 20% Saa nähdä 35% Ovat 44%
Ääniä yhteensä 15048

Näin sähköpotkulaudat toimivat

  • Kuka tahansa voi etsiä ja ottaa sähköpotkulaudan käyttöön VOI-mobiilisovelluksen avulla.
  • Sähköpotkulaudan käyttöönotto maksaa yhden euron. Tämän jälkeen käyttäjä maksaa 0,25 euroa jokaisesta minuutista, jolloin sähköpotkulauta on käytössä.
  • Sähköpotkulaudalla voi ajaa maksimissaan 20km/h.
  • Liikenteessä sillä tulee matkata pyöräkaistoilla ja muutenkin pyöräilyn sääntöjä noudattaen.
  • Vain yksi ihminen saa ajaa sähköpotkulaudalla kerrallaan.
  • Sähköpotkulauta tulee jättää käytön jälkeen paikalle, josta toinen käyttäjä voi jatkaa sen käyttöä.
  • Sähköpotkulaudat ladataan VOI:n toimesta öisin. Myös sähköpotkulautojen käyttäjät voivat ryhtyä ”VOI Huntereiksi” ja ladata potkulautoja sähköllä. Työstä maksetaan korvaus.
  • Sähköpotkulautoja voivat käyttää vain yli 18-vuotiaat.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Mökkikaupat viedään yhä useammin käräjille – ”Lahovaurioita etsitään kissojen ja koirien kanssa”

    2. 2

      Bisnesenkeli Kim Väisänen ällistyi elinkelvottomasta firmasta: ”Rahaa oli poltettu 500 000 euroa ja liikevaihto 100 euroa”

    3. 3

      Uutuuskirja: Sarasvuo hiiltyi Nokian ”arrogantille keskijohdolle” – lähetti alatyylisen viestin

    4. 4

      Jan Hurri: Tuliko Notre Damen katedraalista vyönkiristysten uhri?

    5. 5

      Lasse Laine vannoi, ettei koskaan palaisi Saloon – Nokian romahdus ja putki­remontti aloittivat yllättävän menestys­tarinan

    6. 6

      Veronpalautukset kilahtavat tileille aiemmin kuin ennen – puoliso voi vaikuttaa maksupäivään

    7. 7

      K-kauppias keksi oivallisen konstin vähentää ruokahävikkiä: ”Meillä on perusajatus, jonka mukaan ruokaa ei heitetä roskiin”

    8. 8

      HS: Mustia muovipakkauksia ei voi kierrättää – mittava ongelma lihatiskillä

    9. 9

      Yrittäjä-Willem panee kivijalkakaupan kiinni, jos verottajan suunnitelma toteutuu – ”Ei olisi enää kannattavaa”

    10. 10

      Bisneksen aakkoset sököstä, ruplilla rahoiksi – kartanonherra Arto Hakala on poikkeuksellinen yrittäjä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mökkikaupat viedään yhä useammin käräjille – ”Lahovaurioita etsitään kissojen ja koirien kanssa”

    2. 2

      Bisnesenkeli Kim Väisänen ällistyi elinkelvottomasta firmasta: ”Rahaa oli poltettu 500 000 euroa ja liikevaihto 100 euroa”

    3. 3

      Uutuuskirja: Sarasvuo hiiltyi Nokian ”arrogantille keskijohdolle” – lähetti alatyylisen viestin

    4. 4

      Jan Hurri: Tuliko Notre Damen katedraalista vyönkiristysten uhri?

    5. 5

      Lasse Laine vannoi, ettei koskaan palaisi Saloon – Nokian romahdus ja putki­remontti aloittivat yllättävän menestys­tarinan

    6. 6

      Veroilmoituksen uudistuksessa monta pulmaa – ”Jos jättää ilmoituksen viime tippaan, voi olla ongelmissa”

    7. 7

      Veronpalautukset kilahtavat tileille aiemmin kuin ennen – puoliso voi vaikuttaa maksupäivään

    8. 8

      Bisneksen aakkoset sököstä, ruplilla rahoiksi – kartanonherra Arto Hakala on poikkeuksellinen yrittäjä

    9. 9

      Yrittäjä-Willem panee kivijalkakaupan kiinni, jos verottajan suunnitelma toteutuu – ”Ei olisi enää kannattavaa”

    10. 10

      Reino-tossujen uusi omistaja kertoo, miksi siirtää tuotannon ulkomaille: ”Hyviä kumppaneita löytyy myös Euroopan ulkopuolelta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yrittäjä-Willem panee kivijalkakaupan kiinni, jos verottajan suunnitelma toteutuu – ”Ei olisi enää kannattavaa”

    2. 2

      Veroilmoituksen uudistuksessa monta pulmaa – ”Jos jättää ilmoituksen viime tippaan, voi olla ongelmissa”

    3. 3

      Mökkikaupat viedään yhä useammin käräjille – ”Lahovaurioita etsitään kissojen ja koirien kanssa”

    4. 4

      Bisnesenkeli Kim Väisänen ällistyi elinkelvottomasta firmasta: ”Rahaa oli poltettu 500 000 euroa ja liikevaihto 100 euroa”

    5. 5

      Uutuuskirja: Sarasvuo hiiltyi Nokian ”arrogantille keskijohdolle” – lähetti alatyylisen viestin

    6. 6

      Kylpyhuoneremontista repesi raju riita – taloyhtiön osakas jätti vastikkeet maksamatta 2 vuodeksi

    7. 7

      Reino ja Aino -tossuille on löytynyt uusi omistaja – tuotanto ei jää Lieksaan

    8. 8

      Norwegianilta 22-sivuinen sääntökirja ulkonäöstä: Lentoemännille pakkomeikki – ”Uskomattoman vanhanaikaista”

    9. 9

      Reino-tossujen uusi omistaja kertoo, miksi siirtää tuotannon ulkomaille: ”Hyviä kumppaneita löytyy myös Euroopan ulkopuolelta”

    10. 10

      Veronpalautukset kilahtavat tileille aiemmin kuin ennen – puoliso voi vaikuttaa maksupäivään

    11. Näytä lisää