Suomen maanteiden kunto puhutti huoltoasemalla – tiejohtajalta karuja terveisiä: ”Tänä vuonna rahaa ei enää ole”

rac

Julkaistu:

Ilmat lämpenevät lähipäivinä, ja kevään tulo alkaa vauhdittua. Kevään kääntöpuolena on rospuutto, kelirikko, joka alkaa mouhia sorateitä.
Päällystetyillä teillä näkyy talven jäljiltä reikiä ja halkeamia ja nastarenkaiden urautumia.

Maanteiden kunto nousi puheenaiheeksi, kun IS kylässä -kiertue vieraili Huutijärven Teboililla Kangasalla lauantaiaamuna.

”Huoltoasemaparlamentin” jäsenen, eläkkeellä olevan taksiautoilijan Hannu Mikkolan, 70, Mercedes-Benz on kokenut kovia reikäisellä tiellä.
– Niitä ei pysty millään väistämään, vaikka ajaa varovamminkin. Aina menee tukivarsia, palloniveliä ja puslia hajalle. Melkein joka katsastukseen joutuu niitä vaihtamaan, huoltoasemalla istunut Matti Kivelä sanoi.
  • Katso jutun alusta videolta, mistä Huutijärven Teboililla puhuttiin

Teiden kunto harmittaa, varsinkin jos rysäyttää autonsa hajalle pahaan kuoppaan. Helpotusta ei ole luvassa tänä vuonna, vaan tilanne pahenee jälleen muutaman vuoden korjaustalkoiden jälkeen.

– Tänä vuonna haaste on se, että kun määrärahat päällysteiden korjaamiseen ovat niin pienet, kaikkia talven aikana syntyneitä vaurioita ei saada kesällä korjattua, Väylän (entinen Liikennevirasto) tieliikennejohtaja Pekka Rajala sanoo.

Syynä on korjausvelkarahojen loppuminen. Hallitus ilmoitti helmikuussa 2016 600 miljoonan euron ohjelmasta liikenneverkolle vuosina 2016–2018. Vielä saman vuoden kesäkuussa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) kertoi 364 miljoonan euron lisärahasta 2017–2019.

Päällysteiden korjaus painottui hallituskauden alkupuoleen, rakenteelliset korjaukset loppupuoliskolle.

Rahojen avulla korjausvelkaa ei vielä pystytty lyhentämään, mutta tieverkon rapautuminen kyettiin pysäyttämään hallituskauden ajaksi.

– Yhtä paljon pystyimme poistamaan huonokuntoisuutta, kun sitä tuli. Tänä vuonna rahaa ei enää ole, ja talven aikana tullutta uutta korjausvelkaa ei pystytä korjaamaan.

– Se näkyy teiden reikiintymisenä, heittojen kasvamisena ja muina vaurioina.

Heitto tarkoittaa korkeustason muutosta joko sivuttaisena tai pituussuunnassa.

Rajala sanoo, että kun kunto heikkenee tarpeeksi pitkään, se luo erityisen hankaluuden korjaamiselle. Mitä pidempään reiät ja halkeamat ovat tiessä, sitä syvemmälle vesi pääsee aiheuttamaan vaurioita.

Loivan reiän paikkaaminen onnistuu pelkällä päällysteellä, mutta syvemmässä tarvitaan myös rakenteen korjaamista mikä on kalliimpaa.

Yli tuhat kilometriä uutta velkaa

  • Väylä arvioi, että se pystyy uusimaan noin 1 500 kilometriä huonokuntoista päällystettä tänä kesänä. Aiempina kesinä määrä on ollut yli 3 000 kilometriä. Huonokuntoisen päällysteen määrä kasvaa reippaasti yli tuhat kilometriä.
  • Manner-Suomessa noin joka kymmenes tiekilometri on arvioitu huonokuntoiseksi ja tarvitsisi korjausta. Korjausvelan määrä on kaikkien väylien osalta noin 2,5 miljardia euroa. Maanteiden ja rautateiden osuus on yli miljardi euroa kunkin. Pienempi potti tarvittaisiin vesiväylien opeasteiden ja merkkien parantamiseen.
  • Liikenneviraston tyytyväisyystutkimuksen mukaan raskaan liikenteen kuljettajista 24 prosenttia oli viime vuonna tyytyväisiä päällysteiden kuntoon pääteillä, kun osuus oli 56 prosenttia vuonna 2008. Tyytymättömiä oli lähes puolet kuljettajista. Tyytyväisimpiä oltiin Pohjois-Savossa ja vähiten tyytyväisiä Varsinais-Suomessa.
  • Yksityishenkilöistä 45 prosenttia oli tyytyväisiä, ja tyytymättömiä kolmannes. Ero selittyy sillä, että ammattikuskeilla huono kunto näyttäytyy vielä henkilöautoilijoita useammin siltojen ja tieosuuksien painorajoituksina ja varsinkin jumiin jäämisinä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Pulloja palauttanut Timo huomasi kauppakuitissa yllättävän miinusmerkin – ”Emme ole nähneet tarvetta muuttaa käytäntöä”

    2. 2

      Älä maksa liikaa veroja! Juristin 7 vinkkiä: Näin voit voittaa tai hävitä jopa tuhansia euroja

    3. 3

      Facebook ennakoi voivansa saada miljardisakot

    4. 4

      Boeing: 737 Max -kriisi maksanut yhtiölle jo miljardin

    5. 5

      Asiantuntijan 10 vinkkiä: Näin saat luksusta mökille pienellä rahalla

    6. 6

      Yksi kuva kertoo: Näin Suomi verottaa olutta muihin EU-maihin verrattuna

    7. 7

      Jan Hurrin kommentti: Öljyn hinta voi nousta entisestään – ja se on kelju uutinen

    8. 8

      Uutuuskirja paljastaa: Näin teet tuottoisia sijoituksia vastuullisesti

    9. 9

      Oiva Toikan luovuudesta kumpusi kannattava bisnes – firma on takonut reipasta voittoa

    10. 10

      LähiTapiolan uudeksi pääjohtajaksi Juha Koponen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pulloja palauttanut Timo huomasi kauppakuitissa yllättävän miinusmerkin – ”Emme ole nähneet tarvetta muuttaa käytäntöä”

    2. 2

      Älä maksa liikaa veroja! Juristin 7 vinkkiä: Näin voit voittaa tai hävitä jopa tuhansia euroja

    3. 3

      Stockmann: tulosvaroitus!

    4. 4

      Yksi kuva kertoo: Näin Suomi verottaa olutta muihin EU-maihin verrattuna

    5. 5

      Asiantuntijan 10 vinkkiä: Näin saat luksusta mökille pienellä rahalla

    6. 6

      Jouni lähetti 11 kirjettä Postin uusilla nopean toimituksen merkeillä – lopputulos hämmensi

    7. 7

      Oiva Toikan luovuudesta kumpusi kannattava bisnes – firma on takonut reipasta voittoa

    8. 8

      Jan Hurrin kommentti: Öljyn hinta voi nousta entisestään – ja se on kelju uutinen

    9. 9

      Uutuuskirja paljastaa: Näin teet tuottoisia sijoituksia vastuullisesti

    10. 10

      Finnairin tulos painui tappiolle – Kallistunut polttoaine söi reiän kannattavuuteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jouni lähetti 11 kirjettä Postin uusilla nopean toimituksen merkeillä – lopputulos hämmensi

    2. 2

      Pulloja palauttanut Timo huomasi kauppakuitissa yllättävän miinusmerkin – ”Emme ole nähneet tarvetta muuttaa käytäntöä”

    3. 3

      Älä maksa liikaa veroja! Juristin 7 vinkkiä: Näin voit voittaa tai hävitä jopa tuhansia euroja

    4. 4

      Yrittäjä-Willem panee kivijalkakaupan kiinni, jos verottajan suunnitelma toteutuu – ”Ei olisi enää kannattavaa”

    5. 5

      Mökkikaupat viedään yhä useammin käräjille – ”Lahovaurioita etsitään kissojen ja koirien kanssa”

    6. 6

      Veroilmoituksen uudistuksessa monta pulmaa – ”Jos jättää ilmoituksen viime tippaan, voi olla ongelmissa”

    7. 7

      Bisnesenkeli Kim Väisänen ällistyi elinkelvottomasta firmasta: ”Rahaa oli poltettu 500 000 euroa ja liikevaihto 100 euroa”

    8. 8

      Suomi on suomalaiselle matkailijalle tyyris: tonnilla kotimaan reissulle vai viikoksi Kreikkaan?

    9. 9

      Uutuuskirja: Sarasvuo hiiltyi Nokian ”arrogantille keskijohdolle” – lähetti alatyylisen viestin

    10. 10

      Miljoonaomaisuuden menettänyt Jaakko Rytsölä myy nyt talouskasvatusta lapsille

    11. Näytä lisää