Semelin johtaja tyrmää kuskien väitteet: ”Ei noissa mitään perää ole” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Semelin johtaja tyrmää kuskien väitteet: ”Ei noissa mitään perää ole”

Semelin toimitusjohtajan Börje Nummelinin mukaan väitteet kuskien syrjimisestä eivät pidä paikkaansa.

Julkaistu: 16.3.2019 8:30

Pro-Keskuksen ja Semelin johdossa olevan Börje Summelinin mukaan yhtiöt ovat toimineet tasapuolisesti ja sääntöjen mukaan.

Taksimittareita toimittavat Semelin toimitusjohtaja sekä useita Kela-kyytien kilpailutuksia voittaneen Pro-Keskus Oy:n hallituksen puheenjohtajan Börje Nummelin mukaan Semel-laitteet ja -järjestelmä ovat taksikuskien valituksista huolimatta toimineet hyvin viime aikoina.

– Alussa pulmia oli, koska kaikki ohjelmistot muuttuivat. En tiedä oliko ongelmia laitteissa vai kokonaisjärjestelmässä, mutta kyllä ne on selätetty kaikki, ei niissä ole mitään sen kummallisempaa, Nummelin sanoo.

Miksi Pro-Keskus vaatii Kela-kyytien kuljettajia käyttämään ainoastaan Semelin laitteita?

– Tämähän on semmoinen asia, jota kilpailuvirasto tutkii. Eiköhän me anneta heille työrauha tässä vaiheessa. Siihen on tekniset syyt, mutta en mielellään keskustele siitä tässä vaiheessa, hän sanoo.

Monet kuljettajat pitävät Semelin laitteiden vuokria kalliina. Miksi ne ovat niin korkeita?

– Kukaanhan ei halua mistään maksaa. Riippuu siitä mihin vertaa. Pelkkään taksamittariin verrattuna pitää muistaa, että tässä kyseessä on koko järjestelmä. Kun näillä autoilla on Kela-ajoja suuruusluokkaa 10 000 eurolla kuussa, niin onko se 215 euroa nyt niin paljoa.

Ovatko kuljettajat saaneet hyvityksiä vikojen takia?

– Ei, ei me näillä hinnoilla pystytä mitään välillisiä kustannuksia ottamaan. Emme ole maksaneet. Meillä on velvollisuus korjata viat ylläpitosopimuksen mukaan ja sen me teemme.

Jos yrittäjä lopettaa liiketoiminnan kesken sopimuskautta, joutuuko hän yhä maksamaan Semelille kuluja?

– Sopimustekstin mukaan määräaikainen sopimus on maksettava loppuun, mutta sopimuksen voi kyllä siirtää, jos löytää jatkajan. Vain ilmoitus meille, ei siinä ole mitään ongelmaa, Nummelin sanoo.

Miten suhtaudutte syytöksiin, joiden mukaan isot Pro-Keskusta tai Semeliä lähellä olevat taksiyhtiöt saavat Kela-kyytejä enemmän kuin uudet yrittäjät tai pienten kuntien yksinyrittäjät?

– Siinä väittämässä ei ole mitään perää. Näitä on ollut niin kauan kuin olen ollut taksialalla, Nummelin vastaa.

– Tämä on taksikuskien keskinäistä kateutta. Harmittaa, jos joku saa hyvän keikan, ja silloin kun sen itse saa, niin se voi jäädä jotain toista harmittamaan. Ei noissa mitään perää ole. Näitä on tarkastettu ajolokeista, mutta koska niissä on henkilötietoja, niin eihän niitä voi jakaa julkisuuteen. Kaikki ovat tasa-arvoisia, mitään prioriteettijärjestelmiä ei ole olemassakaan.

Joidenkin pienten kuntien kuljettajien mukaan he ovat joutuneet tekemään enemmän viikonloppupäivystyksiä kuin kaupunkien kuljettajat. Pitääkö tämä paikkaansa?

– Ei tuossakaan ole perää. Periaatteessa päivystysvuoroja ei juurikaan ole. Kela vaatii kilpailutuksessa tietyn määrän autoja. Päivystysvuoroja on vain siinä tapauksessa, ettei palvelutasoa pystytä pitämään yllä, ja siinäkin tapauksessa voi olla kotonakin. Kela-keikoista puhuttaessa kaikki keikat tiedetään noin vuorokautta etukäteen. Ei tarvitse istua tolpalla kuten ennen.

KKV on kuitenkin lähettänyt Pro-Keskukselle selvityspyynnön Kela-kyytien järjestämiseen liittyvien valitusten takia.

– KKV:n selvityspyyntö teettää tietysti hirveästi töitä, mutta kai siihen asiaan on hyvä selvyys saada. Me olemme toteuttaneet kaiken sopimusten säädösten mukaan. Jos KKV on sitä mieltä, että olemme jotain väärin tehneet, niin kai se sitten pitää korjata.

Miten teidän mielestänne taksiuudistus ja Kela-kyytien kilpailutus on onnistunut?

– Oli surullista, että ne tulivat samaan aikaan. Tällä hetkellä kenttä on täysin sekaisin. Traficom on vastuussa valvonnasta, mutta niillä ei ole resursseja, eivätkä he käytännössä tee mitään. Meitä taas haukutaan siitä, että me pakotetaan joku ottamaan toimivat tuotteet. Kilpailija tuo tuotteet, jotka ei ole edes hyväksyttyjä, vaikka laki niin vaatii. Ainoa, joka tässä on ihan sekaisin, on kuluttaja. Taksialaa on aiemmin valvonut taksiala itse, eli taksitarkastajat. Mutta heillä ei ole mitään sanomista näille villeille. Kukaan ei valvo, ja kuluttajat menevät enemmän ja enemmän solmuun. Eihän tätä ole hyvin hoidettu. Kela-kyydeistä syntyi suuri häly, koska suurimman hälyn nostivat ne, jotka olivat kilpailutuksissa mukana ja hävisivät sen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?