Semelin johtaja tyrmää kuskien väitteet: ”Ei noissa mitään perää ole”

Julkaistu:

Kela-kyydit
Pro-Keskuksen ja Semelin johdossa olevan Börje Summelinin mukaan yhtiöt ovat toimineet tasapuolisesti ja sääntöjen mukaan.
Taksimittareita toimittavat Semelin toimitusjohtaja sekä useita Kela-kyytien kilpailutuksia voittaneen Pro-Keskus Oy:n hallituksen puheenjohtajan Börje Nummelin mukaan Semel-laitteet ja -järjestelmä ovat taksikuskien valituksista huolimatta toimineet hyvin viime aikoina.

– Alussa pulmia oli, koska kaikki ohjelmistot muuttuivat. En tiedä oliko ongelmia laitteissa vai kokonaisjärjestelmässä, mutta kyllä ne on selätetty kaikki, ei niissä ole mitään sen kummallisempaa, Nummelin sanoo.


Miksi Pro-Keskus vaatii Kela-kyytien kuljettajia käyttämään ainoastaan Semelin laitteita?

– Tämähän on semmoinen asia, jota kilpailuvirasto tutkii. Eiköhän me anneta heille työrauha tässä vaiheessa. Siihen on tekniset syyt, mutta en mielellään keskustele siitä tässä vaiheessa, hän sanoo.

Monet kuljettajat pitävät Semelin laitteiden vuokria kalliina. Miksi ne ovat niin korkeita?

– Kukaanhan ei halua mistään maksaa. Riippuu siitä mihin vertaa. Pelkkään taksamittariin verrattuna pitää muistaa, että tässä kyseessä on koko järjestelmä. Kun näillä autoilla on Kela-ajoja suuruusluokkaa 10 000 eurolla kuussa, niin onko se 215 euroa nyt niin paljoa.

Ovatko kuljettajat saaneet hyvityksiä vikojen takia?

– Ei, ei me näillä hinnoilla pystytä mitään välillisiä kustannuksia ottamaan. Emme ole maksaneet. Meillä on velvollisuus korjata viat ylläpitosopimuksen mukaan ja sen me teemme.

Jos yrittäjä lopettaa liiketoiminnan kesken sopimuskautta, joutuuko hän yhä maksamaan Semelille kuluja?

– Sopimustekstin mukaan määräaikainen sopimus on maksettava loppuun, mutta sopimuksen voi kyllä siirtää, jos löytää jatkajan. Vain ilmoitus meille, ei siinä ole mitään ongelmaa, Nummelin sanoo.

Miten suhtaudutte syytöksiin, joiden mukaan isot Pro-Keskusta tai Semeliä lähellä olevat taksiyhtiöt saavat Kela-kyytejä enemmän kuin uudet yrittäjät tai pienten kuntien yksinyrittäjät?

– Siinä väittämässä ei ole mitään perää. Näitä on ollut niin kauan kuin olen ollut taksialalla, Nummelin vastaa.

– Tämä on taksikuskien keskinäistä kateutta. Harmittaa, jos joku saa hyvän keikan, ja silloin kun sen itse saa, niin se voi jäädä jotain toista harmittamaan. Ei noissa mitään perää ole. Näitä on tarkastettu ajolokeista, mutta koska niissä on henkilötietoja, niin eihän niitä voi jakaa julkisuuteen. Kaikki ovat tasa-arvoisia, mitään prioriteettijärjestelmiä ei ole olemassakaan.

Joidenkin pienten kuntien kuljettajien mukaan he ovat joutuneet tekemään enemmän viikonloppupäivystyksiä kuin kaupunkien kuljettajat. Pitääkö tämä paikkaansa?

– Ei tuossakaan ole perää. Periaatteessa päivystysvuoroja ei juurikaan ole. Kela vaatii kilpailutuksessa tietyn määrän autoja. Päivystysvuoroja on vain siinä tapauksessa, ettei palvelutasoa pystytä pitämään yllä, ja siinäkin tapauksessa voi olla kotonakin. Kela-keikoista puhuttaessa kaikki keikat tiedetään noin vuorokautta etukäteen. Ei tarvitse istua tolpalla kuten ennen.

KKV on kuitenkin lähettänyt Pro-Keskukselle selvityspyynnön Kela-kyytien järjestämiseen liittyvien valitusten takia.

– KKV:n selvityspyyntö teettää tietysti hirveästi töitä, mutta kai siihen asiaan on hyvä selvyys saada. Me olemme toteuttaneet kaiken sopimusten säädösten mukaan. Jos KKV on sitä mieltä, että olemme jotain väärin tehneet, niin kai se sitten pitää korjata.

Miten teidän mielestänne taksiuudistus ja Kela-kyytien kilpailutus on onnistunut?

– Oli surullista, että ne tulivat samaan aikaan. Tällä hetkellä kenttä on täysin sekaisin. Traficom on vastuussa valvonnasta, mutta niillä ei ole resursseja, eivätkä he käytännössä tee mitään. Meitä taas haukutaan siitä, että me pakotetaan joku ottamaan toimivat tuotteet. Kilpailija tuo tuotteet, jotka ei ole edes hyväksyttyjä, vaikka laki niin vaatii. Ainoa, joka tässä on ihan sekaisin, on kuluttaja. Taksialaa on aiemmin valvonut taksiala itse, eli taksitarkastajat. Mutta heillä ei ole mitään sanomista näille villeille. Kukaan ei valvo, ja kuluttajat menevät enemmän ja enemmän solmuun. Eihän tätä ole hyvin hoidettu. Kela-kyydeistä syntyi suuri häly, koska suurimman hälyn nostivat ne, jotka olivat kilpailutuksissa mukana ja hävisivät sen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Autopomo julisti, että työntekijä pitäisi ampua – sen jälkeen alkoi helvetillinen simputus

    2. 2

      Jan Hurrin kommentti: Keskuspankit ruokkivat zombitaloutta – ja heikentävät kasvua

    3. 3

      Ravintolayrittäjä turhautui: Kokit hukkuvat töihinsä, lisätyövoima jämähtää byrokratiaan – ”Tietävätkö poliitikot, mikä se todellisuus on?”

    4. 4

      Nokia aloitti selvityksen: Tehtiinkö Alcatel Lucentissa laiminlyöntejä? ”Tilanne voi johtaa seuraamuksiin”

    5. 5

      Kalasataman tornitalon vesivahingosta koitui jopa 7 miljoonan euron vahingot – osakkaille luvataan korvauksia

    6. 6

      Nokian osake kääntyi syöksyyn – nyt yhtiö julkaisi harvinaisen tiedotteen

    7. 7

      HS: Suomessa pitäisi olla 30 vuoden päästä 1,4 miljoonaa maahanmuuttajaa, jotta eläkkeet turvattaisiin

    8. 8

      Caruna vastaa puheisiin sähkön siirtohinnan korotuksista: ”Hinnoittelu ei johdu omistajuudesta”

    9. 9

      Nordea: Isyysvapaat pitämällä voi saada jopa tuhansien eurojen hyödyt – silti moni isä jättää sen käyttämättä

    10. 10

      Tällaisia eläkkeet ovat eri puolilla Suomea – katso, mikä on kuntasi keskieläke

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autopomo julisti, että työntekijä pitäisi ampua – sen jälkeen alkoi helvetillinen simputus

    2. 2

      Jan Hurrin kommentti: Keskuspankit ruokkivat zombitaloutta – ja heikentävät kasvua

    3. 3

      Kalasataman tornitalon vesivahingosta koitui jopa 7 miljoonan euron vahingot – osakkaille luvataan korvauksia

    4. 4

      Onko eläkkeitä pakko leikata? Näin asiantuntijat vastaavat: ”Minä en ymmärrä argumenttia ollenkaan”

    5. 5

      Nokian osake kääntyi syöksyyn – nyt yhtiö julkaisi harvinaisen tiedotteen

    6. 6

      Ravintolayrittäjä turhautui: Kokit hukkuvat töihinsä, lisätyövoima jämähtää byrokratiaan – ”Tietävätkö poliitikot, mikä se todellisuus on?”

    7. 7

      Nordea: Isyysvapaat pitämällä voi saada jopa tuhansien eurojen hyödyt – silti moni isä jättää sen käyttämättä

    8. 8

      Nokia aloitti selvityksen: Tehtiinkö Alcatel Lucentissa laiminlyöntejä? ”Tilanne voi johtaa seuraamuksiin”

    9. 9

      Caruna vastaa puheisiin sähkön siirtohinnan korotuksista: ”Hinnoittelu ei johdu omistajuudesta”

    10. 10

      Yllättäen irtisanoutunut Stockmannin toimitusjohtaja Lauri Veijalainen: ”Tämä on ihan hyvässä hengessä sovittu”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Noora Fagerström, 33, hoksasi 7. luokalla, mitä täytyy tehdä – johtaa nyt miljoonabisnestä: ”Enää ei tarvitse miettiä kaupassa, mitä ostaa”

    2. 2

      Rintamamiestalon rakenteista löytyi kosteuspommi – pariskunta vaati 60 000 euron hyvitystä, mutta toisin kävi

    3. 3

      94-vuotias muistisairas rouva joutui pankin kanssa varsinaiseen umpisolmuun – ”Ihan kohtuuton tilanne”

    4. 4

      Caruna väläyttää korotuksia sähkön jakeluhintoihin: Meneillään poikkeuksellinen vaihe

    5. 5

      Synkkä arvio ekonomistilta: Eläkkeiden pienentäminen on hyvin todennäköistä

    6. 6

      Katso itse: Sekoitatko nämä autot toisiinsa? Taksi Helsinki hermostui katukuvaan ilmestyneistä takseista

    7. 7

      Kolmekymppisten eläketilanne näyttää surkealta – Ekonomistit vinkkaavat: Näin varaudut tulevaan rysäykseen

    8. 8

      Hesburgerin perustaja Heikki Salmela paljastaa karun taustansa – ”Kyllä minun ja vaimoni tarinaa voi jonkinlaisena ihmeenä pitää”

    9. 9

      Onko eläkkeitä pakko leikata? Näin asiantuntijat vastaavat: ”Minä en ymmärrä argumenttia ollenkaan”

    10. 10

      Takseilla ja välityskeskuksella lihava riita – savolaiskuski arvioi maksavansa 19 000 euron lisäkulut 3 vuodessa: ”Kuin torppareita”

    11. Näytä lisää