Kommentti: Lentäjät vaativat Boeingilta nyt vastauksia – ”Konetta on tuunattu, pimpattu ja tekohengitetty vuosikymmeniä”

Julkaistu:

Miljardibisnes ja kiire on tehnyt vanhasta konemallista arvaamattoman, kirjoittaa Lauri Nuoska.
Lokakuun lopussa sattunut ilmailualalla huonomaineisen Lion Airin lentoturma ei aiheuttanut ilmailumaailmassa suurtakaan älämölöä. Mutta mielenkiinto heräsi heti kun tutkinnassa selvisi, että jokin koneen toiminnassa saattoi aiheuttaa onnettomuuden. Lisävihiä syistä saatiin, kun koneen valmistanut Boeing antoi jo viikko onnettomuuden jälkeen sen koneita lentäville yhtiöille ja lentäjille lisätietoa MCAS-järjestelmän toiminnasta – ja ohjeet kuinka sen sai kytkettyä pois päältä lennon aikana.

 

Paine onnettomuustutkinnalle on nyt kova kun sadat lentokoneet odottavat lentokentillä.

Lentäjät ympäri maailmaa ovat paheksuneet Boeingin toimintaa. Eikö lentäjien olisi pitänyt tietää asiasta jo viimeistään 1,5 vuotta aikaisemmin, kun ensimmäinen Boeing 737 MAX luovutettiin lentoyhtiölle? Muun muassa yhdysvaltalainen lentäjien yhdistys ALPA ihmetteli heti onnettomuuden jälkeen julkisesti, miksei Boeing ollut kertonut järjestelmästä yksityiskohtaisesti uuden MAX-mallien käsikirjoissa. Myös suomalaiset MAX-lentäjät ovat julkisesti ihmetelleet, miksei MCAS-järjestelmää ole mainittu lentäjien koulutuksissa.

Lentäjät haluavat vastauksia. Ja nopeasti.
Boeing julkaisi varhain tiistaina Suomen aikaa tiedotteen, jossa se kertoi Lion Airin lento-onnettomuuden jälkeen kehittäneensä parannusta MAX-koneiden lennonohjausjärjestelmiin. Boeingin mukaan parannuksen on ”tarkoitus tehdä turvallisesta lentokoneesta vieläkin turvallisempi”. Boeing sanoo tiedotteessaan, että parannus olisi hyväksyttävissä ”viimeistään huhtikuussa”.

Kyse ei kuitenkaan ole siitä, että joku lentokonevalmistaja olisi toista parempi. Airbusilla on ollut samankaltaisuuksia sisältänyt tapaus vuonna 2014 (LH1829). Silloin Airbus 321-kone lähti jäätymisestä johtuneen vian takia tekemään täsmälleen samaa kuin mitä MAX-mallien epäillään nyt tehneen. Lentäjät taistelivat vastaan ja pelastivat tilanteen, vaikkei heillä ollutkaan koulutusta kyseiseen tilanteeseen.

On siksikin täysin käsittämätöntä, miten lentokonevalmistaja voi suhtautua niin välinpitämättömästi sen parhaisiin kumppaneihin, lentäjiin. Kuka tietää, kuinka monta vaaratilannetta esimerkiksi MAX-koneiden kanssa on jo vältetty lentäjien toiminnan ansiosta?
On aivan liian aikaista sanoa, onko kummankaan B737 MAX –koneen onnettomuus johtunut antureista, puutteellisesta koulutuksesta vai mistä. Mutta yksi asia on varma: kaikki MAX-tyypillä lentävät haluavat nyt tietää, mistä onnettomuudet ovat johtuneet.

 

Konetta on tuunattu, pimpattu ja tekohengitetty vuosikymmeniä.

Jututtamani ilmailun ammattilaiset ovat olleet täysin samaa mieltä siitä, että syy on nyt selvitettävä. Kaksi ilmailualalla kymmeniä vuosia työskennellyttä ihmistä sanoi minulle toisistaan tietämättä Boeing 737 -koneesta täsmälleen saman asian. Tämä yli 50 vuotta vanha konetyyppi alkaa olla kuin vanhat housut: paikkaa paikan päällä.

– Konetta on tuunattu, pimpattu ja tekohengitetty vuosikymmeniä, sanoi toinen.

– Se on pelkkää faceliftin faceliftin faceliftiä, kommentoi toinen.

Miksi siis Boeing ei ole yksinkertaisesti suunnitellut uutta konetyyppiä vanhan päivittämisen sijaan?

Syynä on raha.

Uuden koneen suunnittelu vie vuosikymmeniä ja maksaa paljon. Lentoyhtiöt ovat halunneet halpaa, tehokasta ja uutta. Ja nopeasti.

Lentoyhtiöille myös sopii, ettei lentokone muutu liiaksi. Näin lentäjiä voi kouluttaa uusiin koneisiin halvalla. Ja nopeasti.

Boeing on vastannut kysyntään ja valmistaa näitä MAX-tyypin koneita hurjalla tahdilla. Helmikuussa 2019 Boeing oli toimittanut 20 kuukaudessa maailmalle yhteensä 376 MAX-tyypin ”kolmeseiskaa”, ja sillä on tilaukset sisällä 4 636 lisäkoneen toimittamisesta lähivuosina kymmenille eri lentoyhtiöille. Jokainen kone maksaa noin sata miljoonaa euroa, eli pelkästään tähän konetyyppiin liittyy 500 miljardin euron bisnes.

Boeing 737 on kirkkaasti eniten valmistettu suihkumatkustajakone. Päivälleen vuosi sitten Boeing luovutti historiallisen koneen numero 10 000 uudelle omistajalleen, kuukausi sitten mentiin jo luvussa 10 510.

Paine onnettomuustutkinnalle on nyt kova kun sadat lentokoneet odottavat lentokentillä – tai mikä vielä kalliimpaa, lentävät tyhjinä kotikentilleen. Niin teki esimerkiksi Suomeen illalla Dubaista lentäneen Flydubain MAX-kone yöllä.

Lentoyhtiöt, lentäjät ja matkustajat siis haluavat tutkinnasta tuloksia. Ja nopeasti.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Caruna teki hakemuksen viranomaiselle – pyytää lisää aikaa hinnankorotuksille

    2. 2

      Kolmekymppisten eläketilanne näyttää surkealta – Ekonomistit vinkkaavat: Näin varaudut tulevaan rysäykseen

    3. 3

      Katso itse: Sekoitatko nämä autot toisiinsa? Taksi Helsinki hermostui katukuvaan ilmestyneistä takseista

    4. 4

      Maatalousministeri sai 116 000 euroa maa­taloustukia – yhteensä tukia maksettiin noin 2 miljardia

    5. 5

      Eläkeläinen koki saaneensa huoneilmasta terveysongelmia – 40 000 euron riidasta jäi käteen hyvitystä 44,07 euroa

    6. 6

      Caruna väläyttää korotuksia sähkön jakeluhintoihin: Meneillään poikkeuksellinen vaihe

    7. 7

      Professori: Norwegian pelkää riski­koneen lyömää leimaa

    8. 8

      Disneyn ja Foxin jättidiili varmistui – Simpsonit ja Avatar muuttavat uuteen kotiin

    9. 9

      Nyt se on selvitetty: näin karkkivero vaikutti kulutukseen – S-ryhmältä massiivinen aineisto

    10. 10

      OP-pankilla laajoja häiriöitä: Verkkopalveluita alhaalla, pankkikortit eivät välttämättä toimi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Caruna väläyttää korotuksia sähkön jakeluhintoihin: Meneillään poikkeuksellinen vaihe

    2. 2

      Katso itse: Sekoitatko nämä autot toisiinsa? Taksi Helsinki hermostui katukuvaan ilmestyneistä takseista

    3. 3

      Kolmekymppisten eläketilanne näyttää surkealta – Ekonomistit vinkkaavat: Näin varaudut tulevaan rysäykseen

    4. 4

      94-vuotias muistisairas rouva joutui pankin kanssa varsinaiseen umpisolmuun – ”Ihan kohtuuton tilanne”

    5. 5

      Osaisitko ratkaista tämän yksinkertaiselta näyttävän yhtälön? Matemaatikot etsivät vastausta satoja vuosia, ja nyt se on löytynyt

    6. 6

      Caruna teki hakemuksen viranomaiselle – pyytää lisää aikaa hinnankorotuksille

    7. 7

      Nyt se on selvitetty: näin karkkivero vaikutti kulutukseen – S-ryhmältä massiivinen aineisto

    8. 8

      Norwegian-pomo: ”Iso osa organisaatiostamme tekee töitä päivät ja yöt ratkaistakseen ongelmat”

    9. 9

      Maatalousministeri sai 116 000 euroa maa­taloustukia – yhteensä tukia maksettiin noin 2 miljardia

    10. 10

      Yksi luku näyttää, miksi eläkkeiden turvaaminen vaatii jättimäistä uudistusta – näin rajusti palkansaaja voi joutua maksamaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Noora Fagerström, 33, hoksasi 7. luokalla, mitä täytyy tehdä – johtaa nyt miljoonabisnestä: ”Enää ei tarvitse miettiä kaupassa, mitä ostaa”

    2. 2

      Rintamamiestalon rakenteista löytyi kosteuspommi – pariskunta vaati 60 000 euron hyvitystä, mutta toisin kävi

    3. 3

      94-vuotias muistisairas rouva joutui pankin kanssa varsinaiseen umpisolmuun – ”Ihan kohtuuton tilanne”

    4. 4

      HS: Kotipizzan uusi pomo maistoi suomalaisten suosikkipizzaa: ”Norjassa sellaista ei söisi kukaan”

    5. 5

      Caruna väläyttää korotuksia sähkön jakeluhintoihin: Meneillään poikkeuksellinen vaihe

    6. 6

      Tuoreet laskelmat kertovat kolmekymppisten koruttoman kohtalon – näin vauvojen vähyys syö tulevat eläkkeet

    7. 7

      Hesburgerin perustaja Heikki Salmela paljastaa karun taustansa – ”Kyllä minun ja vaimoni tarinaa voi jonkinlaisena ihmeenä pitää”

    8. 8

      Uusi ohjeistus: Ilmanvaihdon sulkeminen yöksi tuo miljoonasäästöt – asiantuntijat kertovat, kuinka ongelmat väistetään

    9. 9

      Katso itse: Sekoitatko nämä autot toisiinsa? Taksi Helsinki hermostui katukuvaan ilmestyneistä takseista

    10. 10

      Takseilla ja välityskeskuksella lihava riita – savolaiskuski arvioi maksavansa 19 000 euron lisäkulut 3 vuodessa: ”Kuin torppareita”

    11. Näytä lisää