Taksiyrittäjä Osmo pettyi uudistukseen ja pani pillit pussiin: ”Meillä oli maailman paras järjestelmä” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Taksiyrittäjä Osmo pettyi uudistukseen ja pani pillit pussiin: ”Meillä oli maailman paras järjestelmä”

Osmo Laitisen ajatus työn lopettamisesta alkoi muhia samaan aikaan, kun auto oli kolmen vuoden jälkeen menossa vaihtoon. Hän alkoi ynnätä, paljonko joutuisi tekemään työtä, jotta uuden auton hankinta olisi kannattavaa, eikä yhtälö tuntunut enää toimivalta.

Julkaistu: 12.3.2019 7:15

Viime vuonna taksiliikennöinnin lopetusilmoituksia tehtiin reippaasti yli 600, kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2016. Eräs heistä on Osmo Laitinen.

Neljäkymmentä vuotta ja rapiat taksin ratissa riitti Rantasalmella asuvalle Osmo Laitiselle, 66. Kun Laitisen Volkswagen Caddy oli menossa vaihtoon ja taksiyrittäjien parjaama taksiuudistus samoihin aikoihin astumassa voimaan, Laitinen veti johtopäätöksensä ja pisti eläkepaperit sisään.

Nyt kun työstä on saanut muutaman kuukauden etäisyyttä, ei sitä enää kaipaa. Taksiala on myllertynyt niin toisennäköiseksi kuin ennen, että Laitinen ei koe sitä enää omakseen.

– Sanon ylpeänä, että meillä oli maailman paras järjestelmä. Se romutettiin kerralla ja lähdettiin tekemään mallia, jonka toimivuudesta ei varsinaisesti tiedetä mitään, hän sanoo.

– Ennen vanhaan oli päivystysvelvollisuus ja hinnasto, jonka asiakas tiesi. Jos veit asiakasta vaikka viideltä aamulla linja-autoasemalle, kukaan ei valittanut, että se kuului työhön. Nyt jos joku soittaa yöllä, niin rahallisen korvauksen pitää olla merkittävämpi, että yrittäjä viitsii lähteä liikkeelle.

Liikenne- ja viestintäviraston Traficomin mukaan Rantasalmella oli taksilupia ennen uudistusta 12, ja helmikuussa 11. Uusia lupia on haettu, mutta kolme pitkään taksia ajanutta yrittäjää on lopettanut, yksi jo lain valmisteluvaiheessa.

Koko Suomessa taksiuudistus näkyy selvästi lopettamistahdissa (katso taulukko). Vuonna 2016 lopetti 305 taksiautoilijaa, 2017 luku oli 390. Viime vuonna lopettaneita oli roimasti enemmän eli 634.

Jos taulukko ei näy, katso se täältä.

Traficomin tilasto ei kerro kaikkea paikallisesta taksitilanteesta. Lupia on voitua hakea varalle, auto liikkuu toisen kunnan alueella tai vaikka vammaispalveluissa. Paikallisyhdistyksen mukaan erityistä ongelmaa ei Rantasalmella ole autojen saatavuudessa.

Taksinkuljettaja tukena sairaalassa

Kela-kyydin Laitinen mielsi aiemmin ”kokonaisvaltaiseksi palveluksi”. Kuski tiesi, onko kipeä jalka vasen vai oikea, kävi asiakkaan kanssa tarvittaessa koko hoitorepertuaarin läpi sairaalassa ja avusti vaikka sänkyyn asti.

– Olen esimerkiksi itse ollut mukana asiakkaan kanssa muistitestissä, ja lääkäri on kysellyt tutun asiakkaan asioista, kun hänellä ei ollut ketään omaista tukena.

Palvelua saa yhä, mutta välityskeskuksiin siirretty Kela-kyyditys on omiaan etäännyttämään kuskit ja asiakkaat toisistaan, Laitinen katsoo.

Laitisen mukaan taksipalvelu oli kaikkiaan kohtuuhintaista, siihen kuului asiansa osaava kuljettaja ja turvallinen ja ennakoitava palvelu.

– Hinta oli se, minkä mittari näytti, ja lääninhallitukset valvoivat toimintaa.

Laitinen ei usko, että Traficomin valvonta riittää.

– Järjestelmässä toimiva vilunkia harjoittava on aina puoli vuotta viranomaista edellä. Kun viranomainen alkaa pyytää näyttöä ja papereita ja selvittää epäselvyyksiä, sekin kestää kuukausia.

Laitinen arvelee, että poliitikkojen tietotaso ei riittänyt arvioimaan, millaisia seurauksia uudistuksella on.

Käytännössä markkinamekanismi ei ole laskenut hintoja, vaan pääkaupunkiseudulla jopa nostanut peräti 14 prosenttia. Kun samaa määrää kyytejä jakaa entistä useampi kuski, kustannukset nousevat, hän uskoo.

Laitinenkin kuvitteli tosin, että edes alussa markkinan avautuminen olisi poikinut hinta-alen. Hän uskoo, että kustannukset nostavat hintoja vielä lisää.

– ’Vanhan liiton’ miehet sanoivat kaikki tämän asian.

– Joku tässä on vedellyt naruja. Digitalisaatiosta on löydetty hyvä työkalu. Digitalisaatio on aina vastaus kaikkiin kysymyksiin, kun jotain halutaan uudistaa.

Tässä vaiheessa näyttää siltä, että uudistuksen voittaja on mittaristoyhtiö Semel ja välitysyhtiöt. Laitisen mukaan kaikkein pienimmät taksiyrittäjät ovat selkeimmin häviäjiä.

– Uskomatonta, kun koko paletin lähtökohtana oli kilpailu ja palvelun halpuuttaminen niin sanotusti.

Osmo Laitinen säästi vanhan Ford Mondeo -taksinsa, jolla liikutaan matkailuvaunun kanssa.

Ennen kokopäiväiseksi taksiyrittäjäksi ryhtymistä Laitinen toimi teollisuusyrityksessä sähkö- ja korjaustöissä. Taksia hän alkoi ajaa osa-aikaisesti jo 1980-luvulla.

Työn parasta antia olivat asiakkaat, lapsista vanhuksiin, ja työkaverit. Pienellä paikkakunnalla työkaverit jeesasivat usein toisiaan ja asiakkaita, kun tiesivät missä päin kukin liikkuu.

– Kun oli liikenteessä niin sanotusti vermeet päällä, mielsi olevansa osa porukkaa ja oli ylpeä työstä.

Päätös oli vaikea, mutta hän ei ole katunut. Jos ei olisi ollut vaikea, ei työkään olisi ollut tärkeää, hän huomauttaa.

– Jokaisen taksinkuljettajan pitäisi elää puoli vuotta normaalia elämää. Mennä nukkumaan illalla ja herätä aamulla ihmisten aikaan ja kokea niin sanottua normaalia elämää.

Syksyllä kun Laitinen oli jo eläkkeellä ja vähän aikaa kulunut lopettamisesta, hän palasi lapsenlapsen hoidon jälkeen kotiin.

– Kun ajelin 40 kilometriä kotiin yöllä, kapakoiden sulkeutumisen aikaan, kertasin historiaani ja mietin miten tuntui niin erilaiselta katsoa työtä ulkopuolelta. Mietin että tätäkö se on ollut työni, ja elämäni?

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?