Taksiyrittäjä Osmo pettyi uudistukseen ja pani pillit pussiin: ”Meillä oli maailman paras järjestelmä”

Julkaistu:

Viime vuonna taksiliikennöinnin lopetusilmoituksia tehtiin reippaasti yli 600, kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2016. Eräs heistä on Osmo Laitinen.
Neljäkymmentä vuotta ja rapiat taksin ratissa riitti Rantasalmella asuvalle Osmo Laitiselle, 66. Kun Laitisen Volkswagen Caddy oli menossa vaihtoon ja taksiyrittäjien parjaama taksiuudistus samoihin aikoihin astumassa voimaan, Laitinen veti johtopäätöksensä ja pisti eläkepaperit sisään.

Nyt kun työstä on saanut muutaman kuukauden etäisyyttä, ei sitä enää kaipaa. Taksiala on myllertynyt niin toisennäköiseksi kuin ennen, että Laitinen ei koe sitä enää omakseen.

– Sanon ylpeänä, että meillä oli maailman paras järjestelmä. Se romutettiin kerralla ja lähdettiin tekemään mallia, jonka toimivuudesta ei varsinaisesti tiedetä mitään, hän sanoo.

– Ennen vanhaan oli päivystysvelvollisuus ja hinnasto, jonka asiakas tiesi. Jos veit asiakasta vaikka viideltä aamulla linja-autoasemalle, kukaan ei valittanut, että se kuului työhön. Nyt jos joku soittaa yöllä, niin rahallisen korvauksen pitää olla merkittävämpi, että yrittäjä viitsii lähteä liikkeelle.

Liikenne- ja viestintäviraston Traficomin mukaan Rantasalmella oli taksilupia ennen uudistusta 12, ja helmikuussa 11. Uusia lupia on haettu, mutta kolme pitkään taksia ajanutta yrittäjää on lopettanut, yksi jo lain valmisteluvaiheessa.

Koko Suomessa taksiuudistus näkyy selvästi lopettamistahdissa (katso taulukko). Vuonna 2016 lopetti 305 taksiautoilijaa, 2017 luku oli 390. Viime vuonna lopettaneita oli roimasti enemmän eli 634.



Jos taulukko ei näy, katso se täältä.

Traficomin tilasto ei kerro kaikkea paikallisesta taksitilanteesta. Lupia on voitua hakea varalle, auto liikkuu toisen kunnan alueella tai vaikka vammaispalveluissa. Paikallisyhdistyksen mukaan erityistä ongelmaa ei Rantasalmella ole autojen saatavuudessa.

Taksinkuljettaja tukena sairaalassa

Kela-kyydin Laitinen mielsi aiemmin ”kokonaisvaltaiseksi palveluksi”. Kuski tiesi, onko kipeä jalka vasen vai oikea, kävi asiakkaan kanssa tarvittaessa koko hoitorepertuaarin läpi sairaalassa ja avusti vaikka sänkyyn asti.

– Olen esimerkiksi itse ollut mukana asiakkaan kanssa muistitestissä, ja lääkäri on kysellyt tutun asiakkaan asioista, kun hänellä ei ollut ketään omaista tukena.

Palvelua saa yhä, mutta välityskeskuksiin siirretty Kela-kyyditys on omiaan etäännyttämään kuskit ja asiakkaat toisistaan, Laitinen katsoo.

Laitisen mukaan taksipalvelu oli kaikkiaan kohtuuhintaista, siihen kuului asiansa osaava kuljettaja ja turvallinen ja ennakoitava palvelu.

– Hinta oli se, minkä mittari näytti, ja lääninhallitukset valvoivat toimintaa.

Laitinen ei usko, että Traficomin valvonta riittää.

– Järjestelmässä toimiva vilunkia harjoittava on aina puoli vuotta viranomaista edellä. Kun viranomainen alkaa pyytää näyttöä ja papereita ja selvittää epäselvyyksiä, sekin kestää kuukausia.

Laitinen arvelee, että poliitikkojen tietotaso ei riittänyt arvioimaan, millaisia seurauksia uudistuksella on.

Käytännössä markkinamekanismi ei ole laskenut hintoja, vaan pääkaupunkiseudulla jopa nostanut peräti 14 prosenttia. Kun samaa määrää kyytejä jakaa entistä useampi kuski, kustannukset nousevat, hän uskoo.

Laitinenkin kuvitteli tosin, että edes alussa markkinan avautuminen olisi poikinut hinta-alen. Hän uskoo, että kustannukset nostavat hintoja vielä lisää.

– ’Vanhan liiton’ miehet sanoivat kaikki tämän asian.

– Joku tässä on vedellyt naruja. Digitalisaatiosta on löydetty hyvä työkalu. Digitalisaatio on aina vastaus kaikkiin kysymyksiin, kun jotain halutaan uudistaa.

Tässä vaiheessa näyttää siltä, että uudistuksen voittaja on mittaristoyhtiö Semel ja välitysyhtiöt. Laitisen mukaan kaikkein pienimmät taksiyrittäjät ovat selkeimmin häviäjiä.

– Uskomatonta, kun koko paletin lähtökohtana oli kilpailu ja palvelun halpuuttaminen niin sanotusti.


Ennen kokopäiväiseksi taksiyrittäjäksi ryhtymistä Laitinen toimi teollisuusyrityksessä sähkö- ja korjaustöissä. Taksia hän alkoi ajaa osa-aikaisesti jo 1980-luvulla.

Työn parasta antia olivat asiakkaat, lapsista vanhuksiin, ja työkaverit. Pienellä paikkakunnalla työkaverit jeesasivat usein toisiaan ja asiakkaita, kun tiesivät missä päin kukin liikkuu.

– Kun oli liikenteessä niin sanotusti vermeet päällä, mielsi olevansa osa porukkaa ja oli ylpeä työstä.

Päätös oli vaikea, mutta hän ei ole katunut. Jos ei olisi ollut vaikea, ei työkään olisi ollut tärkeää, hän huomauttaa.

– Jokaisen taksinkuljettajan pitäisi elää puoli vuotta normaalia elämää. Mennä nukkumaan illalla ja herätä aamulla ihmisten aikaan ja kokea niin sanottua normaalia elämää.

Syksyllä kun Laitinen oli jo eläkkeellä ja vähän aikaa kulunut lopettamisesta, hän palasi lapsenlapsen hoidon jälkeen kotiin.

– Kun ajelin 40 kilometriä kotiin yöllä, kapakoiden sulkeutumisen aikaan, kertasin historiaani ja mietin miten tuntui niin erilaiselta katsoa työtä ulkopuolelta. Mietin että tätäkö se on ollut työni, ja elämäni?

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Hittijuoma loppui hyllyiltä Suomessa – S-ryhmän päällikkö harmittelee yhtä asiaa

    2. 2

      LM ja HS: Ex-työministeri Jari Lindström ilmoittautui työttömäksi – TE-toimiston työntekijä hiljeni langan päässä

    3. 3

      Posti muuttaa pakettien toimituksia koko Suomessa

    4. 4

      Pauli Aalto-Setälä jättää Allerin

    5. 5

      Juhannusbensat vertailussa: Katso, milloin kannattaa tankata – halvimman ja kalleimman hinnan välillä vain yksi yö

    6. 6

      Ranskalaismiljardööri osti Sotheby's -huutokauppakamarin

    7. 7

      Simon ihastui Tiinaan appelsiinifarmilla – nyt hän on pyörittänyt yritystään Lapissa jo 24 vuotta: ”Otin ison riskin”

    8. 8

      Allas Sea Pool havittelee paikkaa Oslosta – ”Kiinnostusta tuntuu olevan, mutta mitään ei ole sovittu vielä”

    9. 9

      Kiinteistökuningatar Kaisa Liskin firma liittyi Remax-ketjuun – yritys potenut viime aikoina vaikeuksia

    10. 10

      Kroatialainen liikemies ei tehnyt tarjousta suomalaisesta kaivosyhtiöstä – sai Fivalta jättisakot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Hittijuoma loppui hyllyiltä Suomessa – S-ryhmän päällikkö harmittelee yhtä asiaa

    2. 2

      LM ja HS: Ex-työministeri Jari Lindström ilmoittautui työttömäksi – TE-toimiston työntekijä hiljeni langan päässä

    3. 3

      Posti muuttaa pakettien toimituksia koko Suomessa

    4. 4

      Timo, 33, on rakentanut Osloon jo yli 100 suomalaista luksussaunaa ja kertoo nyt, miten norjalainen saunoo

    5. 5

      Juhannusbensat vertailussa: Katso, milloin kannattaa tankata – halvimman ja kalleimman hinnan välillä vain yksi yö

    6. 6

      Kerrostalon putkiremontin hinta tuplaantui, osasyy peräisin sota-ajalta – ”Kaikki ovat ihan kauhuissaan”

    7. 7

      Kroatialainen liikemies ei tehnyt tarjousta suomalaisesta kaivosyhtiöstä – sai Fivalta jättisakot

    8. 8

      VM laski hieman ennustettaan talouskasvusta

    9. 9

      Pihlajalinna aloittaa yt-neuvottelut – vähennystarve enintään 380

    10. 10

      Kiinteistökuningatar Kaisa Liskin firma liittyi Remax-ketjuun – yritys potenut viime aikoina vaikeuksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan uusi ohjeistus karu isku monelle – ”Merkitsee näille ihmisille, että he menettävät kämppänsä”

    2. 2

      Kerrostalon putkiremontin hinta tuplaantui, osasyy peräisin sota-ajalta – ”Kaikki ovat ihan kauhuissaan”

    3. 3

      Ambulanssi­lennolle tuli kiire: asiakas lainasi yli 20 000 euroa ja maksoi – sitten lento­yhtiöltä tuli soitto, jollaista ei todellakaan olisi halunnut saada

    4. 4

      Nainen myi omakoti­talonsa – 10 vuotta myöhemmin ex-avo­mies tempaisi väitteen tuuli­kaapista ja vaati paljon rahaa

    5. 5

      Ritva ehti maksaa asunnostaan yli 100 000 euroa ennen kuin rakennusfirma meni nurin – tajusi hälytysmerkin liian myöhään

    6. 6

      Hittijuoma loppui hyllyiltä Suomessa – S-ryhmän päällikkö harmittelee yhtä asiaa

    7. 7

      LM ja HS: Ex-työministeri Jari Lindström ilmoittautui työttömäksi – TE-toimiston työntekijä hiljeni langan päässä

    8. 8

      Tässäkö on syy siihen, että viisi­kymppisten on vaikea työllistyä? ”Työnantajat ottavat sen huomioon”

    9. 9

      Posti muuttaa pakettien toimituksia koko Suomessa

    10. 10

      Kiinteistökuningatar Kaisa Liskin firma liittyi Remax-ketjuun – yritys potenut viime aikoina vaikeuksia

    11. Näytä lisää