Taksiyrittäjä Osmo pettyi uudistukseen ja pani pillit pussiin: ”Meillä oli maailman paras järjestelmä”

Julkaistu:

Viime vuonna taksiliikennöinnin lopetusilmoituksia tehtiin reippaasti yli 600, kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2016. Eräs heistä on Osmo Laitinen.
Neljäkymmentä vuotta ja rapiat taksin ratissa riitti Rantasalmella asuvalle Osmo Laitiselle, 66. Kun Laitisen Volkswagen Caddy oli menossa vaihtoon ja taksiyrittäjien parjaama taksiuudistus samoihin aikoihin astumassa voimaan, Laitinen veti johtopäätöksensä ja pisti eläkepaperit sisään.

Nyt kun työstä on saanut muutaman kuukauden etäisyyttä, ei sitä enää kaipaa. Taksiala on myllertynyt niin toisennäköiseksi kuin ennen, että Laitinen ei koe sitä enää omakseen.

– Sanon ylpeänä, että meillä oli maailman paras järjestelmä. Se romutettiin kerralla ja lähdettiin tekemään mallia, jonka toimivuudesta ei varsinaisesti tiedetä mitään, hän sanoo.

– Ennen vanhaan oli päivystysvelvollisuus ja hinnasto, jonka asiakas tiesi. Jos veit asiakasta vaikka viideltä aamulla linja-autoasemalle, kukaan ei valittanut, että se kuului työhön. Nyt jos joku soittaa yöllä, niin rahallisen korvauksen pitää olla merkittävämpi, että yrittäjä viitsii lähteä liikkeelle.

Liikenne- ja viestintäviraston Traficomin mukaan Rantasalmella oli taksilupia ennen uudistusta 12, ja helmikuussa 11. Uusia lupia on haettu, mutta kolme pitkään taksia ajanutta yrittäjää on lopettanut, yksi jo lain valmisteluvaiheessa.

Koko Suomessa taksiuudistus näkyy selvästi lopettamistahdissa (katso taulukko). Vuonna 2016 lopetti 305 taksiautoilijaa, 2017 luku oli 390. Viime vuonna lopettaneita oli roimasti enemmän eli 634.



Jos taulukko ei näy, katso se täältä.

Traficomin tilasto ei kerro kaikkea paikallisesta taksitilanteesta. Lupia on voitua hakea varalle, auto liikkuu toisen kunnan alueella tai vaikka vammaispalveluissa. Paikallisyhdistyksen mukaan erityistä ongelmaa ei Rantasalmella ole autojen saatavuudessa.

Taksinkuljettaja tukena sairaalassa

Kela-kyydin Laitinen mielsi aiemmin ”kokonaisvaltaiseksi palveluksi”. Kuski tiesi, onko kipeä jalka vasen vai oikea, kävi asiakkaan kanssa tarvittaessa koko hoitorepertuaarin läpi sairaalassa ja avusti vaikka sänkyyn asti.

– Olen esimerkiksi itse ollut mukana asiakkaan kanssa muistitestissä, ja lääkäri on kysellyt tutun asiakkaan asioista, kun hänellä ei ollut ketään omaista tukena.

Palvelua saa yhä, mutta välityskeskuksiin siirretty Kela-kyyditys on omiaan etäännyttämään kuskit ja asiakkaat toisistaan, Laitinen katsoo.

Laitisen mukaan taksipalvelu oli kaikkiaan kohtuuhintaista, siihen kuului asiansa osaava kuljettaja ja turvallinen ja ennakoitava palvelu.

– Hinta oli se, minkä mittari näytti, ja lääninhallitukset valvoivat toimintaa.

Laitinen ei usko, että Traficomin valvonta riittää.

– Järjestelmässä toimiva vilunkia harjoittava on aina puoli vuotta viranomaista edellä. Kun viranomainen alkaa pyytää näyttöä ja papereita ja selvittää epäselvyyksiä, sekin kestää kuukausia.

Laitinen arvelee, että poliitikkojen tietotaso ei riittänyt arvioimaan, millaisia seurauksia uudistuksella on.

Käytännössä markkinamekanismi ei ole laskenut hintoja, vaan pääkaupunkiseudulla jopa nostanut peräti 14 prosenttia. Kun samaa määrää kyytejä jakaa entistä useampi kuski, kustannukset nousevat, hän uskoo.

Laitinenkin kuvitteli tosin, että edes alussa markkinan avautuminen olisi poikinut hinta-alen. Hän uskoo, että kustannukset nostavat hintoja vielä lisää.

– ’Vanhan liiton’ miehet sanoivat kaikki tämän asian.

– Joku tässä on vedellyt naruja. Digitalisaatiosta on löydetty hyvä työkalu. Digitalisaatio on aina vastaus kaikkiin kysymyksiin, kun jotain halutaan uudistaa.

Tässä vaiheessa näyttää siltä, että uudistuksen voittaja on mittaristoyhtiö Semel ja välitysyhtiöt. Laitisen mukaan kaikkein pienimmät taksiyrittäjät ovat selkeimmin häviäjiä.

– Uskomatonta, kun koko paletin lähtökohtana oli kilpailu ja palvelun halpuuttaminen niin sanotusti.


Ennen kokopäiväiseksi taksiyrittäjäksi ryhtymistä Laitinen toimi teollisuusyrityksessä sähkö- ja korjaustöissä. Taksia hän alkoi ajaa osa-aikaisesti jo 1980-luvulla.

Työn parasta antia olivat asiakkaat, lapsista vanhuksiin, ja työkaverit. Pienellä paikkakunnalla työkaverit jeesasivat usein toisiaan ja asiakkaita, kun tiesivät missä päin kukin liikkuu.

– Kun oli liikenteessä niin sanotusti vermeet päällä, mielsi olevansa osa porukkaa ja oli ylpeä työstä.

Päätös oli vaikea, mutta hän ei ole katunut. Jos ei olisi ollut vaikea, ei työkään olisi ollut tärkeää, hän huomauttaa.

– Jokaisen taksinkuljettajan pitäisi elää puoli vuotta normaalia elämää. Mennä nukkumaan illalla ja herätä aamulla ihmisten aikaan ja kokea niin sanottua normaalia elämää.

Syksyllä kun Laitinen oli jo eläkkeellä ja vähän aikaa kulunut lopettamisesta, hän palasi lapsenlapsen hoidon jälkeen kotiin.

– Kun ajelin 40 kilometriä kotiin yöllä, kapakoiden sulkeutumisen aikaan, kertasin historiaani ja mietin miten tuntui niin erilaiselta katsoa työtä ulkopuolelta. Mietin että tätäkö se on ollut työni, ja elämäni?

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Autopomo julisti, että työntekijä pitäisi ampua – sen jälkeen alkoi helvetillinen simputus

    2. 2

      Jan Hurrin kommentti: Keskuspankit ruokkivat zombitaloutta – ja heikentävät kasvua

    3. 3

      Ravintolayrittäjä turhautui: Kokit hukkuvat töihinsä, lisätyövoima jämähtää byrokratiaan – ”Tietävätkö poliitikot, mikä se todellisuus on?”

    4. 4

      Nokia aloitti selvityksen: Tehtiinkö Alcatel Lucentissa laiminlyöntejä? ”Tilanne voi johtaa seuraamuksiin”

    5. 5

      Caruna vastaa puheisiin sähkön siirtohinnan korotuksista: ”Hinnoittelu ei johdu omistajuudesta”

    6. 6

      Kalasataman tornitalon vesivahingosta koitui jopa 7 miljoonan euron vahingot – osakkaille luvataan korvauksia

    7. 7

      Onko eläkkeitä pakko leikata? Näin asiantuntijat vastaavat: ”Minä en ymmärrä argumenttia ollenkaan”

    8. 8

      HS: Suomessa pitäisi olla 30 vuoden päästä 1,4 miljoonaa maahanmuuttajaa, jotta eläkkeet turvattaisiin

    9. 9

      Nokian osake kääntyi syöksyyn – nyt yhtiö julkaisi harvinaisen tiedotteen

    10. 10

      Synkkä arvio ekonomistilta: Eläkkeiden pienentäminen on hyvin todennäköistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autopomo julisti, että työntekijä pitäisi ampua – sen jälkeen alkoi helvetillinen simputus

    2. 2

      Kalasataman tornitalon vesivahingosta koitui jopa 7 miljoonan euron vahingot – osakkaille luvataan korvauksia

    3. 3

      Jan Hurrin kommentti: Keskuspankit ruokkivat zombitaloutta – ja heikentävät kasvua

    4. 4

      Onko eläkkeitä pakko leikata? Näin asiantuntijat vastaavat: ”Minä en ymmärrä argumenttia ollenkaan”

    5. 5

      Nokian osake kääntyi syöksyyn – nyt yhtiö julkaisi harvinaisen tiedotteen

    6. 6

      Nordea: Isyysvapaat pitämällä voi saada jopa tuhansien eurojen hyödyt – silti moni isä jättää sen käyttämättä

    7. 7

      Ravintolayrittäjä turhautui: Kokit hukkuvat töihinsä, lisätyövoima jämähtää byrokratiaan – ”Tietävätkö poliitikot, mikä se todellisuus on?”

    8. 8

      Yllättäen irtisanoutunut Stockmannin toimitusjohtaja Lauri Veijalainen: ”Tämä on ihan hyvässä hengessä sovittu”

    9. 9

      Nokia aloitti selvityksen: Tehtiinkö Alcatel Lucentissa laiminlyöntejä? ”Tilanne voi johtaa seuraamuksiin”

    10. 10

      Caruna vastaa puheisiin sähkön siirtohinnan korotuksista: ”Hinnoittelu ei johdu omistajuudesta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Noora Fagerström, 33, hoksasi 7. luokalla, mitä täytyy tehdä – johtaa nyt miljoonabisnestä: ”Enää ei tarvitse miettiä kaupassa, mitä ostaa”

    2. 2

      Rintamamiestalon rakenteista löytyi kosteuspommi – pariskunta vaati 60 000 euron hyvitystä, mutta toisin kävi

    3. 3

      94-vuotias muistisairas rouva joutui pankin kanssa varsinaiseen umpisolmuun – ”Ihan kohtuuton tilanne”

    4. 4

      Caruna väläyttää korotuksia sähkön jakeluhintoihin: Meneillään poikkeuksellinen vaihe

    5. 5

      Synkkä arvio ekonomistilta: Eläkkeiden pienentäminen on hyvin todennäköistä

    6. 6

      Katso itse: Sekoitatko nämä autot toisiinsa? Taksi Helsinki hermostui katukuvaan ilmestyneistä takseista

    7. 7

      Kolmekymppisten eläketilanne näyttää surkealta – Ekonomistit vinkkaavat: Näin varaudut tulevaan rysäykseen

    8. 8

      Hesburgerin perustaja Heikki Salmela paljastaa karun taustansa – ”Kyllä minun ja vaimoni tarinaa voi jonkinlaisena ihmeenä pitää”

    9. 9

      Onko eläkkeitä pakko leikata? Näin asiantuntijat vastaavat: ”Minä en ymmärrä argumenttia ollenkaan”

    10. 10

      Takseilla ja välityskeskuksella lihava riita – savolaiskuski arvioi maksavansa 19 000 euron lisäkulut 3 vuodessa: ”Kuin torppareita”

    11. Näytä lisää