Amerikkalaiset voivat pian hörppiä kahvinsa suomalaisista mukeista – kotkalaisyhtiön keksintö valloittaa maailmaa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Amerikkalaiset voivat pian hörppiä kahvinsa suomalaisista mukeista – kotkalaisyhtiön keksintö valloittaa maailmaa

Kotkamills-yhtiön toimitusjohtaja Markku Hämäläinen esitteli kierrätettävää ja biohajoavaa kahvikuppia New Yorkissa.

Julkaistu: 10.3.2019 7:22

Kestäviä pakkauksia kehittävät suomalaisyhtiöt herättävät suurta kiinnostusta Yhdysvalloissa.

Maailma on viime vuosina herännyt muovijätteen aiheuttamaan ongelmaan ja erityisesti meriin kertynyt muovi kauhistuttaa. Euroopan unioni päätti viime vuonna suitsia muoviroskan määrää kieltämällä muoviset kertakäyttöastiat ja esimerkiksi juomapillit kokonaan vuodesta 2021 alkaen.

Pikaruokaravintoloiden ja take away –kahvien luvatussa maassa Yhdysvalloissa asiassa tullaan eurooppalaisten perässä, mutta myös Atlantin toisella puolella ollaan heräämässä. Tähän saumaan ovat nyt iskemässä suomalaiset yritykset, jotka pyrkivät markkinoille muovittomilla kertakäyttötuotteillaan.

Kymenlaaksosta maailmalle kurkottava metsäyhtiö Kotkamills on onnistunut saamaan lentävän lähdön muovittomalla kuppikartongillaan, joka on edelleen ainutlaatuinen tuote maailmassa. Käytön jälkeen kupin voi kierrättää tavallisen keräyspaperin joukossa – toisin kuin perinteisen kertakäyttökupin, jossa on aina ohut muovikerros.

Helmikuun lopussa tuote valittiin voittajien joukkoon ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja pakkauksille etsivässä Nextgen Cup Challenge –kilpailussa, jonka perustajiin kuuluvat jättiyritykset McDonald’s ja Starbucks.

– Siinä olivat mukana kaikki isot toimijat, myös esimerkiksi Coca-Cola ja Nestle. Kaikki näyttäisi nyt menevän aika hyvin eteenpäin, myhäilee Kotkamillsin toimitusjohtaja Markku Hämäläinen.

– Yksi iso nimi on jo päättänyt ottavansa meidän tuotteen käyttöön, mutta tästä emme voi sanoa vielä enempää, hän paljastaa.

Tupa täynnä New Yorkissa

Hämäläinen ja muut suomalaiset kiertotalousyhtiöt esiintyivät torstaina ulkoministeriön Business Finlandin tilaisuudessa Suomen pääkonsulaatissa New Yorkissa. Amerikkalaisten kiinnostuksesta alaan ja suomalaistuotteisiin kertoo jo reilusti yli sataan noussut yleisömäärä. Kaikki halukkaat eivät edes mahtuneet paikalle.

Tuotteistaan kertoivat Kotkamillsin lisäksi biohajoavia pakkauksia esimerkiksi kosmetiikkaan kehittävä Sulapac sekä Dolea, joka lanseerasi tilaisuudessa muovittoman ja brändättävän juomapillinsä.

– Kiertotalous on täällä pinnalla ja tuote on herättänyt suurta kiinnostusta, sanoo yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Mika Salomäki.

Dolea valmistaa pillinsä Kotkamillsin kehittämästä materiaalista. Vallankumouksellista on mainosten mahduttaminen pilleihin, joka on tähän saakka ollut hankalaa.

– Ensimmäinen kysymys täällä on aina ollut, että paljonko enemmän tässä on markkinointipinta-alaa, Salomäki kertoo.

Dolea-yhtiö lanseerasi biohajoavan pillin, jonka vahvuutena on myös mahdollisuus brändäämiseen.

Yhdysvalloissa päätökset muovista luopumisesta tehdään valtion tai osavaltion sijaan kaupunkitasolla, joka luo haasteita. Esimerkiksi New Yorkissa kiinnostus vaihtoehtoisiin tuotteisiin on suurta, sillä muovisista kertakäyttötuotteista on jo päätetty luopua.

Muovipilleille yleisenä vaihtoehtona on pidetty paperista pilliä. Salomäen mukaan hänen tuotteensa on paitsi edullisempi valmistaa, myös monessa mielessä parempi ominaisuuksiltaan.

– Paperipilliin ei saa painettua yksinkertaista kuviota kummempaa ja siinä on aina liimakerros. Nämä on kuumasaumattu ilman mitään ylimääräistä, joka voi liueta juomaan, hän kehuu.

Esimerkiksi Starbucks on puhunut kierrätettäviin materiaaleihin siirtymisestä jo 1990-luvulta lähtien. Viime vuonna yhtiö ilmoitti luopuvansa kokonaan muovipilleistä, joita noin 28 000 kahvilassa kuluu vuodessa noin miljardi.

Tonic ennen giniä

Innostuksesta huolimatta saattaa vielä kestää, ennen kuin miljoonat amerikkalaiset hörppivät juomiaan suomalaisista pilleistä tai kupeista.

– Uutta kokeillessa tapana on aina lähteä liikkeelle hyvin pienistä määristä. Ensin se on vaikkapa vain yksi ravintola, sitten jonkin alueen ravintolat, Kotkamillsin Hämäläinen selittää.

Yksikään suuryhtiö ei halua myymänsä kupin päästävän kuumaa kahvia asiakkaan syliin, joka Yhdysvalloissa tarkoittaisi luonnollisesti oikeustaistelua ja jättikorvauksia.

– Mitään riskejä ei haluta ottaa.

Toimitusjohtaja Mika Salomäki uskoo tuotteensa menestykseen Yhdysvaltojen markkinoilla.

Esityksessään Hämäläinen mainitsi jopa gintonicin tarjoamisen kupista onnistuvan, kunhan tonic kaadetaan ennen giniä.

– Vahva alkoholi on ainoa haastava aine. Senkin kesto on kyllä muutaman tunnin.

Myös Hämäläinen mainitsee Yhdysvaltojen markkinoiden vaikeudeksi säädösten hajanaisuuden. Tuotantopuolella haasteena on myös kuppien valmistajien saaminen mukaan, sillä alalla voidaan pelätä siitä saatavien katteiden puolesta.

Kuluttajan maksamaa kahvikupin hintaa kierrätettävän tuotteen ei pitäisi suuresti nostaa, sillä Hämäläisen mukaan hintaero on perinteiseen kuppiin on 1–2 senttiä.

Hämäläisen mukaan nyt näyttää siltä, että kaikki isot yritykset ovat sitoutuneet muutokseen.

– Olen erittäin pettynyt, jos joka ikisessä maailmanlaajuisessa ketjussa ei käytetä tällaisia tuotteita lähivuosina.

Juttua korjattu kello 10.35: Nextgen Cup Challenge -kilpailussa mukana oli Coca-Cola, ei Pepsi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?