Tallinna-tunnelista tärkeä päätös maanantaina – Vesterbacka lupaa vaikeuksia, jos Helsinki voittaa

Julkaistu:

Tallinna-tunneli
Jos maakuntahallitus päättää junatunnelin rakentamisesta Helsingin kautta, Peter Vesterbacka aikoo tehdä ratkaisusta valituksen. Vesterbackan tunnelihanke kertoi tänään sopineensa 15 miljardin euron rahoituksesta.
Uudenmaan maakuntahallitus päättää maanantaiaamuna Helsingin ja Tallinnan välisen rautatietunnelin linjauksesta. Vaihtoehtoja on kaksi: Helsingin rautatieaseman tai Espoon kautta lentokentälle vievä linjaus, jota on ajanut Peter Vesterbackan vetämä sijoittajaryhmä Finest Bay Area Project.

Vesterbacka lupaa vaikeuksia, jos maakuntahallitus päätyy Helsingin kannalle.

– Valitetaan, Vesterbacka sanoo.

– Se viivästyttää tietysti kaikkea, mutta vaikea nähdä, että yksi kaupunki voi asettua pysyvästi koko maan edun edelle.

Vesterbacka viittaa siihen, että Helsingin kaupunki on kannattanut päärautatieaseman kautta kulkevaa linjausta, jolle on annettu nimi FinEst Link.

Hänen mukaansa tunnelin kulkemisesta Espoon kautta olisi etua koko pääkaupunkialueelle.

– Helsingillä on aina ollut vaikeuksia nähdä valtakunnan etua, Vesterbacka sanoo.

– Mehän ajattelemme koko Helsinki–Tallinna-metropolialueen toimivuutta.
Tosin Helsinki ei ole kannassaan yksin.

– Kun tämä oli lausuntokierroksella, kaikki viranomaiset Espoon kaupunkia lukuun ottamatta kannattivat Helsingin kautta kulkevaa vaihtoehtoa, kertoo aluesuunnittelujohtaja Merja Vikman-Kanerva Uudenmaan liitosta.

Helsingin kanssa samaa mieltä olivat esimerkiksi Vantaan kaupunki, Helsingin seudun liikennekuntayhtymä, liikenne- ja viestintäministeriö, Väylävirasto ja Uudenmaan ely-keskus. Perusteluina on tunnelin kytkeytyminen Suomen ja Viron rataverkkoon tärkeissä solmukohdissa.

Maakuntahallituksen maanantain kokouksen jälkeen päätös lähtee vielä lausuntokierrokselle, ja hallitus sanoo viimeisen sanansa hankkeen kaavoituksesta elokuussa. Muodollinen päätös linjauksesta tehdään maakuntavaltuuston kokouksessa joulukuussa.

Yhteinen hanke on mahdollinen – ainakin teoriassa

Vesterbackan vetämä hanke ilmoitti saaneensa torstaina rahoituksensa kuntoon, sillä kiinalainen Touchstone Capital Partners Ltd ilmoitti osallistuvansa hankkeeseen 15 miljardin rahoituksella, jonka pitäisi laskelmien mukaan riittää tunnelin rakentamiseen.
Käytännössä kiinalaisten osuuden olisi tarkoitus olla alle puolet koko rahoituksesta, eli Touchstonen osuuden on tarkoitus pienentyä sitä mukaa, kun muita sijoittajia saadaan mukaan.

– Olisimme saaneet koko summan Kiinasta, mutta emme halunneet, että tässä rahoituksessa on niin sanottua Kiina-ongelmaa, Vesterbacka kertoo.

Finest Bay Area Project -hanke on herättänyt epäluuloja muun muassa siksi, että kiinalaisen rahan epäillään saavan hankkeen kautta paljon vaikutusvaltaa.

Vesterbackan vetämä Finest Bay Area Project sekä Helsingin kaupungin ja useiden viranomaisten kannattama FinEst Link eivät sinänsä sulje toisiaan pois. Ratkaisu tunnelin reitistä ei nimittäin sisällä päätöstä sen rakentajasta.

Jos Finest Bay Area Projectin toivomalle ratalinjaukselle Espoon kautta ei tule lupaa, olisi kiinalaissijoittajilla ainakin teoriassa mahdollisuus olla mukana myös Helsingin kautta kulkevan tunnelin rakentamisessa.

– Kyse on niin valtavasta hankkeesta, että on ihan selvää, että ihan budjettirahalla sitä ei pystytä rakentamaan, sanoo osastopäällikkö Sabina Lindström liikenne- ja viestintäministeriöstä.

– Hanke vaatii vahvasti yksityistä rahoitusta, mutta myös valtioiden pitää olla siellä tavalla tai toisella mukana.

Valitusuhkauksesta huolimatta tunnelin kulkeminen Espoon kautta ei ole myöskään Vesterbackalle ehdoton vaatimus.

– Me nähdään, että on hyvä tutkia useampia linjauksia ja katsotaan, mikä on järkevin ratkaisu, hän sanoo.

Kahden hankkeen aikatauluissa on kuitenkin todella suuri ero. Vesterbackan mukaan ensimmäinen juna kulkisi Suomenlahden ali Tallinnaan 1. joulukuuta 2024.

Sen sijaan liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tunnelihankkeen suunnitteluvaihe päättyisi vasta 2025, minkä jälkeen alkaisi vasta varsinainen 15 vuotta kestävä rakennusvaihe. Tunneli olisi siis valmis vasta vuoden 2040 paikkeilla.

– Yleensä yksityisellä puolella näitä pystytään tekemään vähän nopeammin ja tehokkaammin, Vesterbacka sanoo.

Ministeriössä Vesterbackan aikataulua ei pidetä realistisena.

– Olemme painottaneet, että vastaavaa meren alla kulkevaa junatunnelia ei ole rakennettu vielä missään, joten se pitää tutkia todella huolellisesti, Lindström sanoo.

Mitään päätöstä tunnelin rakentajasta ei kuitenkaan vielä ole. Lindströmin mukaan hankkeen eteneminen kaavoitusta pidemmälle vaatisi poliittisia päätöksiä. Näitä taas on erityisen vaikea luvata nyt, kun hallitus on juuri eronnut ja seuraavat eduskuntavaalit tulossa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kolmekymppisten eläketilanne näyttää surkealta – Ekonomistit vinkkaavat: Näin varaudut tulevaan rysäykseen

    2. 2

      Nyt se on selvitetty: näin karkkivero vaikutti kulutukseen – S-ryhmältä massiivinen aineisto

    3. 3

      Katso itse: Sekoitatko nämä autot toisiinsa? Taksi Helsinki hermostui katukuvaan ilmestyneistä takseista

    4. 4

      94-vuotias muistisairas rouva joutui pankin kanssa varsinaiseen umpisolmuun – ”Ihan kohtuuton tilanne”

    5. 5

      Maataloustukia myönnettiin viime vuonna noin 2 miljardia euroa

    6. 6

      Caruna väläyttää korotuksia sähkön jakeluhintoihin: Meneillään poikkeuksellinen vaihe

    7. 7

      Kalojen vienti lisääntyi  –  norjalaiset lohet uivat Suomen kautta

    8. 8

      Osaisitko ratkaista tämän yksinkertaiselta näyttävän yhtälön? Matemaatikot etsivät vastausta satoja vuosia, ja nyt se on löytynyt

    9. 9

      Norwegian-pomo: ”Iso osa organisaatiostamme tekee töitä päivät ja yöt ratkaistakseen ongelmat”

    10. 10

      Sähkön siirtohinnat nousivat taas – katso, miten 77 yhtiötä laskuttaa eri puolilla Suomea

    11. Näytä lisää
    1. 1

      94-vuotias muistisairas rouva joutui pankin kanssa varsinaiseen umpisolmuun – ”Ihan kohtuuton tilanne”

    2. 2

      Caruna väläyttää korotuksia sähkön jakeluhintoihin: Meneillään poikkeuksellinen vaihe

    3. 3

      Osaisitko ratkaista tämän yksinkertaiselta näyttävän yhtälön? Matemaatikot etsivät vastausta satoja vuosia, ja nyt se on löytynyt

    4. 4

      Katso itse: Sekoitatko nämä autot toisiinsa? Taksi Helsinki hermostui katukuvaan ilmestyneistä takseista

    5. 5

      Yksi luku näyttää, miksi eläkkeiden turvaaminen vaatii jättimäistä uudistusta – näin rajusti palkansaaja voi joutua maksamaan

    6. 6

      Osakas raivosi, häiritsi työmiehiä ja huuteli vuosien ajan – iäkkäät naapurit eivät uskaltaneet viettää aikaa pihalla

    7. 7

      Norwegian-pomo: ”Iso osa organisaatiostamme tekee töitä päivät ja yöt ratkaistakseen ongelmat”

    8. 8

      Eläketurvakeskus: Työeläkemaksu mahdollista pitää alle 25 prosentissa 2050-luvulle asti

    9. 9

      Sähkön siirtohinnat nousivat taas – katso, miten 77 yhtiötä laskuttaa eri puolilla Suomea

    10. 10

      SuPer ja Tehy: Hoitohenkilöstön palkkoja nostettava enemmän kuin miesvaltaisilla aloilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Noora Fagerström, 33, hoksasi 7. luokalla, mitä täytyy tehdä – johtaa nyt miljoonabisnestä: ”Enää ei tarvitse miettiä kaupassa, mitä ostaa”

    2. 2

      Rintamamiestalon rakenteista löytyi kosteuspommi – pariskunta vaati 60 000 euron hyvitystä, mutta toisin kävi

    3. 3

      94-vuotias muistisairas rouva joutui pankin kanssa varsinaiseen umpisolmuun – ”Ihan kohtuuton tilanne”

    4. 4

      HS: Kotipizzan uusi pomo maistoi suomalaisten suosikkipizzaa: ”Norjassa sellaista ei söisi kukaan”

    5. 5

      Caruna väläyttää korotuksia sähkön jakeluhintoihin: Meneillään poikkeuksellinen vaihe

    6. 6

      Tuoreet laskelmat kertovat kolmekymppisten koruttoman kohtalon – näin vauvojen vähyys syö tulevat eläkkeet

    7. 7

      Hesburgerin perustaja Heikki Salmela paljastaa karun taustansa – ”Kyllä minun ja vaimoni tarinaa voi jonkinlaisena ihmeenä pitää”

    8. 8

      Uusi ohjeistus: Ilmanvaihdon sulkeminen yöksi tuo miljoonasäästöt – asiantuntijat kertovat, kuinka ongelmat väistetään

    9. 9

      Takseilla ja välityskeskuksella lihava riita – savolaiskuski arvioi maksavansa 19 000 euron lisäkulut 3 vuodessa: ”Kuin torppareita”

    10. 10

      Kiinteistöliiton uudet linjaukset: Hajulukon avaaminen kuuluu taloyhtiölle, lattiakaivon putsaaminen asukkaalle

    11. Näytä lisää