Taksikyydin hinnasta lähti tinkimällä neljännes pois – näin basaarien taktiikka toimii

Julkaistu:

Taksit
Ilta-Sanomat testasi, että tinkiminen taksijonossa Helsingissä kannattaa.
Suomen taksiliikenne koki melkoisen mullistuksen viime vuonna, kun ala avattiin kilpailulle. Kuluttajien on ollut opeteltava paljon uutta: mitä taksifirmoja on käytössä, paljonko kyyti milläkin maksaa, mistä taksi tilataan... vaikka uudistuksesta on aikaa yli puoli vuotta, ei lukijakommenttien perusteella kaikki ole todellakaan selvää.

Taloussanomat selvittää Taksimyllerrys-juttusarjassa, mikä uudistuksessa on onnistunut, mikä epäonnistunut ja ylipäätään mikä on kuluttajien ja kuljettajien kannalta muuttunut.

Aloitetaan hinnoittelusta. Ennen kuski laittoi mittarin päälle ja perillä katsottiin tiukka hinta. Toisin on nyt. Asiakas voi yrittää neuvotella hinnan mieleisekseen. Kun taksien kilpailu avattiin viime heinäkuussa, odotettiin vilkkaimmille tolpille basaarien meininkiä eli asiakkaiden ja kuskien kaupankäyntiä hinnoista. Basaarissa kannattaa ottaa käyttöön basaarin lait. Ilta-Sanomat kokeili, miten tinkiminen taksijonossa onnistuu.

Tilanne on tuttu monelle suomalaiselle: Tallinnan-reissu edessä, matkatavarat ja perhe kainalossa ja pitäisi päästä Helsingin rautatieasemalta Länsiterminaaliin.

Helpoin ja nopein vaihtoehto on taksi – tai ainakin oli ennen viime kesän taksiuudistusta. Nyt on mahdoton tietää, mikä Asema-aukion tolpalla päivystävistä eri yritysten autoista vie halvimmalla satamaan.

Autenttisten hintatietojen saamiseksi käytimme poikkeuksellista tiedonhankintakeinoa, ja toimittaja esiintyi kuskeille täysin tavallisena taksinkäyttäjänä. Keskustelut kuskien kanssa kuvattiin kauempaa.


Ennen tinkimistä tarkistimme, paljonko markkinoiden halvimmaksi mainostetun Yango-sovelluksen kautta tilattu taksi maksaisi. Sovellus lupasi matkan hinnaksi 8,4 euroa.

Ensimmäisenä jonossa oli Fixutaxi, joka on luvannut kuljettaa Helsingin keskustan alueella minne tahansa kympillä. Länsisatama on kuitenkin juuri Fixutaxin rajauksen ulkopuolella.

– Moi! Paljon maksaa Länsiterminaaliin?

– 15. Se on aika lyhyt matka.

– Sopiiko kympillä?

– Joo. Siihen maksaa kympin, joo.

Olen jo nousemassa taksiin, kun kuljettaja muuttaa mielensä.

– Mä en aja sinne. Se on niin lyhyt matka.

Jonossa seuraavana oleva Taksi Helsingin kuljettaja ei tinkimisestä innostu.

– No ei kympillä kyllä. Ajetaan ihan mittarin mukaan. Riippuu tosta ruuhkasta, kuljettaja sanoo.

– Yango veis kahdeksalla eurolla.

– Ei keskustella sellaisista hinnoista ollenkaan. Ota tuolta muu taksi.

Seuraavan kuljettajan ensimmäinen pyyntö on 25 euroa. Hän suostuu laskemaan sen 20 euroon, joka on myös kahden seuraavan kuljettajan hintapyyntö. Siihen en suostu.

Kuudes kuljettaja pyytää 15 euroa. Isken päälle.

– Kymppi? Yango olisi kahdeksan. Jos kympillä viet, mä lähden.

– 12.

– Okei.

Matkan lopuksi maksan sovitut 12 euroa. Kuitin mukaan matka oli 3,3 kilometriä ja kesti 12 minuuttia. Taksamittarin mukaan sama matka olisi maksanut 16,20 euroa.

Testaushetkellä tolpalla ei ollut paljon autoja. On mahdollista, että ruuhkaisaan aikaan hinta olisi pudonnut vielä enemmän.

Hintaviidakossa vertailu vaikeaa

Taksiuudistusta perusteltiin sillä, että kuluttaja voi vertailla hintoja eri yritysten välillä ja valita halvimman vaihtoehdon.

Käytännössä vertailu ei ole kovin helppoa. Suurin osa taksifirmoista ilmoittaa hinnat ikkunassaan, mutta niiden vertailuun tarvittaisiin hyvää laskutaitoa, tarkkaa tietoa matkareitistä ja osuva arvio ruuhkatilanteesta.

Uudenmaan ylivoimaisesti suurimmat taksifirmat ovat Lähitaksi ja Taksi Helsinki. Niiden hinnoitteluun vaikuttaa sekä kuljettu matka että siihen käytetty aika.


Lähitaksin ja Taksi Helsingin hinnoittelu vaihtelee myös viikonpäivän ja vuorokauden ajan mukaan.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sama matka on viikonpäivästä ja vuorokaudenajasta riippuen halvempi vuoroin Lähitaksilla, vuoroin Taksi Helsingillä kuljettuna.



Jos taulukko ei näy, voit katsoa sen tästä linkistä.

Markkinajohtajat eivät ole suinkaan halvimpia taksiyrityksiä. Esimerkiksi venäläisomisteinen Yango ja virolainen Taxify kyydittävät asiakkaita pääkaupunkiseudulla huomattavasti halvemmalla hinnalla kuin Lähitaksi ja Taksi Helsinki.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kolmekymppisten eläketilanne näyttää surkealta – Ekonomistit vinkkaavat: Näin varaudut tulevaan rysäykseen

    2. 2

      Nyt se on selvitetty: näin karkkivero vaikutti kulutukseen – S-ryhmältä massiivinen aineisto

    3. 3

      Katso itse: Sekoitatko nämä autot toisiinsa? Taksi Helsinki hermostui katukuvaan ilmestyneistä takseista

    4. 4

      Caruna väläyttää korotuksia sähkön jakeluhintoihin: Meneillään poikkeuksellinen vaihe

    5. 5

      Yksi luku näyttää, miksi eläkkeiden turvaaminen vaatii jättimäistä uudistusta – näin rajusti palkansaaja voi joutua maksamaan

    6. 6

      94-vuotias muistisairas rouva joutui pankin kanssa varsinaiseen umpisolmuun – ”Ihan kohtuuton tilanne”

    7. 7

      Maataloustukia myönnettiin viime vuonna noin 2 miljardia euroa

    8. 8

      Kalojen vienti lisääntyi  –  norjalaiset lohet uivat Suomen kautta

    9. 9

      Osaisitko ratkaista tämän yksinkertaiselta näyttävän yhtälön? Matemaatikot etsivät vastausta satoja vuosia, ja nyt se on löytynyt

    10. 10

      Norwegian-pomo: ”Iso osa organisaatiostamme tekee töitä päivät ja yöt ratkaistakseen ongelmat”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      94-vuotias muistisairas rouva joutui pankin kanssa varsinaiseen umpisolmuun – ”Ihan kohtuuton tilanne”

    2. 2

      Caruna väläyttää korotuksia sähkön jakeluhintoihin: Meneillään poikkeuksellinen vaihe

    3. 3

      Osaisitko ratkaista tämän yksinkertaiselta näyttävän yhtälön? Matemaatikot etsivät vastausta satoja vuosia, ja nyt se on löytynyt

    4. 4

      Katso itse: Sekoitatko nämä autot toisiinsa? Taksi Helsinki hermostui katukuvaan ilmestyneistä takseista

    5. 5

      Yksi luku näyttää, miksi eläkkeiden turvaaminen vaatii jättimäistä uudistusta – näin rajusti palkansaaja voi joutua maksamaan

    6. 6

      Osakas raivosi, häiritsi työmiehiä ja huuteli vuosien ajan – iäkkäät naapurit eivät uskaltaneet viettää aikaa pihalla

    7. 7

      Norwegian-pomo: ”Iso osa organisaatiostamme tekee töitä päivät ja yöt ratkaistakseen ongelmat”

    8. 8

      Sähkön siirtohinnat nousivat taas – katso, miten 77 yhtiötä laskuttaa eri puolilla Suomea

    9. 9

      Telan Siimes: Työeläkemaksuja voisi korottaa jo nyt

    10. 10

      Eläketurvakeskus: Työeläkemaksu mahdollista pitää alle 25 prosentissa 2050-luvulle asti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Noora Fagerström, 33, hoksasi 7. luokalla, mitä täytyy tehdä – johtaa nyt miljoonabisnestä: ”Enää ei tarvitse miettiä kaupassa, mitä ostaa”

    2. 2

      Rintamamiestalon rakenteista löytyi kosteuspommi – pariskunta vaati 60 000 euron hyvitystä, mutta toisin kävi

    3. 3

      94-vuotias muistisairas rouva joutui pankin kanssa varsinaiseen umpisolmuun – ”Ihan kohtuuton tilanne”

    4. 4

      HS: Kotipizzan uusi pomo maistoi suomalaisten suosikkipizzaa: ”Norjassa sellaista ei söisi kukaan”

    5. 5

      Caruna väläyttää korotuksia sähkön jakeluhintoihin: Meneillään poikkeuksellinen vaihe

    6. 6

      Tuoreet laskelmat kertovat kolmekymppisten koruttoman kohtalon – näin vauvojen vähyys syö tulevat eläkkeet

    7. 7

      Hesburgerin perustaja Heikki Salmela paljastaa karun taustansa – ”Kyllä minun ja vaimoni tarinaa voi jonkinlaisena ihmeenä pitää”

    8. 8

      Uusi ohjeistus: Ilmanvaihdon sulkeminen yöksi tuo miljoonasäästöt – asiantuntijat kertovat, kuinka ongelmat väistetään

    9. 9

      Takseilla ja välityskeskuksella lihava riita – savolaiskuski arvioi maksavansa 19 000 euron lisäkulut 3 vuodessa: ”Kuin torppareita”

    10. 10

      Kiinteistöliiton uudet linjaukset: Hajulukon avaaminen kuuluu taloyhtiölle, lattiakaivon putsaaminen asukkaalle

    11. Näytä lisää