Ensin tuli sähköauto, seuraavaksi sähkölentokone – ”En näkisi, että sillä massoja palveltaisiin”

Julkaistu:

Lentoliikenteen päästöjen vähentäminen on urakka, johon ei ole yhtä ratkaisua. Sähköllä toimivia lentokoneita kehitetään, mutta niitä on turha odottaa tavallisille lennoille lähitulevaisuudessa.
Lentokoneiden hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on iso kysymys, johon ei ole helppoa vastausta.

– 12 miljoonaa ihmistä lentää päivittäin. Se on suurin piirtein yhtä paljon kuin Pariisin asukasluku, yhdysvaltalaisen lentokonevalmistajan Boeingin ympäristöstrategian johtaja Sean Newsum sanoi lentoyhtiön Finnairin järjestämässä tilaisuudessa keskiviikkona.

Tekniikan keinoista nopein tapa vähentää päästöjä on kehittää nykyisiä lentokoneita ja käyttää enenevässä määrin biopolttoaineita.

– Kaupallisen lentoliikenteen sähköistäminen on vielä kaukana, ja siksi meidän pitää jatkaa nykyisen teknologian kehittämistä, Newsum sanoi.

Newsum kertoi esimerkin siitä, miten tärkeä innovaatio niinkin arkinen asia kuin sarana voi olla: Boeingin uudessa 777X-lentokoneessa on isot siivet, ja jotta näin isot siivet voidaan mahduttaa lentoasemien nykyisille lähtöporteille, piti keksiä keino taivuttaa siiven kärjet ylös.

Finnairin operatiivinen johtaja Jaakko Schildt sanoi sähköisen lentoliikenteen seminaarissa keskiviikkona, että polttoaineen kulutukseen ja samalla päästöihin vaikutetaan nykyisin monella tavalla. Uudet lentokoneet kuluttavat vähemmän polttoainetta kuin vanhemmat muun muassa siksi, että ne ovat kevyempiä.

Painon vartiointia voi jokainen lentomatkustaja harjoittaa pakatessaan matkatavaroita.

– Jokainen kilo, jonka tuot koneeseen tarkoittaa enemmän päästöjä, Schildt sanoi.

Sähkölentokoneita joudutaan odottamaan

Biopolttoaineiden ongelma on se, että toistaiseksi ne ovat 3–5 kertaa tavallista polttoainetta kalliimpia, Schildt sanoo. Hänen mukaansa tarvitaan laajaa yhteistyötä valmistajien, lentoyhtiöiden, lentoasemien, öljy-yhtiöiden ja lainsäätäjien kanssa, jotta biopolttoaineet saataisiin laajemmin käyttöön.

Myös Boeingin Newsum sanoo, että biopolttoaineet kyllä toimivat teknisesti ja maailmassa on tarpeeksi biomassaa lentokoneiden polttoaineiden valmistamiseen kestävästi. Haasteena on tuotannon laajentaminen taloudellisesti kannattavasti.

Biopolttoaineita lentokoneisiin valmistaa muun muassa suomalainen Neste, joka tekee polttoaineita muun muassa ruuanlaitossa käytetystä paistoöljystä ja muusta jätteestä.

Sähköautot ovat jo nykypäivää, mutta sähköllä toimivia lentokoneita joudutaan vielä odottamaan laajempaan kaupalliseen liikenteeseen.

Lentokonevalmistajat pienistä startup-yrityksistä suuriin jätteihin kehittävät teknologiaa, jotta voitaisiin ainakin lyhyitä matkoja lentää hybridilentokoneilla tai jopa täysin sähköllä toimivilla koneilla.

Yksi näistä kehittäjistä on eurooppalainen Airbus, jonka sähköistämisestä vastaava johtaja Glenn Llewellyn näkee sähkölentokoneissa suuria mahdollisuuksia akkuteknologian nopean kehityksen takia. Sähköiset lentokoneet tarkoittaisivat vähäisempää lentomelua ja jopa nollapäästöjä.

Englannin kanaalin yli vuonna 2015 lentäneessä Airbusin sähkölentokoneessa E-Fan 1.0:ssa akun kestävyys oli noin tunti. Tavallisia lentokoneita korkeammalla lentäneen miehittämättömän Airbus Zephyrin aurinkovoimalla toimiva akku kesti jo 25 päivää viime vuonna, Llewellyn kertoi Finnairin tilaisuudessa.

Llewellyn pitää tärkeänä myös uusiutuvan energiantuotannon kehitystä, jotta sähkölentokoneissa päästään täyteen päästöttömyyteen.

– Kun pohdimme hiilidioksidipäästöjen vähentämistä, meidän pitää miettiä, mistä energia tulee, miten se on tuotettu.

Hän huomauttaa, että vaikka tuuli- ja aurinkoenergian tuotantoluvut ovat vielä pieniä verrattuna fossiilisiin energialähteisiin, niiden kasvuluvut ovat suuria.

Sähköllä toimivat lentokoneet ovat lähiaikoina mahdollisia lyhyille matkoille, lähinnä auton tai helikopterin korvikkeena, lentokonevalmistajien edustajat sanovat. Llewellynin mukaan esimerkiksi Los Angelesin alue Kaliforniassa on tämäntyyppiselle toiminnalle mielenkiintoinen.

Suomalaisia lentoasemia operoivan Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki totesi sähköisen lentoliikenteen seminaarissa keskiviikkona, että hybridi- ja täyssähkölennot ovat mahdollisia lyhyillä matkoilla tulevaisuudessa ja että ne olisivat korkeintaan parinkymmenen matkustajan lentoja.

Finavia osallistuu hankkeeseen, jossa selvitetään muun muassa sähkölentokoneen lataamista ja soveltumista kylmiin olosuhteisiin.

– Vaikka teknologia olisi valmiina, vaatii useamman vuoden, että saadaan luotettavuus ja prosessit valmiiksi, Mäki sanoi.

Mäen mukaan on tärkeää pohtia sitä, miten ilmatilan hallinta saadaan hoidettua niin, että sähkölentokoneiden lyhyet lentomatkat olisivat turvallisia.

Sähköllä toimivat lennot voisivat Helsingin alueella tarkoittaa Mäen mukaan lähinnä sitä, että jotkut käyttäisivät sähkölentokoneita lentoasemalle tullessaan ja sieltä lähtiessään.

– En näkisi, että sillä massoja palveltaisiin.
Näitä luetaan!
  • Juuri nyt
  • Päivä
  • Viikko
  1. 1

    Nokian osake kääntyi syöksyyn – nyt yhtiö julkaisi harvinaisen tiedotteen

  2. 2

    Onko eläkkeitä pakko leikata? Näin asiantuntijat vastaavat: ”Minä en ymmärrä argumenttia ollenkaan”

  3. 3

    Kalasataman tornitalon vesivahingosta koitui jopa 7 miljoonan euron vahingot – osakkaille luvataan korvauksia

  4. 4

    Nordea: Isyysvapaat pitämällä voi saada jopa tuhansien eurojen hyödyt – silti moni isä jättää sen käyttämättä

  5. 5

    Yllättäen irtisanoutunut Stockmannin toimitusjohtaja Lauri Veijalainen: ”Tämä on ihan hyvässä hengessä sovittu”

  6. 6

    Ravintolayrittäjä turhautui: Kokit hukkuvat töihinsä, lisätyövoima jämähtää byrokratiaan – ”Tietävätkö poliitikot, mikä se todellisuus on?”

  7. 7

    HS: Suomessa pitäisi olla 30 vuoden päästä 1,4 miljoonaa maahanmuuttajaa, jotta eläkkeet turvattaisiin

  8. 8

    Nokia aloitti selvityksen: Tehtiinkö Alcatel Lucentissa laiminlyöntejä? ”Tilanne voi johtaa seuraamuksiin”

  9. 9

    Caruna vastaa puheisiin sähkön siirtohinnan korotuksista: ”Hinnoittelu ei johdu omistajuudesta”

  10. 10

    Fivan Tuominen rauhoittelee: Brexitistä ei suuria vaikutuksia Suomen pankeille

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Onko eläkkeitä pakko leikata? Näin asiantuntijat vastaavat: ”Minä en ymmärrä argumenttia ollenkaan”

  2. 2

    Nokian osake kääntyi syöksyyn – nyt yhtiö julkaisi harvinaisen tiedotteen

  3. 3

    HS: Suomessa pitäisi olla 30 vuoden päästä 1,4 miljoonaa maahanmuuttajaa, jotta eläkkeet turvattaisiin

  4. 4

    Ravintolayrittäjä turhautui: Kokit hukkuvat töihinsä, lisätyövoima jämähtää byrokratiaan – ”Tietävätkö poliitikot, mikä se todellisuus on?”

  5. 5

    Kalasataman tornitalon vesivahingosta koitui jopa 7 miljoonan euron vahingot – osakkaille luvataan korvauksia

  6. 6

    Nordea: Isyysvapaat pitämällä voi saada jopa tuhansien eurojen hyödyt – silti moni isä jättää sen käyttämättä

  7. 7

    Stockmannin toimitusjohtaja Lauri Veijalainen irtisanoutuu – uuden johtajan etsintä alkaa heti

  8. 8

    Epäilyt laiminlyönneistä säikäyttivät markkinat – Nokian osake syöksyy

  9. 9

    Caruna vastaa puheisiin sähkön siirtohinnan korotuksista: ”Hinnoittelu ei johdu omistajuudesta”

  10. 10

    Yllättäen irtisanoutunut Stockmannin toimitusjohtaja Lauri Veijalainen: ”Tämä on ihan hyvässä hengessä sovittu”

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Noora Fagerström, 33, hoksasi 7. luokalla, mitä täytyy tehdä – johtaa nyt miljoonabisnestä: ”Enää ei tarvitse miettiä kaupassa, mitä ostaa”

  2. 2

    Rintamamiestalon rakenteista löytyi kosteuspommi – pariskunta vaati 60 000 euron hyvitystä, mutta toisin kävi

  3. 3

    94-vuotias muistisairas rouva joutui pankin kanssa varsinaiseen umpisolmuun – ”Ihan kohtuuton tilanne”

  4. 4

    Caruna väläyttää korotuksia sähkön jakeluhintoihin: Meneillään poikkeuksellinen vaihe

  5. 5

    Synkkä arvio ekonomistilta: Eläkkeiden pienentäminen on hyvin todennäköistä

  6. 6

    Katso itse: Sekoitatko nämä autot toisiinsa? Taksi Helsinki hermostui katukuvaan ilmestyneistä takseista

  7. 7

    Kolmekymppisten eläketilanne näyttää surkealta – Ekonomistit vinkkaavat: Näin varaudut tulevaan rysäykseen

  8. 8

    Hesburgerin perustaja Heikki Salmela paljastaa karun taustansa – ”Kyllä minun ja vaimoni tarinaa voi jonkinlaisena ihmeenä pitää”

  9. 9

    Takseilla ja välityskeskuksella lihava riita – savolaiskuski arvioi maksavansa 19 000 euron lisäkulut 3 vuodessa: ”Kuin torppareita”

  10. 10

    Kiinteistöliiton uudet linjaukset: Hajulukon avaaminen kuuluu taloyhtiölle, lattiakaivon putsaaminen asukkaalle

  11. Näytä lisää