Suomalainen lastenvaatevalmistaja avaa täysin uudenlaisen nettikaupan – vaatteita kuukausimaksulla - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Suomalainen lastenvaatevalmistaja avaa täysin uudenlaisen nettikaupan – vaatteita kuukausimaksulla

Arkistokuva vaatevalmistaja Reiman outlet-myymälästä Vantaalla.

Arkistokuva vaatevalmistaja Reiman outlet-myymälästä Vantaalla.

Julkaistu: 5.3.2019 10:26

Reima kokeilee lastenvaatteiden kauppaa kuukausimaksullisena palveluna.

Lastenvaatevalmistaja Reima kokeilee uudenlaista kuukausimaksuihin perustuvaa mallia lastenvaatteiden myymiseen. Yhtiö alkaa maaliskuun lopussa testata uutta Reima Play -palvelua, jossa koeryhmä saa vuoden aikana kolme vuodenaikaan sopivaa pakettia Reiman lastenvaatteita. Paketteja on kolme eri kokoluokkaa, joista tilaajat maksavat eri suuruisia kuukausimaksuja.

– Asiakkailta on tullut jo toiveita tämäntyyppisestä palvelusta , selittää Johanna Sarviharju, Reiman digitaalisen asiakaskokemuksen johtaja.

– Tällaisia samanlaisia palvelumalleja on erilaisina muunnelmina jo esimerkiksi Yhdysvalloissa, ja 2018 oli siellä oikea läpimurtovuosi. Olemme miettineet miten saisimme sen sopimaan meidän toimintamalliin, Sarviharju kertoo.

Reima mainosti kokeilua muun muassa kanta-asiakkaille lähetetyissä uutiskirjeissä. Ensimmäiset 30 kokeilijaa valittiin noin 400 hakijan joukosta. Koeryhmän kokoa aiotaan kasvattaa vuoden mittaan.

Sarviharjun mukaan kokeilu kestää todennäköisesti vuoden, mutta varsinaisen palvelumallin kehittämiseen liiketoimintamalliksi menee todennäköisesti kauemmin. Pidemmän tähtäimen tavoitteena on laajentaa palvelua Suomen lisäksi myös ulkomaille.

Alkuvaiheessa kolmesta eri kokoisesta tuotepaketista pienimmässä on vain ulkovaatteita. Keskikokoisen paketin mukana saa myös välivaatekerran ja suurimmassa paketissa on lisäksi mukana kengät.

Tilaajat voivat valita vaatteiden koon ja mallin Reima Play -palveluun kuuluvasta valikoimasta. Yhtiö toivoo kokeilijoilta palautetta ja ehdotuksia.

– Tässä on tarkoituksena testata myös sitä, mitä meillä ei ole tarjoamassa, eli onko meillä oikea valikoima eri-ikäisten lasten näkökulmasta. Se tulee tässä kokeessa toivottavasti selkeämmin esille, Sarviharju kertoo.

Valikoiman lisäksi Reima tutkii testissään myös vuosittaisten lähetysten määrää ja sopivaa hintatasoa. Sarviharjun mukaan tuotteet ovat Play-kuukausitilauksessa kuluttajalle halvempia kuin erikseen kaupasta ostettuna. Reima taas hyötyy palvelusta muun muassa asiakasuskollisuutena.

Vaatteiden kierrättämiseksi Reima on sopinut yhteistyöstä Emmy-kierrätyskaupan kanssa. Jokaisessa paketissa on lähetelappu, jolla vaatteet voi lähettää ilmaiseksi Emmy-palvelulle, joka hoitaa tuotteiden myynnin.

– Jatkossa meitä toki kiinnostaa Reiman vaatteiden kierrätys osana palvelumallia, mikäli liiketoiminta saadaan kannattavaksi, Sarviharju sanoo.

Tuoreimmat osastosta