Kuluttaja ei saa ylistää alkoholituotetta valmistajan somessa – Valvira puuttuu lain rikkomiseen - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kuluttaja ei saa ylistää alkoholituotetta valmistajan somessa – Valvira puuttuu lain rikkomiseen

Jos kuluttaja on tyytyväinen alkoholijuomaan ja haluaa jakaa asian valmistajan sometilillä, hänen kannattaa tyytyä kehumaan yritystä.

Julkaistu: 1.3.2019 16:16

Tiesitkö, että alkoholijuomaa ei saa lain mukaan kehua sen valmistajan somekanavassa? Valvira patistelee yrittäjiä, jotka eivät ole poistaneet kuluttajien kiitoksia.

Alkoholialan yrittäjä voi joutua hankaluuksiin, jos tyytyväiset asiakkaat kehuvat sen tuotteita sosiaalisessa mediassa. Alkoholin markkinoinnissa on kielletty kuluttajien tuottaman sisällön hyödyntäminen tietoverkossa.

Asiaa valvova viranomainen Valvira lähestyy kevään aikana kaikkia alkoholin valmistusluvan haltijoita, joiden toiminnassa on huomautettavaa.

Valmistuslupa on noin 300 erikokoisella yrityksellä. Joukossa on niin muutaman henkilön työllistäviä pienpanimoita ja tilaviini- ja tislaamoyrittäjiä kuin suuria toimijoitakin. Valviran ylitarkastaja Marianna Vasara kertoo, että kaikkien toiminnassa ei ole huomautettavaa, mutta Facebook-kommentteja ja vastaavia lieviä rikkomuksia on monella.

– Ne, joiden toiminnassa on enemmän huomautettavaa, ovat selvä vähemmistö.

Oululainen Sonnisaaren panimo on yksi yritys, joita Valvira on lähestynyt. Yrityksen perustajaosakkaisiin kuuluva Harri Vaarala kertoo asiasta Twitterissä.

Vaaralan kuvaamassa Valviran kirjeessä todetaan, että yrityksen verkkosivut ovat lainmukaiset, mutta sen ylläpitämillä Facebook- ja Instagram-tileillä esiintyy jonkin verran kuluttajien tuottamaa materiaalia, esimerkiksi alkoholijuomia kehuvia suosituksia ja kommentteja, jotka pitäisi poistaa.

– Hei @ValviraAlkoholi pyysitte pienpanimoita poistamaan some-kanavistaan kuluttajien tuottamat kehuvat kommentit. Saammeko kuitenkin säilyttää negatiiviset kommentit? Silloin ei tarttis poistaa kuin ehkä 98% kommenteista, Vaarala kirjoittaa twiitissään.

Yritystä saa kiitellä

Vaaralan twiitin kommenteissa pähkäillään, mikä on sallittua ja mikä ei. Vasara sanoo, että lain pykälä kieltää hyödyntämästä kuluttajan tuottamaa sanallista tai kuvallista sisältöä.

– Jos kuluttaja lähettää kuvan, kaupallinen toteuttaja eli tässä tapauksessa panimo, ei voi käyttää sitä omana mainontamateriaalinaan. Toisaalta mikään ei estä kuluttajaa kommentoimasta ja kehumasta yritystä, vaikka se olisikin alkoholin valmistaja, Vasara kertoo.

On siis täysin hyväksyttävää, että kuluttaja kirjoittaa panimon sivulle, että tämä on hyvä yritys. Sen sijaan jos hän kehuu tiettyä tuotetta, viesti pitää poistaa. Samoin jos hän lisää yleisen yritysarvionsa kylkeen ottamansa kuvan juomapullosta, kuva täytyy Vasaran mukaan poistaa.

– Tämä on pikkaisen kiemurainen pykälä, mutta näin siinä sanotaan.

Yrittäjät ja heidän tuotteitaan nauttivat tuntuvat oudoksuvan tilannetta. Miltä tuntuu olla tällaisen asian kimpussa?

– Usein lain säännökset ovat vähän ihmeellisiä. Viranomaisen tehtävä on valvoa lain noudattamista, ei siinä omat mielipiteet paina.

Sosiaalisessa mediassa ihmetellään, eikö viranomaisilla olisi parempaa tekemistä, esimerkiksi hoiva- ja päiväkotien valvomista?

– Meillä eri osastoja, jotka tekevät eri laeissa säädettyjä tehtäviä. Alkoholivalvontapuolelta ei tuosta noin vain ilman lain tai ministeriön myöntämän rahoituksen muutosta voida siirtyä tekemään tärkeämpiä tehtäviä.

Pykälällä varjellaan lapsia ja nuoria

Vasara huomauttaa, että lainsäätäjä on aikanaan pitänyt tätäkin asiaa tärkeänä. Kun some-säännös aikanaan tuli, hallituksen esitykseen kirjattiin hänen mukaansa, että tavoitteena on rajoittaa uusia ja tehokkaita internetmainonnan keinoja, jotta lasten ja nuorten altistuminen alkoholimainonnalle vähenee.

Alkoholilain uudistus astui voimaan vuosi sitten, mutta sitä koskeva kohta on jo vuodelta 2015. Aluksi viranomaiset pyrkivät vain seuraamaan tilannetta ja ohjaamaan yrityksiä yksittäisten ilmoitusten perusteella.

– Nyt kun alkoholilain kokonaisuudistus on saatu maaliin, meillä riittää ensimmäistä kertaa resursseja kattavampaan projektiin, Vasara kertoo.

Siinä viranomaiset kertovat ensin yrityksille, mikä on ongelmana ja mitä niiden pitäisi tehdä. Jos yritys ei korjaa tilannetta, sille lähetetään hallintomenettelyn mukaisesti selvityspyyntö ja kuullaan asianosaista. Jos toiminta ei vieläkään vastaa lakia, yritykselle voidaan määrätä sanktioita.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?