Tilasto paljastaa taksiuudistuksen synkän tuloksen – ”Asiakkaat ovat hämmennyksen tilassa”

Hinnat pomppasivat pian uudistuksen jälkeen ylös.

Uuden liikennepalvelulain keskeinen lupaus oli, että kuluttaja saa lisää taksitarjontaa ja aiempaa halvempia hintoja kilpailun vauhdittamana. Toisin kävi.

28.2.2019 5:55

Taksimarkkinat aukenivat viime vuoden heinäkuussa, kun voimaan tuli uusi liikennepalvelulaki. Uudistuksen keskeinen lupaus oli, että kuluttaja saa lisää taksitarjontaa ja aiempaa halvempia hintoja kilpailun vauhdittamana.

Toisin on käynyt. Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksistä käy ilmi, että vaikutus on toistaiseksi ollut täysin päinvastainen: Hinnat ovat kallistuneet reippaasti uudistusta edeltäneestä ajasta.

Hintatilastosta uutisoi Iltalehti.

Liikenne- ja viestintäministeriön palveluosaston osastopäällikkö Olli-Pekka Rantala kertoo, että taksien hintoihin vaikuttavat monenlaiset tekijät.

– Hintakilpailu on omiaan alentamaan hintoja, mutta samaan aikaan on tapahtunut yleistä kustannustason nousua.

Rantala sanoo, että myös vanhan sääntelyn aikana enimmäistaksoja olisi nostettu selkeästi kustannusten nousun johdosta.

Taksiliitto katsoo, että liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) johdolla toteutettu taksiuudistus on ilman muuta syynä hintojen nousuun.

Liiton toimitusjohtajan Timo Koskisen mukaan yleisen kustannustason nousu ei selitä voimakasta piikkiä taksien hinnoissa.

– Kyllähän hintasääntelystä luopuminen johtaa pääsääntöisesti aina hintatason nousuun.

Koskinen toteaa, että tavallinen kuluttaja käyttää taksia muutaman kerran vuodessa. Näin ollen muutaman euron heitto yksittäisessä taksimatkassa ei ole hänen mukaansa oleellista.

– Huolenamme on tällä hetkellä se, että asiakkaat ovat hämmennyksen tilassa. Asiakkaat eivät tiedä missä mennään ja minkä hintaista taksin käyttäminen on. Ihmiset on saatava ymmärtämään, että suomalainen taksi palvelee edelleen erinomaisen hyvin, kohtuullisella hinnalla ja kutakuinkin koko maassa jatkossakin.

Tilasto paljastaa (katso kuva alla), että hinnat ampaisivat nousuun pian uudistuksen jälkeen loka-marraskuussa.

Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

Hinnoittelun vapautuminen kesä-heinäkuun vaihteessa aluksi pudotti taksimatkojen hintoja keskimäärin neljällä prosenttia, mutta lähinnä Uudellamaalla. Hinta-ale jäi lyhyeksi ja taksien taksat nousivat nopeasti korkeammiksi kuin koskaan aiemmin.

Taksiliiton parin vuoden takainen arvio oli, että muutos kasvattaa hintahaitaria, mutta uudistuksesta varoitellut liittokaan ei povannut näin selkeää nousua. Berner arvioi ennen uudistusta, että hinnat laskevat.

– Jos tuntuu siltä, että jossain syntyy liian kapeaa kilpailua ja hinta nousee kohtuuttomaksi, Trafilla on oikeus puuttua hintoihin, Berner sanoi Kalevan mukaan.

Saatavuudessa eri näkemyksiä

Rantala kertoo, että käytettävissä olevien tilastojen perusteella taksien saatavuus ei näytä heikentyneen. Hän sanoo, että lain voimaantulon jälkeen on myönnetty yli 3 500 uutta taksilupaa ja lupien määrä on kasvanut kaikissa maakunnissa.

– Yli 80 prosenttia palveluaikansa ilmoittaneista yrityksistä kertoo tarjoavansa kyytejä kaikkina aikoina maanantaista sunnuntaihin. Näyttää siis siltä, että uudistuksella on saavutettu toivottuja tavoitteita.

Rantala kuitenkin toteaa, että lupa- ja automäärän perusteella ei voida päätellä sitä, milloin ja missä autot ovat ajossa. Luvut antavat kuitenkin viitteitä siitä, että saatavuuden voidaan olettaa parantuneen etenkin vilkkaan kysynnän aikana.

Rantala muistuttaa, että taksipalvelujen saatavuus on ollut maaseudulla ongelma jo vuosia ja taksien määrä on ollut jatkuvassa laskussa. Hänen mukaansa esimerkiksi asemapaikkavelvoitteen poistolla yrittäjät ovat pystyneet saamaan lisätuloa ja näin varmistamaan taksitoiminnan jatkuvuuden.

Taksiliitosta myönnetään, että maaseuduilla puutteita on ollut aikaisemminkin. Koskinen kuitenkin toteaa, että etenkin hiljaisina aikoina pienissä kunnissa maaseutualueilla taksien saatavuus on heikentynyt. Hän toteaa, että taksin tarvetta pitää nykyisin osata ennakoida yhä enemmän. Näkemys perustuu taksiyrittäjiltä ja asiakkailta saatuun palautteeseen.

– Kun asemapaikka- ja päivystysvelvoitetta ei ole, niin yrittäjät ovat siirtyneet kuntakeskuksiin. Hiljaisina aikoina he laittavat puhelimen pois päältä ja menevät nukkumaan. Eihän niitä öisiä ajoja maaseudulla ole tähänkään asti paljoa ollut, mutta ne vähätkin ajot on hoidettu.

Koskisen mukaan yksi uudistuksesta kärsinyt ryhmä on erityisasiakkaat.

– Aikaisemmin osa liikenneluvista oli sellaisia, että juuri sillä liikenneluvalla pitää harjoittaa liikennettä esteettömällä ajoneuvolla. Nyt kun tällaista ei enää ole, niin esteettömien ajoneuvojen saatavuus on jonkin verran heikentynyt.

Koskinen sanoo, että sen sijaan pääkaupunkiseudulla ja suurissa kuntakeskuksissa palvelut ovat moninaistuneet ja palveluntarjonta on lisääntynyt.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?