Savonlinja irtisanoo 55 kuljettajaa ja 19 toimihenkilöä – kaukoliikenteen tulevaisuus selviää vuoden kuluessa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Savonlinja irtisanoo 55 kuljettajaa ja 19 toimihenkilöä – kaukoliikenteen tulevaisuus selviää vuoden kuluessa

Savonlinja on ollut tappiollinen vuodesta 2014 asti, mutta uskoa tulevaisuuteen löytyy. Kuvassa Savonlinjan kuljettaja Pasi Ruhanen ajaa Helsingistä Savonlinnaan.

Julkaistu: 21.2.2019 12:46

Kuljettajien irtisanomiset ovat liiketoimintajohtaja Harri Leskisen mukaan ehdollinen varotoimi ja tilanteen parantuessa irtisanomiset voidaan perua.

Bussiyhtiö Savonlinja irtisanoo yhteensä 74 henkilöä. Irtisanomiset kohdistuvat kaukoliikenteeseen ja toimihenkilöihin. Yhteistoimintaneuvottelut käytiin tuotannollisista ja taloudellisista syistä.

Kaukoliikenteestä yhtiö irtisanoo 55 kuljettajaa, toimihenkilöitä irtisanotaan 19. Kaikkiaan yhtiössä on noin 700 työntekijää

– Toimihenkilöiden irtisanomiset johtuvat siitä, että Savonlinjassa fuusioidaan kaikki tytäryhtiöt yhdeksi kilpailukykyiseksi toimijaksi. Sen myötä yhtiö uudistaan hallinnollisen organisaation ja tehostaa henkilöresurssien käyttöä, kommentoi Savonlinjan liiketoimintajohtaja Harri Leskinen.

Leskisen mukaan kaukoliikenne on ollut isoissa haasteissa. Viime aikoina bussiliikenteessä on tapahtunut suuria muutoksia, kun Koiviston Auto osti halpaliikenneyhtiö Onnibusin ja Pohjolan Liikenne lopetti kaikki pikavuoronsa. Pohjolan Liikenne keskittyy jatkossa sopimusliikenteeseen.

Leskisen mukaan Savonlinja ei ole kuitenkaan ainakaan toistaiseksi lopettamassa kaukoliikennettään.

– On toki mahdollista, että kaukoliikenne jouduttaisiin lopettamaan, mutta se on hyvin epätodennäköistä. Seuraavat puoli vuotta ja vuosi määrittävät paljon tulevaisuutta.

Jo nyt Savonlinjan liiketoiminnasta noin 75 prosenttia koostuu ostoliikenteestä, johon sisältyvät muun muassa kaupunkiliikenne, seutuliikenne ja koululaisliikenne.

Savonlinjalla on kaupunkiliikennettä esimerkiksi Kuopiossa, Turussa, Lappeenrannassa, HSL-alueella, Savonlinnassa ja Varkaudessa.

Viime aikoina Savonlinja on joutunut karsimaan reittiverkostoaan. Vuodenvaihteessa ajettavien kaukoliikenteen linja-autovuorojen määrä putosi noin 120:stä noin 70:een. Kokonaan yhtiö poistui muun muassa Kouvolan ja Helsingin väliltä.

Sittemmin osa lakkautetuista vuoroista on palautettu ja Kotkan ja Helsingin välillä yhteyksiä on lisätty.

55 kuljettajan irtisanominen on ehdollinen varotoimenpide.

– Tarkoitus olisi, että irtisanomiset eivät konkretisoidu. Tilanteen parantuessa irtisanomiset voitaisiin perua, Leskinen kertoo.

Savonlinjan liikevaihto on ollut tappiollista vuodesta 2014 asti. Mikkeliläisessä bussiyhtiössä uskotaan kuitenkin tulevaisuuteen.

– Me pyrimme panostamaan vilkkaimpiin väyliin ja niihin matkustajia kuljettaviin syöttöyhteyksiin. Näemme, että syöttöyhteydet voisivat olla ratkaisu bussiliikenteen ongelmiin, kommentoi yhtiön aluejohtaja Teuvo Punavaara.

Syöttöliikenne voisi olla hänen mukaansa myös tapa turvata haja-asutusalueiden asukkaiden julkiset kulkuyhteydet. Käytännössä Savonlinjan syrjäseudun syöttöyhteys kuljettaisi matkustajat valtaväylän varrelle, josta he voisivat nousta Savonlinjan kaukoliikennebussin kyytiin.

Myös Leskinen uskoo, että valittuihin linja-autoliikenteen sektoreihin panostaminen sekä organisaatiouudistus tuottaa tulosta ja parantaa yhtiön taloudellista tilannetta. Hän mainitsee myös toivovansa, että Savonlinjan Linjalla-sovelluksen avulla pystyttäisiin jatkossa ajamaan reittiyhteydet vain silloin, kun niille oikeasti on kysyntää.

– Se olisi myös ympäristölle hyväksi, että näkisimme, milloin mikäkin reitti kannattaa ajaa. Digitalisaatio tuo paljon mahdollisuuksia myös bussialalle.

Savonlinja on perheyritys, joka on perustettu jo vuonna 1924. Varsinkin Itä-Suomeen kulkevasta kaukoliikenteestä yhtiöllä on merkittävä markkinaosuus

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?