Lennonjohtajien työehdoista on väännetty jo 1,5 vuotta – näin ikuisuuskiistan osapuolet syyttelevät toisiaan

Julkaistu:

Lennonjohtajat ovat hylänneet jo kaksi sovintoehdotusta. Tulevan työsulun ja pistelakkojen vaikutus hiihtolomaliikenteelle voi jäädä vähäiseksi.
Lennonjohtajien ja työnantajan välinen kiista työehtosopimuksesta ei ota laantuakseen. Vuonna 2017 alkaneet neuvottelut ovat kestäneet jo puolitoista vuotta.

Loppua ei näy, sillä Suomen lennonjohtajien yhdistys SLJY hylkäsi viime viikolla valtakunnansovittelijan antaman sovintoehdotuksen uudeksi työehtosopimukseksi.

Työehtosopimus olisi tuonut 3,2 prosentin yleiskorotuksen tämän helmikuun alusta alkaen ja seuraavan yleiseen linjaan sidotun palkankorotuksen ensi vuoden helmikuussa. Työehtosopimus ei kuitenkaan kattanut SLJY:n vaatimia ratkaisuja pienempien lentokenttien palkkaepätasa-arvoon tai lennonjohtajien ikääntymiseen liittyen. Lisäksi siitä puuttui asioita, joista aiemmin oltiin päästy sopuun, kuten lopputiliin liittyvät pelisäännöt.
Kyseessä on toinen kerta, kun SLJY hylkäsi sovintoehdotuksen. Ensimmäisessä valtakunnansovittelijan ehdotuksessa palkankorotus oli lennonjohtajille liian pieni, mutta siinä oli puolestaan ratkaisuja muun muassa ikääntymiseen liittyen. Palvelualojen työnantajat (Palta) puolestaan näkee, että kummatkin sovintoehdotuksista olivat kustannustasoltaan yleisen linjan mukaisia ratkaisuja.

– Ensimmäisessä sopimuksessa yleiskorotus (2,68 prosenttia) on pienempi, sillä yleiskorotusten lisäksi korotuksia olisi tullut myös lauantai- ja yötyölisäprosentteihin. Lennonjohtajien taulukkopalkan päälle tulee keskimäärin noin 35 prosenttia erilaisia lisiä ja korvauksia, joten reaalivaikutus olisi ollut yhtä hyvä. On vääristelyä väittää, etteikö ensimmäinen ehdotus olisi ollut yleisen linjan mukainen, toteaa Paltan johtava asiantuntija Hanne Salonen.

Aiemmassa ehdotuksessa muun muassa haittalisiin olisi tehty korotuksia. Muun muassa lauantai- ja ylityölisien korottamisesta on keskusteltu

Lennonjohtajat ovat kertoneet jatkavansa pistelakkoja osana työtaistelua. Työtaistelun toinen osapuoli Palvelualojen työnantajat (Palta) puolestaan uhkaa työsululla, joka ajoittuisi Itä- ja Pohjois-Suomen talvilomaviikolle 4.–9. maaliskuuta.

SLJY:n pääluottamusmies Katariina Syväys on turhautunut venyneeseen työtaisteluun. Hän kokee, että Palta kampittaa jo aiemmin työnantaja ANS Finlandin kanssa sovittuja asioita:

– Palta häärii siinä ymmärtämättä meidän alamme erityispiirteistä yhtään mitään. Meidän työehtosopimuksemme on yhtiökohtainen TES, eli käytännössä kokonaan paikallinen sopimus. Palta haluaa lisätä paikallista sopimusta joissain tilanteissa, mutta ei ilmeisesti kaikissa.

Syväyksen mukaan lennonjohtajien keskiansio on noin 6 040 euroa. Alin taulukkopalkka on jopa alle 3 000 ja ylimmät päälle 7 000 euron. Paltan mukaan lennonjohtajien keskiansio olisi noin 8 130. Tämä lukema sisältää myös säännöllisestä työstä maksettavat lisät ja ylityöt.

– On vääristelevää puhua taulukkopalkasta ilman lisiä ja korvauksia, kun kyseessä on ala, jossa lisät ja korvaukset ovat olennainen ja jatkuva osa palkanmuodostusta. Ne ovat ihan samaa rahaa, Salonen toteaa.


SLJY hakee palkkoihin lähtökohtaisesti 3,2 prosentin yleiskorotusta, mutta Syväyksen mukaan SLJY on valmis muuhunkin prosenttikorotukseen.

– Se riippuu kokonaiskustannusvaikutuksista. Minusta tuntuu, että työnantajapuoli on halunnut hirttäytyä kustannuslaskentaan, eikä aitoa sopimisen halua ole. Ne haluavat rettelöidä, Syvänen sanoo.

Salosen edustaman Paltan käsitys ei voisi olla enempää päinvastainen:

– Rahaa ei riitä kaikkeen. Lennonjohtajat tuntuvat haluavan kaiken: kun yhdessä asiassa on päästy eteenpäin, he palaavat johonkin ikivanhaan asiaan ja haluavat senkin. SLJY on tähän asti halunnut ratkaisun, jonka kustannusvaikutus menee selvästi yli yhteisen linjan.

Syväys kertoo SLJY:n pitävän hyvin tärkeänä, että iäkkäiden lennonjohtajien asemaa saataisiin parannettua. Pääluottamusmiehen mukaan tavoitteena on, että yli 55-vuotiaiden lennonjohtajien olisi mahdollista siirtyä 80-prosenttiseen työaikaan.

Käytännössä osa-aikaisuus toteutettaisiin niin, että yövuoron jälkeen olisi aina vapaapäivä. Syväys perustelee tätä lennonjohtajan työn kognitiivisella vaativuudella.

– Lennonjohtaja on vastuullinen työ. Iän karttuessa virhealttius kasvaa, ja yötyöstä on vaikeampaa palautua. Ikä vaikuttaa ihmisen kykyyn tehdä lennonjohtajan työtä.

Syväyksen mukaan työajan lyhennys vähentäisi sairauspoissaoloja ja auttaisi lennonjohtajia jaksamaan eläkeikäänsä saakka. Pääluottamusmies ei ymmärrä, miksi toisessa sovintoehdotuksessa ei päästy enää sopuun työajanlyhennyksestä.

– Se on outoa, sillä lennonjohtajahan maksaa lyhyemmän työajan omasta pussistaan.

Salosen mukaan Palta on ollut valmis etsimään ratkaisuja myös ikääntyneiden lennonjohtajien erityistarpeisiin, mutta hän perää lennonjohtajilta priorisointia.

– Heille on siihenkin tarjottu ratkaisua, mutta kun se saatiin kuntoon, lennonjohtajille olikin tärkeintä nuoret. Ja sitten pienillä kentillä työskentelevät. Meidän on tosi vaikeaa saada selkoa siitä, mikä on lennonjohtajille se primääri tarve.

Salosen mukaan SLJY:n pitää luopua joistain pöydällä olevista asioista, mikäli neuvottelujen halutaan etenevän.

Lennonjohtajien kolmas vaatimus liittyy pienten lentokenttien lennonjohtajien palkkatasa-arvon parantamiseen. Tällä hetkellä palkan suuruus ja työsuhteen ehdot määräytyvät sen mukaan, milloin lennonjohtaja on aloittanut työnsä.

Käytännössä yksi lennonjohtaja voi tehdä täysin samaa työtä huonommilla ehdoilla kuin toinen.

– Se on epäoikeudenmukaista. Haluamme saada tuon palkkakuilun kokonaan pois.

Syväyksen mukaan palkkaepätasa-arvo koskee noin kahdeksaa lennonjohtajaa.

Salonen toteaa, etteivät pienien lentokenttien työsopimukset voi tulla lennonjohtajille yllätyksenä.

– Lennonjohtajien yhdistys on itse neuvotellut pienten kenttien palkat sellaiseksi vuonna 2013. Sillä rahalla he ovat saaneet muita työehtoja.

Pistelakkojen ja työsulkujen yhteisvaikutuksella voi olla liikennettä haittaavia vaikutuksia. SLJY väittää, etteivät heidän lakkonsa haittaa liikennettä. Samoin Palta väittää, ettei työsululla ole merkittävää vaikutusta pohjoisen ja idän hiihtolomaliikenteelle.

– Minä en usko, etteikö työsululla olisi vaikutuksia liikenteeseen. Nämä työsulun piirissä olevat kentät ovat sen verran isoja, ettei pelkin esimiesvoimin pystytä välttämään viivästyksiä, Syväys pohtii.

Kumpikin osapuoli toivoo ratkaisua työtaisteluun. Salosen mukaan se voi kuitenkin olla vielä kaukana, vaikka ennemmin tai myöhemmin ratkaisu saadaan.

– Ei me olla päästy neuvotteluista juuri eteenpäin. Samat asiat asiat ovat olleet pöydällä neuvottelujen alusta (6. lokakuuta 2017) asti.

Ennen kuin asetelmat muuttuvat, on Salosen hyvin vaikea nähdä, että ratkaisua voisi syntyä.

Juttua muokattu 19.2. kello 9.03. Sunnuntailisistä ei ole neuvoteltu toisin kuin aiemmin väitettiin. Sen sijaan lauantai- ja ylityölisät ovat olleet neuvottelupöydällä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kiinteistöliiton uudet linjaukset: Hajulukon avaaminen kuuluu taloyhtiölle, lattiakaivon putsaaminen asukkaalle

    2. 2

      Rintamamiestalon rakenteista löytyi kosteuspommi – pariskunta vaati 60 000 euron hyvitystä, mutta toisin kävi

    3. 3

      Poikkeukset myöhästyttävät jatkuvasti työttömyys­päivärahoja: ”Perheeni saattaa joutua elämään nälässä monta viikkoa”

    4. 4

      Sähköpotkulaudat tulevat tänään kaikkien käyttöön Helsingissä – ja sen voi jättää melkein minne tahansa

    5. 5

      ”Lähdin Turkuun mukanani pahvilaatikko, jossa oli kaikki kotoa saamani omaisuus” – näin Sinikka Laisaari nousi köyhyydestä menestykseen

    6. 6

      Takseilla ja välityskeskuksella lihava riita – savolaiskuski arvioi maksavansa 19 000 euron lisäkulut 3 vuodessa: ”Kuin torppareita”

    7. 7

      Suomen julkinen talous sai Aktian huolestumaan – ennustaa talouskasvun hidastuvan

    8. 8

      Stora Enso ilmoitti suurista yt-neuvotteluista ja Oulun tehtaan täysremontista – Analyytikko: ”Varmasti järkevä investointi”

    9. 9

      Suomen maanteiden kunto puhutti huoltoasemalla – tiejohtajalta karuja terveisiä: ”Tänä vuonna rahaa ei enää ole”

    10. 10

      Tikkurilan talousjohtajaksi nimitetty Markus Melkko

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Rintamamiestalon rakenteista löytyi kosteuspommi – pariskunta vaati 60 000 euron hyvitystä, mutta toisin kävi

    2. 2

      Kiinteistöliiton uudet linjaukset: Hajulukon avaaminen kuuluu taloyhtiölle, lattiakaivon putsaaminen asukkaalle

    3. 3

      Sähköpotkulaudat tulevat tänään kaikkien käyttöön Helsingissä – ja sen voi jättää melkein minne tahansa

    4. 4

      Poikkeukset myöhästyttävät jatkuvasti työttömyys­päivärahoja: ”Perheeni saattaa joutua elämään nälässä monta viikkoa”

    5. 5

      ”Lähdin Turkuun mukanani pahvilaatikko, jossa oli kaikki kotoa saamani omaisuus” – näin Sinikka Laisaari nousi köyhyydestä menestykseen

    6. 6

      Suomen maanteiden kunto puhutti huoltoasemalla – tiejohtajalta karuja terveisiä: ”Tänä vuonna rahaa ei enää ole”

    7. 7

      Noora Fagerström, 33, hoksasi 7. luokalla, mitä täytyy tehdä – johtaa nyt miljoonabisnestä: ”Enää ei tarvitse miettiä kaupassa, mitä ostaa”

    8. 8

      Urheiluketju XXL joutui kohun keskelle Ruotsissa – aamukokouksesta myöhästynyt työntekijä pakotettiin punnertamaan

    9. 9

      Stora Enso ilmoitti suurista yt-neuvotteluista ja Oulun tehtaan täysremontista – Analyytikko: ”Varmasti järkevä investointi”

    10. 10

      ”Paskalaki” voimaan tänään – katso koskeeko muutos sinua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Noora Fagerström, 33, hoksasi 7. luokalla, mitä täytyy tehdä – johtaa nyt miljoonabisnestä: ”Enää ei tarvitse miettiä kaupassa, mitä ostaa”

    2. 2

      Rintamamiestalon rakenteista löytyi kosteuspommi – pariskunta vaati 60 000 euron hyvitystä, mutta toisin kävi

    3. 3

      HS: Kotipizzan uusi pomo maistoi suomalaisten suosikkipizzaa: ”Norjassa sellaista ei söisi kukaan”

    4. 4

      Taksiyrittäjä Osmo pettyi uudistukseen ja pani pillit pussiin: ”Meillä oli maailman paras järjestelmä”

    5. 5

      ”Hullu nivalalainen” päätti toimittaa ovia keskellä yötä jopa 500 kilometrin taakse – miljoonavoitot seurasivat perässä

    6. 6

      Tuoreet laskelmat kertovat kolmekymppisten koruttoman kohtalon – näin vauvojen vähyys syö tulevat eläkkeet

    7. 7

      Hesburgerin perustaja Heikki Salmela paljastaa karun taustansa – ”Kyllä minun ja vaimoni tarinaa voi jonkinlaisena ihmeenä pitää”

    8. 8

      Uusi ohjeistus: Ilmanvaihdon sulkeminen yöksi tuo miljoonasäästöt – asiantuntijat kertovat, kuinka ongelmat väistetään

    9. 9

      Takseilla ja välityskeskuksella lihava riita – savolaiskuski arvioi maksavansa 19 000 euron lisäkulut 3 vuodessa: ”Kuin torppareita”

    10. 10

      Norwegian ja TUI keskeyttävät lennot Boeing 737 Max 8 -koneilla

    11. Näytä lisää