Tässä vaatekaupassa asiakkaan kuva lävähtää jättinäytölle – ”Hän on tähti viiden minuutin ajan” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Tässä vaatekaupassa asiakkaan kuva lävähtää jättinäytölle – ”Hän on tähti viiden minuutin ajan”

Malli Ma Lilin tiedot on tallennettu iDressin järjestelmään.

Julkaistu: 13.2.2019 8:05

Kyllä kiinalaiset keksivät: vaatteiden ostosta tuli virtuaalinen elämys. Uusi konsepti myös järkeistää valmistusta ja logistiikkaa.

Presidentti ja kommunistisen puolueen johtaja Xi Jinping on asettanut väkirikkaalle kansalleen lukuisia kunnianhimoisia tavoitteita. Esimerkiksi talouspoliittisia: Kiinasta pitää tulla maailman innovatiivisin maa.

Kiinan pitää myös vähentää riippuvuutta vientiteollisuudesta ja siirtää kansantalouden painopistettä kotimaiseen kulutukseen ja palveluihin.

Shanghailainen iDress China -yhtiö solahtaa hienosti näihin korkeisiin valtiollisiin päämääriin. Se on kehittänyt Urban Revivo -muotibrändille uuden sukupolven myymälän, joka uudistaa vaatekauppaa ja tekee siitä elämyksellistä. Lisäksi yhtiön innovaatio voi säästää valmistajilta ja kauppaketjuilta kustannuksia.

Taloussanomat vieraili Urban Revivon uudessa koemyymälässä shanghailaisessa kauppakeskuksessa tammikuun puolivälissä. Urban Revivo on Kiinassa keskihintainen vaate­brändi, jonka tuotteet maksavat korkeintaan viitisen sataa juania kappale, eli noin 65 euroa.

Ostoksilla käynti on automatisoitu mahdollisimman pitkälle. Ensin asiakkaat tunnistautuvat WeChat-viestipalvelun avulla myymälän edustalle sijoitetussa laitteessa. Koodinlukijan avulla he voivat ladata älypuhelimeen iDressin sovelluksen.

Kuluu hetki, ja asiakkaan kuvat rävähtävät koko myymälän julkisivun peittäville näyttöruuduille, juuri hänelle tarjottavissa vaatteissa.

– Näin asiakkaalle annetaan tunne, että hän on tähti viiden minuutin ajan, sanoo iDressin toimitusjohtaja Arthur Chen.

Sisältä myymälä ei ole kovin iso: kokoa on 160 neliötä. Se on pienempi kuin tavallinen Urban Revivo -brändin kauppa. Kustakin vaatemallista on esillä vain yksi kappale.

– Normaalissa myymälässä niitä olisi 8–10 kappaletta, Chen kertoi.

Kun asiakas nostaa älykkään vaateripustimen rekiltä, hän näkee jättinäytöstä valokuvamallin kyseinen vaate päällä. Näkyviin tulee myös vaatteen hinta ja muuta tietoa.

– Asiakas saa hyvin nopeasti käsityksen siitä, miltä vaate näyttäisi hänen yllään.

Ei tämä vielä mitään. Jos asiakas on jo käynyt myymälän virtuaalisessa sovituskopissa kuvauttamassa ja mittauttamassa itsensä, näytölle tulee hänen oma kuvansa ja koneen suosittelema koko.

Järjestelmä on suorassa yhteydessä varastoon. Kun asiakas tekee valintansa, hänelle toimitetaan varastosta vaatekappaleet oikeassa koossa. Niitä hän voi vielä varmuuden vuoksi sovittaa fyysisesti, oikeassa sovituskopissa.

Nosta vaate rekiltä, ja näet sen heti ruudusta, näyttää Carol Gong.

IDressin ytimessä on GRT-yhtiön toimittama teknologia, joka kuvaa ja mittaa asiakkaan tarkasti ja tallentaa tiedot. Kone tunnistaa vartalotyypin ja osaa suositella asiakkaalle täsmälleen oikeita kokoja. Vaatteita voi katsella joko jättikuvaruuduista tai omasta kännykästä, jos haluaa yksityisyyttä.

Sitten kun vaate kelpaa ja ostopäätös syntyy, asiakas asettaa vaatteet laitteeseen, joka tunnistaa ne rfid-tekniikan avulla ja laskee kauppahinnan. Asiakas maksaa Alipayn tai WeChatin maksusovelluksella, laittaa vaatteet pussiin ja lähtee. Jos hän ei ole maksanut, alkavat hälytyskellot soida.

Pilottimyymälä on ollut avoinna viime lokakuusta. Arthur Chenin mukaan myymälä on saanut runsaasti mediahuo­miota ja herättänyt asiakkaiden kiinnostuksen. Vaikka yhden myymälän varustaminen uudella teknologialla maksaa Kiinassa 37 000–100 000 euroa, on kauppa ainakin koemyymälässä käynyt hyvin.

– Urban Revivolla on koko Kiinassa 300–400 myymälää. Tämän myymälän myynti suhteessa vuokraan on kaikkein paras: 4,5:n suhde yhteen.

Virtuaalisen vaatekaupan kehittämisessä ei ole kysymys vain vähittäismyynnistä vaan koko ketjun hallinnasta ja logistiikasta. IDress on jo kerännyt valtavan määrän asiakastietoa: yli 300 000 tiedostoa asiakkaista, heidän mitoistaan, mieltymyksistään ja ostohistoriastaan.

– Tämä tieto on elintärkeää yhtiölle ja koko muotiteollisuudelle. Ylisuuret varastot ovat haaste koko alalle. Jokaista myytyä vaatetta kohti varastossa on kaksi tai kolme vaatetta.

– Datan avulla kaupan toimijat voisivat antaa valmistajille kokosuosituksia, joiden perusteella varastoista voisi tulla paljon tarkempia. Tämä data on hyvin arvokasta.

Järjestelmään liittyy myös kokonainen ekosysteemi: kehitteillä oleva muotipeli ja oma verkkokauppa. Pelaaminen oikeilla vaatteilla antaa tietoa siitä, mistä asiakkaat pitävät. Kerätyn datan perusteella verkkokauppa voi sitten tarjota asiakkailleen juuri näille sopivia vaatteita. Ajatuksena on, että asiakas voisi myös kustomoida vaatteita virtuaalisesti ja teettää niihin haluamiaan muutoksia.

Pukukopissa olevat kamerat ja anturit mittaavat malli Ma Lilin vartalon tarkasti.

– Siten valmistajat voivat myydä mallistoaan jo etukäteen: voit ostaa vaatteen jo ennen kuin se on valmistettu. Ostohetkellä maksat vaatteista 5–10 prosentin ennakkohinnan, jonka jälkeen valmistaja tekee tuotteet ja toimittaa ne asiakkaalle. Se vähentää varastointikustannuksia, Arthur Chen sanoi.

GRT:n ja iDressin edustajat kävivät vastikään Suomessa. Yhtiöt harkitsevat Euroopan-toimintojensa keskittämistä Suomeen ja markkinoivat virtuaaliteknologiaa Suomessa toimiville vaatekauppaketjuille.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?