Ilta-Sanomien kaupalliseksi johtajaksi Timo Rinne - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Ilta-Sanomien kaupalliseksi johtajaksi Timo Rinne

Timo Rinteellä on kokemusta IS:sta lehden verkkojohtajana vuosina 2011–16.

Julkaistu: 8.2.2019 16:43

Rinne aloittaa uudessa tehtävässään 1. maaliskuuta.

Viestintäkonserni Sanomaan kuuluvan Ilta-Sanomien kaupalliseksi johtajaksi on nimitetty Sanoman konsernin sisältä B2B-johtaja Timo Rinne.

Rinteellä on vahva digitausta ja aikaisempaa kokemusta IS:stä, sillä hän työskenteli lehden verkkojohtajana vuosina 2011–16. Hänet sai palaamaan IS:iin lehden olemassaolon tarkoitus vapaan tiedonvälitykseen puolustajana.

– Median kääntäminen digitaaliseksi oli jo vuonna 2011 iso haaste. Silloin oli huolta myös luotettavan uutisoinnin tulevaisuudesta. Huoli on vain kasvanut nykyisessä valeuutisten ja vihapuheen maailmassa, Rinne sanoo.

– IS on sydämen valinta, koska sananvapaus ja demokratian puolustaminen on ollut lehden historiassa mukana alusta alkaen. Haluan jatkaa tätä tarinaa, kun IS viedään digiaikaan.

Rinne pitää IS:n vahvuutena digitalisoituvilla mediamarkkinoilla sen kunniahimoisia sisältöjä ja ketterää reagointia sekä uutistapahtumissa että liiketoimissa.

– Mitä merkittävämpi uutistapahtuma, sitä isompana se näkyy IS:n palveluiden kävijämäärissä. Tässä näkyy IS:n tapa ja tinkimättömyys toimia. IS:llä on tietty vastuu hyvästä sisällöstä, koska se on Suomen suurin media. Se on hyvä lähtökohta lukijasuhteen parantamiselle, Rinne sanoo.

IS on viime vuosina myös onnistunut liiketoiminnassaan. Rinne lainaa tulevaa esimiestään, Ilta-Sanomien kustantajaa ja vastaavaa päätoimittajaa Tapio Sadeojaa sanomalla, että digitaalisuus on parasta mitä IS:lle on koskaan tapahtunut.

– Digitaalisuus oli vuonna 2010 iso mörkö, mutta ei enää.

Suomen mainosmarkkinat jännittivät viime vuonna EU:n tietoturva-asetuksen GDPR:n voimaantuloa toukokuussa. Tietoturva-asetuksen on arvioitu hidastaneen koko verkkomainosmarkkinoiden kasvua viime vuoden toisella puoliskolla, mutta Sanoman mainosmyynnissä vastaavaa ei ole tapahtunut.

Suomi on tänä vuonna alentamassa digitaalisten julkaisujen arvonlisäveroa (alv) 24 prosentista 10 prosenttiin. Samalla on alenemassa myös lehtien irtonumeromyynnin alv.

– Muutos on terve siinä mielessä, että digituotteiden ja irtonumeroiden alv on laskemassa samaksi kuin muilla mediatuotteilla, Rinne sanoo.

Rinne jatkaa uudessa tehtävässään IS:n johtoryhmän jäsenenä ja on jatkossa myös journalististen toimintojen kaupallisten johtoryhmän jäsen. Hän raportoi Sadeojalle.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?