Vanhemmat kertovat Touhulan arjesta: ”Tämä on niin absurdia, että kukaan ei usko”

Julkaistu:

Ainakin osassa Touhulan päiväkoteja vajaa mitoitus tuntuu olevan sääntö, ei poikkeus. Vanhemmat kertovat myös siivottomista tiloista, pesemättömistä potista, kihomadoista, lakanattomista sängyistä ja liian vähästä ruuasta.
Monet vanhemmat ovat ottaneet yhteyttä Taloussanomiin ja kertoneet kokemuksistaan Touhulan päiväkodeissa eri puolilla maata.

Pekan lapsi on ollut Lahdessa Touhula Hirsilinnassa yli kolmivuotiaiden ryhmässä. Jatkuvien ongelmien vuoksi perhe on irtisanonut sopimuksen, vaikka lapsella ei ole uutta hoitopaikkaa ja Lahdessa kunnallisia paikkoja jonottaa 300 lasta. Ennen uuden paikan löytymistä perhe yrittää selvitä sukulaisten turvin.

– Lapsemme ei halunnut mennä päiväkotiin, koska siellä ei ollut yhtään tuttua aikuista, Pekka kertoo.

Yhden 3–5-vuotiaiden ryhmän ainoa lastentarhanopettaja oli seitsemän viikkoa sairauslomalla. Hänellä oli sijainen viikon ajan, muulloin kaksi hoitajaa oli Pekan mukaan vastuussa 24 lapsesta. Apuna oli opiskelija, mutta häntä ei saa laskea hoitajavahvuuteen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hoitajat sinnittelivät äärirajoillaan, mutta eivät ehtineet joka paikkaan. Ei ollut tavatonta, että lapset purivat toisiaan. Kerran yhden vanhemman tulleessa hakemaan lastaan, hänessä oli toisen ulostetta.

– Hoitajille työpäivät ovat pelkkää selviytymistä. He yrittävät pitää lapset hengissä.

Pekka muistuttaa, että yksityinen toimija tavoittelee voittoa, kunnallinen ei.

– Kyse on rahasta, ei lapsista, hän sanoo.

Lakanattomia sänkyjä ja kihomatoja

Vanhemmat kokosivat marraskuussa monisivuiseen vetoomuksen, jonka he lähettivät muun muassa päiväkodin johdolle ja viranomaisille. Sen mukaan useita kertoja lapsia oli ollut 22, mutta hoitajia oli vain yksi ja opiskelija. Kirjeessä puututtiin myös kehnoon siivoukseen.

Pekka kertoo, että osa lapsista nukkui pari kuukautta päiväuniaan sängyissä, joissa ei ollut lakanoita tai niitä ei ollut vaihdettu.

– Päiväkodissa oli kihomatoja ja muita epidemioita. Pottia ei pesty, huuhtaistiin vain.

Välipalaksi on voitu tarjota yksi näkkileipä tai tikkujäätelö.

Päiväkoti oli vetoomuksen perusteella saanut jo syyskuussa Lahden kaupungilta huomautuksia ryhmien koosta ja siivouksesta. Päiväkodista oli kaupungin mukaan viestitty, että ongelmat on korjattu, mutta vanhempien mielestä tämä ei pidä paikkaansa.

– Tämä on niin absurdia, että kukaan ei usko, Pekka sanoo.

Hirsilinnan tapausta on käsitelty paikallisessa lehdistössä ja päiväkotiketju julkaisisi pahoittelevan tiedotteen. Pekan mukaan päiväkodin johtaja siirrettiin sisäisesti toiseen päiväkotiin lastentarhanopettajaksi ja yritys pestasi siivousyrityksen määräajaksi. Siinä kaikki.

Koska Hirsilinna on ollut tapetilla, Touhula on Pekan mukaan siirtänyt sinne sijaisia välillä ketjun toisesta alueen päiväkodista. Tällainen vaikuttaa hölmöläisten peitonjatkamiselta, sillä Pekka sanoo, että tällaisina päivinä sama ihminen kirjataan hoitajaksi sekä varsinaiseen työpaikkansa, että Hirsilinnaan.

Touhula muutti päiväkodin

Veeran lapsi oli savolaisessa päiväkodissa, jonka Touhula osti. Ongelmat alkoivat rytinällä.

– Iso osa hoitajista päiväkodin johtaja mukaan lukien lähti kaupungin päiväkoteihin töihin ja myöhemminkin hoitajat ovat vaihtuneet tiuhaan.

Myös kyseisessä päiväkodissa siivouksesta on ollut jatkuvasti huomautettavaa. Kaupunki on Veeran mukaan käynyt tarkistamassa asian ja pitänyt kriisipalaverin.

Tilanne on tuttu pääkaupunkiseudullakin. Lastentarhanopettajia on ainakin yhdessä päiväkodissa liian vähän ja sijaisia niin paljon, että kukaan ei pysy laskuissa.

– Hoitajat eivät aina itsekään muista, missä ryhmässä lapsia hoitavat – saati, että muistaisivat lapset, Hannu kertoo lapsensa hoitopaikasta.

Ruokailu oli fiasko

Minna oli tutustumassa Touhulan päiväkotiin pari vuotta sitten vähän ennen lapsen 2-vuotissyntymäpäivää.

– Ruokailuhetki oli totaalinen fiasko. Yli kymmenen 1–3 vuotiasta huusi kuin linnunpojat suu auki, ruokaa lensi pitkin seiniä ja aina joku retuutettiin syystä tai toisesta jäähylle.

Lapsia retuutettiin hänen mukaansa myös nukkumaan ja vessaan.

– Tuntui tokikin kamalalta jättää lapsi paikkaan, mutta vaihtoehtoja ei ollut.

Suurin syy sekasortoon oli Minnasta vähäinen henkilöstömitoitus ja hoitajien nuoruus ja kouluttamattomuus.

– Ensimmäisenä päivänään lapsi oli juossut keinun alle ja hänellä oli kuhmu päässä ja musta silmä.

– Muutaman päivän päästä vaippaa vaihtaessani huomasin nivusissa isoja verisiä naarmuja. Hoitaja vastasi kyselyyni tympeänä, että lapseni oli kaatunut leikkitraktorin päälle ennen päiväunille menoa, mikä oli kuulemma ihan normaalia.

Myöhemmin pienokaisessa oli puremajälkiä.

– Tuntui, että kaikki oli pielessä ja koskaan ei tiennyt, mitä tuli vastaan.

Kolme viikkoa riitti. Minnan perhe anoi siirtoa muualle. Samaan aikaan lapsi alkoi puhua, että pelkää mennä päiväkotiin. Hänen onnekseen uusi ja vanha päiväkoti eroavat Minnan mukaan kuin yö ja päivä.

”Hirsilinnassa on tarpeeksi henkilökuntaa”

Touhula Hirsilinnan nykyinen johtaja ei halunnut kommentoida päiväkotinsa tilannetta. Hänen sijaansa päiväkotiketjun markkinointi- ja viestintäjohtaja Ossi Ahto vastasi kyseistä päiväkotia koskeviin kysymyksiin.

Vanhemmat puuttuivat marraskuussa epäkohtaan moneen Hirsilinnan arjessa. Joidenkin mielestä tilanne ei ole muuttunut tarpeeksi. Mitä mieltä olette?

– Käsityksemme on erilainen. Hirsilinnassa on tehty toimia, joita luvattiin. Siivousliike ISS on esimerkiksi siivonnut siellä päivittäin. Päiväkodin johtaja vaihtui, mistä olemme saaneet kiitosta. Valituksen tehneet vanhemmat viestivät alle kuukausi sitten, että upeaa edistystä on tullut.

– Johtaja nosti esiin, että päiväkodissa on käyty hiihtämässä, mikä on hyvää toimintaa. Vanhemmat ovat olleet ihan tyytyväisiä, mutta olemme saaneet myös rakentavaa palautetta, josta olemme ottaneet opiksi. Olemme ottaneet käyttöön uuden viestintäkanavan eli TouGo-applikaation, joka parantaa yhteydenpitoa vanhempien ja henkilökunnan välillä.

– Päiväkodissa on meneillään ylimääräinen asiakastyytyväisyyskysely. Vanhempainillassa sovittiin, että kun se viikon kuluttua päättyy, katsomme, missä tilanteessa olemme ja teemme lisätoinmia, jos niitä vanhempien mielestä tarvitaan.

– Lahden kaupunki totesi marraskuussa valvontakäynnillään, että olemme tehneet syksyn aikana asiakkaiden toiveisiin liittyvät toimenpiteet ja kommunikoineet ne heille.

Onko päiväkodissa joka hetki pätevää henkilökuntaa tarpeeksi?

– Varmistin päiväkodin johtajalta, että siellä on koko ajan on ollut ja on riittävä määrä kasvattajia. On tärkeää, että jatkuvasti on oikea määrä aikuisia, mutta päivän aikana saattaa tulla tilanteita –vaikka vuoron loppumisen vuoksi – että jonain tiettynä hetkenä kasvattajien määrä on hetkellisesti pienempi.

Voiko olla, että on yksi kasvattaja ja 20 lasta pihalla?

– Yksi kasvattaja ei tietenkään riitä, jos lapsia on 20.

Päiväkodista on lähtenyt viisi vakituista hoitajaa, miksi?

– Hirsilinna siirtyi Touhulalle viime kesänä, kun yritys osti Ipanala-ketjun. Suurin osa yrityskaupassa meille siirtyneestä henkilökunnasta on lähtenyt, mikä on tietysti ikävää lasten kannalta ja tarkoittanut, että Hirsilinnassa on ollut paljon sijaisia. Hoitajien lähdön syihin en osaa ottaa kantaa.

– Toivomme, että nyt, kun on uusi johtaja, voimme saada toimintamme paremmin käyntiin uudella porukalla.

Ovatko perheet päättäneet irtisanoneet hoitosopimuksia?

– Muutama perhe on lähtenyt lähiaikoina. Tämä on ymmärrettävää ottaen huomioon, että henkilökunnassa on ollut vaihtuvuutta.

Vanhemmat valittivat paljon siivouksen laadusta. Miksi päiväkoti oli päästetty sotkuiseksi?

– Syksyllä oli todistettavasti paljon päiväkodin toiminnan laatuun liittyviä ongelmia, joista päiväkodin johtaja oli vastuussa. Teimme silloin päätöksen, että jos vanhemmat havaitsevat näin paljon puutteita, johtajakaan ei ole ollut täysin tilanteen tasalla. Siksi johtaja vaihtui.

– Totta kai lähtökohta on, että esimiehet ja henkilökunta tietävät, millaista laatua pitää pystyä tarjoamaan. Jos asiakkaitten tai henkilökunnan mielestä näin ei ole, toivomme, että saamme viestejä esimerkiksi nettisivujen palautekanavan kautta vanhemmilta ja henkilökunnalta. Kun tiedämme ongelmat, niihin on helpompi puuttua niihin.

Käykö ISS siis siivoamassa päivittäin?

– Normaalisti ei. Tämä oli vain silloin tehty tilapäistoimi, jotta tilanne saatiin hyvälle tasolle. Normaalisti siivouksen hoitaa päiväkotiapulainen. Hän on ajoittain edelleen poissa, joten jatkamme ISS-siivouspalvelun käyttöä, jotta päiväkodissa on varmasti siistiä.

Veisitkö omat lapsesi Touhula Hirsilinnaan hoitoon?

– Ehdottomasti voisin viedä lapseni sinne.

Kokemuksistaan kertoneiden vanhempien nimet on muutettu

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      HS: Uusi pikavippiyhtiö markkinoi lainoja avoimesti luottotietonsa menettäneille

    2. 2

      Kuluttaja-asiamies varoittaa Viagogosta – jo 500 yhteydenottoa lippuvälittäjästä

    3. 3

      Espoolaispariskunta maksaa 55 euroa kuussa murtosuojauksesta – hälytinkauppa käy, vaikka murrot vähenevät

    4. 4

      ”Heitä nyt sitä löylyä, saatana”, sanoi pelipomo amerikkalaiselle – näin suomalaispeliä viedään maailmalle

    5. 5

      Danske Bank lopettaa toimintansa Baltiassa ja Venäjällä

    6. 6

      Kuva kertoo, miltä näyttää vuokrien ikinousu – ”Näkyvissä ei ole sellaista, joka kääntäisi suunnan”

    7. 7

      Työryhmä ehdottaa kuntaeläkkeiden avaamista kilpailulle – Keva jaettaisiin kahtia

    8. 8

      VR perustaa tytäryhtiön Venäjälle

    9. 9

      Lidlin jauhelihassa taas salmonellaepäily – keskeyttää yhteistyön lihatalon kanssa

    10. 10

      Tv-kanava ERR: Viron finanssivalvoja sulkee Danske Bankin sivukonttorin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Espoolaispariskunta maksaa 55 euroa kuussa murtosuojauksesta – hälytinkauppa käy, vaikka murrot vähenevät

    2. 2

      Töölöläinen taloyhtiö päätti muuttaa ullakon asunnoiksi – hyvä diili muuttuikin painajaiseksi

    3. 3

      HS: Uusi pikavippiyhtiö markkinoi lainoja avoimesti luottotietonsa menettäneille

    4. 4

      Lidlin jauhelihassa taas salmonellaepäily – keskeyttää yhteistyön lihatalon kanssa

    5. 5

      Kuluttaja-asiamies varoittaa Viagogosta – jo 500 yhteydenottoa lippuvälittäjästä

    6. 6

      Kuva kertoo, miltä näyttää vuokrien ikinousu – ”Näkyvissä ei ole sellaista, joka kääntäisi suunnan”

    7. 7

      ”Heitä nyt sitä löylyä, saatana”, sanoi pelipomo amerikkalaiselle – näin suomalaispeliä viedään maailmalle

    8. 8

      Avointen työpaikkojen määrä kasvoi – yli puolet vaikeasti täytettäviä, pulaa muun muassa puheterapeuteista

    9. 9

      Joronjälkeä myyvä Auvo, 63, tekee hotellissaan kaiken yksin – ”Heittelen yläpystyyn mummoja, jotka haluavat tanssia”

    10. 10

      Honda vahvisti sulkevansa tehtaansa Britanniassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suuren omakotitalon Helsingistä ostanut pariskunta hämmästyi: minne katosi 140 neliötä?

    2. 2

      Töölöläinen taloyhtiö päätti muuttaa ullakon asunnoiksi – hyvä diili muuttuikin painajaiseksi

    3. 3

      Verottaja jätti Suomen suurimpiin kuuluvasta tapahtumajärjestäjästä konkurssihakemuksen

    4. 4

      Lidlin jauhelihassa taas salmonellaepäily – keskeyttää yhteistyön lihatalon kanssa

    5. 5

      Joronjälkeä myyvä Auvo, 63, tekee hotellissaan kaiken yksin – ”Heittelen yläpystyyn mummoja, jotka haluavat tanssia”

    6. 6

      Huoltomies nukkui pommiin, kieltäytyi töistä, törmäsi liikenteenjakajaan ja aiheutti vesivahingon – miten kävi potkujen?

    7. 7

      ”Rappioveli” sai osansa perinnöstä – Hovioikeus: Äidin 137 000 euron siirrot suosikkipojalleen olivat törkeä kavallus

    8. 8

      Jethro Rostedt avaa oman ravintolan – tältä yökerhossa näytti neljä tuntia ennen avaamista

    9. 9

      Lento myöhästyi 3 tuntia, eikä Ulla, 53, ehtinyt pitkälle jatkolennolleen – OP tai Finnair eivät korvaa yli 700 euron lisäkuluja

    10. 10

      Kohutun hoivayhtiö Attendon osake syöksyy – tulos alitti alhaisimmatkin ennusteet

    11. Näytä lisää