Ratsia paljasti takseissa valtavasti puutteita – Taksijohtaja kertoo: näihin virheisiin sortuvat etenkin uudet yritykset - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Ratsia paljasti takseissa valtavasti puutteita – Taksijohtaja kertoo: näihin virheisiin sortuvat etenkin uudet yritykset

Helsingissä vilkkailla taksiasemilla tarkastetuista 111 taksista noin 70 prosentissa oli rikkeitä tai puutteita.

Julkaistu: 4.2.2019 9:15

Taksiliitto pitää valvontapäivässä löytyneiden puutteiden määrää aivan liian suurena ja haluaa tarkemmat ohjeet ja lisää valvontaa taksiyrittäjille.

Taksilaki vapautti hinnoittelun ja kilpailun viime kesänä. Viranomaisten valvontapäivästä kävi selväksi, että säännöissä on yhä paljon petrattavaa takseilla.

Helsingissä vilkkailla taksiasemilla tarkastetuista 111 taksista noin 70 prosentissa oli rikkeitä tai puutteita.

– Vanhat yrittäjät tietävät pelisäännöt, joskin heillekin uutta on, että myös auton tiedot pitää olla asiakkaan nähtävillä. Oletan, että ajoluvan puuttumiset ja taksiksi rekisteröimättömillä autoilla ajaminen liittyy alalle tulleisiin yrityksiin, taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson sanoo.

Taksiliikennettä valvottiin eilen ensimmäistä kertaa liikenne- ja viestintäviraston, verohallinnon ja poliisin yhteistyönä.

– Määrä on aivan liian suuri ja vaatii ehdottomasti valvonnan lisäämistä ja tarkennuksia. Olemme taksiliitossa ajaneet auton parempaa tunnistettavuutta, jopa autokohtaisia tunnuksia. Ne osoittaisivat, että auto on rekisteröity ammattiliikenteeseen.

Mitä asioita asiakkaan pitää nähdä taksissa? Minne voi ilmoittaa puutteista? On syytä kerrata pelisäännöt.

1. Hinnasto

Valvonnassa 14 taksista puuttui helposti näkyvät hintatiedot. Asiakkaalla on oikeus tietää hinta tai hinnan perusteet taksia tilattaessa tai ennen matkaa. Hinta voi vaihdella esimerkiksi kellonajan, taksiyrityksen, tilaustavan mukaan ja olla kilometri- ja aikaveloitus ja kiinteä tai sovittavissa. Toiset perivät lähtömaksuja ja toiset eivät. Yli sadan euron matkasta pitää sopia etukäteen.

– Hinnaston paikasta on valitettavan epäselvä määräys. Sen pitää olla helposti nähtävissä. Yksinkertaisinta on, että hinnasto on takasivuikkunassa ulkoapäin nähtävissä, niin kuin valtaosalla onkin.

2. Ajolupa ja kuljettajatiedot

Valvonnassa ajolupa puuttui kolmelta kuskilta ja kuutta autoa ei ollut merkitty luvanvaraiseen käyttöön.

Trafin (nykyisin osa Traficomia) myöntämä ajolupa tulee olla esillä. Paikka on kojelauta.

Yleisin virhe oli, että yrityksen ja luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet nähtävillä. Näitä takseja löytyi 61 kappaletta. Lisäksi tilausvälitysyhtiöillä on sääntöjä siitä, että oma kuljettajalupa pitää roikkua kaulassa tai kojelaudassa.

3. Ilmoitus tai valitus

Valvonnan tuloksia tiedotteessa kommentoinut liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) katsoo, että taksiliikenteessä perusasiat ovat kohdallaan, mutta puutteisiin on pureuduttava heti. Asia kuuluukin viranomaisille, mutta asiakaskin voi tehdä ilmoituksen.

Ota ensin yhteys välityskeskukseen tai taksiyrittäjään. Jos se ei auta, voi tehdä valituksen, jossa apuna voi käyttää Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta löytyvää palvelua Reklamaatioapuria. Jos valituskaan ei auta, ota yhteys kuluttajaneuvontaan.

Liikematkustaja (työnantaja tai muu taho maksaa matkan) voi tehdä valituksen lisäksi ilmoituksen ongelmista Traficomille. Sen sivuilta löytyy valmis lomake. Traficom ei ratko yksittäisiä tapauksia, mutta ilmoitus auttaa valvonnassa.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) mukaan taksiliikenteessä perusasiat ovat kohdallaan, mutta puutteisiin on pureuduttava heti.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?