Kova pakkanen iski autoihin: hinauksia kolminkertainen määrä – Hinausautokeskuksen tj kertoo maagisesta pakkasrajasta, sen jälkeen ”akut alkavat hyytyä” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kova pakkanen iski autoihin: hinauksia kolminkertainen määrä – Hinausautokeskuksen tj kertoo maagisesta pakkasrajasta, sen jälkeen ”akut alkavat hyytyä”

Julkaistu: 22.1.2019 19:05

Hinausautoilla on ollut tiistaina kiireinen päivä, kun kova pakkanen hyydytti autot. Hinausta on voinut joutua odottamaan tunteja.

Talven pakkasennätyksiä on mitattu viime päivinä eteläistä Suomea myöten. Tiistain vastaisena yönä Suomen virallisesti kylmin paikka oli Vihdin Maasoja Uudellamaalla. Moni autoilija yritti aamulla turhaan käynnistää autoaan.

Katso yllä olevalta videolta vinkit talviautoiluun.

Uudellamaalla toimivan Hinausautokeskuksen toimitusjohtaja Tomi Sipilä kertoo, että normaalipäivään verrattuna heillä on ollut töitä ainakin kolminkertaisesti.

– Miinus 20 astetta on maaginen raja. Kun pakkanen painuu sen yli, akut alkavat hyytyä.

Niin heillä kuin useissa muissakin hinausyrityksissä puhelimet ovat soineet aamuvarhaisesta lähtien. Hinaus Sjöbergin toimitusjohtaja Sten Sjöberg kertoo, että pakkanen on sääoloista heidän kovin työllistäjänsä, vaikka lumi ja pyrykin lisäävät muun muassa ulosajoja.

– Pakkaset koskevat jokaista autoa ja kuljettajaa ajokokemuksesta huolimatta, hän sanoo.

Kummassakin yrityksessä koko kalusto ja henkilökunta ovat liikkeellä aamusta yöhön. Silti hinausajat väkisinkin venyvät jopa tunteihin. Esimerkiksi Hinausautokeskuksessa normaali odotusaika on puolesta tunnista kolmeen varttiin, mutta nyt asiakas joutuu odottamaan kolmekin tuntia.

Avun tarvitsijoita priorisoidaan. Kotona tai muualla lämpimässä olevat saavat varautua pisimpään jonotukseen.

– Tien päällä apua odottavat, onnettomuudet ja viranomaisten tilaukset priorisoidaan, Sjöberg sanoo.

Espoo Sjöbergin hinauspalvelusta Jiri Lehvä lähti maanantaina käynnistämään hyytynyttä autoa apukaapeleilla. Keikka on hänen kahdestoista saman päivän aikana.

Sähkölaitteet jumittavat

Hinaajat kertovat, että apua tarvitsevat monenmerkkisten ja -ikäisten autojen kuljettajat. Sjöbergin mielestä joukossa on yhtä lailla niin bensiini- kuin dieselkäyttöisiä autojakin.

– Näppituntumani on, että eniten on autoja ja vuosimalleja, joita on myyty suhteellisesti eniten.

Keskeinen syy jumitukseen liittyy sähkölaitteisiin. Jos akku ei ole täydessä terässä, se ei välttämättä kykene antamaan tarpeeksi virtaa. Uusissa autoissa sähkötekniikka voi olla herkkä pakkaselle.

Moderni tekniikka onkin yksi syy siihen, miksi enää ei välttämättä kaiveta kaapeleita esiin ja pyydetä naapuria antamaan akustaan virtaa autostaan.

– Laitteet menevät rikki, jos virtaa antaa väärällä tavalla. Siksi auton omistajat tilaavat mieluummin ammattilaisen, Sjöberg kertoo.

Yrityksen apuun saatetaan hänen mukaansa kääntyä myös siksi, että ei haluta vaivata muita ja koska on muutenkin opittu ostamaan palveluita.

Tien päälläkin auto saattaa alkaa yskiä pakkasen ja jäätymisen vuoksi. Esimerkiksi polttoaineensuodatin voi jäätyä tukkoon.

Auto lähtee käyntiin apustartilla ja kuljettaja pääsee jatkamaan matkaansa.

Lauhtuminen auttaa

Vaikka auto olisi jähmettynyt tiistain vastaisena yönä, ainakin Etelä-Suomessa se saattaa keskiviikkona lähteä käyntiin. Ilmatieteenlaitoksen mukaan pakkanen hellittää keskiviikkoon mennessä selvästi. Sipilä kertoo, että lauhtuminen voi elvyttää akun.

– Heti, kun lauhtuu, tilanne helpottuu.

Pakkasjakso näyttää jatkuvan koko maassa ainakin tammikuun loppuun ja etenkin pohjoisessa se painuu yli 20 astetta miinukselle useamman kerran.

Uuvahtaneen akun vaihto ja moottorin esilämmitys auttavat autoa käynnistymään kylmälläkin. Jos normaalisti autolla ajetaan vain lyhyitä kauppa- tai työmatkoja, akku ei välttämättä ehdi latautua kunnolla. Pkkaskäynnistyksen varmistamiseksi Sipilä suosittelee vähän pidempää ajoa aika ajoin. Toinen vaihtoehto hänen mukaansa on ylläpitolaturi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?