Näin uudistus vaikutti taksilupien määrään – katso kuinka tilanne muuttui omassa kunnassasi - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Näin uudistus vaikutti taksilupien määrään – katso kuinka tilanne muuttui omassa kunnassasi

Julkaistu: 9.1.2019 13:17

Taksilupien määrä lisääntyi uuden taksilain jälkeen lähes kaikkialla Suomessa – joillakin alueilla kuitenkin rajujakin prosentuaalisia vähennyksiä.

Kesällä voimaan tulleen uuden liikennepalvelulain, eli niin sanotun taksilain muutoksesta on julkaistu ensimmäinen selvitys. Taksilupien määrä on lisääntynyt rajusti erityisesti Lapissa ja Uudellamaalla. Kaikkiaan Suomessa on nyt yli 12 000 taksilupaa entisen 9 500:n sijaan. Lupien lisäksi myös luvanvaraiseen käyttöön merkittyjen henkilöautojen määrä on kasvanut. Se viittaa siihen, että myös taksiautojen määrä on lisääntynyt merkittävästi.

Jutun alussa olevalla videolla taksien ”tanssia” Helsingin päärautatieaseman suurimmalla taksitolpalla joulukuussa 2018.

Selvitys ei ota itse lakiuudistuksen onnistumiseen tiukkaa kantaa, mutta siinä on huomioita yleisistä asioista ja muun muassa listataan muuttuneet lupamäärät kunnittain.

Katso lista kaikista liikenne- ja viestintäministeriön julkaisemista kunnista jutun lopusta.

Lain säätämisen yhteydessä eduskunta edellytti, että hallitus seuraa lain vaikutuksia ja ryhtyy tarvittaessa toimiin sääntelyn muuttamiseksi. Eduskunta edellytti hallituksen antavan liikenne- ja viestintävaliokunnalle kirjallisen selvityksen vuoden 2018 loppuun mennessä. Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisikin selvityksen 19. joulukuuta.

Ministeriön mukaan uudistuksen vaikutukset ovat olleet odotettuja, mutta on varovainen lopullisten johtopäätösten tekemisessä.

Taksiyritysten määrän kasvu, kuljettajien määrän lisääntyminen sekä hinnoissa tapahtuneet muutokset ovat olleet ministeriön odotusten mukaisia. Lainvalmistelun yhteydessä esitetyt pelot ryöstöhinnoittelusta tai asiakkaiden huijaamisesta eivät ministeriön mukaan näyttäisi toteutuneen:

– Tietoon on tullut ainoastaan yksittäisiä kuluttajan ja autoilijan välisisiä erimielisyyksiä palvelun hinnasta. Tällä hetkellä ei myöskään näytä siltä, että harmaaseen talouteen liittyvät lieveilmiöt olisivat lisääntyneet.

Lue lisää: Pärjäisitkö taksikuskina Helsingissä – testaa 11 kysymyksellä.

Liikenne- ja viestintäministeriö on selvityksen tekemisen lisäksi järjestänyt muun muassa kaksi seurantakokousta, joissa on vaihdettu eri viranomaisten ja toimijoiden kokemuksia uuden lain vaikutuksista. Ministeriön mukaan näissä keskusteluissa liikennepalvelulakiin ollaan suhtauduttu yleisesti ottaen ”hyvin positiivisesti ja muutoksia on pidetty erittäin tervetulleina.”

Toimivien markkinoiden toivotaan johtavan pitkällä aikavälillä parempiin ja edullisempiin palveluihin. Ministeriön selvityksessä vedotaankin pitkän aikavälin etuihin muutoksessa:

– Lainsäädännön keskeisimpänä tavoitteena on ollut tukea pitkän aikavälin muutosprosesseja, johtopäätökset liikennepalvelulain vaikutuksista on syytä tehdä vasta myöhemmin.

Seuraavan kerran lain vaikutuksista raportoidaan kootusti eduskunnan vaatimusten mukaisesti mahdollisesti vasta vuonna 2022. Silti ministeriön selvityksessä sanotaan, ettei tietoa silloinkaan ole välttämättä riittävästi pitkän aikavälin johtopäätösten tekemiseksi:

”Jopa vuosi 2022 voi tulla tällaisen tarkastelun näkökulmasta liian nopeasti”, selvityksessä sanotaan.

Lue koko LVM:n selvitys tästä linkistä.

Jos taulukko kunnista ei näy alla, avaa se tästä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?