VR:n uudet veturit tekevät odottamattomia hätäjarrutuksia – elinkeinoministeri Lintilä: Siemensin pitää laittaa kalusto kuntoon

Julkaistu:

Liikenne
– Jos käyttöönoton lykkäyksestä tulee VR:lle tappiota, korvausten vaatimista pitää tutkia, sanoo ministeri Mika Lintilä.
Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Mika Lintilä (kesk) pitää harmittavana VR-Yhtymän uusien Sr3-vetureiden kulunvalvontajärjestelmien yhteensovittamisessa havaittuja puutteita.

Odottamattomat hätäjarrutukset ovat estäneet vetureiden käytön matkustajaliikenteessä jo yli vuoden ajan ja rajannut niiden käytän vain tavarajuniin.

– Kun VR on tehnyt tämän kaupan, se on olettanut että veturi on toimiva siihen käyttötarkoitukseen, mihin se on hankittu, eli matkustaja- ja tavaraliikenteeseen, Lintilä sanoo.

Katso yllä olevalta videolta, miten uusia Sr3-vetureita esiteltiin vuonna 2017.

IS kertoi eilen VR:n historian suurimman, 300 miljoonan euron veturihankinnan ongelmista. Siemensin valmistamia Sr3-vetureita ei ole voitu käyttää matkustajajunien vetämissä, koska vetureiden EU-standardin mukaista kulunvalvontajärjestelmää ei ole saatu toimimaan Suomen rataverkolla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lue lisää: VR osti yli 300 miljoonalla vetureita, joita ei saakaan käyttää matkustajajunissa

VR informoi ministeriä julkisuuteen nousseiden vetureiden ongelmista eilen.

– Pidän aika selkeänä, että tämä on Siemensin vastuulla. He ovat tietäneet, että tässä on se yhteensovittamisen ongelma ja ovat sitoutuneet sen ratkaisemiseen yhteistyössä osapuolten kanssa, Lintilä sanoo.

VR Groupin liikennejohtaja Petri Auno totesi eilen (IS 7.1.), että vetureiden suunnitellun käyttöönoton viivästyminen ei ole aiheuttanut VR:lle sellaista vahinkoa, että Siemensille olisi syntynyt korvausvelvollisuutta.

Lue myös: VR:n uudet veturit tekevät turhia hätäjarrutuksia – nyt puhuu jo koeajoissa mukana ollut kuljettaja

Valtion ja veronmaksajien etua VR:ssä valvovan omistajaohjausministerin mukaan vetureiden käytön lykkääntymisestä aiheutuvien mahdollisten tappioiden syntyä pitää pitää tiukasti silmällä.

– Tärkeintä on ratkaista ongelma ensin. Prosessin yhteydessä VR:n tulee kuitenkin arvioida koko ajan, tapahtuuko tässä selkeitä taloudellisia menetyksiä. Jos sellaisia todetaan, niistä on mahdollisuus hakea korvauksia.

Onko tiedossanne, että Sr3-vetureiden käyttöönoton viivästymisestä olisi aiheutunut VR-Yhtymälle tappioita?

– Sitä pitää kysyä VR:ltä. Minun on mahdoton tietää, onko tästä aiheutunut heille haittaa. Pidän kuitenkin selvänä, että jos tulee selkeitä taloudellisia menetyksiä, niistä haetaan korvausta. Se on myös VR:n intressi, ministeri sanoo.

Valtionhallinnon sisällä kitkaa aiheuttaa se, että rataverkon kulunhallinta on liikenne- ja viestintäministeriö alaisen Liikenneviraston vastuulla, mutta Sr3-vetureilla operoivat VR-Yhtymä vastaa tuloksestaan kauppa- ja teollisuusministeriölle. Liikenne- ja viestintäministeriön linjauksen mukaan operaattori VR vastaa junakalustossa olevista kuluvalvonnan järjestelmän osista.

1990-luvun tuhoisten ylinopeudesta aiheutuneiden Jyväskylän ja Jokelan junaturmien jälkeen Suomeen luotiin oma JKV- kulunvalvontajärjestelmä, jonka lisärakentaminen jatkuu 2020-luvulle saakka.

 

VR:n tulee kuitenkin arvioida koko ajan, tapahtuuko tässä selkeitä taloudellisia menetyksiä.

Uuden Sr3-kaluston ongelmat johtuvat pohjimmiltaan siitä, että ne on varustettu EU-komission vaatimalla eurooppalaisella ETCS-kulunvalvontajärjestelmällä, jonka sovittaminen suomalaiseen JKV-järjestelmään ei ole ollut ongelmatonta. Jos jokin järjestelmässä kaatuu, koko juna tekee hätäjarrutuksen.

Yleiseurooppalainen kulunvalvontajärjestelmä on osa EU:n liikennepoliittista ohjelmaa, joka pyrkii yhdenmukaistamaan rataturvallisuusjärjestelmät. Se puolestaan helpottaa kansallisten monopolien hallitseman kiskoliikenteen avaamista kilpailulle. Suomi olisi periaatteessa voinut hakea maantieteellisen asemansa ja erilaisen raideleveytensä vuoksi poikkeusta ETCS:ään liittymisestä, mutta niin ei tehty. Laajasti käytössä olevan ETCS-järjestelmän arveltiin laskevan kulunvalvontajärjestelmän kustannuksia, koska sen ylläpito jakaantuu useiden maiden kesken.

Ei kelpaa matkustajaliikenteeseen

Ilta-Sanomat uutisoi maanantaina 7. tammikuuta, ettei Traficom ole toistaiseksi antanut VR Groupille lupaa käyttää Sr3-vetureita matkustajajunien vedossa.

Syynä on Siemensin valmistamien Vectron-vetureiden automaattinen kulunvalvontajärjestelmä. Se ei ole toiminut suomalaisessa ympäristössä odotetusti, vaan se tekee epäsäännöllisesti odottamattomia hätäjarrutuksia.

Vetureiden kulunvalvonnan yhteensopimattomuus suomalaisen järjestelmän kanssa havaittiin melko pian sen jälkeen, kun ensimmäiset veturit toimitettiin Suomeen 2016. Niiden kaupallisen käytön piti alkaa toukokuussa 2017.Veturit hankittiin yleisvetureiksi tavara- ja matkustajaliikenteen käyttöön, mutta toistaiseksi niillä on voitu ajaa vain tavarajunia.

Tällä hetkellä Sr3-vetureita on käytössä 18. Kaikki veturit vetävät tavarajunia, missä niiden odottamattomat hätäjarrutukset eivät ole yhä haitallisia kuin matkustajaliikenteessä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    2. 2

      Näin sähkön hinta lähti omille teilleen – käyrä näyttää hurjan nousun

    3. 3

      MOT: Suomi maksaa työttömien valmennuksista 26 miljoonaa – kursseilla annetaan elämänohjeita

    4. 4

      EU kieltää muoviset kertakäyttömukit – synnyttää miljoonabisneksen Kotkaan

    5. 5

      Havainnekuva: Merenkurkun liikenteeseen rakennetaan uusi matkustaja-autolautta – tilaa 800 matkustajalle

    6. 6

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    7. 7

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    8. 8

      Syyttäjä: Purkualan yritys pilasi ympäristöä varastoimalla tuhansia tonneja jätettä ilman lupaa

    9. 9

      Katariina, 47, myi puutalokotinsa ja muutti vuokralle pieneen yksiöön – ”Olin asunut lähinnä keittiössä ja makuuhuoneessa”

    10. 10

      Veikkaus aloittaa yt-neuvottelut – jopa 400 voi joutua irtisanotuiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    2. 2

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    3. 3

      Näin sähkön hinta lähti omille teilleen – käyrä näyttää hurjan nousun

    4. 4

      EU kieltää muoviset kertakäyttömukit – synnyttää miljoonabisneksen Kotkaan

    5. 5

      MOT: Suomi maksaa työttömien valmennuksista 26 miljoonaa – kursseilla annetaan elämänohjeita

    6. 6

      Veikkaus aloittaa yt-neuvottelut – jopa 400 voi joutua irtisanotuiksi

    7. 7

      Havainnekuva: Merenkurkun liikenteeseen rakennetaan uusi matkustaja-autolautta – tilaa 800 matkustajalle

    8. 8

      Katariina, 47, myi puutalokotinsa ja muutti vuokralle pieneen yksiöön – ”Olin asunut lähinnä keittiössä ja makuuhuoneessa”

    9. 9

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    10. 10

      Kokenut asianajaja antaa neuvon, jolla välttää perintöriidat ja mahdollisesti säästää sievoisesti rahaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    5. 5

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    9. 9

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    10. 10

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    11. Näytä lisää