Lidl siirtyy kokonaan Reilun kaupan banaaneihin – markkinaosuuden odotetaan tuplaantuvan - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lidl siirtyy kokonaan Reilun kaupan banaaneihin – markkinaosuuden odotetaan tuplaantuvan

Kauppaketju Lidl alkaa myydä Suomessa pelkästään Reilun kaupan banaaneja.

Lidl alkaa myydä vain Reilun kaupan banaaneja. Kuvan keskimmäisessä banaanissa Reilun kaupan merkki.­

3.1.2019 13:26 | Päivitetty 3.1.2019 13:43

Kauppaketju Lidl alkaa myydä Suomessa pelkästään Reilun kaupan banaaneja. Niiden markkinaosuuden odotetaan tuplaantuvan noin 10 prosentista yli 20 prosenttiin.

Suomalaiset ostavat vuosittain noin 113 miljoonaa kiloa banaaneja. Vuonna 2017 Reilun kaupan banaaneja myytiin lähes 12 miljoonaa kiloa. Ne tulivat myyntiin Suomessa vuonna 2001.

– Banaani on tärkeä tuote, koska se on kymmenen prosenttia hedelmä- ja vihanneskaupasta, sanoo Reilu kauppa -yhdistyksen toiminnanjohtaja Janne Sivonen STT:lle.

Keskon myöhemmin ostama kauppaketju Siwa myi takavuosina muutaman vuoden ajan pelkästään Reilun kaupan banaaneja, mutta toi tavalliset banaanit takaisin myymälöihinsä vuonna 2011, perustellen päätöstä hinnalla ja kuluttajien valinnanvapaudella. Markkinaosuus oli Siwan aikoihin korkeimmillaan, mutta oli silti pienempi kuin mihin sen odotetaan nyt nousevan.

Suomessa myytävät Reilun kaupan banaanit tulevat Latinalaisesta Amerikasta. Reilu kauppa on sertifiointijärjestelmä, jonka avulla varmistetaan, että kehitysmaiden tuottajat saavat työstään elämiseen riittävän korvauksen.

Sivosen mukaan ei ole vaaraa, että Lidlin vaihdos johtaisi banaanipulaan.

– Mehän emme itse myy tai osta banaaneja, mutta jos kauppaketju tekee tällaisen päätöksen, se on kyllä varmistanut, että sertifioitua tuotetta on riittävästi tarjolla. Useimmissa tuotteissa tilanne on se, että reilua tuotantoa on tarjolla enemmän kuin mitä reiluna pystytään myymään.

Juttua täydennetty kello 13.43.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?