Polttoaineen veroruoskassa piilee vaara: ”Ihmiset jättävät ostamatta esimerkiksi lääkkeitä” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Polttoaineen veroruoskassa piilee vaara: ”Ihmiset jättävät ostamatta esimerkiksi lääkkeitä”

Asiantuntijat kommnetoivat liikenne- ja viestintäministeriön tilaamaa raporttia.

Julkaistu: 13.12.2018 20:51, Päivitetty 14.12.2018 10:39

Asiantuntijat näkevät raportissa paljon oikeita toimenpiteitä. Toisaalta huolettaa myös eriarvoistuminen, jos käyttöön otetaan armoton veroruoska.

Ilmastoasioihin erikoistuneen Bios-tutkimusyksikön jäsen, talouskulttuurin tutkija Paavo Järvensivu sanoo olevansa jopa yllättynyt, kuinka rohkeita ehdotuksia liikenne- ja viestintäministeriön tilaama raportti sisältää.

– Olen hyvilläni, että selvitys on näinkin suorasanainen. Ajettujen kilometrien vähentämisestä on harvemmin puhuttu näin laajalla levikillä.

Tällä kertaa kuitenkin puhutaan. Järvensivun mielestä hyvä niin.

– Joku voi ehkä ajatella, että raportti menee toimenpideohjelmansa kanssa liian pitkälle. Tosiasiassa on niin, että ilmastonmuutos vie meidät paljon pidemmälle, ellei päästöjä ryhdytä toden teolla leikkaamaan.

Talouskulttuurin tutkija Paavo Järvensivu työskentelee monitieteisessä Bios-tutkimusyksikössä.

Yhtä kohtaa Järvensivu raportista silti viilaisi.

– Raportissa on paljon oikeita toimenpiteitä, mutta biopolttoaineille on annettu turhan iso rooli.

Liikenne- ja viestintäministeriön asettaman työryhmän laatimassa toimenpideohjelmassa Suomen liikenne muuttuisi hiilettömäksi vuoteen 2045 mennessä.

Järvensivu huomauttaa, että Suomen ilmastopaneeli esitti marraskuussa julkaisemassaan väliraportissa, että Suomen tulisi pyrkiä hiilineutraaliuteen mahdollisimman pian 2030 jälkeen.

– Niinpä myös liikenteen osalta toimenpiteet pitäisi toteuttaa kuvattua nopeammalla aikataululla.

Yksi ansakuoppa

Myös Aalto-yliopiston energiaprofessori Peter Lund pitää työryhmän esittelemää toimenpideohjelmaa varteenotettavana.

– Liikenteen päästöjen vähentämisellä on suuri merkitys, kun pohditaan ilmastonmuutoksen hillintätoimia. On positiivista, että konkreettisia keinoja päästöjen leikkaamiseksi nyt esitellään.

Lund löytää loppuraportista kuitenkin muutamia kohtia, joista voi muodostua ansakuoppia, jos toimenpideohjelma otettaisiin sellaisenaan käyttöön.

Yksi niistä on verotus, jota raportti suosittaa kohdistettavaksi fossiilisiin polttoaineisiin ja liikkumiseen.

– Veroinstrumentin käyttö näyttäisi nousevan keskeiseen rooliin loppuraportissa. Siinä piilee kuitenkin vaaransa, kun ihmisiä aletaan kaitsemaan veroruoskan avulla, Lund sanoo.

Energiaprofessori Peter Lund varoittaa veroruoskan varomattomasta käytöstä.

Lundin mukaan vaarana on sosiaalinen eriarvoistuminen, mikäli veronkorotuksia ei kompensoida riittävän huolellisesti.

Loppuraportin tekijät katsovat, että korotukset voitaisiin kompensoida keventämällä esimerkiksi työn verotusta. Tämän tarkemmin he eivät asiaan puutu.

– Voisin kuvitella, että toimenpideohjelma olisi hyvin mahdollista toteuttaa sellaisenaan pääkaupunkiseudulla. Mutta kun edetään pääkaupunkiseudun ulkopuolelle, eriarvoistumisen uhka alkaa jo kasvaa, Lund sanoo.

Lund muistuttaa, ettei ihmisten tarve liikkua ei katoa mihinkään, vaikka polttoaineiden verotusta kiristetään.

– Sellaista tilannetta ei saa syntyä, että ihmiset jättävät ostamatta esimerkiksi lääkkeitään, koska heidän on päästävä liikkumaan. Näin on käynyt esimerkiksi Isossa-Britanniassa lämmityksen osalta. Noin 10 prosenttia maan väestöstä elää niin sanotussa energiaköyhyydessä.

– Tässä tapauksessa julkinen liikenne olisi saatava pelaamaan koko Suomen laajuudelta. Pelkillä tuloveron alennuksilla ei saada aikaan tasavertaista ratkaisua.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?