Kuopiolainen veneyhtiö siirtyy ruotsalaisomistukseen

Julkaistu:

Raimo Sonninen sanoo uskovansa, että veneiden valmistus pysyy jatkossakin Suomessa.
Kuopiolainen Bella-Veneet myydään Ruotsiin tunnetulle venevalmistajalle Nimbukselle.

Bella-Veneet on Pohjoismaiden suurin lasikuitumoottoriveneiden valmistaja ja toimitusjohtajansa Raimo Sonnisen elämäntyö.

Sonninen myy koko osuutensa eli 64 prosenttia, yrityksen osaomistaja yhdysvaltalainen Brunswick 36 prosentin siivunsa.

Nimbuksen omistaja on ruotsalainen pääomasijoittaja R 12 Kapital. Sen pääomistaja on af Jochnickin perhe, joka on perustanut koskmetiikkayhtiö Oriflamen. Yritys myy maailmalla tuotteita kotimyyntiperiaatteella.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sonninen myi yritykselle, jonka halusi ostaa itse

Kauppahintaa osapuolet eivät julkista. Summa on oletettavasti kuitenkin pienempi kuin vuonna 2007, jolloin Bella-Veneet eli huippuvuosiaan ja Brunswickilla oli muutaman kymmenen miljoonan euron osto-optio Bella-Veneisiin. Sonninen ei tuolloin kuitenkaan myynyt yritystään Brunswickin taivutteluista huolimatta.

Yrityskauppaa on hionut kymmenkunta juristia keväästä alkaen koko syksyyn. Tunnusteluita tehtiin vielä kauemmin. Kauppaa edelsi pari erikoista kuviota vuosien takaa.

Vuonna 2012 Nimbus ajautui syöksykierteeseen pääomasijoittaja Altorin omistuksessa. Silloinen johto poltti siihen rahaa, mutta ei Sonnisen näkemyksen mukaan hallinnut venealaa. Yhtiö ajautui konkurssiin.

Sonninen innostui tuolloin ajatuksesta Nimbuksen ostoajatuksesta ja otti yhteyttä pesänhoitajaan. Sonninen tarjosi yhtiön liiketoiminnasta 20 miljoonaa euroa. Lopulta yhtiö myytiin kuitenkin R 12:lle.

Keväällä 2017 Flipper Marin, Bella-Veneiden suuri jälleenmyyjä Ruotsissa, pantiin puolestaan myyntiin. Sonninen omisti siitä reilun kolmanneksen.

Muut osakkaat olisivat halunneet myydä Flipper Marinin R 12:lle ja Nimbusille. Sonnisen mukaan tämä olisi heittänyt Bellan ulos Ruotsin markkinoilta. Sonninen ei jäänyt poteroonsa, vaan teki oman pelisiirtonsa ja alkoikin tahollaan tunnustella Bellan myyntiä Nimbusille ja R 12:lle.

Ensimmäisen Sonninen tunsi ostoaikeidensa perusteella jo hyvin, toinen oli vanha kilpailija, jonka kanssa Sonninen oli silti solminut hyvät suhteet. Alkusyksystä Bella-Veneet sai ostettua myös loput Flipper Marinin osakkeet.

On mahdollista, että kauppa vaikuttaa laajemminkin moottorimarkkinaan pohjolassa, jota naapurimaassa hallitsee Volvo Penta. Bellan osaomistaja ja moottorikumppani on Mercury, Brunswickin tytäryhtiö. Bella-Veneet käyttää molempia, diesel-Volvo Pentoja sisämoottoreissa ja perämoottoreissa Mercurya.

Sonninen ei tässä vaiheessa halua arvioida, miten kauppa vaikuttaa moottorimarkkinoiden kilpailuasetelmiin uuden omistajan jatkaessa työtä.

Valmistus yhä Kuopiossa

Sonninen luottaa, että Nimbusin kansainvälisten jakelukanavien kautta Bella-Veneet saa tukea materiaalihankintoihin ja myyntiin. Omistajan kansallisuus ei liene venekansalle erityinen ostokriteeri, varsinkin kun Bella-Veneiden valmistus pidetään yhä Suomessa.

Kauppaan kuuluu kuitenkin järjestely, jossa Sonninen ostaa Bella-Veneiltä takaisin tuotantokiinteistöt ja vuokraa ne pitkällä sopimuksella Nimbusille.

Näin Sonninen jakaa riskiä uuden omistajan kanssa.

– Omistaja haluaa usein sitoa pääoman mieluummin vain ydinliiketoimintaan eikä seiniin. Jos valmistus ei jostain syystä enää kannattaisi, omistajalla on mahdollisuus siirtää tuotantoa maihin, joissa se on kannattavampaa.

–Kilpailijamaista Puola on ollut kova. Puolan 13 euroa on meillä 23 euroa, mutta olemme aika paljon tehokkaampia ja palkkaero pienenee koko ajan. Työvoimapula pahenee siellä myös, kertoo toimitusjohtaja, osittaiselle eläkkeelle jäävä Sonninen, 70.

–Haluamme pitää yrityksen ei vain suomalaisena, vaan myös kuopiolaisena ja luotolaisena. Niin kauan kuin elän, haluan pitää tehtaat Kuopiossa. Kaupunki on ollut minulle hyvä, Sonninen sanoo.

FAKTA

Raimo Sonninen: Syntynyt 1948 Iisalmessa: Lapsia 2. Harrastaa veneilyä, golfia, alppihiihtoa ja moottorikelkkailua.

Bella Boat: Perustettu vuonna 1970, tuotemerkkejä Bella, Flipper, Aquador ja Falcon. Neljä tehdasta, tuotannosta vientiä noin 75–85 prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    3. 3

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    4. 4

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    5. 5

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    6. 6

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    7. 7

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    8. 8

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    9. 9

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    10. 10

      Ex-pomo kertoo: Kiinteistö­kuningatar-Kaisaan satsattiin ”niin paljon kuin rahkeet kesti” – huippu­palkka, kalliita autoja ja koulutuksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    5. 5

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    6. 6

      Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

    7. 7

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    8. 8

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    5. 5

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    6. 6

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    7. 7

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    8. 8

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      7 000 euron palkkaa nauttinut mies menetti työnsä ja turvautui pikavippeihin – kohta niskassa oli lähes 200 000 euron velka

    11. Näytä lisää