Vesterbackan suunnitelma: Tallinnan tunnelijunaan 50 euron liput – liikenteen määrä alkaa jo 2024

Julkaistu: , Päivitetty:

Tunnelihanke Tallinnaan on saanut ensimmäisen ulkopuolisen rahoittajan. Meno-paluu Helsingistä Tallinnaan maksaisi 100 euroa, sanoo Vesterbacka.
Liikemies Peter Vesterbackan luotsaama tunnelihanke Tallinnaan on saanut ensimmäisen ulkopuolisen rahoittajan. Rahoittajana toimii dubailainen rakennusyhtiö ARJ Holding LLC, joka on erikoistunut vesi-, energia- ja infrateknologiaan. Sopimuksen mukaan Finest Bay Area Development saa 100 miljoonan euron rahoituksen, joka käytetään tunnelin suunnitteluun ja lupa-asioihin.

Vesterbacka on arvioinut tunnelin kustannuksiksi 15 miljardia euroa, joten nyt luvattu rahoitusosuus on kokonaissummasta pieni. Vesterbackan mukaan näköpiirissä on kuitenkin kymmeniä rahoittajia, jotka tulevat joka puolelta maailmaa. Aiemmin on kerrottu, että Vesterbackan hankkeen rahoitus tulisi erityisesti Kiinasta, mutta nyt hän arvioi rahoitusta tulevan sekä Euroopasta että Aasiasta.

– Olemme käyneet erittäin hyvässä hengessä keskusteluja, Vesterbacka sanoo.

Tähän mennessä tunneliprojektia on edistetty omarahoitteisesti. Vesterbacka arvoi, että omaa rahaa hankkeeseen on viimeisen kahden vuoden aikana palanut 2–3 miljoonaa euroa. Yhtiön arvion mukaan tunneli maksaa itsensä takaisin 17 vuodessa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lisäksi tunneli on jo Uudenmaan maakuntakaavaehdotuksessa, ja arvio tunnelin ympäristövaikutuksista jätetään ely-keskukselle tammikuussa. Vesirakennuslupahakemus on jätetty Virossa.

– Ensimmäisen ulkopuolisen rahoittajan mukaantulo on merkittävä askel koko hankkeelle, Vesterbacka sanoi.

Yhdensuuntainen matka tunnelijunassa maksaa 50 euroa ja meno-paluu 100 euroa, ja lippuja myydään jo. Lippuja myyvällä verkkosivulla kerrotaan, että ensimmäinen juna tunnelia pitkin lähtee 24. joulukuuta vuonna 2024.

– Tämä on suunnitelma eikä meillä ole syytä uskoa muuta, Vesterbacka sanoi.

Vesterbacka: On vain yksi projekti

Helsingin ja Tallinnan välisen tunnelin selvitystyötä on tehty sekä virkamiesvetoisesti että Vesterbackan johdolla. Virkamieshanke on FinEstLink, jossa mukana ovat Helsingin ja Tallinnan kaupungit, Uudenmaan ja Harjun maakunnat sekä Suomen ja Viron liikenneministeriöt. FinEst Bay Area Project on henkilöitynyt peliyhtiö Roviosta tunnettuun Vesterbackaan, ja se nojaa yksityiseen rahoitukseen.

Virkamiesten tunnelin kustannusarvio on 13,8–20 miljardia euroa. Vesterbacka aikoo rakentaa tunnelin 15 miljardilla eurolla.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoi perjantaina, että Helsingin ja Tallinnan välillä on oltava vain yksi tunnelihanke.

– Kun katsoo hanketta ja siihen vaadittavan infrastruktuurin kokoa, ei ole kilpailevia hankkeita. Projekteja voi olla vain yksi. Se, joka haluaa rakennuttaa tunnelin, tarvitsee joka tapauksessa valtion ja kaupungin tuen ja luvat, Berner sanoi tiedotustilaisuudessa perjantaina.

Maanantaina tiedotustilaisuudessa Vesterbacka oikoo tietoa kahdesta tunneliprojektista, mikä on hänen mukaansa mediassa pyörinyt väärinkäsitys. Hänen mukaansa yhteen tunneliin on suunnitteilla kaksi tunneliputkea muun muassa turvallisuuden takia.

– On vain yksi projekti. Meillä on hyvä yhteistyö ministeriön kanssa, Vesterbacka sanoi.

Konsortioyhtiöön kuuluvan A-Insinöörien hankekehitysjohtaja Timo Saanio kertoo, että karkeasti on ajateltu, että toisessa putkessa kulkee henkilöliikenteen nopeat junat ja toinen putki on tarkoitettu hitaammalle tavaraliikenteelle. Tavaraliikenteelle tarkoitettu putki toimii samalla myös huolto- ja turvallisuustunnelina.

Tunneli voi kulkea myös Helsingin kautta

Vesterbackan hankkeessa liikenteen on määrä alkaa tunnelissa jo vuonna 2024. Virkamiesten tunnelin rakentaminen alkaisi vasta seuraavana vuonna. Vesterbackan suunnitelmassa tunnelin rakennustyöt alkavat vuoden 2020 alussa.

Tunnelissa kulkevat junat lyhentäisivät matka-ajan kaupunkien välillä noin puoleen tuntiin, Vesterbackan mukaan jopa 20 minuuttiin. Monesta pääkaupunkiseudun lähiöstä olisi ajallisesti pitempi matka Helsingin keskustaan kuin Tallinnasta tunnelijunilla.

FinEstLinkissä tunnelin linjaus kulkisi Tallinnasta Helsingin keskustaan ja Pasilan kautta edelleen Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Vesterbackan suunnitelmissa tunnelin suuaukko on alkanut Espoon Keilaniemessä. Maanantain tiedotustilaisuudessa Vesterbacka kuitenkin kertoo, että Keilaniemi on vain yksi reittivaihtoehdoista.

– Tutkimme myös Helsingin Rautatientorin, Pasilan ja Ilmalan aluetta. Katsotaan, mihin päädytään, Vesterbacka sanoo.

Kumpaankin suunnitelmaan kuuluu tekosaarten rakentaminen Helsingin ja Tallinnan edustoille.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Deutsche Bank varoittaa: Yhdysvallat uhkaa vajota taantumaan jo tänä vuonna

    2. 2

      HS-mielipide: Pikavipit syöksivät nuoren miehen syvemmälle huumehelvettiin – isä syyttää firmoja moraalittomasta rahanjaosta

    3. 3

      Taas tyly arvio kolmekymppisten tulevaisuudesta: ”Mitään jättiperintöjä ei ole tulossa”

    4. 4

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    5. 5

      Konkurssihakemus aiempaa useammin perintäkeino

    6. 6

      Kyykyttämistä, turhia tehtäviä, palkattomia ylitöitä... Lukijat kertovat: Tällaisia ovat karmeimmat pomot

    7. 7

      Miksi naiset eivät etene uralla? Tutkija pitää hyvinvointivaltiota suurimpana ongelmana

    8. 8

      Fazerin Oulun leipomon työntekijät marssivat ulos työ­paikalta vasta­lauseena sulkemis­aikeille

    9. 9

      Moni ravintola tarjoaa ”piikkiä auki” – vaatimuksena pelkkä henkilökortti: ”Bailaa nyt, maksa myöhemmin”

    10. 10

      Kansainväliseltä valuuttarahastolta tyly arvio: Suomen vienti onnahtelee, luotonanto kiristyy

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    2. 2

      Konkurssiin menneet BR-lelut ja Toys R’Us aloittavat tyhjennysmyynnin Suomessa – nämä myymälät ovat vielä auki

    3. 3

      Kyykyttämistä, turhia tehtäviä, palkattomia ylitöitä... Lukijat kertovat: Tällaisia ovat karmeimmat pomot

    4. 4

      Taas tyly arvio kolmekymppisten tulevaisuudesta: ”Mitään jättiperintöjä ei ole tulossa”

    5. 5

      Miksi naiset eivät etene uralla? Tutkija pitää hyvinvointivaltiota suurimpana ongelmana

    6. 6

      Kommentti: Theresa Mayn saama rökitys otettiin markkinoilla vastaan riemulla – punta vahvistui heti

    7. 7

      Moni ravintola tarjoaa ”piikkiä auki” – vaatimuksena pelkkä henkilökortti: ”Bailaa nyt, maksa myöhemmin”

    8. 8

      Kansainväliseltä valuuttarahastolta tyly arvio: Suomen vienti onnahtelee, luotonanto kiristyy

    9. 9

      HS-mielipide: Pikavipit syöksivät nuoren miehen syvemmälle huumehelvettiin – isä syyttää firmoja moraalittomasta rahanjaosta

    10. 10

      Jan Hurrin kommentti: Euroalue tärveli 10 vuotta ja kokonaisen sukupolven – vyönkiristykset johtivat populismin nousuun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Katso kuulutko häviäjien ikäryhmään – karu havainto kolmekymppisten tienaamisesta

    2. 2

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    3. 3

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    4. 4

      ”Järkkykorkeat” vuokrat saivat yrittäjän sulkemaan liikkeen – Katso, tästä kuinka kallis Helsinki on kauppiaalle

    5. 5

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Myös OP alkaa periä maksuja ahkerilta käteisnostajilta

    9. 9

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    10. 10

      Kaj, 66, nostaa täyttä eläkettä – ja tekee bisnestä liki puoli miljoonaa vuodessa

    11. Näytä lisää