Sitra: Suomi voisi tehdä 50 prosentin päästövähennykset ja jopa säästää - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Sitra: Suomi voisi tehdä 50 prosentin päästövähennykset ja jopa säästää

Sitra arvioi, että merituulivoima ja sähköautot halpenevat rajusti.

Sähköautoilun edistämiseksi olisi varmistettava, että tarvittava infrastruktuuri on paikallaan. Sähköautojen kohdalla se tarkoittaa muun muassa latauspisteitä ja muuta jakeluverkkoa, Sitra sanoo.

19.11.2018 17:03

Suomi voisi tehdä mittavia päästövähennyksiä ilman lisäkustannuksia tai saavuttaa niiden avulla jopa säästöjä. Näin arvioidaan Sitran julkistamasta selvityksessä, jonka mukaan tämän mahdollistavat erityisesti tuulivoima ja liikenteen sähköistyminen.

Noin 50 prosentin päästövähennyksiin on selvityksen mukaan mahdollista päästä keinoilla, joiden elinkaaren aikaiset kustannukset ovat yhtä suuret tai pienemmät verrattuna nykyisiin ratkaisuihin. Keinot, joilla katetaan viimeinen 10 prosenttiyksikköä tarvittavista päästövähennyksistä, ovat sitä vastoin kalliimpia ja epävarmempia.

– Raportti ennen kaikkea osoittaa sen, että päästöjen vähentäminen tosi nopeasti ja Suomen nykyisiä kansallisia tavoitteita huomattavasti nopeammin on mahdollista sekä teknisesti että taloudellisesti, summaa projektijohtaja Janne Peljo Sitrasta.

EU-maat ovat sitoutuneet yhteisesti vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Vertailuvuotena on 1990.

Sähköautoja yli kolminkertaisesti tavoitteeseen verrattuna

Tieliikenteen sähköistäminen nostetaan raportissa kaikkein kustannustehokkaimmaksi päästövähennyskeinoksi. Peljon mukaan tieliikenteen sähköistämisellä voidaan kattaa noin 20 prosenttia raportissa hahmotelluista päästövähennyksistä.

Sähköistymisen odotetaan tapahtuvan vaiheittain. Esimerkiksi sähkö- ja hybridikäyttöisten henkilöautojen määrä voi selvityksen mukaan kasvaa nykyisestä noin 11 000:sta jopa 800 000:een vuoteen 2030 mennessä. Määrä on yli kolminkertainen hallituksen nykytavoitteeseen verrattuna.

Lisäys tarkoittaisi, että lähes kolmasosa Suomen autokannasta olisi tuolloin sähköistetty. Tätä edesauttaa akkuteknologioiden halpeneminen. Hintojen odotetaan myös laskevan, kun autoja tehdään enemmän.

Peljon mukaan seuraavan hallituksen tehtävä on varmistaa, että tarvittava infrastruktuuri on paikallaan. Sähköautojen kohdalla se tarkoittaa muun muassa latauspisteitä ja muuta jakeluverkkoa.

Tuulimyllyjen teho kasvaa

Tuulivoimasta tulee raportin mukaan kustannustehokkain tapa tuottaa sähköä. Peljo sanoo, että se alkaa jo nyt olla taloudellisesti kannattavaa, minkä osoittavat ilman tukia toteutetut hankkeet.

– Tuulivoiman tuotantokustannukset jatkavat voimakasta laskua käytännössä läpi 2020-luvun.

Kehitystä auttavat entistä halvemmat, isommat ja tehokkaammat tuulimyllyt. Myös niiden rakentamisen, ylläpidon ja huollon kustannusten arvioidaan laskevan.

Raportin päästösäästökeinoihin sisältyy lisäksi muun muassa lämmön ja sähkön tuotannon polttoaineiden vaihtaminen hiilestä ja turpeesta biopolttoaineisiin. Rakennusten lämmityksessä korostuu sähkölämmityksen sekä ilma- ja maalämpöpumppuratkaisujen merkitys.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?