Trokarit iskivät Fazerin uutuuteen – laatikollisesta suklaata pyydetään 299 euroa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Trokarit iskivät Fazerin uutuuteen – laatikollisesta suklaata pyydetään 299 euroa

Trokarit pyytävät Fazerin uudesta suklaasta viisinkertaista hintaa, vaikka makeisvalmistaja aikoo tehdä samaa suklaata lisää.

Fazerin erikoinen vaaleanpunainen suklaa meni kuin kuumille kiville.

14.11.2018 21:14

Suklaan ystäviä hemmoteltiin tällä viikolla, kun Fazer toi maanantaina markkinoille Pure Ruby -levyn.

Iloa ei kuitenkaan kestänyt kauaa, sillä koko 15 500 levyn erä myytiin loppuun keskiviikkona.

95 gramman painoista levyä myytiin Fazerin verkkokaupassa, Fazer-kahviloissa sekä vierailukeskuksessa Vantaalla. Jokainen erän levyistä oli numeroitu. Suklaat on valmistettu marraskuun ensimmäinen päivä, ja niiden säilyvyysaika on kymmenen kuukautta.

Tuotteen suosio on saanut myös trokarit liikkeelle. Alle viiden euron hintaista levyä myytiin keskiviikkona verkkohuutokauppa huuto.netissä jopa 25 euron hintaan. 16 levyn laatikkoa kaupataan 299 eurolla. Tori.fi-sivustolla elintarvikkeita ei saa myydä.

Tarkoitus jatkaa suklaan valmistusta

Fazerin viestintäjohtaja Liisa Eerola kertoo, että tiettyjen tuotteiden valtava kysyntä ”ei ole täysin vieras ilmiö”.

– Kysyntä ylitti kaikki odotukset. Aika usein, jos meillä on rajattuja eriä joitakin tuotteita, ne saattavat ilmestyä näille jälkimarkkinoille, Eerola sanoo.

Suklaan väri tulee erityisistä kaakaopavuista.

Pure Ruby on Fazerin mukaan maailman harvinaisin suklaa. Kyseessä on itse asiassa sekoitus, joka tehdään Norsunluurannikolla, Brasiliassa ja Ecuadorissa kasvaneista kaakaopavuista. Suklaa on väriltään vaaleanpunaista. Väri tulee kaakaopavusta.

Fazer Suomen Facebook-profiilissa kommentoineet suklaanystävät eivät katso trokaamista hyvällä. Tuotteelle olisi toivottu myyntirajoitusta, jotta useampi halukas olisi saanut ostettua omansa.

 Jos raaka-ainetta vain saadaan, tuotetta tehdään varmasti lisää markkinoille.

Ilman levyä jääneiden ei kuitenkaan kannata lannistua, sillä yhtiö aikoo valmistaa tuotetta lisää tulevaisuudessa.

– Nyt loppuunmyyty erä oli koemyyntierä, ja selkeästi tuli todistettua, että suomalaiset ovat kiinnostuneita tuotteesta. Jos raaka-ainetta vain saadaan, tuotetta tehdään varmasti lisää markkinoille. Tällä hetkellä emme osaa sanoa, milloin se tapahtuu, koska kaikki riippuu siitä, millä aikataululla raaka-ainetta saadaan, Eerola sanoo.

”Keräilyhinnat muodostuvat jälkimarkkinoilla”

Keräilyilmiö on tuttu myös Fazerilla.

Eerola kertoo, että vuonna 2004 Karl Fazer Café tilasi Arabialta 400 kappaleen numeroidun erän Muumi-mukeja. Mukeja koristi Tove Janssonin Fazerille piirtämä mainos. Mukit liikkuvat edelleen ahkerasti keräilijöiden piireissä.

– En kuitenkaan muista yhtään elintarviketta, joiden yhteydessä olisi esiintynyt vastaavaa keräilyilmiötä. Esimerkiksi meidän vanhoilla peltirasioilla ja vastaavilla on melko isot jälkimarkkinat, ja niitä myydään huutokaupoissa ja muualla.

Keräilijöiden ja jälleenmyyjien pyytämiin hintoihin Fazer ei voi eikä halua ottaa kantaa.

– Keräilyhinnat muodostuvat sitten jälkimarkkinoilla. Toki niillä, jotka ovat sen tuotteen meiltä ostaneet, on oikeus tehdä tuotteella mitä haluavat, Eerola sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?