Onko dieselin aika jo ohi? ”Autojen arvoissa voi tapahtua ikäviä muutoksia”

Julkaistu:

Dieselin hinnannousu voi iskeä dieselautojen arvoon. Professorin mukaan niiden arvo on tosin ollut laskussa jo aiemmin. Käyttövoimaveron poisto ei asiantuntijoiden mielestä ratkaise asiaa.
Dieselautojen käyttövoimaveron poistoa ehdottava kansalaisaloite on saanut suuren suosion. Aloitteen taustalla on se, että dieselin hinta on jo paikoin korkeampi kuin 95-oktaanisen bensiinin.

Autojen maahantuontiyritysten ja autoteollisuuden yhdistyksen Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio toppuuttelee dieselautoilijoiden huolia.

– En oikein usko, että dieselin hinta jäisi pysyvästi bensiiniä korkeammalle. Tämä on väliaikaista.

Kallion mukaan dieselin hinnan nousu johtuu sen kysynnän äkillisestä kasvusta ja samanaikaisesta bensiinin kysynnän laskusta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Dieselin kysyntään vaikuttavat sekä öljyn markkinatilanne maailmalla että polttoöljyn kysyntä, jota lämmityskauden alkaminen on vastikään lisännyt.

– Tilanne rauhoittuu ennen pitkää. Dieselautoilijoiden olisi nyt vain maltettava hetki.

Kallion mielestä dieselkeskustelu on saanut viime päivinä liian dramaattiset mittasuhteet.

– En tiedä, onko kansalaisaloitteen laatijalla tai medialla menneet puurot ja vellit sekaisin. Käyttövoimaveron poistaminen on joka tapauksessa kannattamatonta, sillä valtio kyllä kerää sen tavalla tai toisella, Kallio sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Jos käyttövoimavero poistettaisiin, se todennäköisesti palautettaisiin nostamalla polttoaineveroa. Diesel-autoilijat kärsisivät myös tällöin.
Dieselin hinnan noususta ja maailmalla yleistyneistä diesel-autojen rajoitteista huolimatta diesel-auton ostaminen ei edelleenkään ole paljon ajavalle huono vaihtoehto, sanoo valtiovarainministeriön lainsäädäntöneuvos Leo Parkkonen.

– Verotuksessa on pyritty siihen, että se on neutraali. Diesel-moottori on hyötysuhteeltaan parempi ja kuluttaa siten vähemmän. Diesel-tekniikka on kehittynyt, ja uuden Euro 6 -normin autot ovat todella puhtaita lähipäästöiltään, hän sanoo.

Parkkonen sanoo, että voisi nykytilanteessa itsekin harkita diesel-auton ostamista.

– Ei siihen ole mitään estettä. Toinen asia on, kuinka paljon ylipäätään haluaa käyttää käyttää rahaa autoon.

(Juttu jatkuu alla olevan grafiikan alla.)



Energiaa on verotettu vuodesta 2011 alkaen ympäristöperusteisesti.

Se ottaa huomioon energiasisällön, hiilidioksidipäästöt ja terveydelle haitalliset lähipäästöt.

Diesel saa kuitenkin veronalennusta noin 26 senttiä litralta. Sillä tuetaan dieseliä käyttävää hyötyliikennettä ja vientiteollisuutta.
Kun alennusta ei ole kuitenkaan perusteltua antaa samaan aikaan myös henkilöautoille, diesel-autoilijoilta peritään käyttövoimavero. Se lasketaan niin, että 25 000 kilometrin ajolla bensiini- ja dieselkäyttöisten ajoneuvojen verokohtelu on neutraali. 25 000 kilometriä on diesel-autojen normaali ajomäärä vuodessa.

Parkkosen mukaan käyttövoimaveron perustetta ei oikein tiedetä.

– Käyttövoimaverolla on tarkoitus tasata polttoaineiden verotasojen välinen ero, ei muista tekijöistä johtuvia hintaeroja. Toisin sanoen henkilöautojen polttoaineita pyritään kohtelemaan verotuksessa mahdollisimman neutraalisti ja samalla alennetaan hyötyliikenteen kustannuksia.

Dieselin veroton hinta riippuu raakaöljyn maailmanmarkkinahinnasta, tuotantoportaiden katteista ja kuluista ja viime kädessä erityisesti kysynnästä.

– Dieselillä on maailmanlaajuisesti kysyntää, eikä yksittäisellä valtiolla ole siihen suoranaisia vaikutusmahdollisuuksia.

Eduskunnassa ehätettiin jo vaatimaan dieselveroa tuleviin hallitusneuvotteluihin. Keskustelua on käyty pitkään ympäristölle haitallisista verotuista, joista liikenteen dieselverotuet ovat vain yksi osa. Diesel-tuen suuruus on reilut 700 miljoonaa euroa (ilman käyttövoimaveroa).

Valtiovarainministeriö on budjetoinut käyttövoimaveron tuotoksi noin 320 miljoonaa euroa.

– Tässä haetaan koko ajan tasapainoa hyötyliikenteen dieselin suosimisen, talouden kilpailukyvyn ja tiukemman ympäristöperusteisen veron kanssa.

”Tämä on täysin autokohtaista”

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa ymmärtävänsä huolta dieselautojen arvosta.

– Viime aikoina bensa-autojen suosio on selvästi kasvanut. Jo tämä on yksin saattanut nakertaa dieselautojen arvoa. Jos dieselin hinta nyt asettuu bensiiniä korkeammalle, dieselautojen arvoissa voi tapahtua ikäviä muutoksia alaspäin.

Niemisen mukaan on kuitenkin mahdotonta muodostaa yleistä arviota siitä, kuinka paljon dieselautojen arvo voisi edes teoriassa laskea, mikäli polttoaine jatkaa kallistumistaan.

– Tämä on täysin autokohtaista. Pelkästään jo se vaikuttaa dieselauton hintaan, onko kyseiseen automalliin tarjolla kilpailukykyistä bensamoottoria.

Aalto-yliopiston energiaprofessorin Peter Lundin mukaan dieselautojen arvo on ollut laskussa jo ennen polttoaineen kallistumista.

– Dieselautojen arvo alkoi heiketä jo muutama vuosi sitten, kun saksalaiset autonvalmistajat jäivät kiinni diesel-autojen päästömittausten vääristelystä. Mielikuva siitä, että diesel-auto olisi bensa-autoa vähäpäästöisempi, alkoi mureta tästä hetkestä lähtien.

Dieselautojen kysyntä on vähentynyt merkittävästi Euroopassa.

– Nyt näitä dieselautoja on oltu kovasti tuomassa Suomeen, koska “diesel-skandaalin” jälkeen niiden kysyntä on hiipunut useissa osissa Keski-Eurooppaa. Tässä tilanteessa diesel-auto varmasti ole kovin kauan sellaisen kuluttajan valinta, jolle on tärkeää, että auto säilyttää arvonsa.
Näitä luetaan!
  • Juuri nyt
  • Päivä
  • Viikko
  1. 1

    Pärjäisitkö taksikuskina Helsingissä? Testaa 11 kysymyksellä, kuinka hyvin tunnet kaupunkia

  2. 2

    Radio-ohjattava auto maksoi Seinäjoella 69,95 euroa ja Tampereella 179 euroa – lelukaupan johtaja kertoo, mistä on kyse

  3. 3

    Kyläkauppias Mauri, 76, myy itsepintaisesti vanhoja elintarvikkeita – Kesko: Toimitukset katkaistiin jo syksyllä

  4. 4

    Lähes jokaisessa luokassa on lapsia, joiden kodeissa ei ole varaa lahjoihin – näin voit muistaa köyhän perheen lasta jouluna

  5. 5

    OP-pankilla laajoja häiriöitä: Verkkopalveluita alhaalla, pankkikortit eivät välttämättä toimi

  6. 6

    Autokaupan edustaja sähköautoihin siirtymisestä: ”On luettu liikaa Muumilaakson tarinoita”

  7. 7

    Terveystalon Attendo-yrityskauppa sai hyväksynnän KKV:ltä

  8. 8

    Polttoaineen veroruoskassa piilee vaara: ”Ihmiset jättävät ostamatta esimerkiksi lääkkeitä”

  9. 9

    Kommentti: EKP lopettaa hyödyttömät velkakirjaostot – mutta ei rahaelvytystä

  10. 10

    Perheenisä ihmettelee tätä näkyä tavaratalossa: Miten sama lelu voi maksaa Seinäjoella 69 euroa ja Tampereella 179 euroa?

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Pärjäisitkö taksikuskina Helsingissä? Testaa 11 kysymyksellä, kuinka hyvin tunnet kaupunkia

  2. 2

    Kyläkauppias Mauri, 76, myy itsepintaisesti vanhoja elintarvikkeita – Kesko: Toimitukset katkaistiin jo syksyllä

  3. 3

    Radio-ohjattava auto maksoi Seinäjoella 69,95 euroa ja Tampereella 179 euroa – lelukaupan johtaja kertoo, mistä on kyse

  4. 4

    Perheenisä ihmettelee tätä näkyä tavaratalossa: Miten sama lelu voi maksaa Seinäjoella 69 euroa ja Tampereella 179 euroa?

  5. 5

    OP-pankilla laajoja häiriöitä: Verkkopalveluita alhaalla, pankkikortit eivät välttämättä toimi

  6. 6

    Autokaupan edustaja sähköautoihin siirtymisestä: ”On luettu liikaa Muumilaakson tarinoita”

  7. 7

    Lähes jokaisessa luokassa on lapsia, joiden kodeissa ei ole varaa lahjoihin – näin voit muistaa köyhän perheen lasta jouluna

  8. 8

    Polttoaineen veroruoskassa piilee vaara: ”Ihmiset jättävät ostamatta esimerkiksi lääkkeitä”

  9. 9

    Terveystalon Attendo-yrityskauppa sai hyväksynnän KKV:ltä

  10. 10

    Kolme HKScanin hallituksen jäsentä eroaa

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Osa Veikon Koneen asiakkaista ei ole saanut tavaroitaan – toimitusjohtaja kertoo, mistä on kyse

  2. 2

    Perheenisä ihmettelee tätä näkyä tavaratalossa: Miten sama lelu voi maksaa Seinäjoella 69 euroa ja Tampereella 179 euroa?

  3. 3

    Kerrostalon asukkaat ärtyivät putoileviin biljardipalloihin ja jukeboxiin – ravintolan häätämisestä tulikin roima lasku

  4. 4

    Tavalliset suomalaiset kertoivat, mihin veronpalautusrahat uppoavat – espoolaiselle Markukselle kilahtaa kunnon potti

  5. 5

    HS: Ruotsin pankkivalvoja lyttää suomalaisten lainanmaksun: ”Taloudellisesta näkökulmasta se ei ehkä ole järkevää”

  6. 6

    Tonttivuokran korotus 11-kertaiseksi koettelee tamperelaisen kerrostalon asukkaita – ”Joudunko vastedes jättämään päivän puuroannoksen syömättä?”

  7. 7

    Perinteiset veron­palautukset tulivat viimeistä kertaa – asian­tuntija kertoo, mitä rahalla kannattaa tehdä

  8. 8

    Pärjäisitkö taksikuskina Helsingissä? Testaa 11 kysymyksellä, kuinka hyvin tunnet kaupunkia

  9. 9

    Onko suomalaisen järkeä kuolla velattomana? Ekonomistit vastaavat – ”Kuuluuko ihmisen jättää jotakin jälkeensä?”

  10. 10

    Kyläkauppias Mauri, 76, myy itsepintaisesti vanhoja elintarvikkeita – Kesko: Toimitukset katkaistiin jo syksyllä

  11. Näytä lisää