Varo väärennettyjä untuvatakkeja – ”Siellä voi olla täytteenä kokonainen silputtu ankka” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Varo väärennettyjä untuvatakkeja – ”Siellä voi olla täytteenä kokonainen silputtu ankka”

Jopa viisi prosenttia kaikista EU:n ulkopuolelta alueelle tuoduista tuotteista on väärennöksiä.

Julkaistu: 3.11.2018 9:34

Alennuksella ulkomaisesta verkkokaupasta tilattu huippubrändin untuvatakki on harvoin aidosti sitä, mitä kuluttajalle luvataan.

Verkkokaupasta tilattu tuote ei välttämättä täytä Suomen eikä EU:n turvallisuusmääräyksiä.

– Liian hyvä tarjous voi osoittautua tuoteväärennökseksi, tulliylitarkastaja Riikka Pakkanen muistuttaa.

Talvikuukausina tullia työllistävät muun muassa aasialaisista verkkokaupoista tilatut talvitakit. Kalliiden brändien väärennettyjä untuvatakkeja markkinoidaan 30–40 prosentin alennuksella, ja liian moni menee lankaan.

Sama ilmiö näkyy joka vuosi, kun ensimmäiset pakkaset tulevat. Ongelma ei ole kovin mittava, mutta kuitenkin sellainen, mikä työllistää tarkastajia säännöllisesti talvikuukausina.

Valtaosa väärennöksistä peräisin Kiinasta

Suurin osa kalliiden, tunnettujen takkimerkkien laittomista kopioista tulee Suomeen postitse Kiinasta, tai ainakin niiden alkuperämaa on Kiina, vaikka ne olisi lähetetty Hongkongista tai Malesiasta.

Tulli ei pysty tarkastamaan kaikkia lähetyksiä, sillä yli kahden kilogramman painoisten ulkomaanpakettien määrä on yli 40 miljoonaa lähetystä vuodessa.

Pakkanen kertoo eräästä tapauksesta, jossa Aasiasta tilattu väärennetty merkkitalvitakki oli päätynyt vastaanottajalle asti.

– Hän soitti tuohtuneena, että oli tilannut kalliin parkatakin, ja kysyi, miksi tulli ei ollut pysäyttänyt lähetystä. Takin materiaali oli asiakkaan mukaan samanlaista kuin pressuissa käytetään, ja takki haisi todella pahalta.

Pakkanen oli vastannut, että tullissa tiedetään ongelmasta.

– Kerroin hänelle, että laillisten brändien takkien valmistajat ovat tutkineet, mitä väärennetyissä untuvatakeissa voi olla sisällä. Siellä voi olla esimerkiksi täytteenä kokonainen silputtu ankka, tai mätäneviä linnun ruumiinosia, kuten jalka tai nokka.

Aidoissa brändituotteissa untuvatäyte on usein eettisesti kerättyä, mutta väärentäjien valmistamissa takeissa sisällä voi kirjaimellisesti olla lähes mitä vain.

– Väärentäjäthän eivät etiikasta välitä, heille on aivan sama, miten untuva eläimistä revitään, sanoo Pakkanen.

Ongelmana on usein se, että väärennöksiä myyvät verkkokaupat ovat saaneet sivunsa näyttämään mahdollisimman aidoilta. Alennuksetkaan eivät enää ole niin hurjia kuin takavuosina, jolloin tuhannen euron untuvatakin saattoi saada muutamalla kymmenellä eurolla.

– Verkkosivut saadaan usein näyttämään aidolta, koska niihin varastetaan aitoja tuotteita myyviltä sivuilta tuotetiedot valokuvia myöten. Silloin kuluttaja voi uskoa tilaavansa aidon tuotteen. Aika harva tilaa väärennöksiä tarkoituksella.

Sosiaalisen median mainonta ennakoi takkisirkuksen alun

Pakkanen on oppinut jo tunnistamaan, milloin tullin takkirumba käynnistyy. Sosiaalisessa mediassa alkaa joka vuosi samoihin aikoihin näkyä parkatakkeja alennuksella myyvien verkkokauppojen mainoksia.

– Ennen kuin sellaisen tilaa, kannattaa esimerkiksi etsiä netistä muiden samalta sivustolta tilanneiden kokemuksia. Myös yhteystiedot ja toimitusehdot on hyvä tarkistaa.

– Kehottaisin jättämään kokonaan tilaamatta, jos sivusto vaikuttaa vaikka vähänkin epäilyttävältä. Itse ostaisin tuotteen esimerkiksi suomalaiselta jälleenmyyjältä, Pakkanen sanoo.

Jo pelkkä epämääräinen sähköpostiosoite voi kertoa, että kyseessä ei todennäköisesti ole takkibrändin virallinen jälleenmyyjä. Myös sivuston kirjoitusvirheet voivat osoittaa, että ”käännös” on tehty vaikkapa Google Translate -käännössivuston avulla.

Pakkanen muistuttaa, että tuoteväärennösbisneksen takana ei ole pelkästään halu saada kuluttajilta rahat pois nopeasti, sillä koko väärennösteollisuuden taustalla on järjestäytynyt rikollisuus.

– Jos ostaa väärennetyn tuotteen, tukee todennäköisesti samalla järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaa. Siihen taas liittyy vahvasti ihmiskauppa ja lapsityövoima, hän sanoo.

Aiemmin oli vallalla käsitys, jonka mukaan tuoteväärennökset tehdään samoissa tehtaissa kuin aidot brändituotteet. Pakkasen mukaan niin ei enää ole.

– Nykyisin puhutaan jo niin isosta bisneksestä, että väärennökset tehdään omissa tehtaissaan, joissa työntekijät ovat käytännössä orjan asemassa.

OECD:n ja EUIPO:n teettämän raportin mukaan jopa viisi prosenttia kaikista EU:n ulkopuolelta alueelle tuoduista tuotteista on väärennöksiä.

Oletko tilannut verkosta jotain, joka ei ole vastannut lainkaan sitä, mitä kuvittelit saavasi? Ota yhteyttä toimitukseen: taloussanomat@sanoma.fi

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?